35 uur werken en huishouden

19-08-2017 08:00 154 berichten
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop
Haha! Nee ik ben op mijn werk. Ons weekend is vrijdag en zaterdag. Mijn kinderen gaan standaard tussen 20.30 en 21.00 naar bed trouwens. Om 21.00 ligt iedereen er in. In het weekend wat later. School is ook is ook alweer twee weken bezig dus er zijn weer veel activiteiten.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen kunnen, als ze oud genoeg zijn, mee helpen met opruimen.
Maak een lijst met wekelijkse taken en periodieke taken. Aanvinken met de datum erbij (voor het archief) wanneer iets gedaan is.
Accepteer dat je niet in een modelwoning a la woonwinkel woont.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is mijn reactie overbodig... Maar waarom laten jullie de werkster niet wat vaker komen? Bijvoorbeeld twee of drie keer per week. Dat lijkt me de simpelste en meest relaxte oplossing voor iedereen.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is mijn reactie overbodig... Maar waarom laten jullie de werkster niet wat vaker komen? Bijvoorbeeld twee of drie keer per week. Dat lijkt me de simpelste en meest relaxte oplossing voor iedereen.
Omdat veel vrouwen ontzettend moeilijk zijn voor zichzelf. Of soms gewoon omdat ze daar het geld niet voor hebben.
Nee dat heeft daar niks mee te maken. Er zijn niet genoeg werksters op onze compound. Het management heeft daarom besloten dat elk gezin recht heeft op 2 uur. Op basis wie het eerst komt. Ik maak altijd een boeking voor de hele maand. Woensdagmiddag twee uurtjes.
liubi schreef:
22-08-2017 22:57
Nee dat heeft daar niks mee te maken. Er zijn niet genoeg werksters op onze compound. Het management heeft daarom besloten dat elk gezin recht heeft op 2 uur. Op basis wie het eerst komt. Ik maak altijd een boeking voor de hele maand. Woensdagmiddag twee uurtjes.
Vervelend zeg. Maar in jullie situatie trekken ze niet ff snel iemand van de straat natuurlijk
Is het niet mogelijk dat je iets minder werkt? Lijkt me voor jouzelf ook prettiger.
liubi schreef:

En de rest van de 132 berichten, kun je daar nog iets mee?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
liubi schreef:
19-08-2017 11:44
Ik was vooral heel benieuwd hoe het bij andere mensen gaat die ook redelijk veel werken. Ik moet denk ik mijn draai nog vinden.
dat is zeker waar hoor, het gaat ook wennen.
Je gaat vanzelf effectiever en efficiënter met je tijd om.
Oke, wij hebben maar 2 kinderen, maar wel 2 fulltime banen. Ik ben ondertussen meester(es) in het alles tegelijk doen
lilalinda schreef:
23-08-2017 08:17
dat is zeker waar hoor, het gaat ook wennen.
Je gaat vanzelf effectiever en efficiënter met je tijd om.
Oke, wij hebben maar 2 kinderen, maar wel 2 fulltime banen. Ik ben ondertussen meester(es) in het alles tegelijk doen
.
Het went zeker, ook met drie kinderen en steeds wijzigend parttime werk. Ik ga al vier jaar van niet werken naar max vier dagen en terug, via oproep-uren nu naar twee vaste dagen het is hier zelden een half jaar hetzelfde maar ik word steeds handiger in steeds weer een nieuwe routine vinden.
Kun je geen werkster zoeken buiten de compound? Of kan/mag dat niet?
liubi schreef:
Zijn er ook au pairs ofzo, of dat je die kunt laten invliegen? Die doen ook licht huishoudelijk werk.
Wat was de reden om meer te gaan werken? Dat speelt misschien ook mee (bewuste eigen keuze of andere omstandigheden)? Als je problemen hebt met je gezondheid lijkt het mij enorm zwaar, vooral met een man die pas later op de avond thuis is.
Ik woon ook in een ander land en hier wordt je geacht je kinderen ook nog dagelijks bij te staan met huiswerk maken (idioot systeem). Dat kost ook weer tijd en moeite.
Andersom schreef:
19-08-2017 09:30
Ik schreef 30 uur.
Koken, keuken opruimen, tafel dekken/afruimen vaatwasser in en uit ruimen kost me zeker een uur per dag. Vaak meer want ik maak veel werk van het eten.

Elke dag een was, uitzoeken, aanzetten, ophangen, afhalen, strijken/vouwen en opruimen. Half uur. Negen wassen per week met zijn vijven.

Als je echt stil staat bij elk klusje dat onder 'huishouden' valt dan kom je ook hoger uit dan je dacht. Huishouden is in mijn ogen niet alleen de badkamer poetsen en stoffen en zuigen.
Ik snap nooit zo goed wat mensen bedoelen met " was uitzoeken"
spagroen schreef:
19-08-2017 09:39
alles wat kruimelt komt niet alleen op de grond maar ook op de kleren en op een gegeven moment ligt het ook op de bank, bed, etc..
je mag het smetvrees noemen.
ze krijgen genoeg lekkers wat niet erg kruimelt zoals gebak, chocola, ijs, slagroomtaart, etc
Dus met zijn allen gezellig een film kijken met chips is er niet bij?
pipootje schreef:
23-08-2017 12:37
Witte was uit te grote stapel plukken, denk ik.
pipootje schreef:
23-08-2017 12:37
.
Hier gaat alles in een grote mand op de overloop. Ik splits dat zelf in donkere en witte en fijne was een dan pas ga ik wassen.

Meerdere redenen voor.
Geen plek voor meerdere manden, wel een poging gedaan maar kinderen en man deden dingen nog best vaak in de verkeerde mand, dus was ik nog altijd aan het sorteren.
Zelf heb ik 2x per week een hulp in de huishouding (2x 3 uur), ik werk FT en man werkt PT.

Mijn tips:
- koop zo veel mogelijk kleding die je (bijna) niet hoeft te strijken. Hang t-shirts, broeken, enz gelijk op kledinghangers te drogen. Veel spul kun je dan zo opvouwen en in de kast schuiven (of voor die spitsuurweken: met hanger en al in de kast hangen)
- iedere keer als je toch moet koken: kook 2 gezinsporties. Een om te eten, een om in te vriezen.
- kinderkamer: alles wat op de grond ligt gaat in zo'n Ikeazak. Dan stofzuigen, dweilen. Zoon heeft dan nog 1 dag om die Ikeazakinhoud op te ruimen anders gaat het in de kliko.
- gelijk opruimen/inruimen
- tuin zo onderhoudsarm (ik heb gras en struiken, slechts een paar bloemen in potten waar ik wel de tijd voor kan vinden om die regelmatig te voorzien van water, het moestuintje doet zoon heel trouw).
Nog even op een rijtje:

Stel je eigen standaard bij want je hoeft niet 24/7 in een modelwoning te wonen.

Boodschappen online bestellen en laten bezorgen.

Kinderen zelf laten opruimen.
Als de kinderen wat groter zijn, krijgen ze kleine klusjes zoals meehelpen was sorteren.

1 dag per maand grote porties koken: soep, pastasaus, nasi, lasagne, volkoren spelt pannenkoeken enz. Gerechten wat je kan invriezen.

Kreukvrije kleding aanschaffen.

Alleen in het weekend tafel dekken en uitgebreid aan tafel eten. De rest van de week = bord opscheppen en op schoot.
Iedereen ruimt op. Diegen die niet gekookt heeft, maakt het aanrecht/fornuis schoon.

Quote:
In veel gezinnen waar geroepen wordt dat het huishouden minder dan een uur per dag beslaat worden zulke dingen niet mee geteld en daardoor is vaak de verdeling over de partners erg ongelijk. Waarbij de één (meestal de vrouw) ongemerkt het meeste doet.

Precies.
Bord op schoot? Waarom zou je dat doen? De tafel dekken is misschien 3 minuten werk en minder dan het werk dat je bespaart met schoonmaken wanneer je van schoot zou eten.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat als voorbeeld aan zijn kinderen wil geven.
Ik kan me voorstellen dat bord op schoot ff praktisch lijkt vanwege drukke agenda's (sport, vergadering, ouderavond etc)
lunaleeflang schreef:
01-09-2017 09:35
Bord op schoot? Waarom zou je dat doen? De tafel dekken is misschien 3 minuten werk en minder dan het werk dat je bespaart met schoonmaken wanneer je van schoot zou eten.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat als voorbeeld aan zijn kinderen wil geven.
maar bord op schoot is soms zo´n relaxed gevoel.
helemaal in combi met eten bestellen
Jaja007 schreef:
01-09-2017 09:28
Diegen die niet gekookt heeft, maakt het aanrecht/fornuis schoon.
Echt niet! Wie gekookt heeft ruimt zelf de bende maar op.

(Ik maak nauwelijks bende, ruim al weer op tijdens het koken enzo)
Als man kookt lijkt de keuken een slagveld. Dan zou ik dus altijd aan het opruimen zijn.)
lilalinda schreef:
01-09-2017 15:00
maar bord op schoot is soms zo´n relaxed gevoel.
helemaal in combi met eten bestellen
Wij zijn daar te onhandig in, of te onhandig voor.
Andersom schreef:
01-09-2017 15:02
Wij zijn daar te onhandig in, of te onhandig voor.
Mijn man vindt het ook niks, kinderen en ik wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven