Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dit topic is sinds mijn ontdekking aan de aandacht ontsnapt maar dit weekend gaan we 'a fake artist goes to new york' uittesten!
Een party game met een tekenelement en een faker. Ik ben benieuwd!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
hee het topic is weer omhoog geklommen. Ik ga morgen naar de Novelty day in België. benieuwd wat de novelties zijn, maar het gaat vast een gezellige dag worden
Ik heb net Pandemic Legacy 2 besteld :cheer2:

Moeten 1 nog uitspelen :lol:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover, een tip voor Legacy 2: het spel is anders dan 'gewoon' pandemic. Er wordt aangeraden om, voordat je gaat beginnen, te oefenen met het spel zodat je een idee krijgt hoe je het spel moet spelen zonder te verliezen. Doe dat ook, en zodanig vaak dat je minstens twee keer hebt gewonnen. Wij begonnen namelijk te roekeloos, de balans is anders dan je misschien in eerste instantie denkt.

Veel plezier :) Ik zou trouwens wel eerst 1 uitspelen voordat je aan 2 begint. Het hoeft niet, maar als je toch al bezig bent met 1 is het wel leuker.
Full_Moon schreef:
08-09-2018 03:21
Dit topic is sinds mijn ontdekking aan de aandacht ontsnapt maar dit weekend gaan we 'a fake artist goes to new york' uittesten!
Een party game met een tekenelement en een faker. Ik ben benieuwd!
Oh, ben ook benieuwd, ik ga eens even googelen.
Krullie-wullie schreef:
08-09-2018 18:30
LunchLover, een tip voor Legacy 2: het spel is anders dan 'gewoon' pandemic. Er wordt aangeraden om, voordat je gaat beginnen, te oefenen met het spel zodat je een idee krijgt hoe je het spel moet spelen zonder te verliezen. Doe dat ook, en zodanig vaak dat je minstens twee keer hebt gewonnen. Wij begonnen namelijk te roekeloos, de balans is anders dan je misschien in eerste instantie denkt.

Veel plezier :) Ik zou trouwens wel eerst 1 uitspelen voordat je aan 2 begint. Het hoeft niet, maar als je toch al bezig bent met 1 is het wel leuker.

Tnx voor de tip! We willen uiteraard eerst 1 uitspelen hoor, ben gewoon beetje ongeduldig lol :proud:
Fake artist was leuk! We waren met een groep waarvan niemand kan tekenen, dat maakte het extra mooi :-P
https://www.semicoop.com/comic/owlcat/
Deze comic erover is erg goed!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Fake artist even gegoogled. Ziet er wel leuk uit voor tussendoor :)
Maar klinkt ook alsof je dat gewoon zelf thuis kunt doen met een a4-tje en verschillende kleuren stiften?
LunchLover schreef:
08-09-2018 18:16
Ik heb net Pandemic Legacy 2 besteld :cheer2:

Moeten 1 nog uitspelen :lol:
Hoe ver ben je? Wij september dacht ik maar ik begin het een beetje zat te worden. Het is zo verschrikkelijk véél allemaal en zo veel opties.
Fiorah schreef:
09-09-2018 13:23
Hoe ver ben je? Wij september dacht ik maar ik begin het een beetje zat te worden. Het is zo verschrikkelijk véél allemaal en zo veel opties.

Ik ben volgens mij in augustus blijven hangen. Was het ook ff beu. Al die regels, we vergaten ze soms gewoon... :facepalm:

Nu wel weer zin eigenlijk!
Zanahoria schreef:
09-09-2018 12:26
Fake artist even gegoogled. Ziet er wel leuk uit voor tussendoor :)
Maar klinkt ook alsof je dat gewoon zelf thuis kunt doen met een a4-tje en verschillende kleuren stiften?
Ja eigenlijk wel, maar ik vind het leuker om een spel echt toe te kunnen voegen aan de collectie. Deze was ook niet zo duur :A:
Wij hebben de uitbreiding van Regenwormen gekocht. Ik vind het een leuke toevoeging op het spel. Wij spelen het graag tussendoor, dus even een variatie was welkom. Met de fiches die je kunt verdienen om meer regenwormen aan het einde te verdienen, heb je meer kans om toch te winnen. Ook de verschillende poppetjes die op de stenen staan, maken het spel wat spannender. Het stelt niet heel veel voor, maar het is leuker dan we dachten.

De uitbreiding van Quixx viel ons wat tegen, dus zag de bui al hangen met Regenwormen :-D
gisteren Illusion gespeeld en gekocht. is een inschattingsspelletje.
verder Sprong Meadow, het laatste deel van de serie Cottage Garden. Het is een beetje combi van cottage Garden en Indian summer.
Muse, soort tekeningen als Dixit maat dan een partygame. Kon ook met 3, met aangepaste spelregels, maar wij denken dat het als partygame toch leuker is.
Frutti di Mare, vonden we alle 3 tegenvallen. Ik had het al vaak op beurzen zien liggen, maar nooit geprobeerd,
En dragon castle, leuk soort Mah Jong, maar dan niet het originele spel, maar dat van de computer
Hoe was illusion? Helaas ligt boardgamegeek eruit :(
Gaat er hier iemand ook trouwens naar Spiel? Ik denk dat ik het niet aandurf, ik houd niet zo van mensenmassa's. Eind november gaan we naar Spel in Antwerpen, dat wordt voor mij denk ik al groots genoeg.
illusion is leuk tussendoortje. stapeltje kaarten wordt er 1 omgedraaid en een kaart die aangeeft om welke kleur het gaat. bijvoorbeeld geel. De startspeler pakt de volgende kaart en moet dan beslissen of hij die kaart voor of achter de kaart op tafel legt, en later tussen de kaarten, dus minder of meer geel er op. De volgende speler mag zegen of hij het niet gelooft, in dat geval worden de kaarten omgedraaid, en dan krijgt degene die gelijk had een punt en begint het spel opnieuw. en 14 of 15 % is moeilijk te zien. want zijn die 2 krullen en die ene stip nu groter dan die ene cirkel of niet
gisteren eindelijk Altiplano gespeeld. Duurde wel lang, maar dat was misschien ook omdat het de eerste keer was dat we het speelden. Verschil met Orleans is dat je hier geen vast stramien van spelen kunt maken. Zoals meteen op een bepaald spoor naar voren gaan, omdat je hier steeds andere beginfiches hebt.
@zanahoria, ik ben vorig jaar naar spiel geweest en vond het echt ontzettend leuk! Het was druk, vol en overweldigend dus ik was blij dat we met iemand mee konden die al eerder was geweest. En ga sowieso met een groepje, dan kan je samen spellen testen. Wij hadden ons budget contant meegenomen, dat was én handiger ter plekke, en het heeft ons veel geld bespaart :-D
De kleinere hallen zijn overigens wel rustiger, en het verschilt ook per dag en tijdstip. Maar het blijft groot en druk, als je daar niet tegen kan wordt het wel lastig vrees ik..

@nlies, ik en m'n vriend spelen momenteel heel veel altiplano! Ik vind het zo leuk vormgegeven en het spelmechanisme werkt erg goed. Met hoeveel spelers waren jullie? Wij vinden hem met drie het leukst, mede doordat het anders wel vrij lang duurt. Maar met z'n tweeën kunnen we hem inmiddels in een halfuurtje wegspelen!
nlies schreef:
19-09-2018 13:56
gisteren eindelijk Altiplano gespeeld. Duurde wel lang, maar dat was misschien ook omdat het de eerste keer was dat we het speelden. Verschil met Orleans is dat je hier geen vast stramien van spelen kunt maken. Zoals meteen op een bepaald spoor naar voren gaan, omdat je hier steeds andere beginfiches hebt.
Eerste keer Altiplano kan idd wel lang duren, maar als je het vaker speelt gaat het sneller.
Interessant vind ik ook dat je op de locatie moet staan voor je acties (itt orleans). Als je daar wat handigheid in krijgt kan dat je spel ook enorm helpen :)
(Ik hou van altiplano haha)

Mijn huidige favoriet is overigens Everdale. Super mooi spel, niet heel ingewikkeld qua regels, maar wel om het ‘goed’ te spelen
wil het ook zeker nog wel een keer spelen
Kent iemand aquileia?
Staat bij de boekenvoordeel, en ik vraag me af of het een tientje waard is
Sorry nlies, dat spel ken ik niet. Heel veel spellen die hier genoemd worden ken ik niet.

Toevallig dat dit topic net omhoog komt.
Ik wilde een topic openen over Kolonisten van Catan.
Maar misschien kan ik de vragen ook wel in dit topic stellen.

Wat weet ik er zelf van:
Er is een basisspel voor 4 personen. Daar kun je een toevoeging op kopen zodat je met 5 of 6 personen kunt spelen.
Er zijn uitbreidingen.
En je hebt een nieuwe en een oude versie.

Ik heb het spel nu een paar keer gespeeld en vind het wel leuk.
Ik denk dat ik de nieuwe uitvoering heb. Van plastic.
Nu wil ik via marktplaats uitbreidingen kopen en de extra set om met 5 of 6 spelers te spelen.

Mijn vragen:
Maakt het dan uit of ik een oude versie of nieuwe versie koop?
En welke uitbreiding is echt leuk?

Ik ben namelijk zo iemand die denkt alle uitbreidingen te willen hebben. Gewoon voor de heb.
Maar dat wordt een flinke aanschaf hahaha.
Welke uitbreiding móét ik hebben?
hallo Bartjes, welkom. natuurlijk kun je je vragen hier in dit topic stellen. Helaas weet ik niet veel over Catan, heb het 2-3 keer gespeeld,de basis dus en ik vond er niets aan. Ik weet wel dat de vraag over oude en nieuwe uitgave een tijd geleden ook voorbij is gekomen, en toen heb ik ergens een pagina gevonden die daar over ging. Ik heb hier een link gezet, maar weet niet meer wanneer dat was en waar ik hem vandaan had. Ergens in het laatste half jaar gok ik. Dus als je zin hebt de boel door te spitten. Ik bedenk nog wel even of ik hem terug kan vinden.
gevonden: Kijk eens naar deze link, misschien heb je er wat aan :
https://www.goedkopegezelschapsspellen. ... van-catan/
nlies wijzigde dit bericht op 30-09-2018 23:40
Reden: extra info
11.84% gewijzigd
Bedankt voor het welkom nlies.

Jammer dat je geen antwoorden hebt. Ik zag jou als de ervaren bordspelspeelster ;-)
Dus ook wellicht van Catan.

Misschien reageert er later nog wel iemand die er meer van af weet dan jij en ik.
O ik heb ervaring met best wel wat spellen, dus dat klopt wel, maar als je meer spellen speelt kom je er ook achter dat sommige spellen niet jouw smaak zijn. Voor mij is dat dus catan (en monopoly en Ra, en nog een paar) Maar gelukkig blijven er nog heel veel over, dus ik hoop dat je toch hier blijft komen.
En zoals ik al in de OP zei(of bedoelde te zeggen), meningen worden gewaardeerd, ook als ze negatief zijn.
En nog een aanvulling: als je de nieuwe versie hebt kun je beter de nieuwe versie bijkopen, ik vermoed dat op MP de oude versie duurder is, gewoon omdat die niet meer gemaakt wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven