Bomen ellende! (luis)

08-07-2010 23:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie bolaccacia's ( hoe schrijf je dat? ) in de tuin staan.

Ik vind ze erg leuk staan maar ieder jaar is het ellende met die krengen.

Luis!! .

Van allerlei soorten geloof ik. Nu zit er een soort plakluis ? in .

In ieder geval gaan de bomen er van kapot, Het blad valt helemaal uit, of de kroon verschrompeld helemaal.

Wat kan ik doen om er eens een keer vanaf te zijn en een jaar geen ellende te hebben?

En... hoe komt het dat die bomen ieder jaar ellende hebben?

De rest van de tuin namelijk niets aan het handje.

Iemand tips of uitleg?

Kom net uit de tuin namelijk met al het werk en ben het spuugzat met die bomen!
Tja, daar ben ik weer met mijn wasnoten-tip.

Middel tegen ongedierte bij planten: Besproei uw kamer- en tuinplanten met een wasnoot-aftreksel tegen bladluis en andere schadelijke insecten. (Juist voor dit doel produceert de wasnoot-boom saponine!).

Uw planten lopen hiermee geen schade op en u belast uw tuin niet met chemicaliën.

Let op: Wel eerst goed filteren door filtreerpapier of panty i.v.m. risico op verstopping van de sproeikop!

Klik
Lieveheersbeestjes uitzetten. Hier worden in het voorjaar zakjes met larven aan de bomen gespijkerd.
brandnetels plukken. in emmer met water. laten rotten en dat erover gieten.
Poelepoelepoelepoes!
werkt in ieder geval goed voor je rozen!
Poelepoelepoelepoes!
Lieveheersbeestjes (levende ja) mag je bij mij op komen halen. Wij hebben elk jaar een plaag, binnen welteverstaan. Ze zitten wel al in een stofzuigerzak
Lieveheerst beestjes zakjes zie ik hie ook weleens aan bomen hangen, waar haal je dat dan?
Hahahaha, staat een beetje te opvallend, een stofzuigerzak aan mijn boom spijkeren
Werkelijk geen idee waar ze vandaan komen (huis op het platteland scheelt al wat). Er zitten hele klonten in de hoeken van kozijnen, in de gordijnen, brrrrrrrr als ik eraan denk.

Marktplaats / boer / tuinder ofzo?
Kun je werkelijk lieveheersbeestjes kopen? Ik heb namelijk ook een paar struiken met luis.

Maak een mengsel van spiritus, groene zeep en water (dat staat op een of andere site maar ik doe er nooit groene zeep door, is dat vloeibaar of moet je het dan door de knoflookpers halen?). Ik weet de verhoudingen niet eigenlijk. Mijn schoonvader (=hovenier) zei "doe maar behoorlijk wat spritus in de spuit en dan water, en dan een paar keer besproeien.". Dus ik heb een kwart spiritus gedaan en de rest water, en ze zijn wel dood, maar de blaadjes kleuren ook een beetje raar (wit). Geen idee wat het gevolg is van het een of het ander eigenlijk.

Ga anders gewoon morgen even naar een tuincentrum en vraag raad bij de verdelgingsmiddelen aan iemand die minstens een jaar of 45 is (er zijn heel veel dingen die wel werken en nu niet meer mogen, vandaar). Die zeggen dan "Ja, wij hebben dit spul (kost doorgaans minstens 20E per wat dan ook, maar iemand van >45 zal ook zeggen, vroeger deden dat wij gewoon met teer/ddt/iets anders dat nu niet meer mag ).

Wel mooi hoor bolcatalpa's! Ze zijn iets te gecultiveerd voor mijn tuinwens maar toch. De buren aan de overkant van de sloot hebben ze ook, prachtig, en ze hebben ze ook nog belicht van onderen, super mooi. Mijn man vindt het ongelooflijke energieverspilling en draait zowat als compensatie onze lichten uit, maar God wat ziet het er mooi uit.
Ik heb nog een paar struiken met luis wegens luiheid, niet omdat schoonvaders' middel niet werkt denk ik.
Pff, hier ook een boom met luis. Heb er van de week flink wat takken eraf gesloopt omdat ik er helemaal kriegel van word/ werd.

Van die kleine groene vliegjes onder het blad, komt dat ook door de luis?
Mijn tuinstoel die onder de plakellende zat, werd trouwens keurig schoon met ammonia!
Dat ZIJN luizen Jumpsje

Groene zeep oplossen in water met een scheutje spiritus schijnt ook te helpen. Meestal doe ik niets aan luizen, onbegonnen werk.

Wel heb ik in de moestuin dit opgehangen in elke bak;

Dat past ook prima in bomen natuurlijk
quote:Vl43inder schreef op 09 juli 2010 @ 01:25:

Wel mooi hoor bolcatalpa's! Ze zijn iets te gecultiveerd voor mijn tuinwens maar toch. De buren aan de overkant van de sloot hebben ze ook, prachtig, en ze hebben ze ook nog belicht van onderen, super mooi. Mijn man vindt het ongelooflijke energieverspilling en draait zowat als compensatie onze lichten uit, maar God wat ziet het er mooi uit.

Dat zijn andere bomen als die Iry heeft, ze heeft bol-acacia's;

Overigens Iry, ik heb gewone Acacia's in de tuin, helemaal luisvrij, gek dat dat nog zo verschilt qua boom. Mijn vlierbes-struiken zitten wel helemaal onder;

Ik ben ook wel benieuwd waar je lieveheersbeestjes kunt kopen.
http://www.biocontrole.nl ... 750B0051C760?OpenDocument

Ook kan je ze wel eens kopen bij tuincentra.
Ik las laatst ergens dat je lucifers bij de wortels moet steken. De boom neemt dan de zwavel op en de luizen verdwijnen. Ik heb het zelf geprobeerd en het werkt(bij mij althans). Gewoon ongebruikte lucifers op de kop in de grond steken en water geven.
Eh, ik wist niet dat die stinkbeesten konden vliegen.. Zat hè-le-maal onder bij het slopen van die takken. Echt té smerig!
Gewoon de kettingzaag gewoon de bomen met luis en al weghalen natuurlijk!
Hou er rekening mee dat teveel zwavel niet goed is voor planten....
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 09 juli 2010 @ 21:13:

[...]

Wat is dat voor iets interessants, Sarah? Ik heb een esdoorn die ook helemaal vol zit met van die vliegjesachtige luizen. Ik spuit ze er weleens uit met de tuinslang, dan zie je hele wolken luizen opvliegen.

Dat is een bolletje stro met een touwtje er omheen en dat gaat in een stenen potje. Op de kop ophangen en dat schijnt een heerlijk nestje te zijn voor oorwurmen, die vervolgens de luizen van mijn groente af eten Met dank aan Yamuna, zij gaf me de tip.. Het lijkt te helpen.

Over jouw esdoorn; heeft ie last van de luizen? Zo nee, lekker laten zitten, inderdaad voor de vogeltjes Luizen mogen van mij ook overal zitten, behalve op mijn groente!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven