Cadeau's tijdens feestdagen

02-11-2025 14:49 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Recent kwam ter sprake dat familielid x 'verwacht' om dubbele cadeaus te krijgen omdat familielid alleen is en met feestdagen voor mij en partner cadeaus koopt. Hierdoor geeft familielid meer uit.

Bijv per persoon 30 euro, familielid verwacht cadeaus ter waarde van 60 euro zodat wij beide evenveel uitgeven.

Ik snap de gedachte maar ergens ook weer niet. Daarom erg benieuwd hoe andere hier over denken en dit doen.
Jullie kopen niet per persoon een cadeau, maar dus als stel, maar krijgen wel afzonderlijk als stel? Dan snap ik het wel.

Wij kopen (nou ja ik) koop dan per persoon een cadeau en ik koop zelfs voor onszelf een cadeau.
Vind ik wel zo eerlijk. Zij koopt voor jou een cadeau en voor je partner een cadeau.
Lijkt mij dat jij dan ook een cadeau voor haar koopt en dat je partner dat ook doet.

Hoezo zie jij en je partner jezelf als één terwijl jullie met twee zijn?
Dat is de eigen keuze van familielid om ieder apart een kado te geven.
Maar hij koopt dus 2 cadeautjes, eentje voor Jan en eentje voor Marjan, maar hij krijgt maar van 1 van de 2 een cadeau terug?
Jan én Marjan kunnen toch allebei een cadeau voor hem kopen?

Verder vind ik het altijd kinderachtig als volwassen mensen zich druk maken om de waarde van een cadeau dat ze gaan kopen of krijgen maar als je mij vraagt wie heeft er eigenlijk gelijk dan zou ik toch denken familielid X.

Hoeveel cadeauwensen heb je als volwassene nou helemaal waarbij het fijner is om het te krijgen van een ander dan om dat boek, die fles cognac of bamboe sokken zelf te kopen.
BeeDifferent schreef:
02-11-2025 14:58
Vind ik wel zo eerlijk. Zij koopt voor jou een cadeau en voor je partner een cadeau.
Lijkt mij dat jij dan ook een cadeau voor haar koopt en dat je partner dat ook doet.

Hoezo zie jij en je partner jezelf als één terwijl jullie met twee zijn?
O ik niet. Mijn ouder koopt ook een fles drank voor mij en een fles drank voor mijn man. Wij kopen vervolgens als stel een leuk kado voor ouder.

Maar goed, ik ben sowieso allergisch voor eerlijk en alles op de weegschaal en het gaat toch van 1 rekening af ;-)
Ik snap de punten. Maar vraag mij wel af tot hoever je dat 'doortrekt'. Is de verwachting er ook als er nog een kind is bijv dus het bedrag x 3 'terug ontvangen'.

Ik vind het leuk om cadeaus te kopen, en vind het ook geen probleem om wat meer te kopen. Maar nu voelt het als een soort weegschaal. 'Ik geef x uit dus verwacht ook x terug'. Daarom spreek ik liever ook geen bedragen af. Maar familielid wel.
Star⁴ schreef:
02-11-2025 15:01
O ik niet. Mijn ouder koopt ook een fles drank voor mij en een fles drank voor mijn man. Wij kopen vervolgens als stel een leuk kado voor ouder.

Maar goed, ik ben sowieso allergisch voor eerlijk en alles op de weegschaal en het gaat toch van 1 rekening af ;-)
Als jij echt zo denkt, slaat die laatste alinea natuurijk nergens op. Makkelijk lullen als je nooit meer betaalt dan de ander. Onsympathiek en skeer wel.
dweedledee schreef:
02-11-2025 15:10
Als jij echt zo denkt, slaat die laatste alinea natuurijk nergens op. Makkelijk lullen als je nooit meer betaalt dan de ander. Onsympathiek en skeer wel.
De kado's die wij voor ouder kopen zijn duurder dan wat we krijgen, dus hoezo skeer? Dus waarom zouden er dan 2 kado's moeten komen omdat we er 2 krijgen. Want dat is wat de ouder van TO verwacht zoals ik het lees.
star⁴ wijzigde dit bericht op 02-11-2025 15:14
17.11% gewijzigd
Star⁴ schreef:
Dit dus vooral. We 'leven' van één hoop. Daarnaast koop ik de cadeaus. Partner gaat niet zelf op pad daarvoor. (Wat ik niet erg vind. Ik geef en koop graag). Maar de weegschaal.. Bah!
Mijn mening: onzin om iets als stel te geven. Op een verjaardag, ok. Maar niet tijdens kerst of sinterklaasfeest.
Ik ga er van uit dat achter deze boodschap een (misschien wel jarenlange) frustratie zit van ‘het dubbele betalen en de helft ontvangen’ wordt vanzelfsprekend gevonden.
Daar zijn genoeg topics over geweest, waar in ieder geval voor mij de oplopende frustratie wel invoelbaar werd.

En dáár zou ik op reageren, niet op het weegschaaltje.

En vervolgens is het aan jou om de elegante oplossing ‘dan geven wij ook elk een cadeau aan jou’ of ‘joh, dan geef je ons samen één cadeau’ voor te stellen en te zien hoe dat uitpakt.

Het gaat namelijk niet om de cadeaus of de financiële waarde, het gaat om liefde, respect, gelijkwaardigheid en waardering. Die niet in geld is uit te drukken, maar met geld wél scheef kan groeien. Aangezien (meestal) niemand dat scheefgroeien en die frustratie wil even omdenken en de focus weer op het juiste krijgen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik denk dat Feow een punt heeft.

In mijn familie best wat alleenstaanden, maar nooit dit argument gehoord. Het staat een familielid dat er een probleem mee heeft ook absoluut vrij niets te geven. Dat zou ook een optie voor de situatie TO zijn: familielid blijft twee cadeaus geven, maar dan goedkoper. Ik weet niet, ik zou in deze situatie dan voorstellen maar helemaal met cadeautjes te stoppen, wat een toestand.
Si abra la puerta hay lobos.
Zonnebloem98 schreef:
02-11-2025 15:12
Dit dus vooral. We 'leven' van één hoop. Daarnaast koop ik de cadeaus. Partner gaat niet zelf op pad daarvoor. (Wat ik niet erg vind. Ik geef en koop graag). Maar de weegschaal.. Bah!
Ik begrijp je alleen is het wel lullig als je als alleenstaande meer moet uitgeven. Het gaat idd om liefde en aandacht, maar alleenstaanden zijn dan relatief meer kwijt. Daar kun je iets van vinden, maar jullie hebben ook meer inkomen gezamenlijk.
Zonnebloem98 schreef:
02-11-2025 15:12
Voor mijn gevoel zijn het altijd de stelletjes die dit moraal ‘bah’ vinden, en nooit die single die vrijwel altijd duurder uit is. 😉

Ik ben ook (al heel lang) de enige single in een grote familie vol stelletjes en kids. En ja, dat betekent meestal dat ik veel cadeaus koop en meestal per stel iets ‘terug’ krijg. Voor een verjaardag snap ik dat wel, maar voor kerst of sint zou het niet gek zijn als iedereen een cadeau per persoon geeft en krijgt. Want het zijn voor een single al dure maanden, zeker als je cadeaus koopt voor bv zus, zwager en neefjes, en dan van hen één cadeau terug krijgt.

En nee, niet alles hoeft op de weegschaal. Maar wel zo lief om aan die single te denken, die wel vaak aan de verkeerde kant van die weegschaal staat. 🙂
feow schreef:
02-11-2025 15:19
Ik ga er van uit dat achter deze boodschap een (misschien wel jarenlange) frustratie zit van ‘het dubbele betalen en de helft ontvangen’ wordt vanzelfsprekend gevonden.
Daar zijn genoeg topics over geweest, waar in ieder geval voor mij de oplopende frustratie wel invoelbaar werd.

Eens. Ik vind het helemaal niet zo gek dat een alleenstaande een keer gefrustreerd raakt van elke keer cadeaus kopen voor elk gezinslid van sibling, en dan één gezamenlijk cadeautje terug te krijgen. Natuurlijk hoeft niet alles op de weegschaal maar in mijn omgeving is degene die altijd zegt dat niet alles op de weegschaal hoeft, ook degene die wél een cadeau voor alle kinderen verwacht maar zelf alleen gebruikte en gelezen boeken weggeeft. Want dat is zogenaamd duurzamer.

Ik ben te oud om me druk te maken over cadeaus en heb genoeg geld om te kopen wat ik hebben wil, maar ik snap best dat het in de loop der jaren scheef gaat groeien bij sommige mensen en dat mag best erkend worden.
Harba lorifa
Ik snap het punt wel, en vibd het eigenlijk goed dat het zo open wordt aangekaart.
dweedledee schreef:
02-11-2025 15:13
Mijn mening: onzin om iets als stel te geven. Op een verjaardag, ok. Maar niet tijdens kerst of sinterklaasfeest.
Maar ook dit. Ik weet niet beter dan dat kerst- en sintcadeaus van persoon tot persoon gegeven worden. Niet als stel. Is dat geen algemeen gebruik?
Pannenkoekplant schreef:
02-11-2025 15:32
Voor mijn gevoel zijn het altijd de stelletjes die dit moraal ‘bah’ vinden, en nooit die single die vrijwel altijd duurder uit is. 😉

Ik ben ook (al heel lang) de enige single in een grote familie vol stelletjes en kids. En ja, dat betekent meestal dat ik veel cadeaus koop en meestal per stel iets ‘terug’ krijg. Voor een verjaardag snap ik dat wel, maar voor kerst of sint zou het niet gek zijn als iedereen een cadeau per persoon geeft en krijgt. Want het zijn voor een single al dure maanden, zeker als je cadeaus koopt voor bv zus, zwager en neefjes, en dan van hen één cadeau terug krijgt.

En nee, niet alles hoeft op de weegschaal. Maar wel zo lief om aan die single te denken, die wel vaak aan de verkeerde kant van die weegschaal staat. 🙂
Gewoon mee stoppen dan toch ook? Een fles drank voor het stel kan ook prima. Of die nieuwe pan die zus op haar lijstje had staan aan allebei geven. Zoiets.
Star⁴ schreef:

Ouders en kinderen werkt anders. Ik koop cadeaus voor mijn zus en zwager. Zij geven mij ieder een cadeau. Voor onze ouder doen we vaak gezamenlijk, 50/50 omdat ik dan alleen van mijn zus uitga. Die cadeaus zijn altijd wel ruim in vergelijking met wat we aan anderen geven. Mijn kinderen geven mij afzonderlijk een cadeau, maar ik verwacht van hen niets groots. Ze hebben nog niet zoveel te besteden.
Pannenkoekplant schreef:
02-11-2025 15:32

Precies. Ik moet dan altijd aan die aflevering van Friends denken waarbij de helft steeds dure dingen wil en de andere niet. Dan zegt de rijkere helft: “Oh….we don’t really think about money that way”. Waarom Rachel zegt: “Yeah, that’s because you have it”.

Wij zijn de enige kinderloze in een familie waarbij onze siblings nogal grote gezinnen hebben. Dus wij kopen per jaar 16 cadeautjes voor verjaardagen, plus nog veel voor de kerst. Als je dan 1x per jaar zelf per stel een boek terug krijgt, voelt dat wel skeer.
nootboek schreef:
02-11-2025 15:36
Ik snap het punt wel, en vibd het eigenlijk goed dat het zo open wordt aangekaart.

Maar ook dit. Ik weet niet beter dan dat kerst- en sintcadeaus van persoon tot persoon gegeven worden. Niet als stel. Is dat geen algemeen gebruik?
Dat ligt toch aan hoe je het viert? Sint was bij ons bijvoorbeeld lootjes en Kerst geen afspraken over. Soms kadootjes, soms alleen iets voor de gastvrouw/-heer namens alle eters.
Ik snap het wel. Ik denk ook dat het meestal de mensen zijn die in het voordeel zijn, die vinden dat niet alles op de weegschaal hoeft.

Wij doen sowieso alleen cadeautjes voor de kinderen, maar als we cadeautjes voor de volwassenen onderling zouden doen, zou ik liever lootjes trekken zodat het gewoon per persoon gaat en het niet uitmaakt of je een stel bent of niet. Dan krijgt gewoon ieder één cadeau en koopt ieder één cadeau.

En als je de huidige manier in stand houdt en je vindt dat je als stel samen één bent en dus maar één cadeau hoeft te kopen dan hoef je er ook samen maar één te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Daarom deden wij lootjes trekken met sinterklaas of kerst. Met verjaardagen ben ik ook altijd duurder uit, het zij zo, maar met cadeautjes voor de feestdagen voelt het toch niet oké.
Optie 1: lootjes
Optie 2: iedereen koopt iets voor elkaar
Optie 3: dubbel budget als je als stel voor de alleenstaande koopt
Optie 4: stoppen met cadeautjes
Xantileppe schreef:
02-11-2025 15:52
Optie 1: lootjes
Optie 2: iedereen koopt iets voor elkaar
Optie 3: dubbel budget als je als stel voor de alleenstaande koopt
Optie 4: stoppen met cadeautjes
Of gewoon als alleenstaande ook maar 1 kado per stel geven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven