Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kent iemand trouwens dit spel?

Dragonheart







Ik vond het een paar jaar(?) geleden echt een heel erg leuk spel. Nu speel ik het eens in de zoveel maanden een keertje. Ik heb het nog nooit in de fysieke versie gezien ergens. En er ook nog nooit iemand over gehoord. Is een spel voor 2 spelers.
Het Viva forum is papaja.
Ik snap de vergelijking met TTR maar Steam is toch zeker een slag pittiger. Speelduur is dan ook langer. En TTR is met twee te spelen (al is dit meestal minder uitdagend) Steam gaat niet met twee personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaja007 schreef op 10 mei 2017 @ 14:21:

[afbeelding]Speel je dit echt voor je plezier? Dit heb ik ook nog wel ergens liggen, maar ik ben blij dat mijn dochter de fase van memory al een tijdje voorbij is eigenlijk
Het Viva forum is papaja.
Dragonhaert zegt me eerlijk gezegd niets.
Lol, memory heb ik wel gedaan met mijn nichtje. Maar zeker fijn dat carcassonne junior inmiddels een zeer gewaardeerd cadeautje is.
Alle reacties Link kopieren
quote:theatime schreef op 10 mei 2017 @ 21:39:

Binnenkort ken je de regels en kaarten uit je hoofd en speelt t echt lekker vlot weg.



Dat is mooi!

Nou ja, ik kom uit de fase dat ik dacht dat elk stapeltje actiekaarten ook geschud moest worden
Het Viva forum is papaja.
Daar richt je helemaal geen schade mee aan. Duurt het spel inderdaad wel wat langer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Wij spelen al jaren na het eten een spel met het gezin,

Momenteel favoriet is Machi koro inclusief de beide uitbreidingen.

Dan Carcassonne met diverse uitbreidingen en ticket to rode.

Maar backgammon, qwixx( dobbel en kaartvariant),take 5 en dergelijke zijn ook nog steeds leuk.

Een goede site: goedkopegezelschapsspellen.nl, die man staat ook op braderieën en dergelijke en vertelt zo enthousiast dat we elke keer wel iets kopen bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een spelletjes topic!

Wij gaan elk jaar naar Spiel in Essen. Dan kun je veel spelletjes uit proberen en ook kopen (vaak wel Duits of als je geluk hebt Engels, maar is voor ons geen probleem) Vaak zien we daar ook spellen die in NL nog niet uit zijn of nooit komen. Favoriet op dit moment:

- Marco Polo

- Concordia, met uitbreiding salt

- Machi Koro met uitbreidingen

- Elfenland zee editie.

Wij kopen alleen spellen die met 2 ook leuk zijn, want er is hier geen club of andere die mee willen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:the4ofus schreef op 10 mei 2017 @ 13:32:

Voor de volgende vakantie op zoek naar een spel dat niet al te lang duurt en ook op kleine tafeltjes kan gespeeld worden. Paar miskopen op dat vlak gedaan de laatste tijd (genre Habemus Papam, Skibe, Port Royal. Die waren eigenlijk uitgepakt allemaal te groot/ingewikkeld om vlot op een terrasje kunnen gespeeld worden).



Crooks is kantje boordje (omdat je er toch een groot oppervlakte voor nodig hebt). Idem met Saboteur (en dat vindt ook maar 3/4 van het gezelschap leuk) en Qwirkle, de kaartversie.



Wat wel handig is: Love Letters, zoals ik al eerder schreef (momenteel absolute nummer 1). Boonanza, Metropolis (heel lang de favoriet geweest), de kaart of dobbelvariant van Catan, Kakkerlakken (vinden we minder), Macchiavelli, Dievenbende (maar die vinden we niet zo leuk) en Guillotine (Leuk!)



Staan nu op mijn lijstje:

-Munchkin

-Totem

-De Grote Dalmuti

-Sushi go



Welk van die vier voldoet aan de criteria en is leuk?

Ik ken alleen de grote Dalmuti goed en dat voldoet, maar is wel leuker met grotere groepen, vind ik. 4 personen is echt weinig voor de grote Dalmuti.



Ik heb als weinig plek innemende suggestie: Tiny Epic Galaxies! Leuk met 2 en meer personen, snel om te leren en te spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NymphadoraTonks schreef op 10 mei 2017 @ 21:29:

Veel plezier Nlies. Ben benieuwd of er morgen nog een forum is komt een nieuw forum...



We hebben net Dominion gespeeld. Duurde behoorlijk lang, iig veel langer dan de 30 minuten volgens de doos :p komt vast ook omdat we het voor het eerst speelden. Moet het nog een paar keer spelen om er echt iets over te kunnen zeggen. Mijn dochter vindt het een leuk spel.



Ik denk dat ik nog wat extra vlotte spellen als qwixx en skip-bo nodig heb. Ik zie me geen twee potjes Dominion achter elkaar spelen iig.Het ligt bij Dominion erg aan het deck waar je mee speelt, Heb je weinig kaarten met extra actie of extra aankoop dan gaat het een stuk langer duren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn we weer in de lucht.

Mijn dochter en ik hebben vandaag nog een keer Dominion gespeeld en dat ging al een stuk sneller.

Hoe was je spellenavond nlies?
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Was gezellig, we hebben Quadropolis gespeeld, leuk spel, als je van puzzelspellen houdt en nog 2 andere spellen waarvan ik de naam al kwijt ben.
(hoop dat we gauw weer de functie, laatste post eerst terug hebben, dit is nogal lastig)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het er ingewikkeld uitzien hoor dat Quadropolis X-D
Stom van die laatste post eerst functie (gebruikte ik gelukkig nooit). Ik vind het wel heel fijn dat je niet eeuwig meer naar stomme topics hoeft te kijken waar je ooit 1 keer hebt gereageerd en waar andere mensen wel veel in blijven schrijven. Je kan die gewoon verwijderen uit je lijstje 'gereageerd'.
Hoe heb jij die spellenclubs eigenlijk gevonden?

Ik heb vandaag vijf Qwixx scoreblaadjes geplastificeerd. Soort van miep kniep actie :p
Eens kijken of dat lekker werkt.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
eerste spellenclub is al ruim 10 jaar geleden, gewoon door te googlen denk ik. 2de club omdat ik uitgenodigd werd door iemand die ook in de eerste club zit, en nu zit ik dus ook op de fb pagina om spelmaten te vinden
och ik ben ook wel eens knieperig, had dus het qwixx kaartspel, bedacht me dat je voor het dobbelspel hetzelfde scoreboekje nodig hebt, dus heb alleen de dobbelstenen bij elkaar gezocht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
2 keer hetzelfde is niet nodig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik koop ook nooit nieuwe scorebloks, dan kopieer ik het laatste velletje gewoon. Zonde van het geld vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
10-05-2017 16:49
quote:Koekiemonster26 schreef op 10 mei 2017 @ 14:59:

Wat een leuke topic!

Ik heb veel spellen en speel voornamelijk met 2 personen.

- patchwork

- regenwormen

- 7 geiten

- Carcassonne (de versie met het rad van fortuin, maakt het een stuk leuker met 2!)

- The game (die artwork maakt het zo onaantrekkelijk, maar erg leuk spel!)

- Boonanza: Al Caboon

- Gubs

- etc. etc. etc. :D een hele kast vol



Maar tips voor leuke spellen die met 2 personen te spelen zijn, zijn altijd welkom. (zeker nu ik met 37 weken zwanger, niet heel mobiel meer ben )



Imperial settlers is voor 2-4 maar eigenlijk het leukste met 2

targui is 2 persoons

en ik heb net op de rommelmarkt Architecton op de kop getikt. geen idee of het wat is, zo miet dan gaat het terug
Thanks ik schrijf ze op :) Qwixx ken ik inderdaad al, voor die andere ga ik eens kijken :)
Alle reacties Link kopieren
Lamis schreef:
12-05-2017 00:21
Ik koop ook nooit nieuwe scorebloks, dan kopieer ik het laatste velletje gewoon. Zonde van het geld vind ik dat.
Dat doe ik ook, even inscannen en dan velletjes afdrukken. Eindeloos speelplezier ;) Ze vragen ook echt veel voor navullingen van die scoreblokken.
Alle reacties Link kopieren
Koekiemonster26 schreef:
12-05-2017 09:10
Dat doe ik ook, even inscannen en dan velletjes afdrukken. Eindeloos speelplezier ;) Ze vragen ook echt veel voor navullingen van die scoreblokken.
Volgens mij heeft qwixx nog een Deluxe uitvoering, daar zitten dus 4 geplastificeerde scorekaarten bij. Maar de uitbreidingblocs zoals Big Points zijn ook heel leuk voor de variatie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-05-2017 11:59
Volgens mij heeft qwixx nog een Deluxe uitvoering, daar zitten dus 4 geplastificeerde scorekaarten bij. Maar de uitbreidingblocs zoals Big Points zijn ook heel leuk voor de variatie
Die ken ik niet de big points, zal ik eens naar kijken :D
Ik woonde tot een jaar geleden in Enschede, daar ging ik dan snuffelen bij de spellenwinkel en de eigenaar gaf me dan altijd leuke tips. Zo kocht ik dan toch meer spellen dan ik van plan was. In mijn nieuwe omgeving nog geen echte spellenwinkel gevonden en ook geen spellenclub (dat klinkt echt leuk zeg!). Toch maar weer eens op onderzoek, heb helaas de vrienden die graag spellen speelden niet mee kunnen verhuizen (en wonen nu toch zeker een uur rijden van ons oude adres).

Ik zag the game al genoemd en iemand die dacht dat het niks was, ik vind dat echt een leuk spel. Die artwork hadden ze toch misschien anders moeten doen (6)
Alle reacties Link kopieren
Koekiemonster26 schreef:
12-05-2017 12:58
Die ken ik niet de big points, zal ik eens naar kijken :D
Ik woonde tot een jaar geleden in Enschede, daar ging ik dan snuffelen bij de spellenwinkel en de eigenaar gaf me dan altijd leuke tips. Zo kocht ik dan toch meer spellen dan ik van plan was. In mijn nieuwe omgeving nog geen echte spellenwinkel gevonden en ook geen spellenclub (dat klinkt echt leuk zeg!). Toch maar weer eens op onderzoek, heb helaas de vrienden die graag spellen speelden niet mee kunnen verhuizen (en wonen nu toch zeker een uur rijden van ons oude adres).

Ik zag the game al genoemd en iemand die dacht dat het niks was, ik vind dat echt een leuk spel. Die artwork hadden ze toch misschien anders moeten doen (6)
Weet niet in welke buurt je nu woont, hier in Brabant ken ik wel verschillende plaatsten met een club. En als je het aandurft om nieuwe spelvrienden te maken via Facebook kun je eens op de Let's play pagina kijken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
NymphadoraTonks schreef:
11-05-2017 21:47
Volgens mij zijn we weer in de lucht.

Mijn dochter en ik hebben vandaag nog een keer Dominion gespeeld en dat ging al een stuk sneller.

Hoe was je spellenavond nlies?

Herkenbaar. Ons eerste potje Dominion duurde veel en veel langer dan op de doos werd aangegeven. Wij voelde ons dom (zijn wij echt zo sloom :proud:) . Het duurde een paar spellen voordat het vlotter ging.
Alle reacties Link kopieren
Perkins schreef:
12-05-2017 20:29
Herkenbaar. Ons eerste potje Dominion duurde veel en veel langer dan op de doos werd aangegeven. Wij voelde ons dom (zijn wij echt zo sloom :proud:) . Het duurde een paar spellen voordat het vlotter ging.
Och ik heb het een paar keer met uitbreiding middeleeuwen of zoiets gespeeld. De eerste keer hadden we een deck waardoor we zo ons geld kwijt waren aan de dief, dus nauwelijks iets konden kopen en het spel verschrikkelijk lang duurde. De tweede keer met dezelfde uitbreiding kregen we er steeds van die kopermunten bij, en geen acties pak extra kaarten dus toen duurde het ook weer lang, want volle hand koper en amper iets kunnen kopen
. Allebei geen decks dus om het met een nieuwe speler te spelen want die houdt het meteen voor gezien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
vanavond een spelletje Carrera gespeeld. Dik verloren, en een spelletje Targi, dik gewonnen, dus het is weer in evenwicht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven