't Mokkeltje

16-08-2012 13:30 88 berichten
Hallo ladies,

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een poes in huis genomen die op dit forum werd aangeboden. Zij werd aangeboden omdat ze vanwege de nieuw geboren baby stress ondervond. Nu blijkt dat die stress bestaat uit pissen op plekken waar dat niet de bedoeling is. Tot nu toe heb ik nog geen schade ondervonden, maar het begint me wel aardig tegen te staan.

Op kattenplaza werd mij geadviseerd om haar met bak een week lang in een kleine ruimte te laten verblijven en na die week een plantenspuit bij de hand te houden. Ze zit nu vanaf zondag in de gang, maar ze is zo eenzaam dat ze tegen me staat te gillen en zowat en gat is de deur krabt. Hoewel ik regelmatig bij haar ga zitten en dan wordt bedolven onder de kopjes, vind ik het toch zielig voor haar om zo alleen te zijn.

Wie weet raad.
quote:thasmo schreef op 17 augustus 2012 @ 11:27:

Mijn schoonzusje heeft ook 2 katten waarvan 1 het een hele tijd binnen heeft gedaan, op het aanrecht, in de bank, tegen de gordijnen etc.

Ze waren bijna op het punt om een ander huis te gaan zoeken (2 verschillende gedragstherapeuten etc hadden ze ook gehad) tot ze toch 'onze' bench er bijgepakt heeft, kattenbak erin, klein mandje, bak water en daar is ze wel op de bak gaan plassen. Toen dat goed ging mocht ze er overdag uit (katten gaan ook naar buiten); 'snachts erin.. en pas na enkele weken ook 's nachts eruit.

Kat heeft nog geen terugval gehad.

Heb jij toevallig een kattenluikje? Vrienden van ons hadden ook het kattenplasprobleem binnen ondanks dat de kat ook buiten kwam. Bleek er 's nachts stiekem de kat van de achterburen ook van de brokjes te komen eten, katten plasten daar om hun territorium af te bakenen..

Ze zat vanaf zondag in de gang en plaste alleen op de bak. Bij de gedachte dat het alleen om plastic tasjes ging heb ik haar er uit gelaten en ze piest op een kussen vanmorgen. Een terugval dus. Ik laat in ieder geval haar plas nakijken, misschien is er iets met haar.

Ik heb een appartement met balkons, dus geen luikje en geen buurkatten.
quote:thasmo schreef op 17 augustus 2012 @ 11:31:

[...]

Je hebt ook bij de dierenarts en vaak ook bij de dierenwinkel zakjes te koop met daarin een soort kleine balletjes (soort dummies- de snoepjes zegmaaar qua formaat); deze leg je normaal gesproken in de kattenbak en deze nemen dan ook de plas op, maar kunnen ook weggelegd worden op een andere plek als je kat daar plast, dan hoef je niet met spuitjes en zakjes/bakjes/flesjes in de weer Als ze het niet op die zak doet is dat misschien wel een plan.
Kan ook gewoon zijn dat ze nog steeds gestresst is he

Bedoel eerst een baby, dan wegmoeten bij je 'baasjes', nieuwe omgeving etc.

Vind het echt ontzettend tof dat je het katje in huis hebt genomen

Oh en elke keer als de kat ergens geplast heeft alsnog op de kattenbak zetten en dat blijven herhalen?

Het zijn allemaal maar theorietjes die bij de één wel en bij de ander niet helpen; er moet er maar net 1 tussen zitten die bij jou helpt!
quote:thasmo schreef op 17 augustus 2012 @ 11:39:

Kan ook gewoon zijn dat ze nog steeds gestresst is he

Bedoel eerst een baby, dan wegmoeten bij je 'baasjes', nieuwe omgeving etc.

Vind het echt ontzettend tof dat je het katje in huis hebt genomen

Oh en elke keer als de kat ergens geplast heeft alsnog op de kattenbak zetten en dat blijven herhalen?

Het zijn allemaal maar theorietjes die bij de één wel en bij de ander niet helpen; er moet er maar net 1 tussen zitten die bij jou helpt!

Ze heeft het in de eerste instantie niet gedaan. Ik heb me rot zitten verzinnen wat de aanleiding kan zijn, maar kom er niet achter, ze is er gewoon spontaan mee begonnen.

Als ik haar op de bak zet dan schiet ze er als een pijl van af, dus daar ga ik niet te ver in, anders gaat ze er straks helemaal niet meer op.

Ik probeer alle tips uit en afwachten dan maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 17 augustus 2012 @ 11:50:

[...]

Ze heeft het in de eerste instantie niet gedaan. Ik heb me rot zitten verzinnen wat de aanleiding kan zijn, maar kom er niet achter, ze is er gewoon spontaan mee begonnen.

Als ik haar op de bak zet dan schiet ze er als een pijl van af, dus daar ga ik niet te ver in, anders gaat ze er straks helemaal niet meer op.

Ik probeer alle tips uit en afwachten dan maar.

Had jij geen nieuw meubilair genomen (bank o.i.d.) of is dat al langer geleden? Misschien is het zoiets.

Hoop in ieder geval dat het beter zal worden.
quote:hawkeye_jane schreef op 17 augustus 2012 @ 12:56:

[...]

Had jij geen nieuw meubilair genomen (bank o.i.d.) of is dat al langer geleden? Misschien is het zoiets.

Hoop in ieder geval dat het beter zal worden.Dank Jane. Het was al aan de gang toen de bank kwam, dus het is niet de hoofdoorzaak. Wel over nagedacht hoor.
De kat van mijn zusje heeft dit ook. Jarenlang niets aan de hand en van de een op de andere dag pieste t beest overal.

Na lang oplossingen zoeken heeft ze nu homeopathische druppels voor t beestje. En sindsdien is t over.

Als je wil kan ik wel eens vragen hoe het heet..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 17 augustus 2012 @ 13:20:

De kat van mijn zusje heeft dit ook. Jarenlang niets aan de hand en van de een op de andere dag pieste t beest overal.

Na lang oplossingen zoeken heeft ze nu homeopathische druppels voor t beestje. En sindsdien is t over.

Als je wil kan ik wel eens vragen hoe het heet..Heel graag Biol.
De kat kan natuurijk ook gestart zijn met binnen plassen juist na de verhuizing. Dat zie je vaak. Stress én terrein afbakenen. Heb in een asiel gewerkt en zag dit erg vaak. Ik ken de forumster in kwestie ook en geloof niet dat ze zo iets achter zou houden. Maar goed, ieder zijn waarheid. Ben zelf alleen niet zo snel achterdochtig en negatief. Vind het dus best jammer om te lezen dat er zo over haar gepraat wordt, heeft ze niet verdient. Ik wens je veel succes met de kat. Ben blij dat hij een goed en liefdevol tehuis heeft gevonden en dat je hem ondanks de problemen niet kwijt wil.
Hoi Cateautje, er zijn al veel tips gegeven. Ik heb zelf veel ervaring met katten met plasproblemen e.d, werk in de kattenopvang. Het advies wat je op kattenplaza hebt gekregen door je kat af te zonderen en daarna een plantenspuit te gebruiken vind ik echt slecht. Daar verhoog je alleen de stress maar mee en dat werkt beslist averechts bij wat je wilt. Naast e bak plassen is altijd een signaal dat de kat geeft dat er iets niet lekker zit. Punt is dat we het signaal niet altijd herkennen en weten hoe erop te reageren.Nooit een kat straffen bij plasproblemen. Als eerst moet je altijd een medische oorzaak uitsluiten. Veel katten met plasproblemen hebben gewoon een blaasontsteking. Ik lees dat je al van plan bent naar de dierenarts te gaan dus dat is prima.

Daarnaast zijn de tips gegevens over de kattenbak. Wat vaak goed helpt is meerde kattenbakken in huis te plaatsen, probeer het uit op verschillende plekken, met verschillend kattengrind, zonder dak en kijk wat de kat fijn vindt. Als er een vaste plek is waar ze plast kun je daar een bak neerzetten en langzaam evt veplaatsen. Ruim voorlopig de dingen op die uitdagen te plassen, dus geen dekbed laten liggen waar ze bij kan, geen deurmat of badmat e.d

En vooral niet wanhopen want dit kan echt goed komen.
Maar als hij het in het begin niet heeft gedaan, dan ligt de oorzaak toch ook niet bij de vorige eigenaren? Dus oneerlijke info was het dan niet toch? Hij deed het daar niet en in eerste instantie bij jou ook niet. Er moet dus een reden zijn voor het gedrag sinds hij bij jou is. Misschien toch stress dan idd wat Nic ook zegt. Of terrein afbakenen. Heb je nog meer katten?
Meerdere bakken hoor ik idd ook vaak. Regel is aantal katten + 1 toch?
Ik kwam dit topic tegen toen ik zocht naar tips voor onze eigen poezen. Hoe gaat het nu Cateautje? Is de poes weer zichzelf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven