Angstaanval kat

24-12-2013 09:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik weet dat er hier veel kattenkenners op het forum zitten dus wellicht kunnen jullie mij helpen. De situatie is als volgt.

Onze middelste kater van 2 jaar oud heeft nu in twee weken twee angstaanvallen gehad. De eerste keer werden wij 's ochtends wakker van hem terwijl hij doodsbang door het huis heen rende (van beneden naar boven, door de slaapkamers heen rennen, en weer naar beneden).

De tweede keer zat de jongste kater op de trap in het wilde weg te blazen. Dat doet hij normaal nooit (hij is supermakkelijk en lief) dus ik ging op onderzoek uit. Toen trof ik de middelste kater doodsbang achter het gordijn in de slaapkamer aan. Hij staarde langs mij heen alsof hij iets zag (met hoge rug, dikke staart etc.).

Beide keren heeft hij uit angst op de vloer geplast. Hij is super zindelijk, plast en poept altijd netjes op de bak. Dit is dus echt plassen uit angst (doet hij ook altijd als hij in de reismand naar de dierenarts zit). Hij is ook minstens een uur compleet van slag. Met grote rug en staart door de kamer lopen en blazen tegen de jongste (terwijl dit echt zijn maatje is: samen spelen, slapen, wassen, eten etc.). Ik vind het zo ontzettend zielig om te zien!

Hij is (op deze angstaanvallen na) de meest lieve, vrolijke, speelse, aanhankelijke kater en dit gedrag past helemaal niet bij hem. Hij heeft een maand geleden nog een algehele check-up gehad bij de dierenarts en hij is in topconditie. Wij hebben drie kattenbakken welke ik dagelijks verschoon (en waar hij dus normaal gesproken netjes zijn behoefte op doet).

Ik weet niet zo goed hoe ik hem zou kunnen helpen. Wel heb ik al twee Feliway stekkers besteld, eentje voor beneden en eentje voor boven.

Wellicht heeft iemand tips of ervaring hiermee? Ik wil hem zo graag helpen!
Het zou inderdaad heel goed met vuurwerk te maken kunnen hebben, onze katten schrikken daar ook heel erg van, met name omdat ze nog niet zo oud zijn en dus nog niet zoveel gewend (ze zijn nu anderhalf). Misschien is er op een of andere manier vuurwerk het huis/de tuin in gevlogen?
Graag gedaan TO! Ik heb mijn hele leven katten gehad dus ben wel wat gewend.

Die filmpjes zijn ook voor mij heel erg leerzaam geweest.

Je zou overigens kunnen kijken of je misschien de bakken verplaatsen kan. Bijvoorbeeld op de plek waar gesproeid is.

Ja vuurwerk zijn veel katten niet dol op (alhoewel ik heb er eentje die vindt het geweldig, die gaat voor het raam zitten, maf beest),

vandaar dat die Feliway heel handig is om tijdens de jaarwisseling in huis te hebben. (tip: op de avond zelf: zet kastdeuren en slaapkamerdeuren open zodat ze zich kunnen verstoppen als ze erg bang zijn!)

Voor sproeien heb je van die Feliway trouwens ook een spuitflesje, dat is handig omdat je dat op bepaalde plekken kun sprayen.

Hihi de dolle 5 minuten (1 van mijn katten maakt het gerust langer, het 'Kwebbels Kwertiertje', ze heet Kwebbel...) is volkomen normaal.

Sterker nog: als je kat dat vaak doet dan wil dat juist zeggen dat die lekker in zijn vel zit.

Al snap ik dat je denkt op die momenten dat ze volkomen getikt geworden zijn . Dat is nogmaals niet zo.

Iduna: dit kan inderdaad door het weer komen, dat er een keer bijv. iets omgewaaid is of zo wat een rotherrie maakte en dat hij daar van geschrokken is. Katten zijn hele gevoelige beestjes, die kunnen al in de stress schieten als je je bank anders neer zet.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
@Iduna: dat zou best kunnen inderdaad. Ik ben al bang van vuurwerk, laat staan een kat.

@Phoebeisback: ik heb de kamer zojuist leeggeruimd (op een kledingkast na). Ik heb de gordijnen weggehaald en de vloer gedweild. Daarna een Feliway stekker in het contact gedaan.

In de huiskamer ook een stekker in het stopcontact gedaan. Zo nog even de kattenbakken schoonmaken en een bak op de plek zetten waar hij heeft geplast. Zijn hertenbiefstukje geef ik hem vanavond wel in de huiskamer.

Haha, hij en zijn maatje zijn as we speak achter elkaar door het huis heen aan het crossen. Zo schattig, het begint altijd met elkaar wassen, daarna wordt het stoeien en uiteindelijk rennen ze als twee gekken achter elkaar het huis door (terwijl er tussendoor nog even flink geknokt wordt met elkaar). En dan zijn ze bekaf en kruipen lekker in hun mandjes bij ons op de bank.

Goede tip ook voor oudjaar. Wij zijn zelf niet thuis dus hier gaan de lichten aan en de radio ook. Dat scheelt al een beetje hopelijk.
Dat zijn goed tekens Deborah! Dan lijkt het toch dat hij zich lekker voelt.

Het kan ook een moment zijn dat hij geschrokken is van een geluid of zo of van vuurwerk.

Ik denk dat je een heel eind komt met wat je nu gedaan hebt, maar je moet de kat wel even de tijd geven om te wennen aan dingen.

(dat is dan weer het nadeel van katten: ze nemen hun eigen tijd daarvoor ipv de tijd die jij in je hoofd hebt )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven