Bruiloft planning

17-08-2019 14:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn begonnen met onze bruiloft invulling te geven, en we wijken wat af van wat hier gebruikelijk is. De meeste bruiloften beginnen hier om 10u al met gezamenlijk ontbijt, wij beginnen pas eind van de middag.
Al moet ik uiteraard als een echte bridezilla iedereen dwingen om mijn nukken te gehoorzamen :mrgreen: Zou graag even willen peilen of jullie zo'n dag als gast zouden kunnen waarderen.

De planning is nu als volgt:
Rond 15.00 koffie/gebakje, korte ambtelijke ceremonie in de tent, aansluitend avondeten
Van 19u-20u kerk (is akkoord, en vlakbij)
Vanaf 20.30 weer in de tent, koffie/taart, avondfeest.

We willen graag een enigzins relaxte dag en 's avonds flink feest. We hebben een kleine 100 gasten (alleen familie en goede vrienden) plus nog +- 100 'avondgasten' die ook voor de kerkdienst uitgenodigd worden.
De tent komt in ons weiland te staan, daar begint en eindigt het feest. We verwachten overigens dat het wel een latertje wordt.

De eerste mensen met wie we dit plan deelden knipperden licht verbaasd met hun oogjes (maar te fatsoenlijk om te sputteren).
De vraag, kort maar krachtig: Word je hier als gast blij van?
jeskanana wijzigde dit bericht op 17-08-2019 16:29
Reden: Starttijd uurtje eerder
0.22% gewijzigd
Bedenk voor jezelf ook even wanneer je foto’s wil maken.

Verder zou ik geen koffie en taart om 16u doen. Ik zou de gasten om 15u laten komen. 15.30u de ceremonie. Om 16.15u borreltje en feliciteren. Om 17.30u starten met het diner. 19u kerk. En daarna dus terug naar de tent met taart en koffie, feest.

Ach en niks aantrekken van mensen die knipperen met de ogen. Het is jullie dag. Gewoon doen zoals jullie het willen.
reginamills wijzigde dit bericht op 17-08-2019 23:00
0.47% gewijzigd
I told you walking was idiotic.
Gaan jullie daarvoor al foto’s maken?

Houd er ook rekening mee dat sommigen - of jullie zelf misschien - ook wel wat willen speechen. Of je moet dat echt niet willen natuurlijk. Dat kost ook wat tijd :-)

Als ik het goed begrijp komen er 100 gasten vanaf 16.00 uur bij jullie. Eer dat die allemaal een drankje hebben, jullie ze een handje gegeven hebben en daarna iedereen netjes plaats genomen heeft voor de ceremonie. Daarna willen mensen jullie feliciteren. Dan moet het hele gezelschap nog aan tafel en om 18.30 een rij voor de toiletten want iedereen wil zich nog even opfrissen voor de kerkdienst.
Met 30 man red je dat wel, met 100 wordt een uitdaging vermoed ik.

Wat doen jullie met het eten eigenlijk? Met een buffet ben je wellicht sneller klaar dan met een diner.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Hoe laat is de ceremonie? Vooraf zou ik daar dan onder de noemer "verzamelen" de gasten opvangen met een drankje en snack. Niet perse koffie met gebak.
Iets eerder beginnen en vanaf 16:30 beginnen met de groep aan het eten.
Heb je iets meer tijd.

(bruids)taart en koffie/drankjes na de kerk.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dus het avondeten is al rond 1700? Zou je mij als laateter niet blij mee maken.

Je hebt voldoende toiletten? Ligt er een vloer in die tent of kunnen de naaldhakken thuis blijven? Je hebt een ruimte waar jassen opgehangen kunnen worden? Een soort van bar?
Bij ons startte de bruiloft ook pas om 16 uur. We hebben daar eigenlijk alleen maar positieve reacties op gehad.
Het belangrijkste voor de de gasten vind ik dat er geen lange pauze zit tussen de onderdelen waar sommige gasten niet welkom zijn. Binnenkort een bruiloft waar ik om twee uur voor een uurtje welkom ben en dan vervolgens om 8 uur weer. Op een afstand dat je niet zomaar even op en neer rijdt. Dat vind ik een vervelende planning. Voor de rest maakt het mij als gast echt niet uit.
Dus eerst gebak, dan avondeten, dan kerk en dan terug gebak.

Too much gebak.

Skip dat eerste gebak en vervang het door wat gewone aperitief-hapjes met een glas cava.

En verwittig mensen dat het eten "vroeg" is, zodat ze 's middags niet uitgebreid eten.
Prima plan. Jullie gaan trouwen en als mensen gaan zeuren omdat je afwijkt van hetgeen dat normaal gedaan wordt dan doen ze dat zelf maar voor hun bruiloft.

Qua planning zou ik om 15.00 uur beginnen met ontvangst koffie, thee. Dan 15.30 ceremonie met aansluitend felicitatie en drankje & taart. Dan kun je rond 17.00 uur aan tafel.
We’re all mad here
Kan die 100 man overigens aanwezig zijn om 16u?

Als je op een weekdag trouwt moet iedereen maar net een halve dag verlof zien te krijgen op zijn werk.
Voor mijn zus wil ik dat proberen, voor een vriendin niet. Mijn vakantie-dagen zijn geteld.

Ik zou erop rekenen dat de helft van die eerste 100 pas bij de kerk aanwezig is.

Ik werk zelf tot 16u.
Dan nog naar huis, mij omkleden, naar locatie rijden, ... en ik ben er toch echt pas ten vroegste tegen 19u.

Als je wil dat zoveel mogelijk mensen erbij zijn: Trouw op een zaterdag.

Ik zou overigens ook iets te snacken voorzien voor de avondgasten.
Als ik dus in een hurry om 19u aan je kerk wil staan heb ik toch écht geen tijd meer om te eten.
Om 20u30 alleen een stuk gebak klinkt dan karig.

Of ik mis het hele kerkelijke gedoe.
Bedankt voor jullie ideeën! Echt super dat jullie zo meedenken!

Alles quoten lukt me niet, even los op reagerend:

De foto's doen we vooraf, alleen met ouders/broers, we willen geen hele shoots met elke 'categorie' gast.

Die start met koffie en gebakje (of ander kleinigheidje) is voor het opvangen van de gasten, de familie vangt iedereen op.
We willen zelf binnen komen als de ceremonie begint. Die willen we niet langer dan een halfuur, zodat we daarna tijd voor eten/praatjes hebben. Maar dit is wel heel krap wellicht.. Een uurtje eerder beginnen met die inloop lijkt mij wel een goed idee. Ook in verband met felicitaties of stukjes, dat gaat toch veel tijd kosten. Ik heb het aangepast in mijn OP.

Het eten is inderdaad wel vroeg, is dat heel erg? Ik eet zelf normaal gesproken ook veel later.
We houden het wel simpel, een buffet van de lokale toko/slager en toetje van de boerenijs-boer. Die slager gaat 's avonds slowgrillen oid (met luikje aan de tent zodat niet iedereen buiten gaat staan). Dat is vooral voor de avondgasten, maar hij blijft er tot een uur of 1.

Het leukste vinden we dat de avondgasten gelijk vanaf de kerk erbij zijn, dat vinden we (naast het feest) wel het belangrijkste onderdeel. Daarom ook daarvoor al eten.
De dominee kennende zorgt hij er wel voor dat niemand in slaap valt, hij gaat er geen saaie zit van maken.
Vanaf de kerk naar huis is max 10 minuutjes met trekker & wagens (of minder voor wie de auto pakt). Na de kerk champagne ipv koffie is een goed idee!

Bij de tent komen twee grote toiletwagens (en tussendoor poetsvrouw) en een "tuttebel"hoekje voor spiegel/deo. Ons huis is ook open, als mensen liever daar naar het toilet gaan vind ik dat ook prima.
De tent komt in het weiland aan een betonpad, geen hakken in de modder. Verder zit er inderdaad een garderobe en zithoek bij, die wordt 's avonds wel kleiner gemaakt. Er komt een bar met rondlopend personeel.

Een ontbijt voor de volgende ochtend vind ik wel een super idee!
Marnamai schreef:
17-08-2019 16:03

Als je op een weekdag trouwt moet iedereen maar net een halve dag verlof zien te krijgen op zijn werk.
Voor mijn zus wil ik dat proberen, voor een vriendin niet. Mijn vakantie-dagen zijn geteld.

Ik zou erop rekenen dat de helft van die eerste 100 pas bij de kerk aanwezig is.
Goh, dat hoop ik niet.. We trouwen op een vrijdag, maar ik ga er vanuit dat 90% er wel bij is. Het is familie en beide vriendengroepen, we zijn best hecht en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand niet vrij neemt of daar moeite mee heeft.
Als de avondgasten de kerk niet redden vind ik niet zo spannend, maar ik hoop dat de daggasten er wel een vrije middag voor over hebben. Het zou me echt verbazen als de helft maar komt opdagen in ieder geval.
Ik vind het heel leuk klinken. Maar zolang er niet te lange gaten tussen zitten en er eten is, ben ik al blij :-D
vivapimpelmees schreef:
17-08-2019 15:34
Dus het avondeten is al rond 1700? Zou je mij als laateter niet blij mee maken.

Je hebt voldoende toiletten? Ligt er een vloer in die tent of kunnen de naaldhakken thuis blijven? Je hebt een ruimte waar jassen opgehangen kunnen worden? Een soort van bar?
Vervelend, zie je het maar als late lunch. :-D
jeskanana schreef:
17-08-2019 16:29
Bedankt voor jullie ideeën! Echt super dat jullie zo meedenken!

Alles quoten lukt me niet, even los op reagerend:

De foto's doen we vooraf, alleen met ouders/broers, we willen geen hele shoots met elke 'categorie' gast.

Die start met koffie en gebakje (of ander kleinigheidje) is voor het opvangen van de gasten, de familie vangt iedereen op.
We willen zelf binnen komen als de ceremonie begint. Die willen we niet langer dan een halfuur, zodat we daarna tijd voor eten/praatjes hebben. Maar dit is wel heel krap wellicht.. Een uurtje eerder beginnen met die inloop lijkt mij wel een goed idee. Ook in verband met felicitaties of stukjes, dat gaat toch veel tijd kosten. Ik heb het aangepast in mijn OP.

Het eten is inderdaad wel vroeg, is dat heel erg? Ik eet zelf normaal gesproken ook veel later.
We houden het wel simpel, een buffet van de lokale toko/slager en toetje van de boerenijs-boer. Die slager gaat 's avonds slowgrillen oid (met luikje aan de tent zodat niet iedereen buiten gaat staan). Dat is vooral voor de avondgasten, maar hij blijft er tot een uur of 1.

Het leukste vinden we dat de avondgasten gelijk vanaf de kerk erbij zijn, dat vinden we (naast het feest) wel het belangrijkste onderdeel. Daarom ook daarvoor al eten.
De dominee kennende zorgt hij er wel voor dat niemand in slaap valt, hij gaat er geen saaie zit van maken.
Vanaf de kerk naar huis is max 10 minuutjes met trekker & wagens (of minder voor wie de auto pakt). Na de kerk champagne ipv koffie is een goed idee!

Bij de tent komen twee grote toiletwagens (en tussendoor poetsvrouw) en een "tuttebel"hoekje voor spiegel/deo. Ons huis is ook open, als mensen liever daar naar het toilet gaan vind ik dat ook prima.
De tent komt in het weiland aan een betonpad, geen hakken in de modder. Verder zit er inderdaad een garderobe en zithoek bij, die wordt 's avonds wel kleiner gemaakt. Er komt een bar met rondlopend personeel.

Een ontbijt voor de volgende ochtend vind ik wel een super idee!
Als iedereen die uitgenodigd is om er vanaf t begin bij te zijn, weet wanneer wat is, kan ie daar van te voren rekening mee houden. geen probleem dus.
Na de kerk champagne is leuk, 'k zou de koffie er ook in houden, laat je gasten kiezen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Marnamai schreef:
17-08-2019 16:03

Ik werk zelf tot 16u.
Dan nog naar huis, mij omkleden, naar locatie rijden, ... en ik ben er toch echt pas ten vroegste tegen 19u.

Als je wil dat zoveel mogelijk mensen erbij zijn: Trouw op een zaterdag.

Ik zou overigens ook iets te snacken voorzien voor de avondgasten.
Als ik dus in een hurry om 19u aan je kerk wil staan heb ik toch écht geen tijd meer om te eten.
Om 20u30 alleen een stuk gebak klinkt dan karig.

Of ik mis het hele kerkelijke gedoe.
Warme lunch tussen de middag/snelle warme hap tijdens het omkleden/enz.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
17-08-2019 16:56
Warme lunch tussen de middag/snelle warme hap tijdens het omkleden/enz.
Als ik om 16u op mijn werk vertrek ben ik ten vroegste om 17u à 17u30 thuis.
En om 18u moet ik in de auto zitten richting kerk.

Op een half uur tijd krijg ik toch echt mezelf niet én gedoucht, omgekleed, make-up op én eten op tafel.

Als ik ook nog moet koken en eten kan je er toch echt gelijk een uur bijtellen en kom ik wel tegen 20u30.
(En nope, een warme lunch is niet mogelijk op mijn werk.)

En dan zijn er dus mensen genoeg die pas kunnen stoppen op hun werk om 17u.
Kinderen nog van KDV halen, eten voorzien, babysit nog ophalen, kinderen nog naar oma brengen, ... en die kerk lukt sowieso al niet.

Ik gebruik mijn geval dus ook als voorbeeld-case.
Marnamai schreef:
17-08-2019 17:07
Als ik om 16u op mijn werk vertrek ben ik ten vroegste om 17u à 17u30 thuis.
En om 18u moet ik in de auto zitten richting kerk.

Op een half uur tijd krijg ik toch echt mezelf niet én gedoucht, omgekleed, make-up op én eten op tafel.

Als ik ook nog moet koken en eten kan je er toch echt gelijk een uur bijtellen en kom ik wel tegen 20u30.
(En nope, een warme lunch is niet mogelijk op mijn werk.)

En dan zijn er dus mensen genoeg die pas kunnen stoppen op hun werk om 17u.
Kinderen nog van KDV halen, eten voorzien, babysit nog ophalen, kinderen nog naar oma brengen, ... en die kerk lukt sowieso al niet.

Ik gebruik mijn geval dus ook als voorbeeld-case.

Neem je een uur/dagdeel/dag vrij.

Zoals alle andere mensen doen die per se vanaf begin er bij willen zijn. Of bij bruiloften ook gewoon moeten , omdat zij wel hun kerk en ceremonie overdag hebben zoals de meeste nog hebben.

Lukt dat niet kom je later. Ben echt voor een bruidspaar dat een beetje meedenkt mbt hun gasten zoals TO dus doet... (bijv geen grote gaten in programma en goed eten enz, ) maar als ze hier ook al rekening mee moeten gaan houden... :sarcastic:
Als er maar genoeg te eten en te drinken is! Ik ga er altijd vanuit dat een bruiloft met eten is, ook al ben ik alleen een avondgast. Dat is hier in het uiterste zuiden wel gebruikelijk, meestal rond 20.00 buffet en daarna feestavond met hapjes tussendoor.

Wij trouwen ook volgend jaar; een kleine bruiloft met max 50 mensen, wij maken geen onderscheid tussen dag- en of avondgasten. De mensen die komen zijn onze beste vrienden/meest close familie, zij zijn er dus de hele dag bij.

Rond 16.00 trouwen we in de wijngaard, daarna champagne en taart/vlaai, rond 18.30 uitgebreide BBQ, rond 21.00 feestavond met hapjes, eind van de avond nog een frietje van de frietkar. Ook is alles bestelbaar bij de bar: bier, wijn, fris, speciaalbier, jagermeister, gin tonic, cocktails, alles wordt die avond geschonken. Genoeg en goed eten vinden we erg belangrijk😁👌🏻
nimbus schreef:
17-08-2019 15:51
Het belangrijkste voor de de gasten vind ik dat er geen lange pauze zit tussen de onderdelen waar sommige gasten niet welkom zijn. Binnenkort een bruiloft waar ik om twee uur voor een uurtje welkom ben en dan vervolgens om 8 uur weer. Op een afstand dat je niet zomaar even op en neer rijdt. Dat vind ik een vervelende planning. Voor de rest maakt het mij als gast echt niet uit.
Ik vind zoiets echt heel raar, wanneer je een paar uur weg moet van de bruiloft waarvoor je uitgenodigd bent...
Ik vind het heel leuk klinken! Onze bruiloft startte ook pas met ontvangst vanaf 14.00 uur 's middags, geen seconde spijt van gehad. De meeste gasten hadden een halve of hele dag vrij genomen. Wij trouwden ook op een vrijdag, dat is voor veel echtparen met kinderen voor in ieder geval een van de twee al een vrije dag, was onze ervaring.
De nieuwe planning zou ik prima vinden. Geen gaten voor mensen die er de hele dag zijn en in de avond ook genoeg eten te krijgen. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de mensen die de kerkdienst niet redden. Maar die zie je dan op het feest wel. Familie en echt goede vrienden zorgen meestal wel dat ze vrij hebben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
En kerk verschuiven naar half 8? Dat geeft zowel jullie als de avondgasten wat lucht in de planning.

Ik had laatst een bruiloft met vergelijkbare opzet als die van jullie, ik was avondgast. Ook hun kerkdienst begon om half 8 en ik had 's avonds dus voldoende tijd om te eten en naar de bruiloft te gaan.
Ben jij nou als bruid aangenomen om een feest te geven volgens ieders verwachtingen, of is het verdorie gewoon jouw feest en zijn zij uitgenodigd?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Noalien schreef:
17-08-2019 15:05
Daar heb je vaak, iig bij ons, niets over te zeggen. Dominee bepaald hoelang en lang vind ik het zeker niet. Bij alle bruiloften die wij hebben is de kerk zeker 1.5 uur en vaak nog langer.
Afschuwelijk...een vriendin is in de kerk getrouw, ik zou het stippen. Iedereen vond het niks! Veels te lang, max een half uur is leuk.
Lucifer2018 schreef:
17-08-2019 17:09
Neem je een uur/dagdeel/dag vrij.

Zoals alle andere mensen doen die per se vanaf begin er bij willen zijn. Of bij bruiloften ook gewoon moeten , omdat zij wel hun kerk en ceremonie overdag hebben zoals de meeste nog hebben.

Lukt dat niet kom je later. Ben echt voor een bruidspaar dat een beetje meedenkt mbt hun gasten zoals TO dus doet... (bijv geen grote gaten in programma en goed eten enz, ) maar als ze hier ook al rekening mee moeten gaan houden... :sarcastic:
Nou, ik vind ook dat r nogal gedoe wordt gemaakt over die tijd van de dienst. Bruiloften zijn toch vaak op een vrijdag? Dan stop je toch een keer een uurtje eerder met werken als je om het bruidspaar geeft. Doe je dat niet, dan kom je lekker niet. Lukt dat echt niet, dan sluit je later aan. Niet te moeilijk doen hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven