wandelkledij, tips and tricks

02-01-2019 17:51 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik wandel sinds een jaar of 2 en doe zo'n 25km/week ofzo , soms meer .
heb enkele praktische vraagjes voor de meer ervaren wandelaars hier:

- schoenen , ik heb voor de natte perioden een paar stevige wandelschoenen die waterdicht zijn maar vaak hangen ze dus vol modder eens ik aan de auto ben , ik stamp wat op de grond of loop wat door lang gras als het kan maar hoe maken jullie de schoenen weer schoon en waneer doen julie dit , aan de auto of thuis?

- ondergoed , en het schuren tussen je benen ...had dure merinowollen onderbroeken gekocjht van 40euro/stuk met lange pijpen speciaal voor wandelaars , deze waren zeer comfortabel en warm , alleen na 3 weken was het kruis een groot gat , helemaal stuk gegaan pfff...
Nauw aansluitend ondergoed met weinig of geen naden lijkt me best hier , tips hiervoor?
(ps heb net een onderbroek voor voetballers gekocht , dunne gladde stof ook met heel la,g pijpen , hopeijk gaan die goed )

- dan qua warmte : zweet , ik vertrek meestal met hanfschoenen en muts nu het kou is buiten en deze kunnen makkelijk uit , verder heb ik na een tijd last van zweet aan men mouwen , ik heb dan een thermisch onderhemd aan met lange mouwen , een trui erover en dan een jas , 3 keer lange mouwen dus ...de trui gaat dan soms uit maar dan is het vaak wat krap qua warmte

- ik neem soms ene rugzak mee maar dan moet die even van men rug halen om een flesje water te nemen ofzo , ik zag al wandelaars met een soort riem met vakjes en drankhouder ets , heb deze nog net tegen gekomen in de winkel (vandaag decathlon gedaan , waar ze toch wat wandeluitrusting hebben)

Dit zijn zo de kleine dingetjes waarvan ik me u afvraag hoe anderen het doen
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
02-01-2019 20:55
Mijn man gebruikt met hardlopen microfiber boxershorts. Die drogen snel en schuren niet.
Ik zou jou dan zoiets aanraden met een wat langer pijpje.
Misschien kun je kijken naar iets van hardloopkleding voor je bovenlijf. Katoen is niet heel erg geschikt, droogt langzaam en daardoor krijg je het dus koud.

Afbeelding
https://www.boxers.nl/stance/micro-boxer-1995

dit type onderbroeken ben ik fan van ;-) die zijn goed ! geen geschuur .
Alle reacties Link kopieren
...
kv12 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 21:07
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spin1234 schreef:
02-01-2019 20:54
Maar heb je met die afstanden water nodig???9
mss niet , deze zomer 14km gewandeled zonder water , was toen 36° kwam uitgedroogd terug aan de auto en sindsdien neem ik eigenlijk altijd water mee en drink er ook van dan .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso ook fijn om iets eetbaars mee te nemen. Al is het een banaan of mueslireep. In het verleden wel eens flauw geworden en daar word je halverwege ook niet blij van.

Deze zomer idd ook een zonnesteek opgelopen terwijl ik en bedekt was en genoeg had gedronken.

Tegenwoordig permitteer ik me ook de luxe van een warme kop thee of chocomelk bij een horecagelegenheid. Best leuk om mee af te sluiten, of pauze te houden voor mijn hond.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 21:00
ik heb ook geen noemanswaardige problemen , gewoon kleine dingetjes waarvan ik me afvroeg hoe anderen het doen , zoals schoenen poetsen of niet en hoe ...

dat schuren is natuurlijk wel een probleem , en een strak aansluitende onderbroek met lange pijpen die niet omhoog kruipen lossen het wel op voor mij .

idd rugzak is irritant , in de winter geen last maar als het warm is zweetplek op men rug . vandaar liever niet mee zoiets .

een heuptas is mss wel handig , ook voor het flesje water dichtbij te hebben .
heb hele dunne handschoenen , die nemen weinig plek in en de muts valt ook nog wel mee .
Neem dan een rugzak met verstelbaar en ventilerend rugpand. Zweten ga je toch niet tegen. Maar als je met iets als een echt sport of hardloopshirt loopt dan droogt het heel snel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Levade schreef:
02-01-2019 21:22
Ik vind het sowieso ook fijn om iets eetbaars mee te nemen. Al is het een banaan of mueslireep. In het verleden wel eens flauw geworden en daar word je halverwege ook niet blij van.

Deze zomer idd ook een zonnesteek opgelopen terwijl ik en bedekt was en genoeg had gedronken.

Tegenwoordig permitteer ik me ook de luxe van een warme kop thee of chocomelk bij een horecagelegenheid. Best leuk om mee af te sluiten, of pauze te houden voor mijn hond.
neem idd soms ook een banaan mee ...

horeca zaak zeker, als die er is .. maar vaak kies ik wandelingen in de natuur , vaak dus niks tegenkomen dan .

ik wandel overigens met een app , "route you " heet die , al vele leuke wandelingen gedaan zo!
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 20:41
ik ben een man en heb wel beharing tussen men benen , mss heeft dat er iets mee te maken ? met gewoon los ondergoed (hebben vrouwen nooit dacht ik?) schuren de binnenkant van men benen erg tegen elkaar in de lies , dat geeft dan pijnlijke rode plekken , links en rechts precies dezelfde plek op precies dezelfde plaats ;-)
De meeste herenbroeken zijn ook wat losser in het kruis, dan kan het inderdaad dat dat beetje extra ruimte net voor schuren zorgt. Mijn man heeft boxers zonder naad met een iets langere pijp en zonder katoen, deze draagt hij alleen tijdens meerdaagse hikes. Volgens mij lang geleden gewoon bij HEMA gekocht. Voor normaal vindt hij het niks, dan draagt hij toch liever katoen. Misschien hebben ze nog zoiets bij de HEMA.

Voor je natte rug moet je bij Bever eens kijken naar de Osprey Stratos. De rugzak staat een eind van je rug af waardoor je minder zweet. Is geen goedkope rugzak, maar passen en proberen kost niks ;) En je kan aan de zijkant je flesjes water kwijt. Zou trouwens navulbare flessen kopen, beter voor het milieu, een stuk steviger en als ze eens op zijn kan je ergens aanbellen om bij te vullen.

Oh ja, ik schreef eerder dat het niet zo veel km zijn. Sorry, was geen nette opmerking van me. Het is gewoon hardstikke goed dat je deze leuke hobby hebt ontdekt en het aantal km maakt niet uit, zet m op!
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
02-01-2019 22:43
De meeste herenbroeken zijn ook wat losser in het kruis, dan kan het inderdaad dat dat beetje extra ruimte net voor schuren zorgt. Mijn man heeft boxers zonder naad met een iets langere pijp en zonder katoen, deze draagt hij alleen tijdens meerdaagse hikes. Volgens mij lang geleden gewoon bij HEMA gekocht. Voor normaal vindt hij het niks, dan draagt hij toch liever katoen. Misschien hebben ze nog zoiets bij de HEMA.

Voor je natte rug moet je bij Bever eens kijken naar de Osprey Stratos. De rugzak staat een eind van je rug af waardoor je minder zweet. Is geen goedkope rugzak, maar passen en proberen kost niks ;) En je kan aan de zijkant je flesjes water kwijt. Zou trouwens navulbare flessen kopen, beter voor het milieu, een stuk steviger en als ze eens op zijn kan je ergens aanbellen om bij te vullen.

Oh ja, ik schreef eerder dat het niet zo veel km zijn. Sorry, was geen nette opmerking van me. Het is gewoon hardstikke goed dat je deze leuke hobby hebt ontdekt en het aantal km maakt niet uit, zet m op!
hey,

geen probleem hoor , iedereen doet naar zijn kunnen en wensen he ...
het zit zo , ik wandel bijna altijd alleen , dan is 5-14km wel genoeg vind ik , hoewel...
Ben al jaren erg depressief en de laatste 3 jaar zijn echt erg waarvan het laatste half jaar heel erg .
Ik heb gewoonweg geen energie momenteel , wandelen is het enge dat ik doe op een dag vaak , dan verplicht ik mezelf nog om het te doen ook.
m’n onderbroek, het is m’n onderbroek. Dat is afgeleid van mijn.
men is een groepje mensen
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 21:55
neem idd soms ook een banaan mee ...

horeca zaak zeker, als die er is .. maar vaak kies ik wandelingen in de natuur , vaak dus niks tegenkomen dan .

ik wandel overigens met een app , "route you " heet die , al vele leuke wandelingen gedaan zo!
Ik loop vaak op het strand, in de duinen of bossen bij het strand en daar is altijd wel wat open. Zocht het er ook op uit met een jonge hond anders werd het een korter rondje.

Meestal maak ik een foto van waar ik begonnen ben en ga dan gewoon lopen, tot nu toe de weg nog niet kwijt geweest.

Ze zeggen dat bewegen helpt bij depressies, ik merkte niet echt dat ik er blij van werd. Al zal je lijf wel blij zijn dat je actief blijft, dus ik hoop dat je het vol blijft houden!
Alle reacties Link kopieren
Levade schreef:
03-01-2019 09:07
Ik loop vaak op het strand, in de duinen of bossen bij het strand en daar is altijd wel wat open. Zocht het er ook op uit met een jonge hond anders werd het een korter rondje.

Meestal maak ik een foto van waar ik begonnen ben en ga dan gewoon lopen, tot nu toe de weg nog niet kwijt geweest.

Ze zeggen dat bewegen helpt bij depressies, ik merkte niet echt dat ik er blij van werd. Al zal je lijf wel blij zijn dat je actief blijft, dus ik hoop dat je het vol blijft houden!
bewegen zou idd gezond moeten zijn , geld voor iedereen trouwens...
maar een moeilijke dag weg proberen slapen of thuis wezenloos zitten staren of huilen brengt zeker geen zoden aan de dijk , dan is een schop onder men eigen kont en ergens een wandeling maken in mooie natuur veel beter hoewel ik er vaak geen seconde van kan genieten.
Achteraf denk ik dan : toch maar weer mooi gedaan en veel beter dan de andere optie (thuisblijven en me slecht voelen)

Ik zou graag een hond willen kopen of adopteren , een actieve zoals een border collie , mijn ex had er 1 e was zo'n lief beesje , echt ongelofelijk.
Ik heb heel vaak erge hoofdpijn , ik krijg nu wel krachtige pijnstillers van het ziekenhuis wat helpt maar gezond is het niet en vroeger was het gewoon hard afzien .
Ik weet nog dat de hond van men ex al na 1 week samen te zijn bij het bed kwam waken over mij toen ik er lag met hoofdpijn , de hond liep constant over en weer tussen mij en haar en ik voelde zo hard dat die hond perfect wist dat ik niet goed was en ze reageerde enorm zorgend en troostend , was zo bijzonder vond ik om te voelen hoe die hond na 1 week al zo met me begaan was .

Normaal is die hond heel actief, speels en uitgelaten maar toen ik daar lag voelde ik een enorme voorzichtigheid , niet vragen om spelen maar heel voorzichtig naast me waken en af en toe als ik men ogen opendeed , met zo van die lieve pupy oogjes me aankijken met een blik van , is het goed met je en dan met haar snuit een klein duwtje komen geven...
Alle reacties Link kopieren
maargoed ...werk er momenteel weer aan om die schop onder men kont te geven ;-)
dadelijk weer even wandelen .

Straks een 1ste date gepland ...voelt zo dubbel om te daten , hoe kan ik verwachten dat iemand me graag ziet als ik met mezelf zoveel moeite heb maar langs de andere kant is liefde ook het beste medicijn.
Mijn ex is ook voor me gevallen ondanks ze wist dat ik het moeilijk had , ze zag men goede kanten en dat was blijkbaar sterker voor haar dus het kan...

sorry voor zo af te wijken van het topic wandelen ;-)
Ik zou geen zin hebben een hond mee te nemen op wandeling. Moet je elke keer opletten waar ie uithangt en als er anderen aan komen met een hond moet je m aanlijnen. Ik wil juist rust in mn kop als ik loop.
Alle reacties Link kopieren
KV12, waarom gebruik je steeds "men"? Het is mijn of m'n.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
03-01-2019 11:43
KV12, waarom gebruik je steeds "men"? Het is mijn of m'n.
ik weet het niet? mss iets Belgisch?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-01-2019 20:58
Camelbak is suuuuper makkelijk schoon te maken en veel beter voor het milieu dan steeds een nieuw plastic flesje. Ik snap echt niet wat je daar niet hygienisch aan vindt. Alles is super makkelijk los te halen, even omspoelen, goed laten drogen en klaar ben je. Er gaat water in, geen zoete siroop die overal gaat schimmelen.
Dit.
Desnoods af en toe vullen met warm water en daarin een tablet Steradent (dat spul voor kunstgebitten); een nacht laten liggen, daarna goed schoonspoelen.
Zo'n heupband met flesjes water is juist erg vervelend, je voelt het gewicht steeds schommelen, terwijl je het gewicht van een camelbag in je rugzak nauwelijks voelt (mits je rugzak goed is afgesteld). Tijdens lange tochten in de warmte neem ik met gemak 2 liter water mee in mijn camelbag. Het voordeel is dat je lopend kunt drinken, dat is belangrijk als het in de zomer warm is want je moet drinken voordat je dorst krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien al genoemd (ik heb de reacties niet gelezen sorry), qua drinkflessen kun je een camelback proberen. Zo'n waterzak met een slang eraan (heel lang buigzaam drink-rietje zeg maar). Misschien is je rugzak daar al geschikt voor zonder dat je het door hebt. Dan zit er in de rugzak zelf een vrij groot vak om die waterzak in te doen, en in de bovenkant zit dan een klein gaatje waardoor je de slag naar buiten kunt halen. Het uiteinde van dat rietje kun je gewoon over je schouder laten bungelen en dan kan je makkelijk onderweg slokken nemen zonder te stoppen. Het nadeel vind ik wel dat je niet goed weet hoeveel water je nog over hebt, en ook zijn die zakken best ingewikkeld schoon te maken.

Wat betreft zweet en warme armen... probeer je ook wel eens te combineren met een laag met korte mouwen, of een bodywarmer?
Met fietsen bijvoorbeeld ga ik eerder 'te koud gekleed' van start dan comfortabel warm. Dan heb ik het in het begin en paar minuten koud, maar door het bewegen kom ik al gauw op de juiste temperatuur voor wat ik aan heb. Nu in de winter met 5 graden bijvoorbeeld is dat slechts 1 dunne laag van merinowollen lange mouwen en daar overheen een winddichte bodywarmer (zonder mouwen dus). Wel draag ik dan handschoenen, een buff sjaaltje en een dunne muts onder mijn helm. Soms gaat de muts ook af.
Bij wandelen heb ik ook nog nooit 3 lagen lange mouwen over elkaar aan gehad, maar ik wandel meestal bij 10 graden of warmer. Maar ik kleed me dan ook iets 'te fris' en warm vanzelf op.
Voor de pauzes - zowel bij wandelen als fietsen als beachvolley - heb ik dan juist extra kleding bij me, bijvoorbeeld een dun maar warm donsjasje, of een winddicht jasje met lange mouwen. Ik koel enorm af als ik stil zit na bewegen.

Over onderbroeken kan ik je niet helpen... ik heb daar geen last van. Wel kwam ik bij LUSH een poeder tegen tegen 'chafing' dus tegen het schuren van huid op huid (benen steeds langs elkaar). Ook daarvan heb ik geen last, maar misschien is het wat voor jou.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wandelen met een rugzak ook niet zo prettig, de banden onder m’n oksels door vind ik heel vervelend. Het voordeel van een heuptas is dat je deze nog eens kan draaien, zodat het gewicht op een ander punt hangt. Maar dat werkt het beste zonder jas (dus in de zomer). Ik heb ook een X-over tas (https://x-over.nl/), makkelijk naar voren te draaien (en zelfs voor te dragen), de banden kun je heel makkelijk stellen, geen nare banden onder je oksels, ideale tas.

Schoenen wisselen doe ik altijd bij de auto, de wandelschoenen gaan weer in de achterbak, de keer daarop klop ik ze uit en als ze echt heel vies zijn, mogen ze eens mee naar binnen om schoon gemaakt te worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-01-2019 09:38
Ik zou geen zin hebben een hond mee te nemen op wandeling. Moet je elke keer opletten waar ie uithangt en als er anderen aan komen met een hond moet je m aanlijnen. Ik wil juist rust in mn kop als ik loop.
Voor mij zou dit zeker een verrijking zijn volgens mij , ik heb een heel zorgzaam karakter denk ik en bij vele honden krijg je dat min of meer 1 op 1 terug wat heel fijn is.
Dit zorgen voor, aandacht besteden aan en opvoeden van is weer een positieve bezigheid denk ik voor mij.
Ook is het een schop onder de kont zeg maar , geen reden zoeken om te gaan wandelen , de reden is daar en heeft 4 poten ;-)
Alle reacties Link kopieren
gisteren wel pijnlijke voeten , 8.8km gewandeld met men nieuwe schoenen maar vooral mijn voetzolen deden pijn naar het einde toe.
ik denk dat de zool gewoon vlak is in de schoen , mijn salomons hebben een gevormde zool volgens mij.

ik ga er inlegzolen inleggen en kijken of dat beter gaat .
Alle reacties Link kopieren
Oplader schreef:
04-01-2019 08:24
Ik vind wandelen met een rugzak ook niet zo prettig, de banden onder m’n oksels door vind ik heel vervelend. Het voordeel van een heuptas is dat je deze nog eens kan draaien, zodat het gewicht op een ander punt hangt. Maar dat werkt het beste zonder jas (dus in de zomer). Ik heb ook een X-over tas (https://x-over.nl/), makkelijk naar voren te draaien (en zelfs voor te dragen), de banden kun je heel makkelijk stellen, geen nare banden onder je oksels, ideale tas.

Schoenen wisselen doe ik altijd bij de auto, de wandelschoenen gaan weer in de achterbak, de keer daarop klop ik ze uit en als ze echt heel vies zijn, mogen ze eens mee naar binnen om schoon gemaakt te worden.
Als je heup en borstband gebruikt voel je niets onder je oksels. Die van jou zou ik nooit gebruiken, geen ventilerend en verstelbaar rugpand.
Juist dat is zo fijn en zo kan er lucht tussen de rugzak en je rug komen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
04-01-2019 09:29
Als je heup en borstband gebruikt voel je niets onder je oksels. Die van jou zou ik nooit gebruiken, geen ventilerend en verstelbaar rugpand.
Juist dat is zo fijn en zo kan er lucht tussen de rugzak en je rug komen.
ik wel, ik weet niet hoe, maar ik voel het, ik vind het vervelend. Ik vind het juist heel fijn dat ik een tas op verschillende manieren kan dragen en kan afwisselen. Het liefst loop ik zonder tas, maar water en eten mee kan ook wel eens handig zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
04-01-2019 09:00
gisteren wel pijnlijke voeten , 8.8km gewandeld met men nieuwe schoenen maar vooral mijn voetzolen deden pijn naar het einde toe.
ik denk dat de zool gewoon vlak is in de schoen , mijn salomons hebben een gevormde zool volgens mij.

ik ga er inlegzolen inleggen en kijken of dat beter gaat .
Dat kan inderdaad komen doordat het voetbed van de schoenen niet goed is, of dat de schoenen in het geheel gewoon niet goed zijn. Of dat de houding van je voeten (en dus je hele lijf) net anders is door deze schoenen. In het laatste geval kan het mogelijk een kwestie van gewenning zijn. Sokken hebben ook veel invloed bij langere afstanden.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
04-01-2019 09:00
gisteren wel pijnlijke voeten , 8.8km gewandeld met men nieuwe schoenen maar vooral mijn voetzolen deden pijn naar het einde toe.
ik denk dat de zool gewoon vlak is in de schoen , mijn salomons hebben een gevormde zool volgens mij.

ik ga er inlegzolen inleggen en kijken of dat beter gaat .
Daarom is het zo belangrijk om voor wandelschoenen goed advies in te winnen voordat je een paar aanschaft, waarbij het criterium is dat de schoenen schoon blijven. Echt hoor, laat je eens goed adviseren bij Bever. Na 8 kilometer pijn aan je voeten is niet normaal. Dat kan aan het voetbed liggen, maar ook aan de zool (niet soepel genoeg bijv.), de pasvorm van de hele schoen, sokken, houding, etc.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
03-01-2019 14:04
ik weet het niet? mss iets Belgisch?
Volgens mij niet. Ik ken genoeg Nederlanders die het ook schrijven. Past wat bij betreft in de categorie "is waar je eens bedoelt" of "na waar je naar bedoelt". Ook veel gemaakte fouten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven