35 uur werken en huishouden

19-08-2017 08:00 154 berichten
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop
doit_ schreef:
19-08-2017 10:51
Zo doe ik het ook inderdaad. Bij mij is dit zo ingesleten, dat ik het ook niet meer als huishouden ervaar en het echte schoonmaakwerk is zo klaar als je alles goed bijhoudt. De badkamer doe ik trouwens ook tijdens het douchen. Gevoelsmatig besteed ik dus erg weinig tijd aan het huishouden, omdat het gewoon in de stroom der dagelijkse handelingen meegaat.
.
Daarmee verdwijnt het huishouden dus niet. Jij doucht en hebt daar meer dan een half uur voor nodig en ik maar vijf minuten.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
19-08-2017 09:55
Uh geen idee, jij begint er over en ik stel je een vraag. Nu heeft het ineens niks met dit topic te maken. Of misschien wel?
Die taken hebben met het onderwerp te maken, maar de andere redenen waarom ik uitgeteld op de bank lig hebben helemaal niks met dit topic te maken en ga ik ook niet over uitweiden nu.

Dus als antwoord op de vraag: die taken die jij niet als huishoudelijke klus zie, maar ik dagelijks veelvuldig oppak omdat de ander het niet doet zorgen erg deels absoluut voor waarom ik uitgeteld op de bank lig.

Zo duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
Eten bestellen bij Picnic
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2017 09:56
.
Dat denk ik dus inderdaad. Als haar man pas om 20.00 thuis komt komt er veel op haar schouders. En als dat vijf dagen per week is zie ik hem in het weekend niet nog zijn helft van het huishouden doen. Ik schat ook zo maar dat die man dus veel meer dan fulltime werkt en omdat Liubi ook al (bijna) fulltime werkt zie ik best dat haar taak te zwaar is. Zeker omdat ze ook nog eens alleen voor de kinderen zorgt tot 20.00 uur.
Zo werkt het bij ons dus, partner komt hier ook zo laat thuis. Partner doet wel de ochtenden, maar laat bv gerust de ontbijtboel incl hagelslag op de grond liggen. Daar moeten we wat mee, maar als het niet afgesproken is dat dat ook bij de klus hoort, dan doe ik het dus. Als dat bij Liubi ook zo gaat, dan kan ik het me wel voorstellen dat ze uitgeteld is om 22.00.
Zebra123 schreef:
19-08-2017 11:17
Eten bestellen bij Picnic
.
Bezorgen die wereldwijd of woont Liubi inmiddels weer in Nederland?
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 11:22
Zo werkt het bij ons dus, partner komt hier ook zo laat thuis. Partner doet wel de ochtenden, maar laat bv gerust de ontbijtboel incl hagelslag op de grond liggen. Daar moeten we wat mee, maar als het niet afgesproken is dat dat ook bij de klus hoort, dan doe ik het dus. Als dat bij Liubi ook zo gaat, dan kan ik het me wel voorstellen dat ze uitgeteld is om 22.00.
.
Dat afspreken wat bij welke klus hoort heeft hier ook wat strijd gegeven destijds. Inmiddels gaat het goed en gaan ook onze pubers in dat systeem mee. Iedereen ruimt na het ontbijt zijn bord, beker en bestek weg. De laatste ruimt ook de rest op. (Beleg, boter, brood.) Het heeft moeite gekost maar van de week was hier een kind spontaan aan het stofzuigen. Hij had een boterham met hagel laten vallen.
Alle reacties Link kopieren
3 kleine kinderen, fulltime baan en een man die 20.00 uur thuis is Kort en krachtig het is waar je voor kiest, weinig tijd voor kinderen en huishouden of meer tijd voor kinderen en niet meer achter de feiten/huishouden aanlopen.

Ik ervoer het als een verlossing en blijheid toen ik besloot 3 dagen te gaan werken. De woensdagochtend voor mij en de middag voor de kinderen. Maandag was een gezellige (nou ja dat maakte ik ervan) huishouden /puinruimen en om 14.30 uur de kinderen van school en hun vriendjes mee naar huis om te spelen.

Wij hebben gekozen voor minder geld, minder stress en meer tijd. Mijn partner had op de vrijdag papa-dag. Wij kunnen en konden rondkomen met minder. Nu mijn kinderen op de het V.O. zijn ben ik ook niet meer gaan werken want pubers vragen om meer aandacht en begeleiding.

Koken, afwas, bedden stoffen en stofzuigen zijn gewoon dagelijks klusjes voor mij met goede muziek of een radio-nieuws op de achtergrond.
Het is iets wat moet gebeuren daarom maak ik het leuk om te doen. Misschien ben ik te optimistisch maar wat ik wilde was 100% aandacht voor thuis en goed functioneren op mijn werk. Dat lukt mij op deze manier. Het huishouden maakte ik een sport van op muziek.
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Als je veel werkt en kleine kinderen hebt blijft het inderdaad liggen. Als je een poets hebt zal het hoognodige echt wel gebeuren. Ruim in elk geval alles goed op, dat kost niet veel tijd en geeft in elk geval een opgeruimd gevoel. In de vakanties tijd maken om alles grondig aan te pakken, dan kan het er wel even tegen.

Ik werk 32 uur, man 40+ en we hebben een klein kind en geen poets, dus ik weet hoe het voelt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik was vooral heel benieuwd hoe het bij andere mensen gaat die ook redelijk veel werken. Ik moet denk ik mijn draai nog vinden. Wat vooral blijft liggen is eigenlijk de was en ik ben geen huishoudster en ik ben eigenlijk niet zo heel handig. En de moeheid komt voornamelijk door mijn ziekte. Ik ben nu al een jaar in remissie maar de moeheid is gebleven. Heel vervelend.
Ik heb nu wel redelijk geaccepteerd dat het niet brandschoon is.

Het menuschema werkt heel goed. Ben daar erg tevreden over.
liubi schreef:
19-08-2017 11:44
Ik was vooral heel benieuwd hoe het bij andere mensen gaat die ook redelijk veel werken. Ik moet denk ik mijn draai nog vinden. Wat vooral blijft liggen is eigenlijk de was en ik ben geen huishoudster en ik ben eigenlijk niet zo heel handig. En de moeheid komt voornamelijk door mijn ziekte. Ik ben nu al een jaar in remissie maar de moeheid is gebleven. Heel vervelend.
Ik heb nu wel redelijk geaccepteerd dat het niet brandschoon is.

Het menuschema werkt heel goed. Ben daar erg tevreden over.
.
Woon je nog in het buitenland? En welk aandeel neemt je man voor zijn rekening? Lijkt mij wel een belangrijk stukje om dit voor jezelf helder te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gezien het geringe aandeel dat jouw man voor zijn rekening neemt, lijkt mij de snelste, effectiefste en eerlijkste oplossing dat je man voortaan verantwoordelijk wordt voor het verzorgen van de was. En dat betekent dus: zorgen dat de was bijtijds gedaan wordt en eenmaal gedaan ook opgevouwen en gestreken wordt en in de kasten verdwijnt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als alleenstaand moeder werkte ik tussen de 32-40 uur in de week met daarnaast 2 kinderen. Dus dat was redelijk vergelijkbaar. Huis wordt gelukkig minder vuil als je weinig thuis bent.
Wat ik deed was:
- elke avond bij thuiskomst wasmachine aan, voor het einde van de avond is de was gedaan en kan je het 's nachts uithangen of drogen. Volgende avond bij thuiskomst de was van de dag daarvoor weer opbergen.
- strijken hoeft niet
- schone was opvouwen hoeft niet heel netjes, je kan een groot deel van het opvouwen voor de televisie doen, kinderen vanaf 4 jaar kunnen prima helpen met de was opvouwen en wegbergen
- In het voren koken. 'S weekends maakte ik vaak een grote pan soep, pasta saus en een ovenschotel. Dan heb je 3 dagen per week al eten (minstens)
- kant en klare maaltijden, brood met ei en dergelijke zijn ook prima voor 1 of 2 keer per week
- Elke ochtend even een lapje over het toilet halen
- stofzuigen in het weekend, als er doordeweeks overdag niemand thuis is wordt het ook niet zo vies
- bedden afhalen op zaterdagmorgen

Ik deed altijd veel tussendoor (rommel opruimen en zo) en ik accepteerde een hogere vuilgrens.
Was deed ik dus elke dag 1 trommel en als het een keer een dag niet lukte was het ook prima omdat ik wel makkelijk bij bleef. Ik had ongeveer 4x per een trommel vol in die tijd. Dus 3x doordeweeks en 1x in het weekend of zo.

En verder is het logisch dat je met 3 kinderen inderdaad in de vroege avond gewoon druk bent. Dat zal je nooit helemaal kunnen verhelpen.

Inmiddels heb ik ook 3 kinderen maar ook een man die zijn deel doet dus dat maakt het een stuk makkelijker. Ik hoef nu bijvoorbeeld bijna nooit meer te koken.
Ja, ik zit nog in het buitenland. Wij gaan met z'n 3-en om 7.45 de deur uit en de oudste twee kinderen om 07.30.
liubi schreef:
19-08-2017 12:02
Ja, ik zit nog in het buitenland. Wij gaan met z'n 3-en om 7.45 de deur uit en de oudste twee kinderen om 07.30.
.
Dus je man is meer dan 12 uur van huis? Die werkt dan ongeveer 1,5x fulltime in zijn eentje?

Ter vergelijking: wij werken samen maar net 1,5x fulltime. Ik snap best dat het je teveel is.
Ik zou elke ochtend of middag een was aanzetten. Die daarna ophangen of in de droger.
Twee keer per week samen met man de was vouwen. Op de bank, met koffie/wijn, terwijl jullie de dag doorspreken. Of met tv, wat voor jullie het fijnste is. Of man verantwoordelijk voor de was maken, mits dat werkt.

Qua menu en boodschappen heb je nu een ritme. Zorg dat je voor de was hetzelfde krijgt.
En elke avond even een rondje opruimen. Dan kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Was inzetten is niet zoveel werk. Kunnen de oudste twee het tot hun taak maken om die was op te hangen?
Het opvouwen kan dan misschien ook al samen worden gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag stofzuigen, sjongejonge, get a life! Als je vindt dat er elke dag gezogen moet worden, dan leg je jezelf in deze omstandigheden ook zoveel op dat je altijd achter jezelf aan loopt te jagen. Waar ben je dan mee bezig? Leer dat schoonmaken eens te relativeren! Leer de rommel maar te accepteren.
Mensen leggen zichzelf veel te veel op, kunnen dat niet nakomen en raken zo onnodig gefrustreerd. Het enige wat je kunt doen in deze is LOSLATEN of een fulltime huishoudster nemen.
Wie heeft het over elke dag stofzuigen? TO in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren
En (een deel van) de was uitbesteden? Dus de huishoudelijke hulp dat ook laten doen? Strijkservice inhuren, dat soort zaken?
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 12:28
En (een deel van) de was uitbesteden? Dus de huishoudelijke hulp dat ook laten doen? Strijkservice inhuren, dat soort zaken?
Dat kan inderdaad ook nog. 1 of 2 uur extra en dan de was laten doen.
Trouwens, strijken vind ik dan niet erg. Ik doe dat namelijk een keer per week.

Mmm als ik het zo bekijk valt het op zich best mee. Weet ook niet goed waarom ik "klaag". Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hier wel een beetje zat ben en vanuit die onderliggende onvrede dit topic opende.
Dus je man is van 8 tot 8 weg? Vijf dagen per week? Dat betekent dat hij dus 12×5 = 60 uur maakt, alles inclusief. En jij 36, dus samen 96 uur per week. Logisch dat het druk is met 3 kinderen.

De oplossing ligt zeer voor de hand. Je man gaat terug naar een uur of 32. Niet willen of niet kunnen is in deze situatie niet aan de orde. Hij heeft namelijk evengoed als jij gekozen voor de verantwoordelijkheden die komen kijken bij een gezin met drie kinderen. Dat betekent véél meer dan alleen geld binnenhalen.

Met twee inkomens van ongeveer 32 uur moeten jullie wel ruimschoots rond kunnen komen. Nu nog qua aandacht voor de kinderen en alle zorgtaken daaromheen zien rond te komen.
liubi schreef:
19-08-2017 12:34
Mmm als ik het zo bekijk valt het op zich best mee. Weet ook niet goed waarom ik "klaag". Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hier wel een beetje zat ben en vanuit die onderliggende onvrede dit topic opende.
Logisch. En veel werken en kinderen is gewoon een druk leven!
S00F schreef:
19-08-2017 12:36
Dus je man is van 8 tot 8 weg? Vijf dagen per week? Dat betekent dat hij dus 12×5 = 60 uur maakt, alles inclusief. En jij 36, dus samen 96 uur per week. Logisch dat het druk is met 3 kinderen.

De oplossing ligt zeer voor de hand. Je man gaat terug naar een uur of 32. Niet willen of niet kunnen is in deze situatie niet aan de orde. Hij heeft namelijk evengoed als jij gekozen voor de verantwoordelijkheden die komen kijken bij een gezin met drie kinderen. Dat betekent véél meer dan alleen geld binnenhalen.

Met twee inkomens van ongeveer 32 uur moeten jullie wel ruimschoots rond kunnen komen. Nu nog qua aandacht voor de kinderen en alle zorgtaken daaromheen zien rond te komen.
Ze zitten op een compound ergens in de woestijn vanwege de baan van haar man. Ik denk dat 32 uur werken dus geen optie is.


Liubi: waarom werk je zoveel als je zo vermoeid bent en 3 kinderen hebt? Is minder werken voor jou geen optie?
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
19-08-2017 11:44
Ik was vooral heel benieuwd hoe het bij andere mensen gaat die ook redelijk veel werken. Ik moet denk ik mijn draai nog vinden. Wat vooral blijft liggen is eigenlijk de was en ik ben geen huishoudster en ik ben eigenlijk niet zo heel handig. En de moeheid komt voornamelijk door mijn ziekte. Ik ben nu al een jaar in remissie maar de moeheid is gebleven. Heel vervelend.
Ik heb nu wel redelijk geaccepteerd dat het niet brandschoon is.

Het menuschema werkt heel goed. Ben daar erg tevreden over.
Meerdere wasmanden en iedereen leren het juiste stuk in de juiste mand te doen.
Dan kan ook een van de kinderen of manlief savonds de trommel vullen en aanzetten.
Was vind ik nou net het minst vermoeiende van het hh. En wat blijft er verder liggen als je een schoonmaakster hebt? Er is overdag niemand thuis om het vies te maken. Als jij thuiskomt ben je de eerste en als je er dan meteen een was in doet kan een ander die ophangen of in de droger (denk niet dat jullie die hebben? ) stoppen.
Sochtends iedereen zijn ontbijtspullen zelf in de vaatwasser laten doen en na het avondeten kan die aan In de ochtend haal je dan de benodigde spullen daar weer uit en het cirkeltje is rond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven