Sport
alle pijlers
Langzame hardloper
donderdag 4 juli 2024 21:14
Omdat ik te zwaar ben en wilde afvallen ben ik in oktober vorig jaar begonnen met gezonder eten en in februari met joggen/hardlopen. In het begin was 1 minuut nog te veel maar inmiddels ben ik 21 kg kwijt en kan ik bijna 35 minuten aan 1 stuk rennen. Het enige wat mij tegenstaat is mijn snelheid. Bij uitzondering haal ik de 7,4 maar gemiddeld zit ik op 7,1 km per uur.
Ik train drie keer per week maar blijf hier een beetje op hangen.
Hoe kan ik mijn snelheid verbeteren?
Ik train drie keer per week maar blijf hier een beetje op hangen.
Hoe kan ik mijn snelheid verbeteren?
donderdag 4 juli 2024 21:17
Ik heb geen verstand van hardlopen, maar wat onwijs goed dat je zoveel bent afgevallen en actief aan het sporten bent!
Ik doe een andere sport buiten en kijk eigenlijk nooit naar mijn snelheid. Ik doe het voor de fun en het maakt mij niet zoveel uit of ik snel of langzaam ben. Maar goed dat is niet wat je wil weten
Ik doe een andere sport buiten en kijk eigenlijk nooit naar mijn snelheid. Ik doe het voor de fun en het maakt mij niet zoveel uit of ik snel of langzaam ben. Maar goed dat is niet wat je wil weten
donderdag 4 juli 2024 21:19
Langzamer rennen. Echt waar.
De wetenschap erachter moet je even Googlen. Ik heb het van een triatleet.
Je traint je uithoudingsvermogen effectiever als je op een lager hartritme traint. Je zou moeten kunnen praten tijdens het rennen.
Koop een borstband en zoek uit op welk hartritme jij moet trainen.
En verder: supergoed bezig! Keep busy!
Je traint je uithoudingsvermogen effectiever als je op een lager hartritme traint. Je zou moeten kunnen praten tijdens het rennen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 04-07-2024 21:20
7.33% gewijzigd
donderdag 4 juli 2024 21:27
Dank je wel!! LiefArena90 schreef: ↑04-07-2024 21:17Ik heb geen verstand van hardlopen, maar wat onwijs goed dat je zoveel bent afgevallen en actief aan het sporten bent!
Je hebt ook gelijk. Het plezier is belangrijkste maar ik het gevoel dat iedereen mij inhaalt. Gelukkig haal ik wandelaars wel in
donderdag 4 juli 2024 21:28
Dank je wel!Dropdrop schreef: ↑04-07-2024 21:19Langzamer rennen. Echt waar.
Dat is mooi om te lezen. Ik ga het eens googlen wat gedachte er achter is.
Is een sporthorloge ook betrouwbaar als hartslagmeter? Een Garmin bijvoorbeeld.
donderdag 4 juli 2024 21:29
Dank je wel! Daar ga ik ook naar op zoek! Ik vind het wel fijn om alleen te lopen met mijn muziek op. Af en toe ren ik met twee vriendinnen maar alleen vind ik het fijnst.
donderdag 4 juli 2024 21:34
Wat super goed van je!!
Om sneller te worden moet je variëren in je trainingen.
Je loopt nu 3x.
Maak 1 van die trainingen een interval training
De tweede een tempo training en de derde gewoon een lekker loopje of een hele rustige op een langzame hartslag.
En geef het tijd!! Je wordt bij consistent trainen vanzelf sneller.
Je loopt nu 3x.
De tweede een tempo training en de derde gewoon een lekker loopje of een hele rustige op een langzame hartslag.
donderdag 4 juli 2024 21:35
Intervallen kan ook lekker op de muziek! Bijv coupletten heel langzaam, coupletten snel rennen. Of wat korte stukjes achter elkaar zetten en bij ieder volgende stukje van tempo wisselen.
Bij mij helpt het lopen met een loopgroep wel. De ene keer een intervaltraining, de andere keer een duurloop. Ik loop nu echt beter dan toen ik nog alleen liep.
Coffee is never my cup of tea
donderdag 4 juli 2024 21:40
Dat gevoel dat iedereen je inhaalde had ik ook. Totdat ik voor mezelf bedacht dat die anderen niet weten hoeveel kilometers ik al heb gelopen. Niemand kan zien of ik misschien wel al 20 km. heb gelopen. Toen hoefde ik ook niet meer te letten op anderen die mij inhaalden en kon ik prettig lopen.
donderdag 4 juli 2024 21:56
Super goed wat je tot nu toe bereikt hebt!
Aan het aantal keren per week trainen ligt het niet, 3x is prima voor een opbouw en verbetering.
Je kunt voorzichtig. beginnen met intervallen, inderdaad met schema's die je online kunt vinden, maar het kan ook simpeler: iedere 10 minuten dat je loopt, loop je de laatste minuut (of 2 laatste mintuen) sneller.
Ook kan het helpen om heuvels op te zoeken, dan helpt het terrein je om te intervallen.
Aan het aantal keren per week trainen ligt het niet, 3x is prima voor een opbouw en verbetering.
Je kunt voorzichtig. beginnen met intervallen, inderdaad met schema's die je online kunt vinden, maar het kan ook simpeler: iedere 10 minuten dat je loopt, loop je de laatste minuut (of 2 laatste mintuen) sneller.
Ook kan het helpen om heuvels op te zoeken, dan helpt het terrein je om te intervallen.
donderdag 4 juli 2024 22:43
donderdag 4 juli 2024 23:20
Maak van je drie trainingen 1 interval training. Is er bij jou in de buurt een buiten hardloopbaan. Vaak mag je daar gratis gebruik van maken als er geen trainingen zijn. En dan 1 ronde op je hoogst haalbare tempo. Minuut rust, nog een ronde etc etc. Na een tijdje uitbreiden naar 1,5 ronde en dan naar 2 rondes.
Verder zijn heuvels inderdaad ook goed. Maar hou minimaa 1 training van de drie een rustige duurloop. 80-20 regel. 80 rustig, 20 procent intensief
Verder zijn heuvels inderdaad ook goed. Maar hou minimaa 1 training van de drie een rustige duurloop. 80-20 regel. 80 rustig, 20 procent intensief
donderdag 4 juli 2024 23:22
Ik heb begrepen dat horloges op lagere hartslagen bijna even accuraat zijn als borstbanden maar bij hoge hartslag dus intensief sporten worden horloges minder accuraat. Ik loop iedere dag maar redt het tot nu toe prima met mijn horloge. Vind zo’n band wat gedoe
donderdag 4 juli 2024 23:56
Dit is de truc. Weet ik niet van mezelf overigens, maar ik ken veel duursporters.Frietmetmayo schreef: ↑04-07-2024 21:34Wat super goed van je!!
Je loopt nu 3x.
Knap wat je tot nu toe al hebt bereikt!
vrijdag 5 juli 2024 06:42
Als je een Garmin hebt, dan kun je ook gebruik maken van Garmin coach. Die maakt een trainingsprogramma waarin je kunt aan geven of je op tempo wilt trainen en zo ja welk tempo.
Ik vind dat zelf heel leuk en afwisselend. Ben er zelf ook echt sneller door geworden. Wat mij betreft een dikke aanrader.
Ik vind dat zelf heel leuk en afwisselend. Ben er zelf ook echt sneller door geworden. Wat mij betreft een dikke aanrader.
vrijdag 5 juli 2024 07:57
Wat superknap TO. Echt heel knap.
Een dergelijke discipline en ritme van 3x per week opbouwen is veel prijzenswaardiger dan het tempo dat je uiteindelijk loopt.
Uiteraard snap ik ook dat je ambitieus bent. Maar geef het de tijd, snelheid komt... niet zo snel . Ik doe ook veel aan hardlopen. Ik loop 3x per week, waarvan 1 rustige hardloop en dan ook echt rustig. 1 intervaltraining. Dat werkt wel goed om sneller te worden, maar het kost ook tijd. Verder wandel ik wel eens en wekelijks wat krachttraining. Er waren jaren dat ik in de wintermaanden de boel wat liet versloffen. Nu ik het sporten consistent volhoud merk ik na 9 jaar toch steeds weer wat progressie te maken en heb een PR op de 10 km en 25 km voor elkaar gekregen. Dat tempo was de eerste 5 jaar sowieso buiten mijn bereik geweest.
Een dergelijke discipline en ritme van 3x per week opbouwen is veel prijzenswaardiger dan het tempo dat je uiteindelijk loopt.
Uiteraard snap ik ook dat je ambitieus bent. Maar geef het de tijd, snelheid komt... niet zo snel . Ik doe ook veel aan hardlopen. Ik loop 3x per week, waarvan 1 rustige hardloop en dan ook echt rustig. 1 intervaltraining. Dat werkt wel goed om sneller te worden, maar het kost ook tijd. Verder wandel ik wel eens en wekelijks wat krachttraining. Er waren jaren dat ik in de wintermaanden de boel wat liet versloffen. Nu ik het sporten consistent volhoud merk ik na 9 jaar toch steeds weer wat progressie te maken en heb een PR op de 10 km en 25 km voor elkaar gekregen. Dat tempo was de eerste 5 jaar sowieso buiten mijn bereik geweest.
vrijdag 5 juli 2024 08:49
Loop niet op snelheid maar op hartslag.
Ik ben ook een langzame hardloper, komt ook omdat ik te zwaar bent. Ik draag gewoon te veel vet met me mee, vet wat niets doet en alleen maar ballast is. En hoe beter mijn vetpercentage wordt (lees lager) hoe sneller mijn basissnelheid is met hardlopen.
Het grootste probleem vond ik, is om een leuke hardloopclubje te vinden, want wanneer de basissnelheid boven de 7,5 km/u is, dan zit ik in een te hoge hartslag. Prima bij interval trainen, maar niet voor een duurloopje.
Ik ben ook een langzame hardloper, komt ook omdat ik te zwaar bent. Ik draag gewoon te veel vet met me mee, vet wat niets doet en alleen maar ballast is. En hoe beter mijn vetpercentage wordt (lees lager) hoe sneller mijn basissnelheid is met hardlopen.
Het grootste probleem vond ik, is om een leuke hardloopclubje te vinden, want wanneer de basissnelheid boven de 7,5 km/u is, dan zit ik in een te hoge hartslag. Prima bij interval trainen, maar niet voor een duurloopje.
vrijdag 5 juli 2024 09:15
langzaam is dus niet er. je kunt gaan trainen op hartslag. voor hogere hartslagen / intervaltraining werkt een borstband wel veel beter.
Als je gaat zoeken op trainen op hartslagzones , kom je veel te weten al.
duurloop op lage hartslag. tempoloop af en toe op hogere hartslag. intervaltraining kun je op heel veel manieren inrichten. maak je dus niet druk om snelheid, dat is echt onbelangrijk, uiteraard tenzij je nog eens de Olympische Spelen wilt winnen.....
Als je gaat zoeken op trainen op hartslagzones , kom je veel te weten al.
duurloop op lage hartslag. tempoloop af en toe op hogere hartslag. intervaltraining kun je op heel veel manieren inrichten. maak je dus niet druk om snelheid, dat is echt onbelangrijk, uiteraard tenzij je nog eens de Olympische Spelen wilt winnen.....
vrijdag 5 juli 2024 12:08
De beste manier om sneller te worden is lichter zijn, dan is ook de belasting op je lichaam minder. Maar daar ben je al mee bezig. Super dus!
Als je echt serieus bent over het hardlopen zou je een trainer/coach kunnen zoeken. Die kan je maximale hartslag bepalen en op basis daarvan een efficiënt trainingsschema voor je opstellen. Die bestaan meestal uit een langere langzame duurloop, een intervaltraining en een tempotraining (opnieuw beoogde tempo). En dan eventueel een vierde training.
Belangrijk is dat je op hartslag traint. Snelheid is ondergeschikt.
Voor mij werkt 4 keer trainen beter dan 3. En het is ook een kwestie van kilometers maken. Op zich ben je ook nog niet heel lang bezig natuurlijk .
Overigens ben ik het eens met wat hierboven is geschreven: het feit dat je consistent hebt opgebouwd naar 3x per week en dit ook volhoudt is echt een grotere prestatie dan snelheid!
Als je echt serieus bent over het hardlopen zou je een trainer/coach kunnen zoeken. Die kan je maximale hartslag bepalen en op basis daarvan een efficiënt trainingsschema voor je opstellen. Die bestaan meestal uit een langere langzame duurloop, een intervaltraining en een tempotraining (opnieuw beoogde tempo). En dan eventueel een vierde training.
Belangrijk is dat je op hartslag traint. Snelheid is ondergeschikt.
Voor mij werkt 4 keer trainen beter dan 3. En het is ook een kwestie van kilometers maken. Op zich ben je ook nog niet heel lang bezig natuurlijk .
Overigens ben ik het eens met wat hierboven is geschreven: het feit dat je consistent hebt opgebouwd naar 3x per week en dit ook volhoudt is echt een grotere prestatie dan snelheid!
vrijdag 5 juli 2024 12:23
Geen concrete tips voor sneller worden, want daar heb ik me niet in verdiept. Wel een tip voor de korte termijn: maak je niet druk over je snelheid. Ik loop sinds een jaar of 11, en heb me nog nooit druk gemaakt over snelheid. Maar goed, ik loop vooral om mijn hoofd leeg te maken. Tegenwoordig heb ik een activity tracker en kan dus zien hoe hard ik loop. Dat is nu zo rond de 7 km per uur. Maar ben zeker weten begonnen op een veeeeel lager tempo.
Wees vooral trots op wat je wèl al bereikt hebt. De hier gegeven tips zullen je vast ook gaan helpen met je snelheid opvoeren, maar geef het de tijd
Wees vooral trots op wat je wèl al bereikt hebt. De hier gegeven tips zullen je vast ook gaan helpen met je snelheid opvoeren, maar geef het de tijd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in