Niet kunnen hardlopen

02-12-2019 22:50 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet hardlopen maar ik wil wel; het lijkt me heerlijk om ‘s avonds een sprintje te kunnen trekken door het park. Maar zolang ik me kan heugen is het me nog nooit gelukt om ook maar 1-2 km door te lopen. Ik raak tot duizelen toe buiten adem, hart wil uit borstkas, schenen doen pijn en ik word vanbinnen kwaad en gefrustreerd. Ik snap niet wat ik fout doe; te snel (ga heel langzaam)?

Sinds ik 20 jaar geleden weleens met vriendinnen ging rennen (nouja zij renden en ik bleef hijgend kwaad achter) is dit zo.

Ik ben inmiddels 40, bmi van 21, rook niet en verder normaal actief (fiets elke dag 16km, houd van wandelen/hiken en bij bv krachttraining of yoga boek ik normale progressie).

Herkenbaar? En iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
23-12-2019 19:39
Kleine update: ik kan inmiddels wat verder rennen. Rustig aan, en ik raak nog steeds gefrustreerd maar minder aangezien ik minder te hard ga. Het helpt.
Leuke update :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
23-12-2019 19:39
Kleine update: ik kan inmiddels wat verder rennen. Rustig aan, en ik raak nog steeds gefrustreerd maar minder aangezien ik minder te hard ga. Het helpt.
:fortune:
smulrol schreef:
02-12-2019 23:12
Je kan ook bij een clubje, Start to run bv, dan leer je doseren zodat je jezelf niet over de kop loopt.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
23-12-2019 19:39
Kleine update: ik kan inmiddels wat verder rennen. Rustig aan, en ik raak nog steeds gefrustreerd maar minder aangezien ik minder te hard ga. Het helpt.
Loop je nu met een schema dan? Ik dacht ook altijd: hardlopen, dat kan ik echt niet, ben al bekaf als ik aan het eind vd straat ben. Maar toen toch een keer begonnen, met Evy start to run. Erg leuk, muziek erbij, en ze geeft duidelijk aan: nu hardlopen, nu wandelen etc. In het begin is het dus echt niet meer dan 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen. En dat bouw je op. Na een tijdje ren je 5km. Ik vind het heerlijk. Ok, zou nu eigenlijk ook weer moeten maar heb geen zin haha. Maar als ik eenmaal bezig ben/weer thuis ben, ben ik blij dat ik gegaan ben. Zomaar in 1x 5km lopen dat gaat natuurlijk niet. Rustig opbouwen. Ik ben niet van de lange afstanden, loop vaak 5km en als het lekker gaat loop ik er 8 tot 10. En nog zit er verschil in. De ene dag loop ik heerlijk, de andere dag kost het me veel moeite. Geen idee waarom dat soms zo verschilt.
Succes! Hardlopen is heerlijk als je het een beetje kan. En ik doe nu ook aan bootcamp. Daarbij is het ook wel erg makkelijk dat je een beetje kan hardlopen. Het gaat vooral om de oefeningen, maar tussendoor loop je (bij ons in ieder geval wel) ook hard. Leuke combi vind ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven