Combimagnetron... terug gaan?

19-07-2010 21:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas (helaas) zo'n combimagnetron gekocht, ik zeg helaas omdat ik graag zo'n grote oven had gehad en een gewone magnetron. Maar geen plaats voor een oven, dus ja wat moet je dan...

In ieder geval ik heb een recept hier van het forum gebruikt met vis(filet) in de over, volgens het recept bevroren 40 minuten op 220 graden. Heb ik netjes de oven voorvervarmd, vis er 45 minuten in.

Vervolgens snij ik hem aan en wat zie ik, vis nog HELEMAAL rauw...hij alleen maar ontdooid en verder niets (er lagen groentes etc op vandaar dat ik het in eerste instantie niet kon zien.

Vervolgens nog 40(!) minuten op 240 graden gedaan, daarna was die redelijk goed...

Maar 85 minuten voor 2 visfilets???? Dat lijkt me toch niet de bedoeling?? Zal ik hiermee terug gaan?
Het lijkt me dat je óf een combi hebt gekocht zonder ovenfunctie, óf 'm verkeerd gebruikt hebt. Ik heb ook een combi en de oven werkt prima hoor.
Hmmm.. per oven wil het nogal eens verschillen, daar moet je achterkomen. Maar 85 minuten lijkt me ook lang. Ik zou de oven nog es proberen met iets anders, stokbrood ofzo, iets simpels.
Ik heb hem gebruikt zoals de gebruiksaanwijzing voorschreef. Met het hetelucht knopje...dat is toch hetzelfde als oven?
Mijn combi werkt trouwens ook prima, ik kan er alleen geen popcorn meer in maken
Misschien kun je eventjes een oventhermometer lenen? Kun je zien of de oven goed op temparatuur komt/blijft.
quote:emaille schreef op 19 juli 2010 @ 21:25:

Hmmm.. per oven wil het nogal eens verschillen, daar moet je achterkomen. Maar 85 minuten lijkt me ook lang. Ik zou de oven nog es proberen met iets anders, stokbrood ofzo, iets simpels.

Brood en pizza hebben we er al wel in gebakken, dat moest een paar minuten langer dan normaal...15 ipv 12 ofzo.

Ik heb het ook eerder met stukjes kipfilet geprobeerd, maar toen snapte ik nog niet zo goed hoe het ding werkte. Volgens het recept moest die een kwartier in de oven...ik heb het er uiteindelijk bijna 3 kwartier in gehad en heb ze toen in de combinatie oven/magnetron gedaan met magnetron eerst op 25% en daarna 50%. Dat is de ook niet de oplossing...hoewel de kip mooi bruin werd, wastie zo hard als steen...
quote:borderwalk schreef op 19 juli 2010 @ 21:26:

Misschien kun je eventjes een oventhermometer lenen? Kun je zien of de oven goed op temparatuur komt/blijft.Waar zou je die kunnen krijgen? Verkopen ze die ook bij mediamarkt ofzo (of is dat een domme vraag :S)
Oventhermometer kun je gewoon bij Blokker kopen.

Ik heb toen mijn vleesthermometer (die ik dan weer gebruik om het vet voor de oliebollen te controleren) in de oven gelegd.
Ik heb trouwens bij twee combi's meegemaakt dat de oven stuk ging binnen de garantie (niet toevallig een LG die beste koop was bij de consumentenbond?)
quote:borderwalk schreef op 19 juli 2010 @ 21:32:

Ik heb trouwens bij twee combi's meegemaakt dat de oven stuk ging binnen de garantie (niet toevallig een LG die beste koop was bij de consumentenbond?)Nee, het is een Nordland (nog nooit eerder van gehoord)
Heb je de combi-stand gebruikt? Dan gaat alles veel sneller! Boekjes moet je niet altijd geloven
Ik ga dan in ieder geval maar zo'n thermometer kopen. Op de magnetron zelf zijn er van die indicatielampjes die laat zien hoe warm de oven wordt, hij brandt wel tot 220-240 graden. En de lucht voelt ook wel warm/heet, maar of het echt 220 graden heet is?

Morgen op naar de Blokker dus.
quote:Pien252 schreef op 19 juli 2010 @ 21:38:

Heb je de combi-stand gebruikt? Dan gaat alles veel sneller! Boekjes moet je niet altijd geloven Ik heb de combistand (50% magnetron) eerder uitgeprobeerd met kipfiletjes, dat was niet voor herhaling vatbaar :p
Ja maar als je de combistand gebruikt moet je dat wat je wil klaarmaken veel korter erin doen dan wanneer je het in de oven zou doen! Lasagne kan bv in 15 minuten (ipv 45 minuten in de oven)
Was even aan t meelezen maar nog nooit geprobeerd die combistand...dat werkt dus echt. Ga ik ook maar eens proberen met de lasagna!

emaille, waar geen popcorn maken? op magnetron stand werken van die voorverpaktevzakjes prima.

Verder heb ik ook nooit problemen met de oven functie dus inderdaad nog even proberen en anders gewoon terug.
Ik heb ook een combi, een kl*teding is het, ik krijg het maar niet onder de knie.
Ik vind die kleine oventjes verschrikkelijk, ik heb er één keer een cake in gebakken, was niet helemaal gaar maar toch wel redelijk, maar dat resultaat heb ik nooit meer kunnen herhalen. Was verbrand & niet gaar. Ik had dus keuze tussen een onderkast uitruimen voor een inbouwoven of zo'n flavor wave van 100 euro; het is de inbouwoven geworden. De magnetron gebruik ik alleen als magnetron.

flavor wave
Hmmmm, wat vervelend!

Ik heb ook een combi geval (oven/magetron) en hij doet het perfect. Wordt loei heet en heeft alles binnen de gestelde tijd klaar. Ook de magnetron doet netjes zijn werk. Kan zelfs popcorn maken

Kan het zijn dat je het niet goed instelt?
quote:zero181 schreef op 19 juli 2010 @ 22:02:

emaille, waar geen popcorn maken? op magnetron stand werken van die voorverpaktevzakjes prima.

In mn ouwe magnetron ging dat inderdaad prima, maar in mn huidige lukt het niet meer! Ze smelten, branden aan etc. Heb allerlei temperaturen en tijden al geprobeerd, maar het is net of hij het niet kan!
Onze combi doet het uitstekend. Al jaren. Maar het altijd even afwachten bij een nieuwe oven... temperatuur kan iets schelen, wijze van verwarmen (hete lucht, boven/onder warmte etc).

Zo moet een gasoven ook weer anders worden ingesteld qua temperatuur dan een heteluchtoven enzovoorts.

Dus idd, begin met iets simpels (stokbrood), bak dan eens een cake ofzo (kost nauwelijks wat en duidelijk merkbaar of het werkt). Volg het recept eens van je instructie-/kookboekje wat bij de magnetron zat.

Het is vaak gewoon een kwestie van wennen en uitproberen.

Enne... als je stokbrood ook in 12 minuten nog niet eens warm is, is het wel tijd om terug te gaan ja!

Wat heb je voor combi gekocht? Misschien kent iemand m hier...
Aan een combi ligt het niet. Ik heb ook een oven en magnetron in 1. En het apparaat werkt prima op beide functies.

Als er al iets mis mee is, dan is het specifiek dat apparaat of dat je 'm niet goed hebt gebruikt/ingesteld.
emaille :

Temperatuur ? Hij moet wel op de magneton stand staan he, op iets van 750 watt en dan een minuut of 3 totdat je geen plofjes meer hoort!
Ja, ik weet hoe het moet, in mn ouwe deed ik het regelmatig. Maar bij deze lukt het gewoon niet. Het is ook een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb, volgens mij ploften ze niet allemaal. Ik heb er destijds een topic over geopend, zo erg vond ik het

Maar bedankt voor het meedenken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven