alles opgeruimd en schoon houden
zondag 23 december 2012 om 23:51
Door mijn autisme ben ik niet goed in ordenen en alles op de rit te krijgen
Ik heb geen overzicht thuis en weet ook nooit waar ik moet beginnen
En als het een x netjes en schoon is kan ik een week later opnieuw beginnen
Het blijft een rommeltje hier
Ik wil veel weg doen en alles netjes in de kasten hebben zodat ik niet eerst moet opruimen voordat ik ga poetsen
Wie heeft tips voor me want ik erger me er best aan en als ik weet dat er visite komt dan ben ik verplicht om alles nog te doen
Ik heb geen overzicht thuis en weet ook nooit waar ik moet beginnen
En als het een x netjes en schoon is kan ik een week later opnieuw beginnen
Het blijft een rommeltje hier
Ik wil veel weg doen en alles netjes in de kasten hebben zodat ik niet eerst moet opruimen voordat ik ga poetsen
Wie heeft tips voor me want ik erger me er best aan en als ik weet dat er visite komt dan ben ik verplicht om alles nog te doen
maandag 24 december 2012 om 00:00
maandag 24 december 2012 om 00:03
maandag 24 december 2012 om 00:05
Ruim je boodschappen gelijk op, gooi de folders weg als ze gelezen zijn en maak een bakje voor de binnengekomen post, deze kijk je 1x P/w na.
Speelgoed opruimen voordat de kleine naar bed gaat( evt samen) en dan even stofzuigen en dweilen.
Plan elke dag een half uurtje huishoud-tijd in en je kunt heel veel doen.
Speelgoed opruimen voordat de kleine naar bed gaat( evt samen) en dan even stofzuigen en dweilen.
Plan elke dag een half uurtje huishoud-tijd in en je kunt heel veel doen.
maandag 24 december 2012 om 00:05
Wij hebben 1 kast beneden en dat is de tv kast ook van Ikea
Links 2 planken met knutselspullen en 3 laden met cd's dvd's x box spellen enz
Onder 2 laden met kinderen dvd's
En rechts mijn hobby spul ( fotoboeken)
Die kast is verder netjes
Verder de kast van dochter daar staan spelletjes en puzzels in
Het is meer de losse rommel
Voorbeeld je komt thuis van een dagje shoppen
Week later liggen nog de bonnetjes plastic tassen enz overal
Denk dat het probleem hier is dat het gewoon geen vaste plek heeft ofzo
Links 2 planken met knutselspullen en 3 laden met cd's dvd's x box spellen enz
Onder 2 laden met kinderen dvd's
En rechts mijn hobby spul ( fotoboeken)
Die kast is verder netjes
Verder de kast van dochter daar staan spelletjes en puzzels in
Het is meer de losse rommel
Voorbeeld je komt thuis van een dagje shoppen
Week later liggen nog de bonnetjes plastic tassen enz overal
Denk dat het probleem hier is dat het gewoon geen vaste plek heeft ofzo
maandag 24 december 2012 om 00:09
elke week een andere kamer doen of als het een grote kamer is, de helft ervan. Je hoeft niet persé te gaan soppen en boenen als je geen tijd of zin hebt, maar je moet het inspecteren en zorgen dat het er tenminste redelijk uitziet. De volgende dag haal je niet in, maar gaat het gedeelte doen wat je gepland had.
it's a big club and you ain't in it
maandag 24 december 2012 om 00:12
Gewoon een lijstje maken, dat werkt bij mij.
wasmachine aan (kun je altijd als eerste doen, die redt zich wel).
bedden afhalen en weer dekken.
stofzuigen
dweilen
aanrecht leeg, spullen in de kastjes
toiletten
badkamer
Overal een mooie streep doorzetten als de klus geklaard is.
wasmachine aan (kun je altijd als eerste doen, die redt zich wel).
bedden afhalen en weer dekken.
stofzuigen
dweilen
aanrecht leeg, spullen in de kastjes
toiletten
badkamer
Overal een mooie streep doorzetten als de klus geklaard is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
maandag 24 december 2012 om 00:13
Inderdaad een vaste planning maken, wanneer je wat doet. En ook gewoon gebruikte spullen meteen opruimen, niks laten staan. Want als je het laat staan stapelt het alleen maar op en word het meer, meer werk en dan heb je er helemaal geen zin meer in...
Succes! het lukt je vast goed.
Succes! het lukt je vast goed.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
maandag 24 december 2012 om 00:15
Tja, dan moet je jezelf kleine routines gaan aanleren. Gewoon een soort huisregels voor jezelf. Bijvoorbeeld:
- Na het boodschappen doen, direct alles in de kasten opbergen, voordat je iets anders 'mag' doen.
- Iedere avond het aanrecht leegruimen en met een doekje afnemen.
- Bij het legen van de brievenbus direct de folders en krantjes die je niet nodig hebt of niet gaat lezen, weggooien.
Als je nou eens begint met deze 3 regels, dan zul je merken dat je al positieve energie krijgt als je 's ochtends beneden komt en je ziet het schone, lege aanrecht.
Als deze drie regels een gewoonte zijn geworden, kun je later andere routines gaan toevoegen. Bijvoorbeeld elke avond voor het slapengaan ook de eettafel en de salontafel leegruimen en met een doekje afnemen.
Omdat je deze dingen elke dag gaat doen, zul je merken dat het steeds minder werk is, omdat je het bijhoudt.
Je zult er 's avonds best wel eens van balen hoor, als je eigenlijk naar bed wil, maar van jezelf je routines nog moet afwerken. Maar het heerlijke gevoel dat je krijgt als je 's ochtends beneden komt, en je ziet al die lege en schone oppervlakken, maakt het de inspanning waard.
- Na het boodschappen doen, direct alles in de kasten opbergen, voordat je iets anders 'mag' doen.
- Iedere avond het aanrecht leegruimen en met een doekje afnemen.
- Bij het legen van de brievenbus direct de folders en krantjes die je niet nodig hebt of niet gaat lezen, weggooien.
Als je nou eens begint met deze 3 regels, dan zul je merken dat je al positieve energie krijgt als je 's ochtends beneden komt en je ziet het schone, lege aanrecht.
Als deze drie regels een gewoonte zijn geworden, kun je later andere routines gaan toevoegen. Bijvoorbeeld elke avond voor het slapengaan ook de eettafel en de salontafel leegruimen en met een doekje afnemen.
Omdat je deze dingen elke dag gaat doen, zul je merken dat het steeds minder werk is, omdat je het bijhoudt.
Je zult er 's avonds best wel eens van balen hoor, als je eigenlijk naar bed wil, maar van jezelf je routines nog moet afwerken. Maar het heerlijke gevoel dat je krijgt als je 's ochtends beneden komt, en je ziet al die lege en schone oppervlakken, maakt het de inspanning waard.
maandag 24 december 2012 om 00:17
Deze aanschaffen:
http://www.bol.com/nl/p/o ... et-adhd/1001004004439839/
Niet alleen voor mensen met ADHD.
http://www.bol.com/nl/p/o ... et-adhd/1001004004439839/
Niet alleen voor mensen met ADHD.
maandag 24 december 2012 om 00:20
Zet elke avond een eierwekker op 5 à 10 minuten. Kies een rommelplek uit (keukentafel/aanrecht/etc) en besteedt die tijd 100% aan het opbergen van de spullen.
Dat is een eerste stap. Daar heb je je huis nog niet opgeruimd mee. Maar je leert jezelf wel een routine aan en ziet vanzelf hoe veel of weinig tijd sommige opbergklusjes kosten.
Daarna is het van belang dat alles een plek krijgt in huis. Een plek die voor jou logisch is. Dan weet je altijd waar je iets op kan bergen en waar je iets kan vinden.
Wanneer dingen direct opbergen nog een te grote stap is, kun je beginnen met het maken van tussenstations. Bijvoorbeeld een thuiskom-dressoir waar tasinhoud terecht kan, een postvakje, hoekje op het aanrecht. Als je in de loop van de dag daar je zooi verzameld, kun je het vervolgens in je kookwekkerkwartier (of. 5 of 10 min) gericht aanpakken.
Dat is een eerste stap. Daar heb je je huis nog niet opgeruimd mee. Maar je leert jezelf wel een routine aan en ziet vanzelf hoe veel of weinig tijd sommige opbergklusjes kosten.
Daarna is het van belang dat alles een plek krijgt in huis. Een plek die voor jou logisch is. Dan weet je altijd waar je iets op kan bergen en waar je iets kan vinden.
Wanneer dingen direct opbergen nog een te grote stap is, kun je beginnen met het maken van tussenstations. Bijvoorbeeld een thuiskom-dressoir waar tasinhoud terecht kan, een postvakje, hoekje op het aanrecht. Als je in de loop van de dag daar je zooi verzameld, kun je het vervolgens in je kookwekkerkwartier (of. 5 of 10 min) gericht aanpakken.