Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
Qua kleding heb ik trouwens heel veel ondershirtjes. Ik fiets ook in de zomer ltijd met ondershirtjes die het zweet opnemen.

In de winter heb ik thermoshirtjes, waar ik naar behoefte korte of lange wielershirts bij draag. Als het echt koud wordt, dan heb ik een gevoerde broek en een hele goede fietsjas. Goede (warme) handschoenen is dan ook een must.
Aanbieding: https://www.12gobiking.nl/lezyne-macro- ... tent=kaos


De meeste fietsvrienden hebben deze. Ik zelf ook, maar dan in het zwart.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
27-09-2018 08:10
Het is nu nog heerlijk weer maar hebben jullie tips voor als het kouder wordt? Ik zie dat je losse arm en beenstukken kan kopen, maar is het niet veel handiger om gewoon iets met lange mouwen/pijpen aan te trekken? Lijkt me dat die losse stukken alleen maar kunnen afzakken, of zie ik dat verkeerd?

Ik heb nu alleen een sportbh aan onder mijn jersey omdat ik het heel snel warm heb, maar ook daar is speciale onderkleding voor om warmer te blijven zie ik. Kan ik ook gewoon thermoondergoed aandoen dat ik al heb liggen of is het echt iets anders?

Ik weet ook niet zo goed wat ik met het sneller donker worden aan moet. Een extra goede fietslamp kopen en op mijn fiets zetten? Of zo plannen dat ik overdag ga fietsen? Het lijkt me een beetje eng om hard te fietsen in het donker, heb toch het idee dat ik dan niet genoeg ga zien. Er staan natuurlijk ook lang niet overal straatlantaarns.
Kleding:
Ik heb een lange fietsbroek voor als het koud is. Daar wel een goedkopere voor genomen omdat ik altijd best lang prettig door kan fietsen met korte broek en sowieso minder fiets in de winter ivm gladheid/bladeren/vroeg donker enzo. Armstukken zijn idd meer handig voor als je echt in de kou vertrekt, zeker omdat je je rondje toch vaak tegenwind begint en het dan extra koud op je armen en benen kan aanvoelen. Alleen een bescherming is dan al genoeg. In de winter wil ik toch liever een iets dikker shirt hebben en dat is dan gewoon met lange mouwen.

Donker:
Om heel eerlijk te zijn: ik vind fietsen op de racefiets in het donker gewoon doodeng en doe het niet vaak. Als ik het doe, dan is het omdat een rit wat uitloopt of omdat ik vroeg van huis vertrek voor een wat langere tocht. Of omdat het sneller donker wordt dan gepland. Maar dan is het meer schemer dan pikdonker.
Je hebt door je houding veel minder overzicht over het verkeer en in het donker merk je ook beschadigingen/troep op de weg veel later op. Dat in combinatie met je hoge snelheid is gewoon een aanzienlijk risisco. Heb ook een erg goede, felle lamp (zo'n Lezyne), maar dan blijf je toch veel minder zicht hebben dan dat je overdag hebt. En daarnaast hebben andere verkeersgebruikers ook minder zicht. Ben zelf al eens aangereden op de racefiets ('s nachts) en dat was met licht op de fiets en op een verlichte weg, maar door iemand die mij gewoon niet zag en die ik niet kon ontwijken door de snelheid.
Bedenk ook dat in de herfst er vaak takken op de weg liggen en stukken glad kunnen zijn door vorst aan de grond en/of natte bladeren. En tenslotte is het een stuk rustiger op de weg, dus als je onderuit gaat heb je kans dat je ergens best even kunt liggen voordat iemand je vindt.
Wie heeft er suggesties voor een fijne fietsjas voor de winter? Soepel materiaal, lekker warm, goed ademend. Wind- of waterdicht hoeft niet, daar heb ik fijne jasjes voor.
Ik heb eentje van Agu. Ik denk dat ik een ouder model heb, maar wel dezelfde specificaties: https://www.12gobiking.nl/agu-essential ... et-hivis-w

Hij is wel winddicht, niet waterdicht. Ik vind hem echt heerlijk, maar ik fiets ook als het rond het vriespunt is.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
07-10-2018 19:55
Wie heeft er suggesties voor een fijne fietsjas voor de winter? Soepel materiaal, lekker warm, goed ademend. Wind- of waterdicht hoeft niet, daar heb ik fijne jasjes voor.
Ik heb de Castelli Perfetto Convertible. Die is fantastisch. Is soepel en warm. Best slim ontwerp waarbij je de mouwen kunt afritsen als je het te warm krijgt (als het net beetje najaar is en je vroeg vertrekt of het is afwisselend bewolkt/zonnig). De lange mouwen zitten op de schouder vast en dus over de korte mouwen daaronder heen, dus je voelt de rits niet zitten en als je afritst hou je dus korte mouwen over (geen bodywarmer model). Ze hebben ook een niet-convertible uitvoering.

Hij is overigens wel wind en volgens mij waterdicht, maar ik fiets niet vaak als het echt regent dus heb het niet echt getest. Hij ademt prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven