35 uur werken en huishouden

19-08-2017 08:00 154 berichten
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop
lunaleeflang schreef:
19-08-2017 12:43
Ze zitten op een compound ergens in de woestijn vanwege de baan van haar man. Ik denk dat 32 uur werken dus geen optie is.

Liubi: waarom werk je zoveel als je zo vermoeid bent en 3 kinderen hebt? Is minder werken voor jou geen optie?
Allemaal keuzes, keuzes, keuzes. Kiezen voor drie kinderen, kiezen voor een man die perse 60 uur moet werken in een woestijn, zelf 36 uur werken en dan klagen dat je het druk hebt. Je zal dan toch de lasten moeten dragen die je bent aangegaan.
Alle reacties Link kopieren
S00F schreef:
19-08-2017 12:49
Allemaal keuzes, keuzes, keuzes. Kiezen voor drie kinderen, kiezen voor een man die perse 60 uur moet werken in een woestijn, zelf 36 uur werken en dan klagen dat je het druk hebt. Je zal dan toch de lasten moeten dragen die je bent aangegaan.
Ze klaagt dan ook niet, maar vraagt tips.
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 13:24
Ze klaagt dan ook niet, maar vraagt tips.
Mijn tip is om niet aan drie kinderen te beginnen met een man die 60 uur werkt in de woestijn.

In TO haar geval zou ik een schoonmaker/nanny regelen en verder alles uitbesteden. Met bijna 100 uur werk per week zou dat te doen moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je sinds kort 32 uur per week werkt gaat het huis aan zee in Nederland ook niet meer door?

Als je er zo ontevreden bent, gaan jullie daar dan nog iets aan doen? Je man had toch aanbiedingen in wat andere landen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
S00F schreef:
19-08-2017 14:33
Mijn tip is om niet aan drie kinderen te beginnen met een man die 60 uur werkt in de woestijn.
Mensen denken zelden na als ze kinderen willen. Helaas. Ik vind overigens wel dat je gelijk hebt.
De was, ik zet hem 's ochtends aan als ik ga werkern en zodra ik thuis kom was uithangen/in de droger en een nieuwe was erin. Die kan dan ook nog voor het avondeten in droger/ uithangen bij jullir, bij mij na het avondeten. Als de kinderen op bed liggen opvouwen, strijken 1 keer per week. En in het weekend beddengoed en handdoeken. En ik kom rond 17.00/17.30 thuis.
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
19-08-2017 12:34
Trouwens, strijken vind ik dan niet erg. Ik doe dat namelijk een keer per week.

Mmm als ik het zo bekijk valt het op zich best mee. Weet ook niet goed waarom ik "klaag". Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hier wel een beetje zat ben en vanuit die onderliggende onvrede dit topic opende.
Ik denk dat je huidige leefwijze jou onvoldoende prikkelt. Doe je ook nog dingen voor jezelf? Echt dingen die je leuk vindt?
S00F schreef:
19-08-2017 12:36
Dus je man is van 8 tot 8 weg? Vijf dagen per week? Dat betekent dat hij dus 12×5 = 60 uur maakt, alles inclusief. En jij 36, dus samen 96 uur per week. Logisch dat het druk is met 3 kinderen.

De oplossing ligt zeer voor de hand. Je man gaat terug naar een uur of 32. Niet willen of niet kunnen is in deze situatie niet aan de orde. Hij heeft namelijk evengoed als jij gekozen voor de verantwoordelijkheden die komen kijken bij een gezin met drie kinderen. Dat betekent véél meer dan alleen geld binnenhalen.

Met twee inkomens van ongeveer 32 uur moeten jullie wel ruimschoots rond kunnen komen. Nu nog qua aandacht voor de kinderen en alle zorgtaken daaromheen zien rond te komen.
.
Oh ja? Weet jij hoe en waar Liubi woont? Waarom haar man zo veel werkt? En hoe weet jij dat ze rond kunnen komen van 2x32 uur?
Ik snap nu waarom je zo moe bent, kun je niet wat minder werken?
Je man werkt wel erg veel, dan komt sowieso alles op jouw nek.
Andersom schreef:
19-08-2017 16:19
.
Oh ja? Weet jij hoe en waar Liubi woont? Waarom haar man zo veel werkt? En hoe weet jij dat ze rond kunnen komen van 2x32 uur?
Als je zoveel werkt en geen concessies wil en kan doen, dan snap ik niet waarom je drie kinderen krijgt. Het is onmogelijk om aan je verantwoordelijkheden als ouder te voldoen als je van 8 tot 8 weg bent.

En ja: Samen een uur of 65 werken per week met een redelijk salaris moet genoeg zijn om in je levensonderhoud te voorzien. Samen bijna 100 uur in de week werken is een keuze, geen noodzaak.
S00F schreef:
19-08-2017 18:14
Als je zoveel werkt en geen concessies wil en kan doen, dan snap ik niet waarom je drie kinderen krijgt. Het is onmogelijk om aan je verantwoordelijkheden als ouder te voldoen als je van 8 tot 8 weg bent.

En ja: Samen een uur of 65 werken per week met een redelijk salaris moet genoeg zijn om in je levensonderhoud te voorzien. Samen bijna 100 uur in de week werken is een keuze, geen noodzaak.
.
Ik snap dat het genoeg is. Maar Liubi's man heeft denk ik niet een baan van dertien in een dozijn anders zouden ze niet wonen waar ze wonen.

Je kunt haar leven niet vergelijken met dat van jou of mij. Inleven kun je je wel, maar dat moet je willen.

Ben jij een nichtje van Pejeka?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2017 18:36
.
Ben jij een nichtje van Pejeka?
:rofl:
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Andersom schreef:
19-08-2017 18:36

Ben jij een nichtje van Pejeka?
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
19-08-2017 09:21
Dat heb ik gelezen, maar dan vind ik het nog erg veel. Tenzij ze een tuin hebben van 3 voetbalvelden groot, maar dan nog.
Als ik 35 uur verdeel over 2 personen én 7 dagen dan kom ik p.p. uit op 2,5 uur per dag. Verdeel ik dit over 5 dagen dan kom ik op 3.5 uur per dag. Wat doe je dan in godsnaam vraag ik mij af. Als je met pensioen bent oké, maar anders?

Zelf ben ik liever geen slaaf van mijn huis en maak graag tijd om van het goede leven te genieten. Maar ieder is natuurlijk anders.
Ik vind 30 uur per week aan je huishouden besteden ook erg veel.
Ik vind 2,5 uur per dag ook veel, maar als ik naar mijn ouders kijk: die besteden in de lente en zomer samen toch wel zo'n 10-15 uur per week aan de tuin.

Neem daar dan 3uur boodschappen bij: samen met mijn grootmoeder, dus dat duurt wat langer en ze gaan dan echt naar de bakker, slager etc.

Dan nog elke dag een half uur koken, keuken opruimen en de vaatwasser in- en uitruimen. Dat is samen toch al een uur per dag.

Schoonmaken (groot huis) ook wel een uur of 4.

De was weet ik niet, maar als ik naar mezelf kijk: wij wassen 2-3x per week. Erin gooien, later ophangen en weer opvouwen. Dat is toch wel een uur per week en zal bij mijn ouders meer zijn.

Dan nog opruimen, administratie etc. Dan kom ik ook aan 30 uur. En zij hebben alleen maar een volwassen kind thuis wonen. Ik wil niet weten hoe veel tijd dat was toen ze 3 kleintjes in huis hadden.
Andersom schreef:
19-08-2017 18:36
.
Ik snap dat het genoeg is. Maar Liubi's man heeft denk ik niet een baan van dertien in een dozijn anders zouden ze niet wonen waar ze wonen.

Je kunt haar leven niet vergelijken met dat van jou of mij. Inleven kun je je wel, maar dat moet je willen.

Ben jij een nichtje van Pejeka?
Dat kan, maar of je dan aan drie kinderen moet beginnen als je er eigenlijk geen tijd voor hebt? Ik vind het onverantwoord. Met het krijgen van kinderen komen verantwoordelijkheden en daar kun je niet aan voldoen als je elke dag van half 8 tot 8 weg bent.

Verder moedig ik allerlei ambitieuze plannen alleen maar aan. Het is heerlijk als je je volledig op je werk kunt storten en daar gepassioneerd over bent, alleen dan moet je accepteren dat je daar niet nog een verantwoordelijkheid bij kunt hebben en dat is een gezin starten met maar liefst drie kinderen nu eenmaal wel.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je nog wennen, als ik het goed begrijp werk je nog maar een paar weken - of accepteren dat het gewoon niet werkt. Bovendien is een nieuwe baan altijd vermoeiend, ook zonder huishouden en kinderen. - en nog meer in het buitenland.

Er zijn al tips gegeven, maar ik denk dat de Nederlandse situatie niet 1:1 vergelijkbaar is met leven in het buitenland. Ik ben zelf expat geweest, en later ook expatvrouw en heb in verschillende landen gewoond. Meestal in grote huizen, niet goed geisoleerd, altijd veel stof en beestjes in huis. En naast het feit dat schoonmaak/onderhoud veel tijd kosten , ben je in grote huizen ook veel tijd kwijt aan puur heen en weer lopen. Ik weet dat het maf klinkt, en weet ook niet of dit bij TO aan de orde is, maar dat is mijn ervaring, En nee, een expat (haar man) kan over het algemeen niet zomaar minder gaan werken. Als expat ben je een beetje eigendom van het bedrijf, waar meestal royale vergoedingen tegenover staan. Dat is idd een keuze die je maakt en waarvoor je offers moet brengen.

Weet niet waarom je bent gaan werken, maar vermoed dat het als expat niet zo zeer om het geld te doen is en wellicht meer om 'jezelf geestelijk verrijken' . Is het een idee om extra huishoudelijke hulp in te schakelen? 1 naar 2 dagen is een verdubbeling en zal jou meer lucht geven.
nootboek schreef:
19-08-2017 22:05
Weet niet waarom je bent gaan werken, maar vermoed dat het als expat niet zo zeer om het geld te doen is en wellicht meer om 'jezelf geestelijk verrijken' .
Gaat lekker met de emancipatie O_o
Aanvaarden dat je huis er niet altijd perfect bij ligt.

Elke dag een half uur opruimen.
Desnoods om 20u, zodat man kan meehelpen.

In elke kamer een mandje zetten waar dingen in worden gegooid die niet thuishoren in die kamer.
En die manden elke dag / elke 2 dagen leegmaken en verhuizen naar de juiste kamer. (Tijdens het opruim-halfuur)
Loslopende kleding in de living? Naar de mand.
Speelgoed in een kinderslaapkamer zonder dat het er hoort? Naar de mand.

Kinderen laten helpen opruimen.
Minstens hun eigen spullen (schooltassen, speelgoed, kleding, ...), maar ze kunnen bijvoorbeeld ook mee helpen afwassen of de machine inladen.

In 't weekend eventueel al koken voor de eerste dagen van de week.
Of grote potten spaghettisaus en dergelijke maken en de diepvries in.


En als het over een half jaar echt niet draait, dat ook accepteren en kijken of je naar een dag minder kan.
Weinig mensen in Nederland die het je nadoen om met 3 kinderen beiden voltijds te werken.
Zodat man kan meehelpen? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
@soof; emancipatie gaat ook over het recht om als vrouw eigen keuzes te maken. Liubi heeft hiervoor gekozen en vraagt tips.
Ja en dan krijgt ze als tip om minder te werken, en/of haar man te laten meehelpen in het huishouden. Daar reageer ik op.
Alle reacties Link kopieren
TO nog niet terug gezien? Die is nog aan het huishouden? :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Haha, ik denk het. Ik zie haar steeds zitten midden in die woestijn met drie kinderen. Moet wel stoffig zijn. En dan zo'n man die om 8 uur thuiskomt, als alles net klaar is en de kinderen slapen en heerlijk relaxed op de bank ploft met een krantje. Wat een leven.
himalaya schreef:
20-08-2017 22:16
TO nog niet terug gezien? Die is nog aan het huishouden? :P
Of het is "in de woestijn" ook weekend en ze is aan 't genieten van man en kinderen.
En dat iedereen thuis is.

Of ze zijn druk aan 't koken voor de rest van de week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven