Beestjes in vacht kat
zondag 20 juni 2010 om 11:40
Ik zat net met beide katten op schoot en ik zag ineens beestjes in de vacht van een van hen. De andere kat heeft een donkere vacht, dus misschien heeft die ze ook wel maar daar kon ik ze niet zo makkelijk vinden.
Ik heb een beetje rond zitten kijken op internet, klopt het dat je vlooien niet met het blote oog kunt zien? Want dit zijn beestjes van misschien wel 2 mm lang, vrij smal en donkerrood/zwart van kleur. Ze springen ook niet, maar lopen door de vacht en duiken snel weg als ik de haren opzij houd.
Weet iemand wat voor beestjes dat zijn en of anti-vlooien middel daar ook tegen helpt?
Ik heb een beetje rond zitten kijken op internet, klopt het dat je vlooien niet met het blote oog kunt zien? Want dit zijn beestjes van misschien wel 2 mm lang, vrij smal en donkerrood/zwart van kleur. Ze springen ook niet, maar lopen door de vacht en duiken snel weg als ik de haren opzij houd.
Weet iemand wat voor beestjes dat zijn en of anti-vlooien middel daar ook tegen helpt?
zondag 20 juni 2010 om 12:47
ik heb wel goeie ervaring met wassen van katten...wij hadden een kitten (uit eigen nest) dat ook onder de vlooien zat en geen druppels mocht hebben (beessie was echt een paar weken oud..)
wassen heeft toen wel flink geholpen...
desnoods even de kat alleen met water goed afspoelen kan al helpen (neem aan dat je nu geen vlooienshampoo in huis hebt)
wassen heeft toen wel flink geholpen...
desnoods even de kat alleen met water goed afspoelen kan al helpen (neem aan dat je nu geen vlooienshampoo in huis hebt)
zondag 20 juni 2010 om 12:51
Wat lijkt mij dit een vreselijke ontdekking op een zondag, als je eigenlijk niks kunt ondernemen.
TO misschien woon je in de buurt van een tuincentrum.
Zoiets als Tuinland, Welkoop, die zijn soms op zondag open, en verkopen alles voor de vlooienbestrijding.
Succes.
TO misschien woon je in de buurt van een tuincentrum.
Zoiets als Tuinland, Welkoop, die zijn soms op zondag open, en verkopen alles voor de vlooienbestrijding.
Succes.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
zondag 20 juni 2010 om 12:59
zondag 20 juni 2010 om 13:04
quote:frizzy schreef op 20 juni 2010 @ 12:59:
Toen ik ooit vlooien ontdekte bij mij katten is het enige wat ik heb gedaan van die druppels kopen die voorkomen dat de vlooien zich voort kunnen planten. Verder niks aan mijn huis gedaan, ben niet gaan kammen en niet gaan shampooën. Nergens last van gehad, neem aan dat ze gewoon zijn uitgestorven.Nou ik denk dat ik toch maar het zekere voor het onzekere ga nemen, morgen langs de dierenarts voor advies en een goed middeltje en spul kopen voor in huis.
Toen ik ooit vlooien ontdekte bij mij katten is het enige wat ik heb gedaan van die druppels kopen die voorkomen dat de vlooien zich voort kunnen planten. Verder niks aan mijn huis gedaan, ben niet gaan kammen en niet gaan shampooën. Nergens last van gehad, neem aan dat ze gewoon zijn uitgestorven.Nou ik denk dat ik toch maar het zekere voor het onzekere ga nemen, morgen langs de dierenarts voor advies en een goed middeltje en spul kopen voor in huis.
zondag 20 juni 2010 om 13:07
zondag 20 juni 2010 om 13:08
Mijn katten hadden vlooien toen ze bij mij kwamen (thanks aan mamapoes die een buitenkat is) en onze bejaarde kat kreeg ze toen ook. Wat een ramp, vooral omdat 2 van de 3 katten donker (zwart/wit en bruin/grijs/zwart/wit) zijn. Heel veel kammen, vlooien doodmaken en vlooienspray heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze er vanaf kwamen. Maar we zijn er zeker een maand of 5 mee bezig geweest.
Nu blijven ze binnen, dus geen last meer gelukkig.
Nu blijven ze binnen, dus geen last meer gelukkig.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
zondag 20 juni 2010 om 13:18
quote:Irene81 schreef op 20 juni 2010 @ 13:04:
[...]
Nou ik denk dat ik toch maar het zekere voor het onzekere ga nemen, morgen langs de dierenarts voor advies en een goed middeltje en spul kopen voor in huis.Goed plan. Je katten zullen vast langer dan één dag last hiervan hebben dus die ene dag kan er ook wel bij. Laat je goed adviseren en ook hoe je het voortaan kunt voorkomen.
[...]
Nou ik denk dat ik toch maar het zekere voor het onzekere ga nemen, morgen langs de dierenarts voor advies en een goed middeltje en spul kopen voor in huis.Goed plan. Je katten zullen vast langer dan één dag last hiervan hebben dus die ene dag kan er ook wel bij. Laat je goed adviseren en ook hoe je het voortaan kunt voorkomen.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
zondag 20 juni 2010 om 14:09
zondag 20 juni 2010 om 14:20
zondag 20 juni 2010 om 14:35
Hoi,
Mijn poezen en hond hadden vorig jaar ook vlooien,
ik heb ze eerst met vlooienpoeder behandeld om er daarna van die druppels in te doen,
mij is verteld dat ik geen Frontline moest kopen omdat vlooien daar niet gevoelig meer voor zijn en dus niet dood gaan,
Daarom heb ik Bolfo ? Gold gekocht,
eens in de 3 maanden een pipetje en geen vlo meer te zien.
Ik heb wel de mandjes even gewassen en extra goed gestofzuigt,de zak daarna weggegooid
verder niks,nooit ene vlo in huis gezien.
Mijn poezen en hond hadden vorig jaar ook vlooien,
ik heb ze eerst met vlooienpoeder behandeld om er daarna van die druppels in te doen,
mij is verteld dat ik geen Frontline moest kopen omdat vlooien daar niet gevoelig meer voor zijn en dus niet dood gaan,
Daarom heb ik Bolfo ? Gold gekocht,
eens in de 3 maanden een pipetje en geen vlo meer te zien.
Ik heb wel de mandjes even gewassen en extra goed gestofzuigt,de zak daarna weggegooid
verder niks,nooit ene vlo in huis gezien.
zondag 20 juni 2010 om 15:02
Wij hadden vroeger een echte buitenkat die regelmatig uit het bos kwam met vlooien. Ik heb dus heeeeel veel vlooien uit de vacht gehaald in die tijd. Als je door dat bakje water nou een scheut afwasmiddel roert stikken die beesten direct, je ziet ze zo naar de bodem zinken. Mijn huidige kat is niet zo gevoelig, ok niet zo avontuurlijk trouwens. Af en toe een pipetje en dat is het.
...
zondag 20 juni 2010 om 17:21
Als je pipetjes van de dierenarts koopt ben je een hoop geld kwijt, (iets van 10 euro per stuk) maar ze werken super. Het zorgt ervoor dat de vlooien geen eitjes meer kunnen leggen. Ook gaat het in de haren zitten. Als ze dan haren verliezen komt de werkzame stof ook in aanraking met de vlooien die eventueel in je huis lopen. Als je dit om de drie maanden herhaalt ben je als het goed is overal van af. Werkt trouwens ook tegen wormen oormijt en allerlei andere beessies.
Als je gaat kammen een bakje met veel zeepsop gebruiken, blijven de vlooien makkelijker aan je kam plakken, en ze kunnen niet meer uit het bakje komen.
Als je gaat kammen een bakje met veel zeepsop gebruiken, blijven de vlooien makkelijker aan je kam plakken, en ze kunnen niet meer uit het bakje komen.

zondag 20 juni 2010 om 18:26
zondag 20 juni 2010 om 18:33
Toen mijn katten nog buiten kwamen, had ik druppeltjes die ik door het eten moest doen eens in de zoveel tijd. Dat zou in het huidvet van de katten gaan zitten, en als er een vlo in beet, was 'ie dood. Weet niet of dat nog bestaat? De druppels die ik tussen de schouderbladen moest doen, wilde ik toen niet gebruiken want kreeg vaak hele kleine kinderen over de vloer die de katten nogal intens knuffelden (die ouwe sukkels lieten zich gelukkig alles welgevallen) en dan ook rustig lekkere slobberkussen gaven of hun handen aflikten. Eh, goed voor de weerstand, zullen we maar zeggen.
zondag 20 juni 2010 om 18:57
Beste en veiligste middel tegen vlooien is mijns inziens advantage (verkrijgbaar bij de dierenarts). Dit zijn spot-on pipetten (voor in de nek dus), totaal niet giftig, al zou je kind er een volledige pipet van opdrinken dan is er niks aan de hand (okee, kwijlen misschien omdat het bitter is...). Het gaat in het huidtalg zitten en DOOD de vlo zodra deze op de kat komt. Dus ze hoeven niet te bijten wat met middelen wat je door het voer doet wel moet (die komen namelijk niet direct in het huidvet maar in het bloed van de kat), waardoor je verhoogde kans hebt op vlooienallergie. De pipetten werken tot 4 weken, dus met een doosje doe je ongeveer 4 mnd (zitten 4 pipetten in).
Vlooien zijn idd goed te zien met het blote oog maar vallen vaak niet op omdat ze wegkruipen in de vacht. Ze springen ook minder dan men ons doet geloven, maar kruipen door de vacht heen. Ze zijn bruin en idd zo'n 1 tot 2 mm groot. Vlooienpoep kom je vaak al tegen voordat je vlooien vindt, en dit zijn kleine zwarte korreltjes. Als je ze op een watje vochtig maakt geven ze roestkleurig af. Dit is namelijk gewoon verteerd bloed van je kat.
Gebruik als middel NOOIT iets wat voor honden bedoeld is, ookal komt de dosering overeen. In hondenpreparaten zit vaak een middel waar katten absoluut niet tegen kunnen, en zelfs dood aan kunnen gaan!
Succes!
Vlooien zijn idd goed te zien met het blote oog maar vallen vaak niet op omdat ze wegkruipen in de vacht. Ze springen ook minder dan men ons doet geloven, maar kruipen door de vacht heen. Ze zijn bruin en idd zo'n 1 tot 2 mm groot. Vlooienpoep kom je vaak al tegen voordat je vlooien vindt, en dit zijn kleine zwarte korreltjes. Als je ze op een watje vochtig maakt geven ze roestkleurig af. Dit is namelijk gewoon verteerd bloed van je kat.
Gebruik als middel NOOIT iets wat voor honden bedoeld is, ookal komt de dosering overeen. In hondenpreparaten zit vaak een middel waar katten absoluut niet tegen kunnen, en zelfs dood aan kunnen gaan!
Succes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zondag 20 juni 2010 om 19:01
quote:annemie800 schreef op 20 juni 2010 @ 17:21:
Als je pipetjes van de dierenarts koopt ben je een hoop geld kwijt, (iets van 10 euro per stuk) maar ze werken super. Het zorgt ervoor dat de vlooien geen eitjes meer kunnen leggen. Ook gaat het in de haren zitten. Als ze dan haren verliezen komt de werkzame stof ook in aanraking met de vlooien die eventueel in je huis lopen. Als je dit om de drie maanden herhaalt ben je als het goed is overal van af. Werkt trouwens ook tegen wormen oormijt en allerlei andere beessies.
Pipetjes van de DA zijn er ook al een stuk goedkoper en die dus ook de vlooien doden. Dat heeft altijd de voorkeur! Een vlo die geen eitjes meer kan leggen drinkt zelf namelijk lekker door en kan alsnog voor jeuk en ellende zorgen.
Daarnaast is een termijn van 3 maanden erg lang, de meeste (zo niet alle) pipetten werken slechts 4 weken. Advantage is volgens mij rond de 18-20 euro voor 4 pipetten, 5 euro per maand dus.
Pipetjes van de DA zijn er ook al een stuk goedkoper en die dus ook de vlooien doden. Dat heeft altijd de voorkeur! Een vlo die geen eitjes meer kan leggen drinkt zelf namelijk lekker door en kan alsnog voor jeuk en ellende zorgen.
Daarnaast is een termijn van 3 maanden erg lang, de meeste (zo niet alle) pipetten werken slechts 4 weken. Advantage is volgens mij rond de 18-20 euro voor 4 pipetten, 5 euro per maand dus.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zondag 20 juni 2010 om 19:04
O ja, laatste aanvulling: Als je vlooienspray koopt voor in de omgeving (bijv. Indoor-x) let dan even op of er Permitrin in zit! Is dit zo, laat dan de katten tijdens en na het sprayen niet in de kamer! Vraag even na aan de verkopers vanaf wanneer dat wel weer kan. Permitrin is namelijk giftig voor katten.
maandag 21 juni 2010 om 13:21
Nou stap 1 is gezet in elk geval! Vanmorgen pipetjes gehaald bij de dierenarts en ze ingespoten. Natuurlijk kregen ze het alsnog voor elkaar om via hun poot eraan te likken, vervolgens renden ze als een raket door het huis vanwege de vieze smaak. Nu zitten ze me in een hoekje van de kamer nijdig aan te staren