Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1229 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaa, hier ook een creabea! Maar probleem is bij mij dat ik er de rust en discipline niet voor heb om ervoor te gaan zitten. Juist omdat ik een enorme denker ben geniet ik extra wanneer ik creatief bezig ben. Toch kies ik er sneller voor om bijvoorbeeld een film aan te zetten in plaats van puzzelen.

Ik hou van tekenen(specifiek patronen maken), puzzelen, handletteren, kleuren voor volwassenen, cadeautjes leuk inpakken, schrijven, kaarten maken.

Ik zou graag daar later serieus mee ana de slag willen gaan als in geld voor kunnen vragen. Maar geen idee wat of hoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pepernootje schreef:
02-01-2023 10:30
Wat een lieve reacties! En wat lief dat ik ook hier hulp mag vragen met een patroon! Ben nu niet concreet bezig maar echt superlief
Het lijkt inderdaad in begin abracadabra maar als je eenmaal ziet hoe het in elkaar zit vallen heel veel kwartjes. Het is eigenlijk best simpel maar heeft mij ookk wel even gekost. Ik heb het van mijn schoonmoeder geleerd. Maar zijn genoeg mensen die je kunnen helpen of inderdaad bij een winkel of online een cursus volgen.

Youtube is ook goed als beginnerscursus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de haak videos van Wolplein ook wel goed en duidelijk op YouTube. Die gaan ook niet zo snel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
02-01-2023 11:11
Misschien vragen of de mod de titel klein beetje aanpassen ?
Ik.zou zeggen waarom niet.... als Topic statter met een vraag is er eigenlijk heel tof een soort gesprek ontstaan. Waarom biet voortzetten (al dan niet mer aangepaste titel) ik heb nu alweer 1001 ideeen 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
02-01-2023 12:44
Ik.zou zeggen waarom niet.... als Topic statter met een vraag is er eigenlijk heel tof een soort gesprek ontstaan. Waarom biet voortzetten (al dan niet mer aangepaste titel) ik heb nu alweer 1001 ideeen 😀

Leuk! Ik denk dat jij dat, als starter van dit topic, even moet vragen in het modtopic, of je eigen OP staffen met dat verzoek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
ik teken. Soms breien of borduren. Haken zelden omdat dat niet meer goed lukt. Hand verkrampt na een tijdje.

En ik maak beesten. Beetje zoals beren maar dan géén beren. :$


leuk topic dit.
ik was liever knolselder....
pastinaak schreef:
02-01-2023 17:14
ik teken. Soms breien of borduren. Haken zelden omdat dat niet meer goed lukt. Hand verkrampt na een tijdje.

En ik maak beesten. Beetje zoals beren maar dan géén beren. :$


leuk topic dit.
Hoe maak je die beesten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik brei. Truien, versten en mutsen, voor mezelf en soms voor iemand anders. Ik ben eenvoudig begonnen daarna iets met ajour, toen kabels en daarna heb ik mezelf geleerd met twee kleuren te breien. Op die manier blijft er een beetje uitdaging inzitten.

