Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 15:09
versnellingen op het frame zijn heel onhandig omdat je dan bij het schakelen je hand van het stuur moet halen. En op de racefiets ben je kwetsbaar en is een stuurfout zo gemaakt
Is dat bij elke racefiets zo? Ik heb een speed pedelec (een snelle elektrische fiets) die technisch overeenkomsten heeft met een racefiets: het heeft een derailleurversnelling. Het schakelen gaat wel met handles, maar die zitten dicht bij de stuurhandvatten. Terwijl mijn vingers om die handvatten geklemd zijn kan ik met de wijsvinger en duim de versnelling veranderen. De twee handles links bedienen de ene versnelling (ik weet bij mijn fiets niet of dat voor is of achter) en de twee handles rechts de andere versnelling (resp. achter of voor).

Dan is het ook zo, dat als je langzaam trapt bij een vrij hoge snelheid, dan is dat zwaar fietsen. Ik fiets daarom met een hoge cadans, waarbij mijn benen snel rondgaan bij een hoge snelheid. Dat vind ik prettig fietsen. Ik kan daarmee sneller optrekken vanuit stilstand. Dit is mijn ervaring op mijn speed pedelec; misschien ervaren mensen met een racefiets of met een sportfiets (zo omschrijf ik een gewone fiets met een gewoon stuur maar toch met een derailleurversnelling).
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
16-08-2018 15:38
Is dat bij elke racefiets zo?
Alleen antieke ;-)
Racefietsen met schakelaars aan het frame worden al zo'n 20 jaar niet meer gemaakt.
Hee op een ouwe fiets moet je het leren he ;)

Ik zie dat Fietsbelles op dinsdagavond hun social ride hebben, en dan moet ik helaas altijd werken. Op zondag hebben ze een snellere groep maar daar ben ik dan denk ik nog te langzaam voor. En vrouwenwielrennen heeft als eis staan dat je eerst een jaar moet rijden en zelf je band moet kunnen vervangen - twee keer een nee haha.
Maar ik denk dat ik met fietsbelles contact ga opnemen om te kijken of ik misschien een keer kan komen testen op dinsdag, kan wel een keer vrij krijgen alleen niet iedere week. Bedankt voor de tip!
Joh, het zal me aan mijn reet roesten waar je op fietst! Het was van mij geen oordeel hè? Ik vind het leuk als vrouwen gaan fietsen of liefde voor het fietsen ontwikkelen. Of dat nu op een nieuwe of een oudje is, dat heeft niet zoveel invloed op het plezier. Al moet ik wel zeggen, dat ik het altijd weer een verademing vind als ik van mijn aluminiumfiets (in de winter) overstap naar mijn carbonfiets (in de zomer).

(fiets)Plezier zit in meer of andere dingen dan alleen materiaal. Het zit in je hoofd en je hart.
Over je app/navigatie: Ik heb sinds kort echte navigatie (Garmin), maar daarvoor reed ik routes via mijn telefoon. Ik had een telefoonhouder op mijn fiets en fietste dan met Google, Strava of Routetour een route.

Ondertussen ben ik hier al zo bekend dat ik geen navigatie nodig heb en weet waar ik naartoe wil.
Alle reacties Link kopieren
Spinnen is ook fietsen he ;)

En een band vervangen moet je toch leren....

Niet om door te drukken maar als je het leuk vind om wat verder en harder te gaan en om beter te leren fietsen is het super leuk.

Of ik ben gewoon heel jaloers. Ben zelf te zwanger om te fietsen maar kan niet wachten tot ik weer kan.
Ik heb een maand geleden nog een rondje gefietst met iemand die toen 34 weken zwanger was. Echt superveel respect voor. Ze ging gewoon mee hoor, met 27km/u gemiddeld!
Ik kon dat niet tijdens mijn zwangerschap hoor en daarna duurde het ook wel weer een jaar voordat ik weer een beetje relaxed op de fiets zat. Rustig aan, Kaatje!
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
16-08-2018 16:53
Joh, het zal me aan mijn reet roesten waar je op fietst! Het was van mij geen oordeel hè? Ik vind het leuk als vrouwen gaan fietsen of liefde voor het fietsen ontwikkelen. Of dat nu op een nieuwe of een oudje is, dat heeft niet zoveel invloed op het plezier. Al moet ik wel zeggen, dat ik het altijd weer een verademing vind als ik van mijn aluminiumfiets (in de winter) overstap naar mijn carbonfiets (in de zomer).

(fiets)Plezier zit in meer of andere dingen dan alleen materiaal. Het zit in je hoofd en je hart.
Dat heb ik op mijn vakantiefiets, vol met tassen, 50 kg gewicht (gokje) dan weer terug van vakantie op de racefiets, lekker licht. Al is dat ook alweer een klassieker met alleen een carbon voorvork.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al bijna niet gewoon lucht op se gewone fiets... laat staan op op de racefiets.

Mijn tijd komt wel weer.
Ik heb online gevonden dat je stuurlint kan vervangen en ik denk dat mijn oude fietsje daar wel van op zou knappen. Maar ik vraag me af of je de rubber/plastic hoesjes die aan de bovenkant van de remhandles zitten ook kan vervangen? De ene is een beetje beschadigd maar ik krijg het niet gegoogled want ik weet niet hoe die dingen heten.
Als je het stuurlint vervangt zie ik in filmpjes dat ze die dingen omhoog vouwen zodat het stuurlint er onder komt, maar ik vraag me af of ze er ook helemaal af kunnen en dan nieuwe er op?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
16-08-2018 17:11
Spinnen is ook fietsen he ;)

En een band vervangen moet je toch leren....

Niet om door te drukken maar als je het leuk vind om wat verder en harder te gaan en om beter te leren fietsen is het super leuk.

Of ik ben gewoon heel jaloers. Ben zelf te zwanger om te fietsen maar kan niet wachten tot ik weer kan.
Vriend hier zegt altijd: als het niet lukt, ga een beetje moeilijk kijkend bij je fiets staan. Er is vast wel een man die je dan wil redden. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@DianaF, ik moet toegeven dat ik nog nooit mijn eigen band heb geplakt. Een keer onderweg lek gereden en toen was mijn vriend bij me. Ik neem het me elke keer voor om het te gaan leren, maar om nu droog te oefenen terwijl ik geen lekke band heb ;)
Band plakken is echt heel simpel. Onderweg is bij een racefiets een nieuwe binnenband verwisselen sneller. Dan plak je daarna thuis de lekke binnenband en die kun je dan weer als reserve meenemen. Het voordeel is dat je een band verwisselen ook zonder lekke band kunt oefenen thuis 🙂.

Ik kan het hier wel omschrijven, maar handiger is om gewoon een keer te oefenen met iemand die het goed kan. Je moet in ieder geval de volgende stappen beheersen:

- Wiel in en uit kunnen nemen, zowel voor als achter.
- Buitenband van en op de velg krijgen. Bij een strakke buitenband heb je mogelijk hiervoor bandenlichters nodig (of een sterke man).
- weten hoe je pomp werkt

Als je voldoende oefent kun je echt binnen een paar minuten een lekke band vervangen. Vergeet vooral de buitenband niet van binnen te checken op scherpe dingen, anders heb je gelijk weer een lek.

De hoesjes over de remsteunen kun je heel makkelijk vervangen, maar omdat je een oude fiets hebt, zou ik dit even door een speciaalzaak (eentje die veel racefietsen verkoopt) laten bekijken. Die weten vaak meteen of dergelijke oude hoesjes nog te bestellen zijn.
Oh verrek voor een nieuwe band moet het wiel er natuurlijk af! Daar had ik nog niet eens over nagedacht hahaha ;)
Ik heb nu 3x lek gereden. De eerste keer heeft mijn man mij via de telefoon geholpen. Hij wist precies wat ik wanneer moest doen. De tweede keer stond ik in de middle of nowhere in het buitenland. Lang leve youtube. Derde keer was het het voorwiel. Dat was een makkie, vergeleken met de achterband ;-)

In een groep is er altijd wel iemand die kan helpen, dus in een groep zou ik me daar geen ozrgen over maken.

Ik heb standaard 1 binnenband, een CO2-patroon/pomp en bandenlichters mee.
Vooraf een keer een filmpje kijken hoe je een band wisselt, kan geen kwaad trouwens.

Ik vind Janneke van zijwielrent.nl een leuke vrouw, met goede instructiefilmpjes: https://www.zijwielrent.nl/category/techniek/
Alle reacties Link kopieren
Ook net gestart met mountainbiken. Fietsknoop werkt prima. Daarnaast heb ik mijn telefoon op het stuur en fiets soms met google maps. WErkt echt prima.
Alle reacties Link kopieren
Routes uitzetten kan goed met fietsersbond planner. Klik wel "racefiets" aan bij extra opties. Je krijgt dan wel gewoon een kaart. Er zijn wel wat apps waarbij je een kaart naar een gesproken toelichting kunt omzetten, maar die werken belabberd.

Je kunt je telefoon in combinatie met google maps of strava gebruiken en daar routes op uitzetten die je volgt. Je telefoon kun je dan vastzetten op je stuur. Hou er wel rekening mee dat je dan in ongeveer 1,5 uur door je batterij gaat. Langer gaan Garmins mee die routes aangeven. Maar de vraag is even of je dat nu wil investeren want die zijn duur.

Schakelen is eenvoudig: Rechts is achterblad, links is voorblad. De onderste handel is voor het aanspannen van de kabel en de bovenste handel voor het ontspannen van de kabel.

Je schakelt voornamelijk met rechts. Zet in principe je ketting op het grootste blad dat je voor hebt. Vandaar ga je met achter schakelen zodat je een constante van ongeveer 80 omwentelingen per minuut maakt.

Schakel alleen als je fietst! Dus niet tijdens stilstand. Hou er rekening mee dat als je bij een kruispunt komt dat je wellicht wat terug wil schakelen zodat je weer makkelijk weg kunt fietsen.

EDIT: Ah schakelaartjes aan het frame. Werkt ongeveer hetzelfde alleen moet je zelf timen. Dus linker schakelaar is voorblad, rechter is achterblad. In plaats van vaste tikjes, moet je zelf doorkrijgen hoeveel je je schakelaar moet bewegen om weer naar volgende versnelling te gaan. Rest van verhaal gaat nog steeds op: schakel tijdens het fietsen en vooral met rechts.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 15:09
versnellingen op het frame zijn heel onhandig omdat je dan bij het schakelen je hand van het stuur moet halen. En op de racefiets ben je kwetsbaar en is een stuurfout zo gemaakt
Vind dat wel meevallen. Je schakelt niet 10 keer per minuut en zeker in Nederland valt het allemaal erg mee hoeveel je moet schakelen. Je hoeft niet naar de handel te kijken want er staat toch niets op geschreven. Dus je stuurt met één hand en schakelt met de ander.

Waar het meer lastig voor is, is dat als je bijvoorbeeld een berg op gaat en je wil schakelen dat het vrij nauw neemt hoe veel je de schakelaar moet bewegen. Je maakt veel makkelijker een schakelfout waardoor je stil komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-08-2018 15:27
Nou ja de fiets is dus nagekeken en de goede framemaat. Nieuwe banden erop, fietspomp erbij waarop ik kan zien wat de bandenspanning is. Dus het is niet helemaal zomaar een random oud barrel ;-)
Morgen ga ik eerst maar eens een helm kopen want na een klein rondje vandaag dacht ik al meteen: oh shit dit werkt héél anders dan een stadsfiets.

Ik denk dat ik in het begin nog niet eens zo heel hard durf, eerst maar eens opnieuw leren fietsen!

Fietsbroek is dus ook echt een aanrader? En waarom dragen mensen handschoentjes op een racefiets?
Ja, fietsbroek is aanrader. Er zit een zeem in en de naden zijn weggewerkt op andere plekken dan op je zitvlak zoals bij veel normale broeken. In een fietsbroek draag je geen ondergoed: anders heb je weer een naad.

Handschoentjes dragen mensen die wat langere tochten maken: Als je niet op een vlakke (asfalt) ondergrond rijdt, dan trilt het stuur nogal door omdat je banden hard zijn (1 bar per 10 kg lichaamsgewicht is normaal voor amateurfietsers). Dat wordt vervelend op den duur. Voor kleine rondjes of als je veel over asfalt fietst is het een beetje overbodig. Maar het ze zijn wel fijn om je gezicht/mond mee af te kunnen vegen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-08-2018 15:46
Hahaha, snothandschoentjes XD

Ok helm en broek ga ik halen. Maar niemand verder ervaring met schakelaartjes op het frame? Moet ik tijdens het schakelen blijven fietsen, of juist mijn pedalen stil houden?
Ja wel ervaring, eerste racefiets was ook met die dingen.

Blijven fietsen!

1. Je wil je ritme houden en daar niet vanaf wijken.
2. De enige referentie die je hebt om te weten of je de schakelaar niet te veel of te weinig beweegt, is dat je merkt dat je ketting op het volgende blad ligt. Die ketting moet wel draaien om van blad te wisselen, dus je moet zeker met die schakelaars blijven schakelen!
Cadans schijnt het beste te zijn 90-110. 80 is te laag.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-08-2018 18:31
het herenframe leverde mij een hardnekkige schouderblessure op omdat ik te kort ben voor een herenframe. Je moet altijd een frame op je lengte hebben.
Je moet gewoon een frame op de juiste maat hebben. Of dat nou heren of dames frames zijn is nogal irrelevant. Veel fietsen hebben gewoon framematen.

Maar het is niet alleen de framehoogte, ook afstand tussen je knieën en je trappers (dus de afstelling van je zadel) en je afstand naar je stuur.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
21-08-2018 20:02
Oh verrek voor een nieuwe band moet het wiel er natuurlijk af! Daar had ik nog niet eens over nagedacht hahaha ;)
Bij mijn vorige mtb was dat nog het makkelijkste. Die had een soort hendeltjes waardoor je hem makkelijk los kon maken. De band eraf en erop halen was nog het ergste. Als ze nog zo nieuw zijn, zijn ze heel stug!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-08-2018 09:26
...
Maar dan ga ik gewoon nog even de newbie vragen hier stellen: hoe hou je je stuur het beste vast? Want je kan het op allerlei manieren vasthouden maar er is eigenlijk maar één houding waarin je ook bij de remmen kan... (waarom heeft die racefiets geen terugtraprem? Zou ik veel handiger vinden XD)
Twee houdingen!

Greep bovenop je stuur waarbij je je duim en wijsvinger aan weerszijden van de bovenkant van de rem houdt en dus leunt op je stuur: dit is de standaard houding die je tijdens het fietsen meestal zult hebben. Dan rem je met je pink en ringvinger en dat is meestal voldoende. Bij een afdaling zou ik hem daar dan niet vastpakken, maar voor iets meer zekerheid gaan en je stuur in de holte vasthouden zodat je met al je vingers de remhandel goed naar het stuur kan trekken.

Zorg dus wel dat je rem goed strak afgesteld staat: hij moet wel wat doen als je hem beweegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven