Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 26 maart 2019 om 20:52
Hier ook een fervente spelfanaat.
Vandaag Terraforming Mars gekocht. Ben heel benieuwd, want het ziet er wel een beetje complex uit.
Weten jullie trouwens waar ik San Juan (Puerto Rico kaartspel) kan terugvinden? Blijkbaar is dit spel uit handel?
Ik lees dat hier enkelen al Azul hebben gespeeld. Is dit spel heel competitief? Kan je dit spelen met vrienden die liever cooperatieve spellen spelen?
Vandaag Terraforming Mars gekocht. Ben heel benieuwd, want het ziet er wel een beetje complex uit.
Weten jullie trouwens waar ik San Juan (Puerto Rico kaartspel) kan terugvinden? Blijkbaar is dit spel uit handel?
Ik lees dat hier enkelen al Azul hebben gespeeld. Is dit spel heel competitief? Kan je dit spelen met vrienden die liever cooperatieve spellen spelen?
dinsdag 26 maart 2019 om 23:04
woensdag 27 maart 2019 om 00:47
@saudade, Het is bij Azul wel de bedoeling dat je de leuke stenen pikt voor een ander ze kan pakken, en liefst zo dat je de anderen met minpunten laat zitten,
San Juan zal je echt ergens toevallig op 2de hands markt tegen moeten komen
@Bitterbal
Spelen in Limburg: volgens mij staat op de site van bordspelmania een lijst van spellenclubs in Nederland en België (van dat laatste ben i niet zeker.
Als je fb hebt kun je ook overwegen lid te worden van de groep Let's play. Die gaat niet echt om clubs, al worden die wel genoemd, maar de hoofdzaak is mensen vinden om bij en met elkaar te spelen
San Juan zal je echt ergens toevallig op 2de hands markt tegen moeten komen
@Bitterbal
Spelen in Limburg: volgens mij staat op de site van bordspelmania een lijst van spellenclubs in Nederland en België (van dat laatste ben i niet zeker.
Als je fb hebt kun je ook overwegen lid te worden van de groep Let's play. Die gaat niet echt om clubs, al worden die wel genoemd, maar de hoofdzaak is mensen vinden om bij en met elkaar te spelen
woensdag 27 maart 2019 om 10:12
@saudade, Azul lijkt me dan inderdaad niet zo geschikt. Je kunt het zo competitief maken als je zelf wil. Zelf vind ik het leuker om stenen te pakken die voor mij goed zijn, maar als je het slim speelt kun je beter stenen pakken zodat je anderen erg dwars zit. Ik vind dat zelf nooit zo leuk om te doen en ook niet zo leuk als anderen dat doen. Kan me voorstellen dat dat wrijving oplevert.
Wij zijn begonnen met pandemic legacy. Heel erg leuk!! Ik ben zo benieuwd wat er nog komt. Maar als ik er nu iets over zeg, dan spoiler ik alweer de eerste maanden voor anderen
Wij zijn begonnen met pandemic legacy. Heel erg leuk!! Ik ben zo benieuwd wat er nog komt. Maar als ik er nu iets over zeg, dan spoiler ik alweer de eerste maanden voor anderen

woensdag 27 maart 2019 om 13:38
Terra Forming is geen beginnersspel nee. En het duurt best lang. Ik zat in het begin steeds fout met de temperatuur, : max -27. moet het dan warmer of kouder zijn dan 27. (ja is stom maar als je eenmaal fout denkt dan blijf je fout denken) Eigenlijk is ht niet echt moeilijk, maar door de kaarten die op elkaar inwerken soms verwarrend.
Volgens de spelregels moet je volgens mijd e eerste kaarten die je krijgt draften, maar dat slaan we maar over. Gewoon aantal kaarten delen, en dan kiezen welke je houdt
Volgens de spelregels moet je volgens mijd e eerste kaarten die je krijgt draften, maar dat slaan we maar over. Gewoon aantal kaarten delen, en dan kiezen welke je houdt
woensdag 27 maart 2019 om 15:35
woensdag 27 maart 2019 om 16:31
@nlies - zanahoria: bedankt voor de reacties: ik denk dat ik uiteindelijk Azul wel voor mezelf zal aanschaffen, wat een mooi spel.
Terraforming Mars: ingewikkeld ja, maar het combineert mijn fascinatie voor astrofysica en resource games
.
Wij zijn hier een tijdje geleden ook gestart met Pandemic Legacy, ziet er wel veelbelovend uit. We speelden zelf ook graag Pandemic. Ik merk wel een lichte vorm van compulsieve drang om geen kaarten/karakters te willen vernietigen, omdat anders het spel precies niet meer compleet is
. Herkennen jullie dit? Wordt hier nog een uitdaging, vrees ik.
Terraforming Mars: ingewikkeld ja, maar het combineert mijn fascinatie voor astrofysica en resource games

Wij zijn hier een tijdje geleden ook gestart met Pandemic Legacy, ziet er wel veelbelovend uit. We speelden zelf ook graag Pandemic. Ik merk wel een lichte vorm van compulsieve drang om geen kaarten/karakters te willen vernietigen, omdat anders het spel precies niet meer compleet is

woensdag 27 maart 2019 om 21:26
Ik vind Azul zo verschrikkelijk. Omdat mijn vriend mijn favorieten ook speelt, speel ik wel eens Azul met hem. Maar ik vind er dus niks aan. Terwijl iedereen om me heen het bejubeld.
Op mijn verlanglijstje staat nu Pandemic en daarna Pandemic Legacy, hoor ik toch veel leuke dingen over.
Zien jullie er ook tegenop om een spel voor het eerst te spelen? Ik heb echt altijd koudwatervrees
Op mijn verlanglijstje staat nu Pandemic en daarna Pandemic Legacy, hoor ik toch veel leuke dingen over.
Zien jullie er ook tegenop om een spel voor het eerst te spelen? Ik heb echt altijd koudwatervrees

Hallo?!
woensdag 27 maart 2019 om 23:35
Ik heb 2 keer de azul stained glass gespeeld, vond ik leuker._Doortje_ schreef: ↑27-03-2019 21:26Ik vind Azul zo verschrikkelijk. Omdat mijn vriend mijn favorieten ook speelt, speel ik wel eens Azul met hem. Maar ik vind er dus niks aan. Terwijl iedereen om me heen het bejubeld.
Zien jullie er ook tegenop om een spel voor het eerst te spelen? Ik heb echt altijd koudwatervrees![]()
Valt meestal wel mee met de koudwatervrees, maar omdat ik op verschillende spellenclubs speel, worden de nieuwe spellen wel uitgelegd, dus hoef ik weinig spelregels meer te lezen.
donderdag 28 maart 2019 om 15:50
Wij kopen een spel nooit zonder het eerst ergens gespeeld te hebben. Op die manier hoef je nooit het hele regelboek te lezen voor je kunt beginnen. We zoeken dan alleen de details nog op.
Laatste aanwinsten:
- Hanabi
- Alhambra
Zuiderspel viel tegen, we wilden heel graag wingspan spelen maar die was continue bezet. Verder vond ik het ook erg rustig!
Laatste aanwinsten:
- Hanabi
- Alhambra
Zuiderspel viel tegen, we wilden heel graag wingspan spelen maar die was continue bezet. Verder vond ik het ook erg rustig!
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
donderdag 28 maart 2019 om 16:04
Hanabi is echt niet aan mij besteed, volgens mij mag ik het niet eens meer meespelen met degenen waarmee ik het wel eens gespeeld heb
Alhambra is leuk,
Ja wingspan was te verwachten dat het daar vol zou zitten, wij hebben ook nog even naar een plaatsje gekeken, ik had hem al gespeeld maar mijn vrienden nog niet

Alhambra is leuk,
Ja wingspan was te verwachten dat het daar vol zou zitten, wij hebben ook nog even naar een plaatsje gekeken, ik had hem al gespeeld maar mijn vrienden nog niet
donderdag 28 maart 2019 om 16:18
Hahaha, jammer Nlies!nlies schreef: ↑28-03-2019 16:04Hanabi is echt niet aan mij besteed, volgens mij mag ik het niet eens meer meespelen met degenen waarmee ik het wel eens gespeeld heb![]()
Alhambra is leuk,
Wat vond je van Wingspan?
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
donderdag 28 maart 2019 om 16:29
Doet me een beetje aan Imperial settlers denken, in zoverre dat je kaarten moet kopen, en daar eerst de goederen voor moet verzamelen en de kaarten op elkaar inspelen. heb ik een roofvogel liggen en doe jij een bepaalde actie mag ik proberen een muis te vangen, die me op het eind weer een punt oplevert. Er zijn ook kaarten die jou eieren of nieuwe kaarten opleveren bij een actie van een ander.Zo kun je een aardige kettingreactie krijgen.
Er zijn heel veel vogelkaarten waarvan je er per spel maar een gedeelte gebruikt, het zal aan de soort vogel liggen of het een voor- of een nadeel is als er toevallig veel of weinig van in dat deel van de stapel liggen.
Echte tactiek valt niet te bedenken omdat je nooit weet welke vogels in het spel komen, goed kijken naar wat de rondebonussen bepalen.
Geen moeilijk spel verder, leuk spel, en als je tijd over hebt kun je heel wat vogels leren kennen want er zit nog een vogelgids bij ook

donderdag 28 maart 2019 om 16:32
Ik zie dit topic ook nu pas
ik zit bij een spellenclub en daar proberen we veel nieuwe spellen uit.
We hebben laatst het spel Hawaï gedaan. Echt een heel leuk spel! Je moet goed nadenken wat je doet, tactisch denken. Het heeft wel even wat uitleg nodig, het heeft veel regels en is best lastig in het begin.
Verder spelen we ook vaak met vrienden en/of familie en dan is het vooral Mysterium, Camel up, ticket to ride, Celestia, Dixit, code names, unusual suspects, colt express, Iguazu.
Ik heb ook nog Brieven uit Whitechapel en Sherlock Holmes consulting detective liggen, maar die heb ik nog niet gespeeld. En El gaucho ook nog niet. Die gaan binnenkort mee op vakantie om uit te proberen

We hebben laatst het spel Hawaï gedaan. Echt een heel leuk spel! Je moet goed nadenken wat je doet, tactisch denken. Het heeft wel even wat uitleg nodig, het heeft veel regels en is best lastig in het begin.
Verder spelen we ook vaak met vrienden en/of familie en dan is het vooral Mysterium, Camel up, ticket to ride, Celestia, Dixit, code names, unusual suspects, colt express, Iguazu.
Ik heb ook nog Brieven uit Whitechapel en Sherlock Holmes consulting detective liggen, maar die heb ik nog niet gespeeld. En El gaucho ook nog niet. Die gaan binnenkort mee op vakantie om uit te proberen

donderdag 28 maart 2019 om 17:17
Ik lees heel wisselende meningen over Azul/sintra. Ik denk dat het spel je gewoon moet liggen._Doortje_ schreef: ↑27-03-2019 21:26Ik vind Azul zo verschrikkelijk. Omdat mijn vriend mijn favorieten ook speelt, speel ik wel eens Azul met hem. Maar ik vind er dus niks aan. Terwijl iedereen om me heen het bejubeld.
Zien jullie er ook tegenop om een spel voor het eerst te spelen? Ik heb echt altijd koudwatervrees![]()
Hier ook geen koudwatervrees. Kijk vaak wel naar een filmpje van de spelregels op youtube. Dice tower heeft een heleboel reviews over spellen, of ik lees het na op boardgamegeek.
Ik vind het wel lastig om een nieuw spel mee te spelen met een ervaren groep mensen. Een controledingetje, denk ik

donderdag 28 maart 2019 om 17:24
Ik kijk tegenwoordig ook liever filmpjes met de uitleg. Dat werkt een stuk makkelijker dan de spelregels doorlezen
Ik vind trouwens Het dorp een vreselijk spel. Daar kwam ik niet in en had zoveel regels en neven-actie’s enz.
En we hebben ooit een keer Andor gespeeld. Uur opzetten + uitleg en na 10 minuten waren we dood. Ik snapte er ook weinig van
niet mijn spel

Ik vind trouwens Het dorp een vreselijk spel. Daar kwam ik niet in en had zoveel regels en neven-actie’s enz.
En we hebben ooit een keer Andor gespeeld. Uur opzetten + uitleg en na 10 minuten waren we dood. Ik snapte er ook weinig van

anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 17:43
0.13% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 17:36
donderdag 28 maart 2019 om 17:41
Whomi schreef: ↑28-03-2019 17:24Ik kijk tegenwoordig ook liever filmpjes met de uitleg. Dat werkt een stuk makkelijker dan de spelregels doorlezen![]()
En we hebben ooit een keer Andor gespeld. Uur opzetten + uitleg en na 10 minuten waren we dood. Ik snapte er ook weinig vanniet mijn spel
![]()

donderdag 28 maart 2019 om 17:45
Ik ben er dan ook meteen klaar mee

donderdag 28 maart 2019 om 17:53
Hoi! Mijn vriend en ik vinden het ook leuk om spelletjes te doen met zijn tweeën, maar ik vind het online nog wel eens lastig geschikte spellen hiervoor te vinden. Hebben jullie tips? We houden van spellen waar tactiek belangrijk is en geluk niet. Wat we bijvoorbeeld leuk vinden is pandemic, 7 wonders, splendor (al is deze eigenlijk iets te makkelijk), stenen tijdperk (hiervoor geldt een beetje hetzelfde, dezelfde tactiek wint steeds), kolonisten van catan kaartspel en verder kleinere spellen zoals Schotten totten en beverbende. Wat we verder nog hebben thuis is oa codenames, phase 10, qwixx, saboteur het duel (nog niet gespeeld), 30 seconds, ticket to ride, slimste mens, linkee en set.
Ben benieuwd of jullie nog goede aanwinsten weten voor ons!
Ben benieuwd of jullie nog goede aanwinsten weten voor ons!