Op garnstudio kan je veel gratis patronen vinden. Dit is bijvoorbeeld een leuke simpele trui om mee te beginnen https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=11091&cid=7. Je hoeft alleen maar recht, averecht en meerderen en minderen te kunnen. Bij Wolplein hebben ze goede filmpjes, maar het beste kan je googelen op bijvoorbeeld ‘meerderen breien’. Wol van drops is ook wel oke, vaak best goedkoop te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elfje* schreef:
02-01-2023 17:28
Hoe maak je die beesten?
hi Elfje, bedoel je welk materiaal?
mohair (berenstof dus), vilt en soms ook andere stofjes
ik was liever knolselder....
Alle reacties Link kopieren Quote
Die garnstudio site is ook heel fijn voor haakpatronen inderdaad. En je kunt op internet bijpassende filmpjes vinden als je er niet uitkomt zelf. Ik heb al heel wat dingen daarvan gemaakt. Terwijl ik vorig jaar nog nooit gehaakt had.
Ik vind zelf haken veel makkelijker dan breien, omdat je het makkelijker kunt uithalen en zien wat je fout doet. Naar mijn idee dan. Een steek laten vallen op mn breiwerk is echt balen. De haaknaald uit je werk laten vallen is een stuk minder problematisch 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
pastinaak schreef:
02-01-2023 17:50
hi Elfje, bedoel je welk materiaal?
mohair (berenstof dus), vilt en soms ook andere stofjes
Dat heb ik ook gedaan van echte Steiff stof
Vaak hebben haakpatronen ook een tekening erbij. Ik vind dat zelf vaak makkelijker dan alleen lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je eigenlijk alles leuk vind (en niet kan kiezen, zoals ik) dan kan ik je echt een poppenhuis aanraden. Kan je zo gek en groot maken als je wil en je kan alle technieken erin kwijt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn droom atelier gebouwd in miniaturen formaat, het is een boomhut in een zelf gemaakte boom, in een bloempot. Mijn moeder maakt een muizen huis, mijn zus een Barbie huis en binnenkort gaan we beginnen aan het autohuis voor mijn neefje.
Het is vooral figuurzagen, klei, schilderen, naaien en heel veel met fantasie, dus we letten altijd op alles, bijvoorbeeld een bijzondere kraal wordt een vaasje op tafel, knutsel dr een bloempje bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pepernootje schreef:
02-01-2023 18:08
Dat heb ik ook gedaan van echte Steiff stof
@pepernootje: ik gebruik bijna altijd Schulte
ik was liever knolselder....
Alle reacties Link kopieren Quote
pastinaak schreef:
02-01-2023 18:19
@pepernootje: ik gebruik bijna altijd Schulte
Superleuk!
Ik heb jaren gehaakt, maar was er opeens helemaal klaar mee. Heb nu een borduurset gekocht. Vind het tot nu toe leuk en het voordeel is dat het minder plek in beslag neemt dan alle wol/acryl (haakte vooral dekens)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag een goedkoop borduur setje bij de zeeman gehaald. Iemand handige sites voor de verschillende steken? (heet dat zo?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Pepernootje schreef:
02-01-2023 18:20
Superleuk!
maak je geen beren meer?
ik was liever knolselder....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben tegenwoordig aan het naaien en breien. Breien pak je er wel makkelijk bij, met naaien moet je er wel af en toe wat meer tijd ervoor hebben. Ik vind het heerlijk ontspannend. En hoewel ik zelf een goede naaimachine heb, ga ik het liefst naar naailes toe.
Nu je het zegt, ik voel me niet zo lekker dus een mooi moment om mijn breiwerk erbij te pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee nu niet meer, mijn tante deed het vroeger van goedkopere stof, toen per toeval met iemand in contact gekomen die aan die steiffvachten kon komen toen met moeder en tante wel aardig wat gemaakt iets van 15 ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de breisterren onder ons hoe krijgen jullie de zijkanten mooi recht , welke kantsteek gebruiken jullie ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
02-01-2023 19:04
Voor de breisterren onder ons hoe krijgen jullie de zijkanten mooi recht , welke kantsteek gebruiken jullie ?
Ik doe deze: de eerste steek recht afhalen (dus zonder breien op de rechternaald zetten) en de laatste steek recht breien. Dit zowel op de rechte als de averechte kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinaT schreef:
02-01-2023 19:45
Ik doe deze: de eerste steek recht afhalen (dus zonder breien op de rechternaald zetten) en de laatste steek recht breien. Dit zowel op de rechte als de averechte kant.
Dankjewel !
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
02-01-2023 13:20
Leuk! Ik denk dat jij dat, als starter van dit topic, even moet vragen in het modtopic, of je eigen OP staffen met dat verzoek.
Ga het even uitzoeken, nog nooit gedaan maar moet gaan lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
01-01-2023 21:39

Dapper wat doe je bijvoorbeeld met je borduursels?
Ik was ze, doe ze in een luchtdicht zakje en leg ze in de kast :facepalm:
Niets dus. Gaat mij puur om het proces, het bezig zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven