Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
woensdag 27 november 2019 om 15:32
woensdag 27 november 2019 om 15:34
Dit!lux- schreef: ↑27-11-2019 14:38Wel als je naar de Kalverstraat eo gaat ja. Maar in de 9 straatjes en de Pijp zitten leuke, unieke winkeltjes, en in Oost heb je Het Faire Oosten, mijn favoriete winkel. Ik ga ook echt nooit naar de H&M enzo in Amsterdam. Als ik de ‘gewone’ winkels wil ga ik naar het winkelcentrum in Amstelveen.
Met uitzondering van Uniqlo, lang leve de Noord-Zuid lijn, en een sporadisch bezoekje aan de Bijenkorf....
(Faire Oosten ken ik niet, maar ziet er interessant uit op internet, dus die ga ik binnenkort eens opzoeken)
woensdag 27 november 2019 om 15:37
Is inderdaad een hele leuke winkel. Ik vind er zowaar elk jaar weer een Sintcadeau voor mijn man, die alles al heeft en vrijwel niks leuk vindt als hij het niet zelf heeft uitgezocht.
woensdag 27 november 2019 om 15:38
Kalverstraat: Alleen als het regent, 's ochtends vroeg. Omdat het moet. Maar als de winkels in mijn buurt me niet kunnen helpen ga ik eigenlijk nog liever de stad uit dan naar de kalverstraat.
Buiten het centrum is Amsterdam heel leuk. En het centrum zelf is best leuk vanaf het water. En in sommige rustige hoekjes. Maar het grootste deel van het centrum is verziekt door toeristen, dus ik kom er ongeveer nooit meer. Geeft niet, dat maakt de stad niet minder leuk. Net zoals Nederland een leuk land is, ook als je nooit in Amsterdam komt
Buiten het centrum is Amsterdam heel leuk. En het centrum zelf is best leuk vanaf het water. En in sommige rustige hoekjes. Maar het grootste deel van het centrum is verziekt door toeristen, dus ik kom er ongeveer nooit meer. Geeft niet, dat maakt de stad niet minder leuk. Net zoals Nederland een leuk land is, ook als je nooit in Amsterdam komt
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 27 november 2019 om 15:44
AnAppleADay schreef: ↑27-11-2019 15:32Van gehoord wel, vaak genoeg geweest ook, maar ik zou zo niet kunnen zeggen waar op de kaart ze liggen.
Nee dat snap ik, maar vind het noemen van straten/wijken nou niet typisch Amsterdams.
Rotterdammers noemen de Koopgoot, Markthal, Kralingen, hotel New York bijvoorbeeld.
woensdag 27 november 2019 om 15:46
Dat is in alle grote steden een “probleem”. Hier in Utrecht word ik ook continue, bijvoorbeeld in winkels, aangesproken in het Engels. Dat is de trend. Niet voor niets krijgen kleuters al Engels vanaf groep 1.TsumTsum schreef: ↑27-11-2019 14:03Ik vond Amsterdam ook niks want overal toeristen en ik vind het heel irritant om steeds na te moeten denken van: Kan ik Nederlands praten of moet het Engels zijn in winkels en restaurants etc. Maar mijn laatste trip Amsterdam was eigenlijk wel leuk lekker om 9 uur smorgens in alle rust door de stad wandelen en toen het echt druk begon te worden weer lekker op de trein stappen naar huis. Maar toen ben ik eigenlijk bijna niet in de kalverstraat geweest maar andere straatjes.
En de Kalverstraat is naar mijn idee niet meer wat het geweest is maar goed ik ben zo iemand die in een andere stad graag naar winkels gaat die je in mijn woonplaats niet hebt. Tja dan ben je er snel doorheen.
woensdag 27 november 2019 om 15:47
Net zo irritant als mensen die zeggen dat het overrated is, en dat de prijzen belachelijk is "want zo anders is Amsterdam niet".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 27 november 2019 om 15:53
woensdag 27 november 2019 om 15:59
Dat heet GlowHet-groepje schreef: ↑27-11-2019 15:53Is er ergens anders nog een Paradiso of een light festival, of een carre? Vast anders leuks maar niet een gebouw met die specifieke geschiedenis.
Amsterdammers hebben het gewoon nageaapt
woensdag 27 november 2019 om 16:02
woensdag 27 november 2019 om 16:11
20 Jaar in Amsterdam gewoond en je klinkt als een Amerikaanse toerist die teleurgesteld is dat er geen molens en tulpen staan op de Dam. Amsterdam is het leukst als je er woont en er veel vrienden hebt, je hebt je adresjes voor eten, mode, stappen, het manoeuvreren op je fiets door het verkeer, sneeuw op de grachten of de eerste lente zon op het terras, met je Koreaanse afhaal relaxen in het Vondelpark.
Amsterdam is internationaal gezien een dorpje maar wel een geweldig dorp en dat jij op de Kalverstraat afknapt is geen probleem, je bent gewoon een provinciaal
Amsterdam is internationaal gezien een dorpje maar wel een geweldig dorp en dat jij op de Kalverstraat afknapt is geen probleem, je bent gewoon een provinciaal
woensdag 27 november 2019 om 16:13
Elke stad heeft zijn unieke dingen denk ik.Het-groepje schreef: ↑27-11-2019 15:53Is er ergens anders nog een Paradiso of een light festival, of een carre? Vast anders leuks maar niet een gebouw met die specifieke geschiedenis.
"Mijn" stad heeft de Vierdaagse, het Valkhof met zijn festivals, het Honigcomplex.
Amsterdam is uniek in vele opzichten, maar ook de andere steden in Nederland hebben hun unieke dingen.
woensdag 27 november 2019 om 16:16
Ik woon niet in Amsterdam om door de binnenstad te lopen en hier wonen kost me ook niet heel veel geld (koophuis). Vooralsnog zie ik geen reden om te vertrekken uit de stad waar ik geboren ben en werk.
Fietsen gaat ook meer dan prima, heerlijk juist. Lopen ook (volgend jaar lopend naar Sail).
Er zijn meer dan genoeg leuke plekken in Amsterdam en ik ben er blij om dat die (nog) niet bekend zijn bij het grotere publiek.
Ik vind het trouwens best wel gek om een topic te openen over een plek die je niet leuk vindt. Vorige maand een week verbleven in een dorp waar ik nog niet gratis zou willen wonen, maar dat er mensen zijn die daar met plezier wonen kan ik mij wel voorstellen.
Fietsen gaat ook meer dan prima, heerlijk juist. Lopen ook (volgend jaar lopend naar Sail).
Er zijn meer dan genoeg leuke plekken in Amsterdam en ik ben er blij om dat die (nog) niet bekend zijn bij het grotere publiek.
Ik vind het trouwens best wel gek om een topic te openen over een plek die je niet leuk vindt. Vorige maand een week verbleven in een dorp waar ik nog niet gratis zou willen wonen, maar dat er mensen zijn die daar met plezier wonen kan ik mij wel voorstellen.
woensdag 27 november 2019 om 16:21
Klopt. Maar Nijmegen is ook echt leuk! Eigenlijk zijn alle oude nederlandse steden wel leuk: leiden en delft, utrecht en amersfoort, nijmegen en arnhem, zutphen en deventer, ik zou er allemaal wel kunnen wonen. Alles beter dan in zo'n vinex-wijk, of zo'n polderstad.
Amsterdam heeft vooral als voordeel dat er echt heel veel variatie in aanbod is, en dat de dichtheid heel hoog is, zodat er ook buiten het centurm nog heel veel te beleven is. Maar je moet geen enkele stad gaan beoordelen op z'n drukste winkelstraat.
woensdag 27 november 2019 om 16:46
En dat is dus een denkfout, een N=1-tje.
De drukte van Amsterdam is niks voor jou, en voor velen met jou denk ik zo. Prima. Niet iedereen is een stadsmens.
Maar Amsterdam is natuurlijk niet overrated. Alsof het erfgoed niet mooi en de musea niet waanzinnig zijn. Ze zijn niet aan jou besteed, dat is iets heel anders.
woensdag 27 november 2019 om 16:50
Ik woon in 1 van die steden en vind het heerlijkhandigmetgeld schreef: ↑27-11-2019 16:21Klopt. Maar Nijmegen is ook echt leuk! Eigenlijk zijn alle oude nederlandse steden wel leuk: leiden en delft, utrecht en amersfoort, nijmegen en arnhem, zutphen en deventer, ik zou er allemaal wel kunnen wonen. Alles beter dan in zo'n vinex-wijk, of zo'n polderstad.
Woon aan de rand van het centrum (alles op loopafstand) en ook nog in een huis uit eind-1800 en toch ook nog een (niet-grote, maar toch) tuin
Voor mij het summum van wonen
woensdag 27 november 2019 om 16:51
Inderdaad.Griebus67 schreef: ↑27-11-2019 16:46En dat is dus een denkfout, een N=1-tje.
De drukte van Amsterdam is niks voor jou, en voor velen met jou denk ik zo. Prima. Niet iedereen is een stadsmens.
Maar Amsterdam is natuurlijk niet overrated. Alsof het erfgoed niet mooi en de musea niet waanzinnig zijn. Ze zijn niet aan jou besteed, dat is iets heel anders.
Ik vind wonen in Amsterdam ook niks. Wonen aan het strand lijkt mij ook echt verschrikkelijk met die zeewind. Maar veel mensen vinden het hun ultieme droom.
woensdag 27 november 2019 om 17:04
Ja klopt en daarom bezoek je dan dus die stad. Als je Bossche bollen vies vindt is het ook wat raar om alleen dat te noemen van Den Bosch, uitgebreid te beschrijven hoe smerig het was en daarom de hele stad maar af te schrijven.
woensdag 27 november 2019 om 17:17
Hoeveel van de mensen die zeggen 'ik zou nooit in Amsterdam willen wonen' zijn wel eens buiten het centrum geweest? Ik woon in een rustig straatje, met vrij uitzicht, nauwelijks verkeer en totaal geen drukte. En toch op loopafstand van tientallen eettentjes en toko's, een markt, een aantal snelle ov-verbindingen, en met zowel ov als de fiets sta ik in een kwartier op de Dam.
Ik zou in Amsterdam ook niet 'in de drukte' willen wonen. Maar de meeste Amsterdammers wonen ook niet in de drukte.
Ik zou in Amsterdam ook niet 'in de drukte' willen wonen. Maar de meeste Amsterdammers wonen ook niet in de drukte.
woensdag 27 november 2019 om 17:19
Ik wil een grote tuin en veel groen om mij heen.handigmetgeld schreef: ↑27-11-2019 17:17Hoeveel van de mensen die zeggen 'ik zou nooit in Amsterdam willen wonen' zijn wel eens buiten het centrum geweest? Ik woon in een rustig straatje, met vrij uitzicht, nauwelijks verkeer en totaal geen drukte. En toch op loopafstand van tientallen eettentjes en toko's, een markt, een aantal snelle ov-verbindingen, en met zowel ov als de fiets sta ik in een kwartier op de Dam.
Technisch gezien zou ik dus best in Amsterdam kunnen wonen als ik heel veel geld zou hebben.
Maar voor het gemak zeg ik dan maar dat ik er niet wil wonen.
woensdag 27 november 2019 om 17:22
Ik heb heel veel groen om me heen. Moet mijn 'tuin' alleen wel delen met iedereen die er gebruik van wil maken. Maar voordeel is dat de gemeente hem onderhoudtAnAppleADay schreef: ↑27-11-2019 17:19Ik wil een grote tuin en veel groen om mij heen.
Technisch gezien zou ik dus best in Amsterdam kunnen wonen als ik heel veel geld zou hebben.
Maar voor het gemak zeg ik dan maar dat ik er niet wil wonen.