Amsterdam

27-11-2019 13:13 323 berichten
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken :-) Ik vond het toch best grappig.
NYC schreef:
28-11-2019 10:10
Naar de markt gaan en terrasje pakken is toch ook iets doen?
Iets doen of eropuit gaan staat toch niet gelijk aan beziggehouden worden?

En in en rondom een dorp kan je ook van alles doen, alleen vind ik die dingen minder leuk en passen ze minder goed bij mij.
NYC schreef:
28-11-2019 10:04
Ik krijg wel een beetje de indruk dat het wonen in de hoofdstad (of andere grote steden) nu voornamelijk erom gaat dat er "iets te doen" is. Of het nou gaat om eten, terrassen, cultuur, bioscoop, museum, cultureel aanbod, muziek, winkelaanbod etc. Of zelfs bos/park op loopafstand. Dat alles heel snel voor handen is.

Klopt dat? Hebben jullie het idee steeds "vermaakt te moeten worden/beziggehouden moeten worden door het aanwezige aanbod?" (Klinkt oneerbiediger dan ik het bedoel trouwens).

Het leven in Amsterdam is gewoon heel leuk, door het vele aanbod, en de afwisseling aan dingen die het leven leuk maken.
Voor jong en oud is er veel te doen, en als je dat niet wilt, dan zijn er genoeg rustige plekjes te vinden.

Zelf woon ik op een rustig plekje, maar als ik de drukte in het centrum wil opzoeken, dan ben ik er met 10 minuten met de tram, deze brengt mij langs de mooiste plekjes van Amsterdam, de musea, het Leidseplein , de Dam etc.
Ik vind het juist fijn om te kunnen kiezen. We wonen rustig en groen en willen we een leuk restaurantje, een tentoonstelling zien, 365 dagen per jaar naar de supermarkt kunnen, een bandje zien dan kan dat allemaal. Hiermee is niet gezegd dat dat elders niet kan.
En net wat hierboven gezegd wordt, 2x trappen op de fiets en ik zit tussen de weilanden.
Kumiko schreef:
28-11-2019 10:02
Herinner je je nog die kerel uit de jaren negentig nog? ;-D
Elke dag in zijn touwtjes pak op de skates door Amsterdam, ook in de winter.
Er skate in het weekend nog steeds een meneer in glitterstring door centrum/Oost.
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 10:13
Iets doen of eropuit gaan staat toch niet gelijk aan beziggehouden worden?

En in en rondom een dorp kan je ook van alles doen, alleen vind ik die dingen minder leuk en passen ze minder goed bij mij.
Iets doen/eropuit gaan/jezelf bezig houden met het aanwezige aanbod, dat bedoelde ik. Andere dingen doen dan thuis zijn. In een dorp zullen best mensen zijn die ooit ergens naartoe gaan, maar ik hoor mensen zelden zeggen: Ik woon zo graag in een dorp vanwege alle festivals, cafés, musea, restaurants, bibliotheken, winkels etc.

Dat is wat ik bedoelde. Heb je die theaters, bibliotheken, horeca, culturele activiteiten, cursussen etc "nodig" om je goed te voelen?
NYC schreef:
28-11-2019 10:10
Naar de markt gaan en terrasje pakken is toch ook iets doen?
Naar de markt gaan, en terrasje pakken in Amsterdam is anders dan in Hoorn bijv.
De bedrijvigheid is anders, meer multiculti, meer te zien.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 10:28
0.37% gewijzigd
Kumiko schreef:
28-11-2019 10:18
Naar de markt gaan, en terrasje pakken in Amsterdam is anders dan in Hoorn bij.
De bedrijvigheid is anders, meer multiculti, meer te zien.
Dat bedoel ik.
NYC schreef:
28-11-2019 10:17
Iets doen/eropuit gaan/jezelf bezig houden met het aanwezige aanbod, dat bedoelde ik. Andere dingen doen dan thuis zijn. In een dorp zullen best mensen zijn die ooit ergens naartoe gaan, maar ik hoor mensen zelden zeggen: Ik woon zo graag in een dorp vanwege alle festivals, cafés, musea, restaurants, bibliotheken, winkels etc.

Dat is wat ik bedoelde. Heb je die theaters, bibliotheken, horeca, culturele activiteiten, cursussen etc "nodig" om je goed te voelen?
Nee want die zijn er ook niet.

Maar die mensen houden wellicht van het wonen in een hechtere gemeenschap, rust, in de tuin werken, wandelen of fietsen in de natuur etc. Hebben die mensen dat dan nodig om zich goed te voelen?
Denk dat het antwoord hetzelfde zal zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:

Ja echt wel dat ik die nog herinner! En die man die altijd kunstjes deed in een string in een lantaarnpaal bij de terrassen, die was ook geweldig!
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 10:20
Nee want die zijn er ook niet.

Maar die mensen houden wellicht van het wonen in een hechtere gemeenschap, rust, in de tuin werken, wandelen of fietsen in de natuur etc. Hebben die mensen dat dan nodig om zich goed te voelen?
Denk dat het antwoord hetzelfde zal zijn, toch?
Ja, dat denk ik wel?
NYC schreef:
28-11-2019 10:17

Nee, natuurlijk niet.
Maar het is er wel als je er behoefte aan hebt, en dan is het wel zo makkelijk dat je dat binnen handbereik hebt, ipv dat je daarvoor uit de provincie moet komen met de trein.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 10:31
0.07% gewijzigd
Ik woon overigens niet in de hoofdstad maar in een middelgrote provinciestad. Ik ben gek op het stadse, niet per se op Amsterdam.
Griebus67 schreef:
28-11-2019 10:05
Jaaaaaah, maar daar ging het toch juist om? Dat de TO beweerde dat er niks bijzonders aan Amsterdam is en dat dat onzin is omdat er gewoon heel veel aanbod is op alle vlakken?

De ene stad heeft een lichtfestival, het volgende dorp een mooie oude kern, maar Amsterdam heeft het gewoon allemaal. Omdat het groter is ja.

Amsterdam heeft bovendien een van de grootste historische binnensteden ter wereld en staat in zo'n beetje alle internationale top 20-lijstjes van mooiste steden ter wereld. Dat ontkennen begint een beetje op kinnesinne te lijken.

En dat is gewoon niet zo. Amsterdam heeft het niet allemaal. Maar dat kan ook helemaal niet, dus dat is helemaal niet erg. Er zijn heel veel dingen die Amsterdam niet heeft en ergens anders wel te vinden zijn. En afgunst? Nee hoor, ik woon in een prachtig land, met een mooie hoofdstad en nog tientallen andere mooie gebieden.
Sinds V&D & en de kalvertoren weg zijn is de kalverstr op zijn gat gevallen. Vroeger kwam ik er heel graag maar nu loop ik er heel snel door heen ( voor zover dat lukt) teveel leeg stand saaie winkels Sowiso wordt het winkelaanbod in Amsterdam steeds treuriger.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Wij vinden het ook heerlijk in de stad. Heb op allerlei plaatsen gewoond; van eiland, vinexwijk, middelgrote stad, buitenwijk stad, dorp, echt platteland in mini dorpje tot een wereld stad nu (Tokyo) maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een stad. Maar dat is zo persoonlijk en kan me ook goed voorstellen dat mensen liever in een rustig dorp buiten de stad wonen.

Wel hebben we een huisje aan het strand wat wel erg lekker is voor de rust maar zou niet het hele jaar zo rustig willen wonen.

In de stad wonen geeft mij het gevoel dat inderdaad alles binnen handbereik is. Dat ik niet eerst op de fiets, met de auto of openbaar vervoer nog eens eerst moet reizen om naar de film te kunnen, uit eten te kunnen of een musea te bezoeken. Nu alles op loopafstand, echt heerlijk vind ik dat!
Kumiko schreef:
28-11-2019 10:22
Nee, natuurlijk niet.
Maar het is er wel als je er behoefte aan hebt, en dan is het wel zo makkelijk dat je dat binnen hand bereik hebt, ipv dat je daarvoor uit de provincie moet komen met de trein.
Dan heb je het voor je gevoel toch juist wél nodig dat je dat zelf binnen redelijk korte en overzichtelijke tijd binnen eigen handbereik hebt toch? In plaats van daar 2 uur voor in de trein te zitten? Of zie ik het dan verkeerd?
NYC schreef:
28-11-2019 10:27
Dan heb je het voor je gevoel toch juist wél nodig dat dat (zelf) binnen (redelijk korte en overzichtelijke) tijd nodig binnen eigen handbereik hebt toch? In plaats van daar 2 uur voor in de trein te zitten? Of zie ik het dan verkeerd?

En daarvoor de provincie uit moeten is natuurlijk ook onzin. Soms moet je je dorp uit, maar elke provincie heeft meerdere grote steden waar al die dingen te vinden zijn (in meer of mindere mate).
NYC schreef:
28-11-2019 10:27
Dan heb je het voor je gevoel toch juist wél nodig dat je dat zelf binnen redelijk korte en overzichtelijke tijd binnen eigen handbereik hebt toch? In plaats van daar 2 uur voor in de trein te zitten? Of zie ik het dan verkeerd?

Laat ik het zo zeggen; ik zou doodongelukig zijn, in een stad of dorp, waar het doodstil wordt na 18uur, en op zondag alles dicht is.
Kumiko schreef:
28-11-2019 10:33
Laat ik het zo zeggen; ik zou doodongelukig zijn, in een stad of dorp, waar het doodstil wordt na 18uur, en op zondag alles dicht is.
Dat is wat ik bedoelde. Dan ben je dus (om je goed te voelen) eigenlijk "afhankelijk" van de drukte/aanwezigheid/mogelijkheden waar andere mensen voor zorgen?
Nogmaals, dat klinkt onaardiger dan ik het hier neerschrijf hoor, en ik lees ook vaak dat je met gemak de rust/stilte-plekken kunt opzoeken als je daar behoefte aan hebt, maar om de "drukte/de bruisende sfeer" op te zoeken ben je dus "afhankelijk" van een heleboel andere mensen die ook aanwezig zijn in die stad, op die plek, met die behoeften, anders zou het aanbod toch ook niet zo divers en uitgebreid zijn toch? Dat is toch juist afgestemd op wensen en behoeften van een hele hoop mensen?
liubi schreef:
27-11-2019 22:09
Je leest nu zoveel over overtoerisme in Amsterdam. Waaraan merk jij dat zelf concreet? Directe overlast? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zich dat concreet uit voor de bewoners.
Een paar voorbeeldjes:
Vroeger ging ik zelf nog met vrienden biertjes drinken bij Brouwerij 't IJ, bij die molen. Toen mocht je ook nog je glas meenemen naar de overkant van de straat en daar op de stoep zitten of op het hekje langs de gracht leunen. Nu staan er altijd minstens 15 gekleurde huurfietsen en is het er zó vol met toeristen dat je 15 minuten bezig bent bij de bar voordat je aan de beurt bent. Maar nu gaan wij gewoon naar de vele andere leuke kroegjes net zo dicht bij huis, waar het niet zo druk is, en waar ze ook gewoon de biertjes van Brouwerij 't IJ schenken.

Op de Wallen moet je echt niet meer komen 's avonds, maar dat deed ik toch al niet.

Voor de musea moet je soms even handig timen en niet op een zaterdagmiddag gaan, maar dat geldt eigenlijk alleen voor Rijks, Van Gogh, Anne Frank, FOAM. Bijvoorbeeld het Verzetsmuseum of het Stadsarchief of Huis Marseille (ook een fotomuseum) zijn nog helemaal niet druk. En die populaire musea (behalve Anne Frank, maar dat heb ik na 2x wel gezien) zijn prima te doen als je wat vroeger gaat of op een doordeweekse dag, wat dus makkelijk kan als je hier woont.

Er zijn wel telkens meer toeristen op fietsen dus ik heb wel eens een ongeluk gehad door een toerist die ik aan het inhalen was maar die opeens linksaf sloeg zonder over z'n schouder te kijken.

20 jaar geleden hadden we nog laagseizoen. Van oktober tot en met maart waren er amper toeristen. Dat is nu helemaal weg.

Ja in het centrum is het erg druk maar dat zijn de straten waar ik toch al amper kwam zoals Damrak, Rokin, Kalverstraat, Leidsestraat. Je hebt daar tussendoor nog zat straatjes waar het hartstikke rustig is, ik maak vaak lunchwandelingen van een half uur in hartje centrum en dat is heerlijk.

En ik vind het ook wel grappig als ik toeristen hun camera omhoog zie richten en dan zie ik: oh ja, daar is óók al een mooi gebouw. Dan ben ik wel trots op mijn stad. En voel ik me de koning te rijk dat ik hier mag wonen, en 's nachts in het donker langs die prachtige grachten mag fietsen waar alle lichtjes in spiegelen, en over de Magere Brug enzo.
En ik vind het juist grappig om af en toe bij mijn favoriete café Spanjer & Van Twist op die smalle kade te gaan zitten (waar de bediening geen misstap moet maken anders liggen ze in de gracht), ook al zitten daar veel toeristen. Dan voel ik wel zo van: dit is mijn stad, mooi hè!

Ook in andere steden kan ik echt genieten van mooie grachten, eeuwenoude huizen, bruggetjes, kerken. Prachtig.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Het-groepje schreef:
27-11-2019 13:43
Voordeel is dan weer dat je als je er woont er zo in en uit bent, in de Kalverstraat.
Leve de nz lijn, je wipt eruit bij Rokin, hebt daar allerlei enorme flagshipstores.
Even wat authentiek Chinees halen op de zeedijk, koek halen bij van stapele, lunchen bij de drie greafjes en dan weer door.
Ik prijs me zeer gelukkig dat ik dat allemaal ' in de buurt' heb.
Als ik dan in zo'n stadskern kom met een mini Blokker, Kruidvat en een Terstal (dol op Terstal, daar niet van) lijkt me dat dan weer moeilijk, ik ben gewend aan veel keuze en grotere winkels.
Ook qua boodschappen, directe omgeving enorme supermarkten, maar ook een Poolse, enorme Chinese supermarkt, diverse toko's, vers aanbod, markten.
Een enorme rommelmarkt ook bijvoorbeeld.
Alleen al het culturele aanbod, leuk met de kinderen naar de Paradiso bijvoorbeeld.
Mijn kind heeft in Carré opgetreden, ander kind maakt nu kunstwerk voor light festival.
Ik heb op fietsen loopafstand leuke restaurants (als in meervoud) plus waar ik woon kun je zomers ook nog eens naast de deur zwemmen.
Ik vind het kortom leuk en edgy bedacht dat aMsTerDaM iS SaAI maar het klinkt een beetje als 'new York is echt niks want Times square is niks voor mij'. Ehhhh dan ga je daar dus niet naartoe?
Grappig dat je het zo omschrijft. Ik moet er niet aan denken om dat allemaal dichtbij te hebben. Zou in een constante fear of missing out zitten geloof ik.

Hier twee supermarkten, een kruitvat, bakker en slager en dat vind ik zat.

Want een oprechte vraag: ga je dan iedere week uit eten/naar het theater/de bioscoop/meer dan drie supermarkten af/winkelen etc?

Ik vind het juist heerlijk om soms twee, soms wel een maand lang in de weekenden niks gepland te hebben. Beetje bankhangen, rondje dorp lopen... gewoon niks.

Maar goed, nu zie ik vanuit mijn huis de arena liggen dus ik heb best of both worlds. Maar never ever dat jij mij dit dorp uit krijgt :heart:
NYC schreef:
28-11-2019 10:42
Dat is wat ik bedoelde. Dan ben je dus (om je goed te voelen) eigenlijk "afhankelijk" van de drukte/aanwezigheid/mogelijkheden waar andere mensen voor zorgen?
Nogmaals, dat klinkt onaardiger dan ik het hier neerschrijf hoor, en ik lees ook vaak dat je met gemak de rust/stilte-plekken kunt opzoeken als je daar behoefte aan hebt, maar om de "drukte/de bruisende sfeer" op te zoeken ben je dus "afhankelijk" van een heleboel andere mensen die ook aanwezig zijn in die stad, op die plek, met die behoeften, anders zou het aanbod toch ook niet zo divers en uitgebreid zijn toch? Dat is toch juist afgestemd op wensen en behoeften van een hele hoop mensen?
Nu ga je te diep nadenken.

Amsterdam maakt mij gelukkig, en met mij een heleboel anderen, dat wij gezamenlijk voor dat aanbod zorgen is dan alleen maar positief.
En dat is niet iets van de laatste jaren, maar al eeuwen het geval.
NYC schreef:
28-11-2019 10:42
Dat geldt voor mensen die rust en ruimte nodig hebben toch net zo goed? Waarom problematiseer je nou alleen de behoefte aan reuring en activiteiten?
Kumiko schreef:
Ja ik zag hem altijd op de Haarlemmerdijk/-straat. Heel mooi figuur had hij, en hij kon hard skaten. Ben wel benieuwd waar hij is gebleven.
Bij mij in Oost fietst elke dag de hele dag een zingende man rond op zijn bloemenfiets. En laatst eentje met alleen een speedo aan op de fiets.
NYC schreef:
28-11-2019 10:04
Ik krijg wel een beetje de indruk dat het wonen in de hoofdstad (of andere grote steden) nu voornamelijk erom gaat dat er "iets te doen" is. Of het nou gaat om eten, terrassen, cultuur, bioscoop, museum, cultureel aanbod, muziek, winkelaanbod etc. Of zelfs bos/park op loopafstand. Dat alles heel snel voor handen is.

Klopt dat? Hebben jullie het idee steeds "vermaakt te moeten worden/beziggehouden moeten worden door het aanwezige aanbod?" (Klinkt oneerbiediger dan ik het bedoel trouwens).
Nee hoor, maar het is lekker dat het aanbod er wel is, op loop- of fietsafstand, als je zin hebt.

Voor mij is het vooral de sfeer van de stad en het type mensen dat hier woont, en dat je hier het meest jezelf kan zijn. In Den Haag word ik nagestaard, gaan mensen helemaal stilstaan met hun mond open als ik met een vrouw hand in hand loop. Hier niet.

Trouwens wel grappig dat zo'n vraag over waarom een stad dan zo leuk is, komt van iemand met als nickname "NYC".
patsy--stone wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:06
5.86% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven