35 uur werken en huishouden

zaterdag 19 augustus 2017 om 08:00
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:03
-Badkamer schoonmaken terwijl je doucht.
- De eerste die opstaat ruimt de vaatwasser uit.
- Elke dag een doekje over de wc's
- Opruimen kunnen kinderen zelf
- Alles heeft een vaste plek, zodat je minder snel dingen kwijtraakt.
- Na het eten direct de keuken opruimen en indien nodig schoonmaken
- De was opvouwen nadat het droog is scheelt veel ergernis en doe je makkelijker tussendoor dan wanneer alles zich opstapelt
- Kinderen taakjes geven. Ze zijn oud genoeg om te helpen.
- Stoffen eens in de week.
Ik vraag me af wat er blijft liggen als je een poets hebt. Zelf sta ik er regelmatig een aantal dagen per week alleen voor met vier kinderen, maar iedereen heeft zo zijn/haar taakje en zo houden we het huis schoon en opgeruimd.
Is het niet meer iets als voor je gevoel te weinig tijd hebben om een beetje aan te klooien? Wellicht kan je een dag in de week langer werken in ruil voor een dag vrij. Mijn voorkeur gaat uit naar vier lange dagen en een vrije dag in plaats van vijf korte dagen. Scheelt veel in de rommel in huis!
- De was opvouwen nadat het droog is scheelt veel ergernis en doe je makkelijker tussendoor dan wanneer alles zich opstapelt
Ik vraag me af wat er blijft liggen als je een poets hebt. Zelf sta ik er regelmatig een aantal dagen per week alleen voor met vier kinderen, maar iedereen heeft zo zijn/haar taakje en zo houden we het huis schoon en opgeruimd.
Is het niet meer iets als voor je gevoel te weinig tijd hebben om een beetje aan te klooien? Wellicht kan je een dag in de week langer werken in ruil voor een dag vrij. Mijn voorkeur gaat uit naar vier lange dagen en een vrije dag in plaats van vijf korte dagen. Scheelt veel in de rommel in huis!

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:03
Dertig uur per week huishouden?Andersom schreef: ↑19-08-2017 08:57Jij werkt 35 uur, maar hoeveel werkt je man? Huishouden het kost ons samen ongeveer 30 uur per week. Daar zit alles in, van administratie, de tuin, boodschappen doen, koken, wassen/strijken en het echte schoonmaakwerk tot een doekje over de salontafel halen. Welk deel doe jij welk deel je man?
Wij hebben het zo verdeeld dat er ieder van werk en huishouden ongeveer 45 uur voor onze rekening nemen.
Als jij het hele huishouden doet snap ik dat het je te veel wordt als je daarbij ook nog eens tot 20.00 uur de zorg voor de kinderen erbij hebt in je eentje.

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:06
Ik vraag me ook af wat de poets dan doet? Als die stofzuigt en de badkamer en keuken doet elke week, hoeveel moet er dan nog gebeuren?Mejuffrouwmuis schreef: ↑19-08-2017 09:03-Badkamer schoonmaken terwijl je doucht.

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:09
Reisa, dat vraag ik me ook af. De badkamers en keuken poets ik alleen als mijn hulp op vakantie is. De slaapkamers hoeven ook niet elke dag te zuigen en dat doe ik dus ook alleen als de hulp een paar weken niet komt.
De huiskamer stofzuig ik twee keer in de week en de kinderen stofferen en blikken elke dag onder de eettafel. Het aanrecht en gasfornuis zien elke dag een doekje, maar dat is het eigenlijk.
De huiskamer stofzuig ik twee keer in de week en de kinderen stofferen en blikken elke dag onder de eettafel. Het aanrecht en gasfornuis zien elke dag een doekje, maar dat is het eigenlijk.

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:10

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:14
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:16
.
Nee ik ben niet de komma vergeten, in mijn bericht staat ook wat er onder valt. Alles, maar dan ook echt alles dat elke week nodig is om ons gezin draaiende te houden. Ook al die kleine klusjes die je minder dan vijf minuten kosten maar per week door hun hoeveelheid nog best oplopen. Tafel dekken kost me ongeveer vijf minuten maar 14 keer per week is dat toch een uur. Idem voor het uitruimen van de vaatwasser, het ophangen van de was etc.
In veel gezinnen waar geroepen wordt dat het huishouden minder dan een uur per dag beslaat worden zulke dingen niet mee geteld en daardoor is vaak de verdeling over de partners erg ongelijk. Waarbij de één (meestal de vrouw) ongemerkt het meeste doet.
andersom wijzigde dit bericht op 19-08-2017 09:21
0.43% gewijzigd

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:20
Makkelijk kletsen vanaf de zijlijn zonder de details te kennen. Misschien heeft man een baan waar minder werken niet kan (of uiteindelijk toch voor meer dan 4 dagen werk zorgt, zonder dat je betaald krijgt). Of is een fulltime salaris nodig voor de kosten. Zomaar een paar voorbeelden.Taralina schreef: ↑19-08-2017 08:17Je man moet een dag minder gaan werken.
Als hij pas om 20.00 thuis komt doordeweeks komt alles wat betreft kinderen en huishouden op jou terecht.
Ik zou dat nooit pikken (maar goed, ik zou vóórdat er kinderen waren al heel duidelijk besproken hebben dat alles 50/50 gaat).

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:21
Dat heb ik gelezen, maar dan vind ik het nog erg veel. Tenzij ze een tuin hebben van 3 voetbalvelden groot, maar dan nog.
Als ik 35 uur verdeel over 2 personen én 7 dagen dan kom ik p.p. uit op 2,5 uur per dag. Verdeel ik dit over 5 dagen dan kom ik op 3.5 uur per dag. Wat doe je dan in godsnaam vraag ik mij af. Als je met pensioen bent oké, maar anders?
Zelf ben ik liever geen slaaf van mijn huis en maak graag tijd om van het goede leven te genieten. Maar ieder is natuurlijk anders.
anoniem_226199 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 09:22
0.07% gewijzigd
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:21
wij zitten hier ook met 3 jonge kinderen die er ook wat van kunnen om een bende van te maken. na een maaltijd ligt de helft van het bord op de grond, stoel en kleren.
alle kussens van de bank liggen altijd op de grond. na het tekenen of knutselen ligt de vloer bezaait met potloden en papier enzovoort.
wij werken 32uur en 40 uur en doen de huishoudens zoveel mogelijk samen.
ik denk dat we elke dag gemiddeld een uur besteden aan huishouden ook na een dag werken. De afwas laten wij nooit staan en de was houden we goed bij.
we stofzuigen hier vaak na elke maaltijd of minstens 1x per dag.
ook hebben we een aantal regels in huis.
1. ze mogen zelden binnenshuis chips, koek, snoep of iets wat kruimelt. overigens mogen ze dat wel in de tuin.
2. schoenen uit bij binnenkomst.
3. als ze thuiskomen altijd eerst handen wassen.
wij proberen zoveel mogelijk alles bij te houden en direct op te ruimen en niet te laten liggen. bijv. als we een knoeivlek zien op de grond maken we dat direct schoon met een vochtig doekje.
we hebben verschillende opbergdozen voor bijv knutselspullen, kinderboeken, speelgoed, etc... dat maakt het opruimen makkelijker.
ondanks alles oogt ons huis netjes maar als je goed kijkt ligt er in elk hoekje van de kamer wel een stuiterbal, legoblokje enzovoort.
De tuin onderhouden, dweilen, badkamer schoonmaken, etc doet man ongeveer 1x per maand.
ps. ons auto wordt door man elke week minstens 1x gewassen dit ziet hij als een stuk ontspanning.
alle kussens van de bank liggen altijd op de grond. na het tekenen of knutselen ligt de vloer bezaait met potloden en papier enzovoort.
wij werken 32uur en 40 uur en doen de huishoudens zoveel mogelijk samen.
ik denk dat we elke dag gemiddeld een uur besteden aan huishouden ook na een dag werken. De afwas laten wij nooit staan en de was houden we goed bij.
we stofzuigen hier vaak na elke maaltijd of minstens 1x per dag.
ook hebben we een aantal regels in huis.
1. ze mogen zelden binnenshuis chips, koek, snoep of iets wat kruimelt. overigens mogen ze dat wel in de tuin.
2. schoenen uit bij binnenkomst.
3. als ze thuiskomen altijd eerst handen wassen.
wij proberen zoveel mogelijk alles bij te houden en direct op te ruimen en niet te laten liggen. bijv. als we een knoeivlek zien op de grond maken we dat direct schoon met een vochtig doekje.
we hebben verschillende opbergdozen voor bijv knutselspullen, kinderboeken, speelgoed, etc... dat maakt het opruimen makkelijker.
ondanks alles oogt ons huis netjes maar als je goed kijkt ligt er in elk hoekje van de kamer wel een stuiterbal, legoblokje enzovoort.
De tuin onderhouden, dweilen, badkamer schoonmaken, etc doet man ongeveer 1x per maand.
ps. ons auto wordt door man elke week minstens 1x gewassen dit ziet hij als een stuk ontspanning.
spagroen wijzigde dit bericht op 19-08-2017 09:28
6.80% gewijzigd
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:23
De tafel dekken in toch geen huishoudelijke taak? ( ja officiel vast wel) Als de kinderen er niet zouden zijn, zou je dat dus niet doen?Andersom schreef: ↑19-08-2017 09:16.
Nee ik ben niet de komma vergeten, in mijn bericht staat ook wat er onder valt. Alles, maar dan ook echt alles dat elke week nodig is om ons gezin draaiende te houden. Ook al die kleine klusjes die je minder dan vijf minuten kosten maar per week door hun hoeveelheid nog best oplopen. Tafel dekken kost me ongeveer vijf minuten maar 14 keer per week is dat toch een uur. Idem voor het uitruimen van de vaatwasser, het ophangen van de was etc.
In veel gezinnen waar geroepen wordt dat het huishouden minder dan een uur per dag beslaat worden zulke dingen niet mee geteld en daardoor is vaak de verdeling over de partners erg ongelijk. Waarbij de één (meestal de vrouw) ongemerkt het meeste doet.

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:26
Ook die kleine klusjes tellen mee. Al doe ik dingen als vaatwasser leegruimen tijdens het koken. Scheelt ook weer.Andersom schreef: ↑19-08-2017 09:16.
Maar tussen een uur per dag en beide! 2,5 uur of 3,5 uur per dag bezig te zijn vind ik wel erg veel. Dat is dus 5 á 7 uur per dag huishouden/tuinieren.
Vraag me dan af of je ooit eens lekker op de bank zit met een boek. Maar goed, als jij je daar goed bij voelt, gewoon doen natuurlijk.

zaterdag 19 augustus 2017 om 09:26
Mijn dochters zijn nu 11, 9 en 6 en ik kan gewoon de badkamer poetsen hoor terwijl zij hun gang gaan. Niet heel gezellig om alleen maar te poetsen, maar 30 minuten kan best.
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:27
Ik doe het ook niet, en mijn partner zeker niet, maar ons huishouden is dan ook echt een bende, als je het opgeruimd en netjes wil hebben en houden kom je wel op zoveel uit de k uit.Hoezitdit schreef: ↑19-08-2017 09:21Dat heb ik gelezen, maar dan vind ik het nog erg veel. Tenzij ze een tuin hebben van 3 voetbalvelden groot, maar dan nog.
Als ik 35 uur verdeel over 2 personen én 7 dagen dan kom ik p.p. uit op 2,5 uur per dag. Verdeel ik dit over 5 dagen dan kom ik op 3.5 uur per dag. Wat doe je dan in godsnaam vraag ik mij af. Als je met pensioen bent oké, maar anders?
Zelf ben ik liever geen slaaf van mijn huis en maak graag tijd om van het goede leven te genieten. Maar ieder is natuurlijk anders.
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:28
Andersom, ben ik met je eens veel mensen denken dat huishouden even stofzuigen is en in de plee roeren met een borstel en klaar! Lekker goor huis heb je dan. Keukenkastjes, kledingkasten,oven, magnetron,vuilnisbakken,kliko, kattenbak, strijken was vouwen, deuren afnemen voordat ze zwart zijn,boodschappen doen, koken, ontbijt maken, voordeur en stoep vegen afnemen,voor en achtertuin netjes houden, zolder,schuur, kinderkamers,bedden verschonen enz. enz...
Je ziet ook vaak huizen met gore ramen en een meter gras in de voortuin. Prima als die mensen zo tevreden zijn maar ik ben toch wel blij dat ik daar niet naast woon.
Je ziet ook vaak huizen met gore ramen en een meter gras in de voortuin. Prima als die mensen zo tevreden zijn maar ik ben toch wel blij dat ik daar niet naast woon.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:30
Ik schreef 30 uur.Hoezitdit schreef: ↑19-08-2017 09:21Dat heb ik gelezen, maar dan vind ik het nog erg veel. Tenzij ze een tuin hebben van 3 voetbalvelden groot, maar dan nog.
Als ik 35 uur verdeel over 2 personen én 7 dagen dan kom ik p.p. uit op 2,5 uur per dag. Verdeel ik dit over 5 dagen dan kom ik op 3.5 uur per dag. Wat doe je dan in godsnaam vraag ik mij af. Als je met pension bent oké, maar anders?
Koken, keuken opruimen, tafel dekken/afruimen vaatwasser in en uit ruimen kost me zeker een uur per dag. Vaak meer want ik maak veel werk van het eten.
Elke dag een was, uitzoeken, aanzetten, ophangen, afhalen, strijken/vouwen en opruimen. Half uur. Negen wassen per week met zijn vijven.
Als je echt stil staat bij elk klusje dat onder 'huishouden' valt dan kom je ook hoger uit dan je dacht. Huishouden is in mijn ogen niet alleen de badkamer poetsen en stoffen en zuigen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:30
Huh? Natuurlijk telt dat wel mee in de verdeling en in het optellen van alles, juist dit soort kleine dingetjes bij elkaar zorgen ervoor dat je constant bezig bent. En alsof je huishoudelijke taken alleen maar doet omdat er kinderen zijn? Of begrijp ik het verkeerd?
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:31
Oja en TO heb je al op www.flylady.net gekeken? ( ja komt ze weer met d'r flylady) Is gratis en bomvol goede tips. Wel oubollige site moet je doorheen kijken.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:35
Ok, nee ik tel dat niet mee. Borden op tafel zetten en bestek er bij doe ik al tijdens het koken. Dus ik zie dat niet als een aparte huishoudelijke taak.Mevrouw75 schreef: ↑19-08-2017 09:30Huh? Natuurlijk telt dat wel mee in de verdeling en in het optellen van alles, juist dit soort kleine dingetjes bij elkaar zorgen ervoor dat je constant bezig bent. En alsof je huishoudelijke taken alleen maar doet omdat er kinderen zijn? Of begrijp ik het verkeerd?
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:37
[quote=Haantje79 post_id=27444169 time=1503127870 user_id=352743]
Oja en TO heb je al op www.flylady.net gekeken? ( ja komt ze weer met d'r flylady) Is gratis en bomvol goede tips. Wel oubollige site moet je doorheen kijken.
[/quote
[/quote
zaterdag 19 augustus 2017 om 09:39
alles wat kruimelt komt niet alleen op de grond maar ook op de kleren en op een gegeven moment ligt het ook op de bank, bed, etc..
je mag het smetvrees noemen.
ze krijgen genoeg lekkers wat niet erg kruimelt zoals gebak, chocola, ijs, slagroomtaart, etc