chiwawa?

dinsdag 20 april 2010 om 16:53
Een chiwawa ken ik niet, wel een Chihuahua. Kleine hondjes, eigenwijs, iets aanleren is moeilijk, de twee die ik ken zijn achtelijk kieskeurig met eten. Bevattelijk voor aandoeningen aan de gewrichten. Als je puppies wil, nou dat zou ik dan weer niet doen. Vriendin van me heeft er een, een pup heeft het overleefd nadat ie bijna mam heeft vermoord door klem te komen zitten in het geboortekanaal. Ze zijn ontzettend schattig maar ik wil ze niet meer.

dinsdag 20 april 2010 om 17:02
Oh, ik ken iemand die er eentje heeft. Echt een schatje en zo klein maar zij is ook echt zo'n madam die dat beestje vanalles aantrekt. Van matrozenpakjes tot broderie-jurkjes. Beestje heeft nog net geen badpak maar ze is wel heel erg lief. Maar ik weet dat andere chihuahua's al in je vingers hangen als je naar ze wijst. Ze kunnen best fel zijn. Het zal vast wel aan de opvoeding liggen.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.

dinsdag 20 april 2010 om 17:04
Ik heb er zelf geen, een vriendin wel. Wat ik er van af weet:
- duur in aanschaf (als je geen 'nepperd' van de intrieste broodfok uit Oost-Europa koopt tenminste)
- duur in 'onderhoud' omdat ze idd vaak last hebben van gewrichten en oogontstekingen
- bij extreme opwinding kan er een oogje uitfloepen (heeft het hondje van mijn vriendin eens gehad bij zijn eerste nieuwjaar, doodeng)
- niet geschikt als gezelschap bij kinderen onder de 12, vanwege de gevoeligheid (verkeerd oppakken, te ruw spelen) of andere grotere honden
Positief:
- ze zijn kennelijk heel intelligent
- trouw
- niet overdreven waaks, maar geen allemansvriendje
- makkelijk mee te nemen
- echte gezelschapshondjes
- duur in aanschaf (als je geen 'nepperd' van de intrieste broodfok uit Oost-Europa koopt tenminste)
- duur in 'onderhoud' omdat ze idd vaak last hebben van gewrichten en oogontstekingen
- bij extreme opwinding kan er een oogje uitfloepen (heeft het hondje van mijn vriendin eens gehad bij zijn eerste nieuwjaar, doodeng)
- niet geschikt als gezelschap bij kinderen onder de 12, vanwege de gevoeligheid (verkeerd oppakken, te ruw spelen) of andere grotere honden
Positief:
- ze zijn kennelijk heel intelligent
- trouw
- niet overdreven waaks, maar geen allemansvriendje
- makkelijk mee te nemen
- echte gezelschapshondjes

dinsdag 20 april 2010 om 17:33
Roermondse, het ligt er helemaal aan wat je 'doel' is. Chihuahua's zijn op dit moment helaas meer modeverschijnsels dan dat ze in hun waarde worden gelaten als hond. Het is en blijft een hond! Een Chihuahua zonder goede opvoeding (lees: consequent en als je geen honden gewend bent iig een puppycursus doen!) kan echt een happertje worden, ze zijn absoluut pittig. Ben je consequent en streng zijn het inderdaad intelligente hondjes waar je veel plezier aan kunt beleven. Het blijven wel hondjes die naar vreemden erg afstandelijk kunnen zijn, daarnaast kunnen ze zich ontpoppen als echte blaffertjes, die bij ieder geluidje aanslaan. Niet ideaal als je op een flat woont...
Persoonlijk ben ik sowieso iemand die geen hond zou kopen als statussymbool of modetrend, koop dan gewoon een dure handtas denk ik dan. Maar ik ga ervan uit dat dat ook niet de doel is.
Qua bewerkelijkheid; tja, alle honden zijn wel wat bewerkelijk, vacht een beetje bijhouden, nageltjes knippen indien nodig, en jaarlijks een controle bij de dierenarts is wel te adviseren.
Een van de nadelen van Chihuahua's is toch wel het gebit, veel Chihuahua's hebben persisterende melktandjes, wat betekent dat de melktandjes niet uit zichzelf uitvallen op het moment dat ze hun volwassen gebitje krijgen. Hier moet iets aan gedaan worden om latere problemen te voorkomen (de tandjes moeten dus getrokken worden door een dierenarts, met bijbehorende kosten). Daarnaast zijn inderdaad oogproblemen een veel voorkomend iets.
Die 'uitploppende oogjes' is iets wat te maken heeft met de opbouw van de schedel, de oogkasjes zijn veel te ondiep geworden doordat uiterlijk boven functionaliteit is gesteld. Hierdoor kunnen bij sommige extreme gevallen de oogjes inderdaad makkelijk uit de oogkas schieten, met name bij opwinding of stevig vasthouden bijvoorbeeld in het nekvel. Maar dit is zeker niet iets waar alle Chihuahua's problemen mee hebben.
Hoe dan ook, mocht je besluiten er eentje aan te schaffen, doe dit dan via de 'officiële kanalen', en pluk er niet zomaar eentje van marktplaats oid. En denk misschien eens aan een dierenverzekering... Zeker geen overbodige luxe.
Succes!
Persoonlijk ben ik sowieso iemand die geen hond zou kopen als statussymbool of modetrend, koop dan gewoon een dure handtas denk ik dan. Maar ik ga ervan uit dat dat ook niet de doel is.
Qua bewerkelijkheid; tja, alle honden zijn wel wat bewerkelijk, vacht een beetje bijhouden, nageltjes knippen indien nodig, en jaarlijks een controle bij de dierenarts is wel te adviseren.
Een van de nadelen van Chihuahua's is toch wel het gebit, veel Chihuahua's hebben persisterende melktandjes, wat betekent dat de melktandjes niet uit zichzelf uitvallen op het moment dat ze hun volwassen gebitje krijgen. Hier moet iets aan gedaan worden om latere problemen te voorkomen (de tandjes moeten dus getrokken worden door een dierenarts, met bijbehorende kosten). Daarnaast zijn inderdaad oogproblemen een veel voorkomend iets.
Die 'uitploppende oogjes' is iets wat te maken heeft met de opbouw van de schedel, de oogkasjes zijn veel te ondiep geworden doordat uiterlijk boven functionaliteit is gesteld. Hierdoor kunnen bij sommige extreme gevallen de oogjes inderdaad makkelijk uit de oogkas schieten, met name bij opwinding of stevig vasthouden bijvoorbeeld in het nekvel. Maar dit is zeker niet iets waar alle Chihuahua's problemen mee hebben.
Hoe dan ook, mocht je besluiten er eentje aan te schaffen, doe dit dan via de 'officiële kanalen', en pluk er niet zomaar eentje van marktplaats oid. En denk misschien eens aan een dierenverzekering... Zeker geen overbodige luxe.
Succes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~