35 uur werken en huishouden

19-08-2017 08:00 154 berichten
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch wel erg veel tegelijk. Ik zou de kinderen taken geven; als ze daarmee mamma helpen dan zullen ze zichzelf erg belangrijk vinden en het ook vanzelfsprekend vinden dat ze hun aandeel hebben in het gezinsgebeuren.

Misschien is ook een nanny of aupair een idee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hoezitdit schreef:
19-08-2017 09:26
Ook die kleine klusjes tellen mee. Al doe ik dingen als vaatwasser leegruimen tijdens het koken. Scheelt ook weer.
Maar tussen een uur per dag en beide! 2,5 uur of 3,5 uur per dag bezig te zijn vind ik wel erg veel. Per dag huishouden/tuinieren.
Vraag me dan af of je ooit eens lekker op de bank zit met een boek. Maar goed, als jij je daar goed bij voelt, gewoon doen natuurlijk.
Ik schreef ongeveer 30 uur. En ik doe niet elke dag even veel natuurlijk. Op mijn twee vrije dagen doe ik de grote dingen als badkamer, boven stoffen en zuigen, bedden verschonen, en wat klusjes die niet elke week hoeven zoals ramen zemen en dan ook nog boodschappen.

Verder wordt hier weinig uitbesteed. Geen schoonmaakster, geen glazenwasser maar ook onderhoud aan huis en bv fietsen doen we zelf. Ook dat valt onder 'huishouden.'
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
19-08-2017 09:35
Ok, nee ik tel dat niet mee. Borden op tafel zetten en bestek er bij doe ik al tijdens het koken. Dus ik zie dat niet als een aparte huishoudelijke taak.
Jij wel. Mijn partner bv weer niet, due vergeet dat gewoon. Net als tijdens het koken je rotzooi al opruimen, voir mij iets heel gewoons en dat bij koken hoort, voor mijn partner blijkbaar niet, dus daar moeten hier aparte afspraken over gemaakt worden en een 'aparte klus'. Een van de redenen waarom ik uitgeteld op de bank lig 's avonds, en partner gerust tijdens het koken nog even lekker staat te gamen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-08-2017 09:42
Dat is toch wel erg veel tegelijk. Ik zou de kinderen taken geven; als ze daarmee mamma helpen dan zullen ze zichzelf erg belangrijk vinden en het ook vanzelfsprekend vinden dat ze hun aandeel hebben in het gezinsgebeuren.

Misschien is ook een nanny of aupair een idee.
hulp van kids gaat vaak niet , vooral als ze 5 of jonger zijn. dan doen ze de eerste 10x goed en daarna moet je ze achter hun broek aanzitten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 09:44
Jij wel. Mijn partner bv weer niet, due vergeet dat gewoon. Net als tijdens het koken je rotzooi al opruimen, voir mij iets heel gewoons en dat bij koken hoort, voor mijn partner blijkbaar niet, dus daar moeten hier aparte afspraken over gemaakt worden en een 'aparte klus'. Een van de redenen waarom ik uitgeteld op de bank lig 's avonds, en partner gerust tijdens het koken nog even lekker staat te gamen.
Waarom lig jij dan uitgeteld op de bank? Omdat jij die 'aparte klus' dan op je neemt?
Alle reacties Link kopieren
Een aupair is beter dan een nanny, omdat de eerste ook huishoudelijke taken doet in ruil voor inwoning.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vraag me ook af wat er blijft liggen.
Ik werk ongeveer dezelfde uren (iets meer, ook onder schooltijd van de kinderen) en onze poets komt ook een keer per week. De dag voordat ze komt ruimen de kinderen hun speelgoed op en maak ik een rondje door het huis om op te ruimen zodat zij dat niet hoef te doen. Verder zuigen/vegen/dweilen we in het weekend een keer en krijgen de WCs een beurt. Vaatwasser en wasmachine in- en uitruimen gaat tussendoor. En elke avond even 5 minuten losse rommeltjes opruimen en een doekje over het aanrecht/fornuis en de WC beneden. Boodschappen eens per week, op vrijdag of zaterdag. Man neemt in het weekend de tuin voor zijn rekening.

Het enige wat mij "extra" tijd kost is was vouwen/strijken. Dat doe ik zo´n 2x per week ´s avonds als de kinderen slapen. Met de tv aan, of een leuke serie op DVD, dan vind ik het stukken minder erg.

Ook wij gaan rond 22u naar bed. We zitten inderdaad niet elke avond uren samen op de bank maar dat is inherent aan (vrij veel) werken en een gezin denk ik.
lucky82 schreef:
19-08-2017 09:35
Ok, nee ik tel dat niet mee. Borden op tafel zetten en bestek er bij doe ik al tijdens het koken. Dus ik zie dat niet als een aparte huishoudelijke taak.
.
Maar daardoor wordt je taak van het koken toch langer?
Ik snap inmiddels wel dat vrouwen nog altijd opdraaien voor het leeuwendeel van het huishouden. Ze bagatelliseren het veel te makkelijk en reduceren het tot bijna niks. Vervolgens verdelen ze de taken met hun partner op basis van die paar uurtjes. Partner doet puur de taken die zijn afgesproken een vrouw doet de rest. En zo ontstaan gezinnen waar de man de kliko buiten zet, de vaatwasser uitruimt en de vrouw rest doet. :lightbulb:
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 09:52
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
19-08-2017 09:45
Waarom lig jij dan uitgeteld op de bank? Omdat jij die 'aparte klus' dan op je neemt?
Niet die ene klus, maar al die kleine klusjes. En nog wat andere zaken die niks met dit topic te maken hebben, maar die klusjes opgeteld tellen ook mee.

En ja, daar moeten afspraken over gemaakt worden, maar daar gaat dit topic niet over. Of wel, omdat het bij Liubi misschien net zo telt.
Alle reacties Link kopieren
spagroen schreef:
19-08-2017 09:45
hulp van kids gaat vaak niet , vooral als ze 5 of jonger zijn. dan doen ze de eerste 10x goed en daarna moet je ze achter hun broek aanzitten.
Dat hangt wel af van je karakter en persoonlijkheid maar als jij het vanzelfsprekend vindt dat ze hun taken uitvoeren en ze telkens weer corrigeert en terugbrengt naar hun werk zullen ze trots zijn. Als je denkt van "als ik het zelf had gedaan dan was ik eerder klaargeweest" dan hebben ze dat door hoor! Je moet echt met overwicht laten blijken dat ze belangrijk zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 09:51
Niet die ene klus, maar al die kleine klusjes. En nog wat andere zaken die niks met dit topic te maken hebben, maar die klusjes opgeteld tellen ook mee.

En ja, daar moeten afspraken over gemaakt worden, maar daar gaat dit topic niet over. Of wel, omdat het bij Liubi misschien net zo telt.
Uh geen idee, jij begint er over en ik stel je een vraag. Nu heeft het ineens niks met dit topic te maken. Of misschien wel?
Andersom schreef:
19-08-2017 09:50
.
Maar daardoor wordt je taak van het koken toch langer?
Ik snap inmiddels wel dat vrouwen nog altijd opdraaien voor het leeuwendeel van het huishouden. Ze bagatelliseren het veel te makkelijk en reduceren het tot bijna niks. Vervolgens verdelen ze de taken met hun partner op basis van die paar uurtjes. Partner doet puur de takken die zijn afgesproken een vrouw doet de rest. En zo ontstaan gezinnen waar de man de kliko buiten zet, de vaatwasser uitruimt en de vrouw rest doet. :lightbulb:
Is dat zo erg dan? Mijn man en ik hebben de taken ook flink verdeeld en daar voelen we ons beiden goed bij. Hij lapt de ramen eens in de zoveel tijd, repareert alles wat nodig is, kookt als hij thuis is en doet de grote boodschappen. Ik zet dan weer de kliko's buiten, doe de was en stof.

Hij kookt heel rommelig en negen van de tien keer is de keuken een bende. Om ruzie te voorkomen hebben we besloten dat degene die kookt ook de keuken opruimt. Ik doe dat direct na het eten, maar mijn man gaat liever op de bank zitten en ruimt het na een uur of twee op.
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 09:51
Niet die ene klus, maar al die kleine klusjes. En nog wat andere zaken die niks met dit topic te maken hebben, maar die klusjes opgeteld tellen ook mee.

En ja, daar moeten afspraken over gemaakt worden, maar daar gaat dit topic niet over. Of wel, omdat het bij Liubi misschien net zo telt.
.
Dat denk ik dus inderdaad. Als haar man pas om 20.00 thuis komt komt er veel op haar schouders. En als dat vijf dagen per week is zie ik hem in het weekend niet nog zijn helft van het huishouden doen. Ik schat ook zo maar dat die man dus veel meer dan fulltime werkt en omdat Liubi ook al (bijna) fulltime werkt zie ik best dat haar taak te zwaar is. Zeker omdat ze ook nog eens alleen voor de kinderen zorgt tot 20.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
In arme landen weten de kinderen niet beter dan dat ze thuis moeten werken en verantwoordelijk zijn voor de jongeren; als ze protesteren zou de moeder geen inkomsten meer kunnen verdienen en dan is er ook geen eten meer. Kinderen voelen de ernst goed aan en ze komen nieteens op het idee om er stiekem tussenuit te knijpen..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mejuffrouwmuis schreef:
19-08-2017 09:55
Is dat zo erg dan? Mijn man en ik hebben de taken ook flink verdeeld en daar voelen we ons beiden goed bij. Hij lapt de ramen eens in de zoveel tijd, repareert alles wat nodig is, kookt als hij thuis is en doet de grote boodschappen. Ik zet dan weer de kliko's buiten, doe de was en stof.

Hij kookt heel rommelig en negen van de tien keer is de keuken een bende. Om ruzie te voorkomen hebben we besloten dat degene die kookt ook de keuken opruimt. Ik doe dat direct na het eten, maar mijn man gaat liever op de bank zitten en ruimt het na een uur of twee op.
.
Ja, als je beiden een (royale parttime) baan hebt, kun je in mijn wereld het huishouden niet verdelen in 90% voor haar en 10% voor hem.
Accepteren dat het huishouden is zoals het is.
En wat je ook nog zou kunnen overwegen is om op werkdagen iemand te zoeken die 's ochtends even een uurtje door je huis gaat, gewoon de afwasmachine in- en uitruimen, wat speelgoed wegruimen, de keuken bijhouden, de was in de kasten leggen en indien nodig vast een machine aanzetten, een doekje door het toilet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2017 09:50
.
Maar daardoor wordt je taak van het koken toch langer?
Ik snap inmiddels wel dat vrouwen nog altijd opdraaien voor het leeuwendeel van het huishouden. Ze bagatelliseren het veel te makkelijk en reduceren het tot bijna niks. Vervolgens verdelen ze de taken met hun partner op basis van die paar uurtjes. Partner doet puur de taken die zijn afgesproken een vrouw doet de rest. En zo ontstaan gezinnen waar de man de kliko buiten zet, de vaatwasser uitruimt en de vrouw rest doet. :lightbulb:
Bij mij niet hoor, terwijl de aardappels nog door moeten koken, gooi ik borden en bestek op tafel. Daar ben ik echt nog geen halve minuut mee bezig. Ik zie niet in hoe dat mijn koken verlengt.
Ik moest als kind (heel) veel helpen in het huishouden, en ik vond dat alleen maar heel vervelend. Een gevoel van trots daarover kan ik me echt niet herinneren. Dat gezegd hebbende, vindt natuurlijk bijna niemand het huishouden leuk en hoort m.i. ieder naar vermogen zijn of haar deel te doen, dus ook de kinderen.

Wat voor ons het beste werkt (huishouden zonder kinderen, maar we hadden hier wel een hond die rotzooi maakte voor minstens 3 kinderen) is vooral alles "meteen" doen. Als je kookt, dan ondertussen opruimen en schoonmaken, zodat je na het eten in 3 minuten klaar bent met de vaatwasser inruimen, de pan afwassen en een doekje over het fornuis en aanrecht halen. Als je een pakje uitpakt, dan direct de inhoud opbergen en het verpakkingsmateriaal scheiden en weggooien. Als je boodschappen doet, dan direct alles opruimen en waar mogelijk vast uit de verpakkingen halen en die scheiden en weggooien. Als je morst of kruimelt dan direct even een doekje of een stofzuiger eroverheen. Als de wasmand vol is, dan direct een wasje draaien. Enz.

Op deze manier houd je het allemaal redelijk opgeruimd en dat maakt het echte schoonmaakwerk (stoffen, dweilen, poetsen) ook makkelijker en veel sneller, omdat je dan niet eerst puin hoeft te ruimen.

Het vraagt wel wat discipline van iedereen, maar ook kinderen vinden hun zooi opruimen, een doekje langs de tafel halen en hun eigen bordje in de vaatwasser zetten vaak ook minder vervelend dan (als ze oud genoeg zijn) een uur bezig zijn met het opruimen en schoonmaken van een ontplofte keuken.
Alle reacties Link kopieren
inderdaad zoals ik al eerder aangaf. direct doen/opruimen en niet laten liggen.
het vergt wel discipline maar werkt super bij ons.
Dat doen wij dus ook, direct opruimen of schoonmaken. Kost weinig tijd en ´s avonds ben je in 10 min klaar.
En de echte klussen worden, net als bij TO, door de schoonmaakster gedaan.
Alle reacties Link kopieren
-NummerZoveel- schreef:
19-08-2017 10:13
Wat voor ons het beste werkt (huishouden zonder kinderen, maar we hadden hier wel een hond die rotzooi maakte voor minstens 3 kinderen) is vooral alles "meteen" doen. Als je kookt, dan ondertussen opruimen en schoonmaken, zodat je na het eten in 3 minuten klaar bent met de vaatwasser inruimen, de pan afwassen en een doekje over het fornuis en aanrecht halen. Als je een pakje uitpakt, dan direct de inhoud opbergen en het verpakkingsmateriaal scheiden en weggooien. Als je boodschappen doet, dan direct alles opruimen en waar mogelijk vast uit de verpakkingen halen en die scheiden en weggooien. Als je morst of kruimelt dan direct even een doekje of een stofzuiger eroverheen. Als de wasmand vol is, dan direct een wasje draaien. Enz.

Op deze manier houd je het allemaal redelijk opgeruimd en dat maakt het echte schoonmaakwerk (stoffen, dweilen, poetsen) ook makkelijker en veel sneller, omdat je dan niet eerst puin hoeft te ruimen.
Zo doe ik het ook inderdaad. Bij mij is dit zo ingesleten, dat ik het ook niet meer als huishouden ervaar en het echte schoonmaakwerk is zo klaar als je alles goed bijhoudt. De badkamer doe ik trouwens ook tijdens het douchen. Gevoelsmatig besteed ik dus erg weinig tijd aan het huishouden, omdat het gewoon in de stroom der dagelijkse handelingen meegaat.
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
19-08-2017 09:28


Je ziet ook vaak huizen met gore ramen en een meter gras in de voortuin. Prima als die mensen zo tevreden zijn maar ik ben toch wel blij dat ik daar niet naast woon.

Wat is er nou weer erg aan gras :facepalm: Ik zou weer liever niet naast iemand met een betegelde tuin wonen, of iemand met zo'n eng strak gazonnetje. Leuk juist, een beetje natuur in je tuin dat zijn/haar gang kan gaan.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
19-08-2017 11:02
Wat is er nou weer erg aan gras :facepalm: Ik zou weer liever niet naast iemand met een betegelde tuin wonen, of iemand met zo'n eng strak gazonnetje. Leuk juist, een beetje natuur in je tuin dat zijn/haar gang kan gaan.
.
Ik denk dat met de meter gras niet de oppervlakte werd bedoeld maar de lengte van het gras.
Kinderen eigen kamers laten opruimen, eigen speelgoed opruimen, tafel dekken, vaatwasser in/uitruimen.
Als je de kinderen een vast moment in de week hun kamers laat opruimen (bij voorkeur voor de schoonmaker komt) kun je deze tijd zelf ook aan het huishouden besteden.

Man kan in het weekend ook zeker wat huishoudelijks doen.

Strijk enkel het hoognodige.

Wasmachine kun je sochtends op timer zetten zodat ie om drie uur klaar is als je thuis komt. Vind ik zelf erg prettig werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hier al veel lees, doe ik ook. Combineren: als het eten staat te pruttelen de keuken een doekje geven en de tafel dekken. Als het ontbijt wacht (koffie/thee/pap) ondertussen de vaatwasser. Onder de douche de douche poetsen, etc. Ik heb 2 kinderen en 3 katten, maar no way dat ik meer dan 2 uur per dag bezig ben met het huishouden! Lang zat!
Zonder oorzaak geen gevolg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven