Bange kat
zaterdag 26 juni 2010 om 10:54
Gisteren ontdekte ik een vreemde angst bij mijn anders zo stoere kat. We hebben onlangs onze tuin verbouwd, een mooi terras aangelegd en daarnaast grind laten storten. Nu dacht ik gisteren gezellig met kat op onze nieuwe loungebank neer te ploffen maar liep man over het grind. Gevolg: kat in doodsangst, banger dan ik hem ooit gezien heb, vluchtte naar binnen, en dook minstens een half uur lang weg voor alles wat op zijn pad kwam. Vreemd.
Is er een soort kat-is-bang-voor-grind regel of is dit specifiek voor onze kat? Ik vind het wel jammer, omdat hij nu niet lekker relaxed de tuin in kan met ons ( verder is het een binnenkat), is er wat aan te doen of laten we het zo?
Is er een soort kat-is-bang-voor-grind regel of is dit specifiek voor onze kat? Ik vind het wel jammer, omdat hij nu niet lekker relaxed de tuin in kan met ons ( verder is het een binnenkat), is er wat aan te doen of laten we het zo?
zaterdag 26 juni 2010 om 10:57
Laat hem rustig aan het geluid wennen. Hij kent het niet en vond het angstig. Laat hem zelf over het grint lopen en daarna heel voorzichtig zelf zonder hem meteen bang te maken. Of lok hem met eten, als je hem savonds eten geeft, kijk of hij over het grint naar je toe durft te lopen.
Ik denk dat het even wennen is en dat hij snel weer de ouwe is.
Ik denk dat het even wennen is en dat hij snel weer de ouwe is.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zaterdag 26 juni 2010 om 11:04
Gewoon zijn gang laten gaan. Als hij wat meer aan het geluid gewend is zal het wel beter gaan. Vooral niet dwingen! Dat werkt bij katten averechts.
Ik heb net zo'n held op sokken, hele stoere kater om te zien, lijkt bang voor niks, maar als er iets is wat hij niet kent dan schiet ie onder de bank. Toen ze verderop een bovenverdieping aan het opbouwen waren en de bovenkant van de bouwkraan vanuit onze tuin te zien was heeft hij vanaf het moment dat de kraan er stond totdat deze weer weg was onder de bank gezeten... Voor dingen die hij dagelijks tegenkomt en bang voor was, is hij nu al een stuk minder bang. Went vanzelf!
Ik heb net zo'n held op sokken, hele stoere kater om te zien, lijkt bang voor niks, maar als er iets is wat hij niet kent dan schiet ie onder de bank. Toen ze verderop een bovenverdieping aan het opbouwen waren en de bovenkant van de bouwkraan vanuit onze tuin te zien was heeft hij vanaf het moment dat de kraan er stond totdat deze weer weg was onder de bank gezeten... Voor dingen die hij dagelijks tegenkomt en bang voor was, is hij nu al een stuk minder bang. Went vanzelf!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zaterdag 26 juni 2010 om 17:01
zaterdag 10 juli 2010 om 23:14
maandag 12 juli 2010 om 13:53
quote:kaatje83 schreef op 26 juni 2010 @ 17:01:
Boos worden helpt. Dan straf je hem voor z'n (voor jou ongewenste) gedrag. Ik doe dat ook als mijn katten ergens van schrikken.
Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent
Boos worden op een angstige kat, het moet niet gekker worden...
TO, hij went vanzelf aan het geluid, hij moet er gewoon eerst achter komen dat er niets raars gebeurt op het moment dat er iemand over dat grind loopt. Komt vanzelf goed.
Boos worden helpt. Dan straf je hem voor z'n (voor jou ongewenste) gedrag. Ik doe dat ook als mijn katten ergens van schrikken.
Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent
Boos worden op een angstige kat, het moet niet gekker worden...
TO, hij went vanzelf aan het geluid, hij moet er gewoon eerst achter komen dat er niets raars gebeurt op het moment dat er iemand over dat grind loopt. Komt vanzelf goed.
maandag 12 juli 2010 om 13:58
quote:kaatje83 schreef op 26 juni 2010 @ 17:01:
Boos worden helpt. Dan straf je hem voor z'n (voor jou ongewenste) gedrag. Ik doe dat ook als mijn katten ergens van schrikken. Hierdoor schrikken ze minder en hun reactie is ook minder heftig.
En natuurlijk lokken met voer om hem weer in de tuin te krijgen
Boos worden helpt absoluut niet! Hoe kom je erbij? Een kat zou niet kunnen begrijpen waarom je boos wordt, gevolg onzekerheid en nog meer angsten.
Het enige wat helpt: negeren. Na een poosje went de kat eraan en gaat ie weer lekker naar buiten.
Boos worden helpt. Dan straf je hem voor z'n (voor jou ongewenste) gedrag. Ik doe dat ook als mijn katten ergens van schrikken. Hierdoor schrikken ze minder en hun reactie is ook minder heftig.
En natuurlijk lokken met voer om hem weer in de tuin te krijgen
Boos worden helpt absoluut niet! Hoe kom je erbij? Een kat zou niet kunnen begrijpen waarom je boos wordt, gevolg onzekerheid en nog meer angsten.
Het enige wat helpt: negeren. Na een poosje went de kat eraan en gaat ie weer lekker naar buiten.
maandag 12 juli 2010 om 15:54
Je moet een bange kat niet steunen in zijn angst door hem op te pakken en knuffelen, daarmee geef je aan dat zijn angst terecht is. Maar boos worden vind ik wel weer een heel andere kant..
Als onze kat schrikt (en dan doet ie nogal makkelijk) laten we hem rustig schrikken. Hij mag alleen niet te ver weg kruipen, want hij kan echt panikeren, dus meestal halen we hem uit te krappe hoekjes en zetten we hem op zijn eigen veilige plekje neer (maar dus niet op schoot).
Inmiddels wordt hij steeds stoerder en schrikt hij minder vaak.
Als onze kat schrikt (en dan doet ie nogal makkelijk) laten we hem rustig schrikken. Hij mag alleen niet te ver weg kruipen, want hij kan echt panikeren, dus meestal halen we hem uit te krappe hoekjes en zetten we hem op zijn eigen veilige plekje neer (maar dus niet op schoot).
Inmiddels wordt hij steeds stoerder en schrikt hij minder vaak.
maandag 12 juli 2010 om 17:32
Mijn kat is werkelijk bang van alles. Als ik de strijplank pak bijvoorbeeld rent ie naar zijn kattebak (hok) en gaat daar dan zitten. Toen we ons te koop bord op het raam hadden gehangen en de luxeflex omhoog trokken ging ie plat op de grond liggen en wilde hij 2 dagen de woonkamer niet in..
Beetje aparte poes hebben wij, maar goed wij laten m altijd gewoon, en dan komt ie vanzelf weer kijken of de "kust" veilig is.. Inmiddels zit ie alweer een jaar in de woonkamer hoor, en rent ie weg zodra we grote dingen gaan verplaatsen of zingen en met onze armen zwaaien.. (hahaha).
Komt vanzelf goed, gewoon je ding doen, en de poes af en toe roepen. Laat m maar op eigen tempo wennen aan de verandering.
Beetje aparte poes hebben wij, maar goed wij laten m altijd gewoon, en dan komt ie vanzelf weer kijken of de "kust" veilig is.. Inmiddels zit ie alweer een jaar in de woonkamer hoor, en rent ie weg zodra we grote dingen gaan verplaatsen of zingen en met onze armen zwaaien.. (hahaha).
Komt vanzelf goed, gewoon je ding doen, en de poes af en toe roepen. Laat m maar op eigen tempo wennen aan de verandering.