Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1229 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
02-01-2023 18:18
Als je eigenlijk alles leuk vind (en niet kan kiezen, zoals ik) dan kan ik je echt een poppenhuis aanraden. Kan je zo gek en groot maken als je wil en je kan alle technieken erin kwijt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn droom atelier gebouwd in miniaturen formaat, het is een boomhut in een zelf gemaakte boom, in een bloempot. Mijn moeder maakt een muizen huis, mijn zus een Barbie huis en binnenkort gaan we beginnen aan het autohuis voor mijn neefje.
Het is vooral figuurzagen, klei, schilderen, naaien en heel veel met fantasie, dus we letten altijd op alles, bijvoorbeeld een bijzondere kraal wordt een vaasje op tafel, knutsel dr een bloempje bij.

Wat leuk zeg! Ik denk dat je ook in van alles ‘iets’ ziet? Wat anderen misschien als waardeloos materiaal zien?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat vergeet ik ! Hier ook oud Engels poppenhuis ooit op de kop getikt in Engeland voor een habbekrats nu het winterproject van man en mij .
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
02-01-2023 18:18
Als je eigenlijk alles leuk vind (en niet kan kiezen, zoals ik) dan kan ik je echt een poppenhuis aanraden. Kan je zo gek en groot maken als je wil en je kan alle technieken erin kwijt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn droom atelier gebouwd in miniaturen formaat, het is een boomhut in een zelf gemaakte boom, in een bloempot. Mijn moeder maakt een muizen huis, mijn zus een Barbie huis en binnenkort gaan we beginnen aan het autohuis voor mijn neefje.
Het is vooral figuurzagen, klei, schilderen, naaien en heel veel met fantasie, dus we letten altijd op alles, bijvoorbeeld een bijzondere kraal wordt een vaasje op tafel, knutsel dr een bloempje bij.
Oh wat leuk dit wil ik nu ook.
Ik vind dus bijna alles leuk, maar weet nooit wat ik met het resultaat moet doen, en dat ontmoedigt.

Borduren, haken, breien, naaien: tof. Maar als ik nog een deken maak word ik eruit gegooid. Ik houd niet van geborduurde dingen, en ik heb echt genoeg mutsen, shawls, wanten. Truien en vesten is zonde met goedkoop garen, en met duur garen gun ik mezelf niet.

Tekenen, schilderen, happy stones, dot-painting, handletteren, servies stippen of schilderen: superleuk, maar het demotiveert omdat ik het na maken weggooi.

Sieraden maken met kralen, knopen, leer, allemaal leuk. Macrame, kralen maken met papier of fimo. kleien. Heerlijk.
Maar zo zonde als je er daarna niets mee doet.

Muizenhuis of decoraties knutselen ook heel leuk. Maar ik wil geen muizenhuis hebben, dus na een kamer weggedaan. Seizoensdecoratie heel leuk om te maken, en dan gooi ik het erg omdat ik dichtslib.

Digitaal tekenen, fotos bewerken, etc. Ook leuk. Net als puzzelen, diamond painting en lego'en. Maar allemaal zo doelloos.

Bakken en dat decoreren superleuk. Maar ik ben al te dik.


Ik zoek eigenlijk vooral doelen zodat ik weer redenen en motivatie heb om creatief bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaartjes maken is een doel. Die kan je dan opsturen. Ik heb vorig jaar kaartjes gemaakt voor een bejaardenhuis en die random in postbussen gedaan.
Avocadeau schreef:
02-01-2023 23:20
Ik vind dus bijna alles leuk, maar weet nooit wat ik met het resultaat moet doen, en dat ontmoedigt.

Borduren, haken, breien, naaien: tof. Maar als ik nog een deken maak word ik eruit gegooid. Ik houd niet van geborduurde dingen, en ik heb echt genoeg mutsen, shawls, wanten. Truien en vesten is zonde met goedkoop garen, en met duur garen gun ik mezelf niet.

Tekenen, schilderen, happy stones, dot-painting, handletteren, servies stippen of schilderen: superleuk, maar het demotiveert omdat ik het na maken weggooi.

Sieraden maken met kralen, knopen, leer, allemaal leuk. Macrame, kralen maken met papier of fimo. kleien. Heerlijk.
Maar zo zonde als je er daarna niets mee doet.

Muizenhuis of decoraties knutselen ook heel leuk. Maar ik wil geen muizenhuis hebben, dus na een kamer weggedaan. Seizoensdecoratie heel leuk om te maken, en dan gooi ik het erg omdat ik dichtslib.

Digitaal tekenen, fotos bewerken, etc. Ook leuk. Net als puzzelen, diamond painting en lego'en. Maar allemaal zo doelloos.

Bakken en dat decoreren superleuk. Maar ik ben al te dik.


Ik zoek eigenlijk vooral doelen zodat ik weer redenen en motivatie heb om creatief bezig te zijn.
Ik denk dat je ook anders moe denken over hobby's. Ze dienen ter ontspanning. Ze hoeven geen doel of nut te hebben. Als je een een puzzel hebt gemaakt of je hebt een uur zitten kleuren, dan is de winst dat je even ontspannen bent geweest. Even uit je hoofd. Het leven (ook hobbys) hoeven niet allemaal nuttig te zijn.
Brokkel* schreef:
02-01-2023 23:26
Ik denk dat je ook anders moe denken over hobby's. Ze dienen ter ontspanning. Ze hoeven geen doel of nut te hebben. Als je een een puzzel hebt gemaakt of je hebt een uur zitten kleuren, dan is de winst dat je even ontspannen bent geweest. Even uit je hoofd. Het leven (ook hobbys) hoeven niet allemaal nuttig te zijn.
Snap ik hoor, is ook zo.
Maar ik krijg gewoon geen haak/breiproject uitgekozen dan.
En kleuren om het kleuren doe ik soms wel, net als zomaar tekenen, maar dan maak ik het toch snel niet af. Want waarom zou ik.

Legpuzzels dan weer wel, gek genoeg.

Ik heb dus meer zin in een project als ik het resultaat mooi vind of er iets mee kan.
Dan kan ik het bijna niet wegleggen. :heart:
Ik heb het ook moeten leren ;-D

Ik naai momenteel bijna al mijn kleding. Daar zit ook wel iets nuttigs in, al kan ik mooie kleding ook gewoon kopen.
Ik heb heel lang het idee gehad dat hobby's vooral ook geen geld mochten kosten. Ik hoor het stemmetje van mijn ouders soms nog als ik iets wil: 'wat kost dat wel niet en wat kun je er eigenlijk mee?'

Nou, mezelf vermaken. En dat mag wat kosten :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Brokkel* schreef:
02-01-2023 23:26
Ik denk dat je ook anders moe denken over hobby's. Ze dienen ter ontspanning. Ze hoeven geen doel of nut te hebben. Als je een een puzzel hebt gemaakt of je hebt een uur zitten kleuren, dan is de winst dat je even ontspannen bent geweest. Even uit je hoofd. Het leven (ook hobbys) hoeven niet allemaal nuttig te zijn.
Helemaal mee eens!
Ik bewaar m'n creaties gewoon. Schilderijen in een grote map, toch leuk om te zien hoe ik vooruit ging tijdens m'n cursus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus denk dat iedereen anders moeten denken over elkaars hobby's. Doe waar je blij en gelukkig van wordt. ;-)

Dat effect heeft dat soort hobby's niet bij iedereen. Mijn hoofd gaat niet uit bij kleuren of daimond painting, wel geprobeerd, zeker het kleuren en tekenen/doodlen. Maar er heel snel geen uitdaging in ( dat heb ik nodig om uberhaupt iets geconcentreerd te kunnen) en levert pure verveling en juist meer zeer aanwezige drukke gedachten op.

Ik heb meer aan ontwerpen en als ik goed moet nadenken ( en me soms de rambam godver naar de niet meewerkende snijmachine of 3d printer) wat ik maak en hoe ik het ga ontwerpen en uitvoeren. Daar word mijn hoofd dan uiteindelijk rustiger van en helpt met dopamine.

Anderen hebben veel meer aan kleuren en daimond painten, iedereen's hoofd werk gewoon anders op dat gebied.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik haak, komt er nog best vaak een niet afgemaakt iets uit, ik heb een wolwinder en haal met liefde de boel weer uit en begin wat anders. ;-)
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
02-01-2023 08:35
Vraagje, waar haal je die grafische patronen om te borduren?
Ik borduur stukken uit merklappen. Die patronen kun je zoeken op internet. Ik teken ze ook wel zelf. Patroon maak ik dan op ruitjespapier. Elk ruitje is 1 kruissteek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de vraag wat je ermee doet. Ik hou zelf helemaal niet van veel spullen om me heen dus dat is soms lastig. Van m’n grafische borduursels heb ik kussens gemaakt. M’n beschilderde bordjes geef ik cadeau als ik ergens ga eten. Van tekeningen bewaar ik de mooiste in een map. M’n kamertjes mogen een tijdje tentoongesteld, daarna gaan ze op de foto en dan gaan ze weg. Het gaat me uiteindelijk om het doen en niet om het product. Soms willen mensen het wel hebben als ze horen dat je het anders weggooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tosca2 schreef:
02-01-2023 23:02
Oh wat leuk dit wil ik nu ook.
Ik ook!! :-D
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
02-01-2023 18:18
Als je eigenlijk alles leuk vind (en niet kan kiezen, zoals ik) dan kan ik je echt een poppenhuis aanraden. Kan je zo gek en groot maken als je wil en je kan alle technieken erin kwijt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn droom atelier gebouwd in miniaturen formaat, het is een boomhut in een zelf gemaakte boom, in een bloempot. Mijn moeder maakt een muizen huis, mijn zus een Barbie huis en binnenkort gaan we beginnen aan het autohuis voor mijn neefje.
Het is vooral figuurzagen, klei, schilderen, naaien en heel veel met fantasie, dus we letten altijd op alles, bijvoorbeeld een bijzondere kraal wordt een vaasje op tafel, knutsel dr een bloempje bij.

Wat klinkt dit ontzettend leuk. Ik zou er graag een foto van zien, maar ik snap dat je dat liever niet doet vanwege privacy.

Ik heb zelf veel dingen die ik leuk vind, en zie soms dingen voorbij komen die ik heel leuk vind, maar bewust maar niet in verdiep. Een aantal hobby's is voldoende, anders kom ik helemaal om in de zooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en ik heb ook een stansmachine en snijmallen. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk van die mallen op een papiertje te krijgen (ons bent zunig..) en daarna de figuurtjes uit het papier te frutten. Dan gaan ze per soort in een zakje en af en toe krijgen vrienden een zakje gemengd voor hun kinderen om te fröbelen. Of het bejaardenhuis/asielzoekerscentrum/school in het Moldavië welke ik ondersteun.
Ook een gehaakte deken (met wibra of kringloopgaren) of sjaals gaan naar dat project in Moldavië. En haken zonder patroon kan ik terwijl ik tv kijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en van de restjes papier na het stansen knip ik driehoekjes, die ook weer gebruikt worden als knutselmateriaal.
Had ik al gezegd dat ik zunig ben? ;-D
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
02-01-2023 18:18
Als je eigenlijk alles leuk vind (en niet kan kiezen, zoals ik) dan kan ik je echt een poppenhuis aanraden. Kan je zo gek en groot maken als je wil en je kan alle technieken erin kwijt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn droom atelier gebouwd in miniaturen formaat, het is een boomhut in een zelf gemaakte boom, in een bloempot. Mijn moeder maakt een muizen huis, mijn zus een Barbie huis en binnenkort gaan we beginnen aan het autohuis voor mijn neefje.
Het is vooral figuurzagen, klei, schilderen, naaien en heel veel met fantasie, dus we letten altijd op alles, bijvoorbeeld een bijzondere kraal wordt een vaasje op tafel, knutsel dr een bloempje bij.
Zo leuk!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
02-01-2023 23:35
Snap ik hoor, is ook zo.
Maar ik krijg gewoon geen haak/breiproject uitgekozen dan.
En kleuren om het kleuren doe ik soms wel, net als zomaar tekenen, maar dan maak ik het toch snel niet af. Want waarom zou ik.

Legpuzzels dan weer wel, gek genoeg.

Ik heb dus meer zin in een project als ik het resultaat mooi vind of er iets mee kan.
Dan kan ik het bijna niet wegleggen. :heart:
Ik heb een lijstje met ideeën op mijn telefoon. Ik heb soms op de gekste momenten inspiratie en die sla ik dan op voor als ik weer toe ben aan een nieuw project. Ik volg ook wat creatieve accounts op instagram en zit wel eens op pinterest, als ik daar iets heel tofs zie dan zet ik het ook op m'n lijstje. En soms gaan dingen ook weer van m'n lijstje af omdat ik na verloop van tijd het toch niet meer zo leuk vind.

Maar een idee kan ook zijn: jurk naaien voor dochter. En dan is een avond stof en patroon zoeken onderdeel van de hobby.

Dingen die goedgelukt zijn gebruik ik of doe ik in m'n weggeefkast. Die geef ik dan weg als ik vind dat het bij iemand past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ter inspiratie .
Deze heb ik gemaakt voor ons poppenhuis .
Zijn mijn foto’s ook dus geen copyrightschending;)
https://www.instagram.com/p/BslB_QWAGbD ... MyMTA2M2Y=

En deze door mijn man .
https://www.instagram.com/p/BsiKscrAw8W ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/p/BtMNNTsgPUe ... MyMTA2M2Y=
Alle reacties Link kopieren Quote
Koettie schreef:
02-01-2023 18:42
Vandaag een goedkoop borduur setje bij de zeeman gehaald. Iemand handige sites voor de verschillende steken? (heet dat zo?)
https://www.nennedesign.nl/borduursteke ... -plaatjes/

Heb je aan deze site wat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
03-01-2023 08:29
Ter inspiratie .
Deze heb ik gemaakt voor ons poppenhuis .
Zijn mijn foto’s ook dus geen copyrightschending;)
https://www.instagram.com/p/BslB_QWAGbD ... MyMTA2M2Y=

En deze door mijn man .
https://www.instagram.com/p/BsiKscrAw8W ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/p/BtMNNTsgPUe ... MyMTA2M2Y=
o, wat mooi :applause:
Tosca2 schreef:
02-01-2023 23:02
Oh wat leuk dit wil ik nu ook.
Ik ook! Vooral de boomhut.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
03-01-2023 09:05
Ik ook! Vooral de boomhut.
Waar kan ik die zien?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven