alles opgeruimd en schoon houden

23-12-2012 23:51 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn autisme ben ik niet goed in ordenen en alles op de rit te krijgen

Ik heb geen overzicht thuis en weet ook nooit waar ik moet beginnen

En als het een x netjes en schoon is kan ik een week later opnieuw beginnen

Het blijft een rommeltje hier

Ik wil veel weg doen en alles netjes in de kasten hebben zodat ik niet eerst moet opruimen voordat ik ga poetsen

Wie heeft tips voor me want ik erger me er best aan en als ik weet dat er visite komt dan ben ik verplicht om alles nog te doen
Maak een weekplanning, met op vaste dagen, vaste klussen.

Ruim direct op wat je gebruikt hebt.
Ik vind het erg lastig te combineren met me dochtertje (en over 6 mnd de 2de)
Wat is er lastig te combineren aan een weekplanning en kinderen?

Ideaal toch juist.

Alle grote klussen over de week verdelen en tussendoor de kleine klussen.
Volgens mij moet iedereen opruimen voordat 'ie gaat poetsen. Is je beeld van hoe het zou moeten zijn niet te perfectionistisch? Is het wel realistisch?
Nou ik snap wel dat je moet opruimen voor het poetsen maar dat is dan meer het speelgoed en dat soort dingen

Hier ligt altijd het aanrecht vol met boosschaapen of de vensterbanken met de post en folders enz
Tsja, meer smaken dan gelijk opruimen en volgens een weekplanning werken zijn er volgens mij niet, als je orde en regelmaat in je huishouden wil dan.
Ga naar Ikea een koop een kar vol met bakken, groot en klein.

Zo kun je je kasten en lades netjes houden.

Voor klein prut (zoals haarfrutsels van dochter) hebben ze geweldige sorteerbakken (kinderafdeleing). Ook handig voor klein speelgoed.
The time is now
Heb je niet iemand die je kan helpen bij een planning maken? Je moet de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse etc. onderscheiden. Misschien ook handig om af te vinken wat je gedaan hebt.
Meteen naar de gemeente voor een NEE/NEE sticker, scheelt kilo's aan folders (bovendien veel beter voor het milieu). Voor belangrijke post een lade leegruimen, waar je het direct in kunt doen. Boodschappen bij thuiskomst meteen inruimen.
The time is now
En zodra de la met post vol is, alles in een harmonicamap stoppen.
Ruim je boodschappen gelijk op, gooi de folders weg als ze gelezen zijn en maak een bakje voor de binnengekomen post, deze kijk je 1x P/w na.

Speelgoed opruimen voordat de kleine naar bed gaat( evt samen) en dan even stofzuigen en dweilen.

Plan elke dag een half uurtje huishoud-tijd in en je kunt heel veel doen.
Wij hebben 1 kast beneden en dat is de tv kast ook van Ikea

Links 2 planken met knutselspullen en 3 laden met cd's dvd's x box spellen enz

Onder 2 laden met kinderen dvd's

En rechts mijn hobby spul ( fotoboeken)

Die kast is verder netjes

Verder de kast van dochter daar staan spelletjes en puzzels in

Het is meer de losse rommel

Voorbeeld je komt thuis van een dagje shoppen

Week later liggen nog de bonnetjes plastic tassen enz overal

Denk dat het probleem hier is dat het gewoon geen vaste plek heeft ofzo
Haal bij Ikea een plastictasjeshouder.

Het is echt een kwestie van jezelf aanleren om gelijk op te ruimen. Ook als je geen zin hebt.
Zal fijn zijn als er ooit iemand langs kan komen om te helpen alles te ordenen spullen weg te doen zodat ik het overzicht kan houden

Vanavond weer zoiets strijkwas van 2 weken :s
Heb je niemand die je een beetje kan helpen met reorganiseren? Misschien beetje het huis overzichtelijk krijgen en een planning maken ? Kan mij voorstellen dat het voor iemand met autisme lastig is om dit zelf allemaal te moeten overzien.
Ik denk vaak van vandaag ga ik bijv de leuken helemaal opruimen

Maar als er dan ook maar 1 klein ding tussen komt gebeurt het niet meer

En daar irriteer in me ontzettend aan
elke week een andere kamer doen of als het een grote kamer is, de helft ervan. Je hoeft niet persé te gaan soppen en boenen als je geen tijd of zin hebt, maar je moet het inspecteren en zorgen dat het er tenminste redelijk uitziet. De volgende dag haal je niet in, maar gaat het gedeelte doen wat je gepland had.
it's a big club and you ain't in it
Een avondje met je man gaan zitten om een lijst met alle klussen te maken en deze in een weekplanning te gieten?
Gewoon een lijstje maken, dat werkt bij mij.

wasmachine aan (kun je altijd als eerste doen, die redt zich wel).

bedden afhalen en weer dekken.

stofzuigen

dweilen

aanrecht leeg, spullen in de kastjes

toiletten

badkamer

Overal een mooie streep doorzetten als de klus geklaard is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Inderdaad een vaste planning maken, wanneer je wat doet. En ook gewoon gebruikte spullen meteen opruimen, niks laten staan. Want als je het laat staan stapelt het alleen maar op en word het meer, meer werk en dan heb je er helemaal geen zin meer in...

Succes! het lukt je vast goed.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Tja, dan moet je jezelf kleine routines gaan aanleren. Gewoon een soort huisregels voor jezelf. Bijvoorbeeld:

- Na het boodschappen doen, direct alles in de kasten opbergen, voordat je iets anders 'mag' doen.

- Iedere avond het aanrecht leegruimen en met een doekje afnemen.

- Bij het legen van de brievenbus direct de folders en krantjes die je niet nodig hebt of niet gaat lezen, weggooien.

Als je nou eens begint met deze 3 regels, dan zul je merken dat je al positieve energie krijgt als je 's ochtends beneden komt en je ziet het schone, lege aanrecht.

Als deze drie regels een gewoonte zijn geworden, kun je later andere routines gaan toevoegen. Bijvoorbeeld elke avond voor het slapengaan ook de eettafel en de salontafel leegruimen en met een doekje afnemen.

Omdat je deze dingen elke dag gaat doen, zul je merken dat het steeds minder werk is, omdat je het bijhoudt.

Je zult er 's avonds best wel eens van balen hoor, als je eigenlijk naar bed wil, maar van jezelf je routines nog moet afwerken. Maar het heerlijke gevoel dat je krijgt als je 's ochtends beneden komt, en je ziet al die lege en schone oppervlakken, maakt het de inspanning waard.
Deze aanschaffen:

http://www.bol.com/nl/p/o ... et-adhd/1001004004439839/

Niet alleen voor mensen met ADHD.
Ik merk wel dat als ik alleen thuis ben meer doe

Dan heb ik ook de vrijheid om echt aan de slag te kunnen maar omdat ik niet weet waar ik moet beginnen doe ik alles tegelijk
Zet elke avond een eierwekker op 5 à 10 minuten. Kies een rommelplek uit (keukentafel/aanrecht/etc) en besteedt die tijd 100% aan het opbergen van de spullen.

Dat is een eerste stap. Daar heb je je huis nog niet opgeruimd mee. Maar je leert jezelf wel een routine aan en ziet vanzelf hoe veel of weinig tijd sommige opbergklusjes kosten.

Daarna is het van belang dat alles een plek krijgt in huis. Een plek die voor jou logisch is. Dan weet je altijd waar je iets op kan bergen en waar je iets kan vinden.

Wanneer dingen direct opbergen nog een te grote stap is, kun je beginnen met het maken van tussenstations. Bijvoorbeeld een thuiskom-dressoir waar tasinhoud terecht kan, een postvakje, hoekje op het aanrecht. Als je in de loop van de dag daar je zooi verzameld, kun je het vervolgens in je kookwekkerkwartier (of. 5 of 10 min) gericht aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven