Afscheid van hond

05-11-2013 21:11 28 berichten
Ik heb een hond van 13 jaar. Voor zo'n grote hond een hele mooie leeftijd. Na enkele operaties en haar op laten lappen, mankeert ze nu eea waar helaas niets meer aan gedaan kan worden.

Klinkt misschien wat zwaar maar ik probeer me voor te bereiden op het afscheid nemen (ben een enorm watje als het op mijn hond aankomt).

Ik heb reeds bepaald dat ik haar wil laten cremeren. Ik wil graag waardig afscheid nemen. Nu vertelde iemand me vorige week dat als je een dier laat inslapen bij de dierenarts dat hij altijd wordt gecremeerd. Mij is ooit verteld dat als je niet voor crematie kiest, dat het dier naar een destructiebedrijf gaat. Mijn kennis zegt dat dat niet meer wordt gedaan en dat als je bij de dierenarts voor crematie kiest, dat puur voor je eigen gemoedsrust is. Want hoe dan ook wordt het dier gecremeerd. Kortom alleen de dierenarts wordt hier beter van.

Ik kan me dit niet voorstellen, maar is er misschien hier een dierenarts oid die dit weet? Ik wil beslist niet dat mijn hond zomaar wordt weggegooid. Nadat ze zoveel jaren mijn maatje is geweest, wil ik graag dat ze wordt gecremeerd.

Het gaat me dus niet om de discussie of iemand crematie van een huisdier zonde-geld vindt. Dat bepaalt ieder voor zich.

Maar wat gebeurt er met een huisdier nadat ze inslapen bij de dierenarts?

Enneh misschien heb ik ze nog wel lang bij me hoor... Vorig jaar zei de dierenarts ook dat ze het niet lang meer zou maken, maar inmiddels anderhalf jaar verder, huppelt ze soms nog vrolijk op me af.
Je kan je hond ook apart laten cremeren. Dat heb ik gedaan met mijn katten. Kost wel wat maar dan heb je de as thuis. Je kan er ook nog een aparte urn voor kopen, iets wat je zelf mooi vindt. Anders zit de as in een blikje.
Er zijn tegenwoordig dierencrematoria en begraafplaatsen en je kunt gewoon zelf bepalen wat er met je hond gebeurt, de dierenarts heeft daar geen zeggenschap over, het is jouw hond.

Ik weet niet in welke stad je woont, anders had ik even voor je gegoogled, maar goed. Kijk even op het net waar in jouw omgeving een dierenuitvaartcentrum is, dan kan je daar meer informatie inwinnen.

Je woeffie hoeft echt niet bij het afval als je dat niet wilt.

Mocht je ooit nog aan een andere hond denken, denk dan ook eens aan een uitvaartverzekering, kost niet veel, is dik de moeite waard.

Ik wens je een liefdevol afscheid, als het zover is.
Je mag je hond gewoon mee nemen na het inslapen.

Jij kunt dan zelf kiezen of je de hond gaat wegbrengen naar een crematorium of laat ophalen door hen.

Maar begraven op eigen grond mag ook (afhanklijk van de grootte en gewicht moet je een bepaalde diepte graven)

Bij onze dierenarts kun je er ook voor kiezen om daar je dier te laten en te laten cremeren (daar betaal je extra voor)

Wil je dat niet is het idd de destructiewagen die langs komt en die cremeert niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou wel graag de asse hebben van mijn katten, denk ik, dus ik zou wel gaan voor crematie.

(hoewel ik twijfel, het lijkt me wat over the top voor een dier, maar ergens heb ik er wel behoefte aan).

maar ik zou in ieder geval een pluk haar bewaren, dan kan je hem/haar nog eens 'voelen' als je er behoeft aan hebt.
Indertijd had ik zelf contact gezocht met het crematorium. Zij haalden ook dode dieren op. Hond is bij ons thuis ingeslapen, en na twee uur kwam het crematorium hem ophalen. Je betaalt dan wel extra voor vervoer (ook een grote Loebas) en enkele crematie.
De dierenartsen waar mijn katten zijn overleden hebben contact met een dierencrematorium. Die komt poes/hond/kanarie ophalen, laat het cremeren (al dan niet individueel) Bij individuele crematie kan de as teruggestuurd worden naar de dierenarts of het wordt per post verzonden. Bij een gezamelijke crematie krijg je dus niet de as terug maar dan weet je zeker dat je dier gecremeerd is.
Ja het allerliefst zou ik het ook thuis willen laten doen. Dan bespaar ik haar de stress en neem ik zelf wel contact op met een dierencrematorium (zit er 1 ongeveer 45 minuten rijden van hier, dus prima te doen). Ik wil haar as niet mee of apart in een urn. Maar wel dat ze netjes gecremeerd wordt (alleen of samen, maakt me niet veel uit).

Helaas wil mijn dierenarts geen huisbezoek doen (niet zon vrolijke man, die dierenarts). Ook niet voor inslapen. Maar ben zo bang dat ik kies voor crematie en hij ze gewoon weg doet zeg maar (als ik het daar laat doen). Misschien zie ik alleen het slechte in mensen

Die verzekering is een goede tip, maar ik heb ervoor gespaard zeg maar, dus dat komt wel goed. Voorlopig geen hond meer hierna, ben er letterlijk al maanden niet lekker van nu ik weet wat ik binnenkort moet doen.

Ik weet wel dat ze een lekkere reep Mars krijgt als het einde daar is. Al 13 jaar wordt ze helemaal gek als er ergens een leeg Mars papiertje ligt. Ik kon haar natuurlijk nooit een stuk chocolade geven. Maar als ze dan toch gaat, gaat ze met een lekkere Mars in haar buik

Dank jullie wel, wilde even de bevestiging dat ik wel degelijk de crematie moet regelen/of doorgeven aan dierenarts. En niet dat dit automatisch gebeurd zeg maar.
quote:jettestet schreef op 05 november 2013 @ 21:36:

Helaas wil mijn dierenarts geen huisbezoek doen (niet zon vrolijke man, die dierenarts). Ook niet voor inslapen. nou zeg
Waarom bel je niet eens rond naar dierenartsen in de buurt.

Ik zou er eentje zoeken die wel aardig is en aan huis komt voor zoiets ingrijpends.
En voor dit laatste stukje een andere DA zoeken?

Ik ben zelf een bij een dierenuitvaart geweest,inclusief het afscheid nemen bij de baar. Kordon welke wens je ook hebt daar kan wel invulling aan worden gegeven.

Veel sterkte TO
Dieren gaan nog steeds naar een destructiebedrijf! Tenzij je aan geeft dat je het dier op wil laten halen voor crematie! Mijn jat is verleden maand overleden, ik heb hem meegenomen en naar een crematorium gebracht. Alle dieren die bij de DA blijven en waar de baasjes niks mee willen gaan mee voor destructie, wordt Bio olie van gemaakt!
Wij hebben onze hond achtergelaten bij de dierenarts en gekozen voor groepscrematie. We kregen bericht van het crematorium toen ze de hond hadden opgehaald en ze belden om te vragen of we nog wensen hadden (of we bijvoorbeeld nog afscheid wilden nemen, een knuffeltje meegeven, of we zijn halsband terug wilden, en of we nog steeds een zelfde soort crematie wilden). Heel netjes. Na afloop kregen we bericht thuis dat hij was gecremeerd (een mooie kaart met afbeelding en tekst "op weg naar een plek vol licht en liefde" en daaronder de naam van de hond en overlijdensdatum. Later nog een bericht dat hij was uitgestrooid op zee met de coordinaten erbij. Ging zo supernetjes allemaal. Dat was trouwens via SHCN dierenuitvaart. Je kan ook individueel cremeren, zelfs een hele uitvaartdienst houden als je dat wil.
quote:

jettestet schreef op 05 november 2013 @ 21:36:

Helaas wil mijn dierenarts geen huisbezoek doen (niet zon vrolijke man, die dierenarts). Ook niet voor inslapen.Er zijn meerdere dierenartsen. Ik zou gewoon een rondje bellen. Ik heb wel onlangs afgesproken met mijn dierenarts dat als het zo ver is, hij langs komt om onze hond te laten inslapen. Wij willen hem graag begraven op het plekje in de tuin waar hij zo graag ligt. De kuil heeft ie zelf al gegraven.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Het verschilt per dierenarts hoe het in z'n werk gaat en welke afspraken er bijv. zijn gemaakt met het crematorium of de Rendac.

Je zou je hond gewoon thuis kunnen laten inslapen (mits de omstandigheden dat toelaten natuurlijk) en vervolgens zelf haar naar het crematorium brengen of contact opnemen met het crematorium zodat ze haar komen halen. Als je hond op de dierenartspraktijk wordt ingeslapen, kun je haar daarna nog mee naar huis nemen en het verder zelf regelen met het crematorium of je vraagt aan je arts of zij haar kunnen laten ophalen door het crematorium. In dat geval wel duidelijk aangeven dat je niet wilt dat ze naar de destructie (Rendac) gaat.

Bij de meeste crematoria kun je kiezen voor een groepscrematie of voor individueel cremeren. Bij een groepscrematie wordt je hond tezamen met andere huisdieren gecremeerd. De oven is dan vol, wat de kosten drukt. De as van je hond is logischerwijs vermengd met die van andere dieren. Je kunt dan dus niet meer de as van je hond mee naar huis krijgen. Meestal wordt de as vervolgens verstrooid (bijv. boven zee) door een medewerker van het crematorium, maar dit verschilt ook weer per crematorium.

Kies je voor individuele crematie, dan gaat je hond als enige de oven in nadat eerst de as-la nog is gereinigd. Bij sommige crematoria kun je zelfs nog meelopen naar de oven zodat je met eigen ogen kunt zien dat je hond erin gaat. Dat klinkt misschien luguber en niet iedereen wil dat. Ik vond het zelf juist prettig toen vorig jaar mijn hond overleed. Als de crematie is voltooid kun je de as mee naar huis nemen in bijv. een urn of asbus, of (laten) verstrooien.

Er zijn tegenwoordig gelukkig veel mogelijkheden voor het afscheid nemen van je huisdier. Ik zou de websites bekijken van de verschillende crematoria of er een belletje aan wagen. Zelf heb ik goede ervaringen met SHCN locatie Roermond.

Verder hoop ik natuurlijk dat je toch nog een hele tijd van je hond mag genieten.
Ik lees nu pas je laatste reactie. Misschien toch rondbellen voor een dierenarts die wel bereid is om aan huis te komen? Als je daar zelf het beste gevoel bij hebt. Ik had het ook graag zo laten doen bij mijn hond, m'n dierenarts komt daarvoor gelukkig zonder problemen langs. Helaas waren de omstandigheden er niet naar en heb ik mijn hond moeten laten inslapen op de dierenkliniek. Daarna wel mee naar huis genomen en hem zelf naar het crematorium gebracht.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde kwam de dierenarts altijd aan huis als er een dier moest ingeslapen worden. De honden of katten werden daarna begraven in de tuin. Dat bespaart ze de stess van een laatste ritje naar de dierenarts. Ik denk dat het voor het dier veel aangenamer is om dit zo te doen. Nu ik op mezelf woon ga ik dit ook zo doen. Misschien wel laten cremeren dan. Ik zou ook niet willen dat mijn poezebeest als een stuk afval wordt weggegooid.

De extra kosten vind ik het zeker waard.

In elk geval veel sterkte. Ik hoop voor je dat de hond er weer bovenop komt en zo niet, dat hij zijn laatste dagen in zijn eigen warme nest kan doorbrengen.

Altijd moeilijk zo iets
Mijn dierenarts stelde zelf voor om mijn schatje thuis in te laten slapen. Als ik jou was zou Ik echt een dierenarts zoeken die dit wel wil thuis doen: zo zielig dat je huisdier op het laatste moment die stress van het ritje naar de dierenarts nog moet meemaken.

Overigens heeft mijn dierenarts mij ook laten weten wat de mogelijkheden zijn na het overlijden, ik heb gekozen voor crematie ( met meerdere dieren tegelijk) en ik kreeg, net zoals Kerstklok al zei, een telefoontje en een kaartje. Heel netjes.

In ieder geval sterkte en ik hoop dat jullie nog een tijd van elkaar mogen genieten!!
Ik heb mijn hond ook laten inslapen .. Thuis.. Omringd door ons gezin , dat vond ik erg fijn .. Hij was daardoor ontspannen en ging heel vredig heen.. Ook voor onze kinderen was het mede hierdoor prettiger en beter te verwerken. Onze dierenarts kwam hiervoor bij ons thuis, was geen enkel probleem.

Daarna hebben wij hem zelf weggebracht naar het crematorium . Hij is apart gecremeerd en wij hebben zijn as uitgestrooid in zijn favoriete bos .

Als ik hem bij de dierenarts had laten inslapen kon hij of gecremeerd worden ( ook hier keuze in apart of samen cremeren ) of niet en dan ging hij in een container die later door de gemeente wordt opgehaald en dat gaat dan naar een destructie bedrijf .

Wij vonden dat idee vreselijk, ons maatje dumpen als afval en hebben dus gekozen voor crematie . Het was niet goedkoop ( want grote hond ) maar wij vonden het het geld waard .
Er zijn huisdieren crematoriums waar je je huisdiertjes kunt laten cremeren. En nee het is niet raar. Ik denk er ook zo over. Het is een waardig huisdiertje en daar geef je harstikke veel om dan ga je die niet zomaar achterlaten, dat begrijp ik wel.

Wat er gebeurt met het dier wanneer je het achter laat? Dan zal het als 'vuil' op een hoop gedaan worden , dat is gewoon afval

Je kunt op google wel een huisdieren crematorium bij jou in de buurt vinden. En anders even bij de dierenarts vragen die weten dat heus ook wel

Zon nadeel aan huisdieren dat er een moment komt dat je ze moet loslaten, bah, naar is dat he! :(

Heeeel veel sterkte!!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
wat al gezegd is qua mogelijkheden: cremeren (individueel of meerdere dieren tegelijk), destructie of mee naar huis om te begraven

begraven mag overigens niet overal en moet op bepaalde diepte

de meeste DA-en komen ook gewoon aan huis, eventueel tegen meerprijs

hier heb ik ze altijd zelf naar de DA gebracht voor inslapen

ten eerste zit mijn DA te ver weg om hier te laten komen

ten tweede vonden ze het altijd een groot feest om naar de DA te gaan, absoluut geen stress

voelde achteraf wel wat lullig, de DA was altijd echt een uitje voor ze, om ze mee te nemen en zelf te weten wat er ging gebeuren

aan de andere kant heb ik met mijn DA (en zijn assistentes) inmiddels zó veel meegemaakt dat het heel oké was om dat op die plaats en op die manier te doen, het was voor mij niet minder dan wanneer het thuis was gebeurd

sterkte!
Als je je ingeslapen huisdier achterlaat bij de dierenarts gaat ze inderdaad op de hoop, in een grote container naar een destructiebedrijf.

Wat betreft crematie hebben andere forumleden hier al wat suggesties gegeven voor wat er mogelijk is. Wat je met je hond doet nadat ze is overleden zal de hond zelf niet zoveel uitmaken. Maar ik denk dat het voor de meeste levende wezens fijn is om in een prettige en bekende omgeving te sterven.

Mocht het met mijn hond zover zijn (maar ik hoop dat ze 80 wordt) dan laat ik de dierenarts thuis komen. En als de dierenarts dat niet doet, dan zoek ik een andere dierenarts die dat wel wil doen. Zodat ze in haar eigen huis, in haar eigen mandje kan inslapen.

Sterkte jetteset
quote:Oola schreef op 05 november 2013 @ 23:27:

Als je je ingeslapen huisdier achterlaat bij de dierenarts gaat ze inderdaad op de hoop, in een grote container naar een destructiebedrijf.

Dit is niet helemaal waar. Wij hebben onze hond achtergelaten bij de dierenarts, (ik kon het niet aan om de overleden hond mee te nemen) en aangegeven dat wij de hond wilde laten cremeren. De hond is de volgende dag opgehaald door het crematorium. Wij kregen een telefoontje van het crematorium dat onze hond nu bij hun was en of we nog afscheid wilde nemen. We zijn gaan kijken en onze hond lag daar opgebaard in een mandje (dit doen ze als je komt kijken) we hebben haar individueel laten cremeren en het as staat hier in de kast.

Heel veel sterkte TO, ik weet hoe erg het is.
Dat kun je natuurlijk altijd aangeven winkelfanaat, ik bedoelde meer als je haar achterlaat zonder dat soort instructies. Dan gaat ze gewoon in een bak met andere dode dieren die later wordt opgehaald.

Ik denk dat het voor de hond zelf belangrijker is om na te denken over hoe je afscheid van haar wilt nemen (als het tot inslapen komt).
Ik zou inderdaad een andere dierenarts bellen. Het is zoveel beter voor je hond om rustig in te slapen, dan in een stressvolle steriele ruimte de hij waarschijnlijk al heel zijn leven als eng en negatief ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven