Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1577 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
dianaf schreef:
22-01-2025 15:33
Eentje met voor een lenteachtig waterverf schilderijtje. Eentje over gelliplate (afdrukken maken). En eentje voor pastelkrijt.

Heeft iemand nog tips voor plekken waar je leuke creatieve workshops kunt doen?

Een breiclubje lijkt mij erg leuk. Nou ja, ik brei niet, maar een clubje lijkt mij ook wel iets. Al is het maar als stok achter de deur dat ik elke week/2 weken iets met een bepaalde hobby doe.

Zit je op Facebook? Dan kan je groepen als Workshops in de regio en Workshops-Cursussen volgen. Komen soms leuke dingen voorbij. Helaas zelden in mijn omgeving.
Quilten alleen met de machine en dan eigenlijk alleen van die quilts voor babybedjes of peuterbedden.
Ik doe wel met de hand zelfgemaakte (denim)kleding wat opleuken met sashiko.

@dianaF: klinkt leuk die workshops. Tips voor breiclubjes: je zou op stitch ‘n bitch kunnen zoeken plus plaatsnamen in de omgeving
Ik ben de laatste tijd weer wat actiever met kleuren. Ik merk alleen dat ik me best wel erger aan mijn (goedkope) potloden die weinig kleur afgeven.
Nu wil ik mezelf een goede set potloden cadeau doen. Ik heb de Faber-Castell polychromos gezien. Iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me een beetje af of dit zich loont, aangezien ik gewoon kleur en niet met lagen enzo werk. Of zou ik dan net zo goed met een goedkopere set uit de voeten kunnen?
Ik heb wel de polychromos. Kleurafgifte is wel echt anders dan gewone goedkopere potloden. Ik heb zelf nog niet zo heel veel er mee gewerkt in lagen. Derwent en caran dache schijnen ook goed te zijn maar vrees dat die nog hoger geprijst zijn.
Zit er geen winkel in de buurt waar je ze kan testen?
Weet hier namelijk wel een schilderswinkel die diverse producten heeft maar misschien heeft bv pipoos ofzo dat ook?
LemoosGaatDoor schreef:
22-01-2025 19:04
Quilten alleen met de machine en dan eigenlijk alleen van die quilts voor babybedjes of peuterbedden.
Ik doe wel met de hand zelfgemaakte (denim)kleding wat opleuken met sashiko.

@dianaF: klinkt leuk die workshops. Tips voor breiclubjes: je zou op stitch ‘n bitch kunnen zoeken plus plaatsnamen in de omgeving
Moest even googlen wat shashiko was maar dat ziet er ook leuk uit zeg. Heb je wat foto’s van je projectjes?
CreaMus schreef:
28-01-2025 19:19
Ik ben de laatste tijd weer wat actiever met kleuren. Ik merk alleen dat ik me best wel erger aan mijn (goedkope) potloden die weinig kleur afgeven.
Nu wil ik mezelf een goede set potloden cadeau doen. Ik heb de Faber-Castell polychromos gezien. Iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me een beetje af of dit zich loont, aangezien ik gewoon kleur en niet met lagen enzo werk. Of zou ik dan net zo goed met een goedkopere set uit de voeten kunnen?
Ik heb de 120 doos en ook zonder blenden en met lagen werken geeft die gewoon onwijs goed af. Ik ben er erg tevreden over. Je kan er vaak ook 1 kopen om te testen. Wat mij betreft iedere cent waard.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het verschil tussen een goed kleurpotlood en een kinderpotlood is al enorm als je gewoon 1 kleur wilt doen.

Ik heb nog een oude doos Bruynzeels en die zijn kwalitatief ook beter dan wat je nu hebt.
Sierlijk schreef:
22-01-2025 19:01
Zit je op Facebook? Dan kan je groepen als Workshops in de regio en Workshops-Cursussen volgen. Komen soms leuke dingen voorbij. Helaas zelden in mijn omgeving.
Ik heb gelijk even gekeken en mij aangemeld bij wat groepen. Merci!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
CreaMus schreef:
22-01-2025 18:20
Ja een breiclubje lijkt mij ook leuk inderdaad. Ik zou het vooral leuk vinden om met mensen in aanraking te komen van mijn leeftijd (begin 30). Ik heb het idee dat de breiclubben over het algemeen bestaan uit wat oudere mensen.
Ik weet niet uit welke regio je komt maar hier in Breda bv zit een hele leuke wolwinkel . Wol van eigen schapen maar ook wat andere mooie merken . Die hebben een wekelijkse inloop brei-avond en echt ook de leeftijdsgroep die jij zoekt . Zo zijn er vast meer
Ik heb van het weekend een beetje zitten tekenen. Ik doodle heel veel tijdens vergaderingen, want anders gaan mijn hersenen op standby. Dit was een ideetje waar ik al weken steeds naar terug ging, dus nu maar uitgewerkt op een envelop.

Afbeelding
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mooi! Grappig ook hoe de ogen gezien van linksboven naar rechtsonder ‘boos’ of ‘moe’ kijken maar gezien van rechtsonder naar linksboven juist open en vriendelijk
LemoosGaatDoor schreef:
03-02-2025 11:44
Mooi! Grappig ook hoe de ogen gezien van linksboven naar rechtsonder ‘boos’ of ‘moe’ kijken maar gezien van rechtsonder naar linksboven juist open en vriendelijk
Dat had ik nog geen eens gezien.

Ik bedacht mij toen ik bijna rechtsonderin was, dat het leuker was als ze allemaal ook nog een andere kant op keken. :lol: Nou ja, volgende keer dan maar.
Dianaf, hoe dan ook leuk geworden!
Ik ben bijna klaar met een gehaakt vestje voor een bejaarde tante van mijn man. Had er al eerder eentje gehaakt voor haar, deze werd wat sleets en ze draagt m veel. Haar een nieuwe beloofd. Ze is binnenkort jarig, dus een leuk cadeautje.

Ben nog bezig met een bloemenschilderijtje waar ik niet erg tevreden over ben. Gelukkig met acrylverf, dus makkelijk aan te passen. Wil nog eens gaan proberen om te gaan werken met structuurverf/pasta. Zie daar zulke mooie voorbeelden van voorbij komen op het www. Bijna stucen met een paletmes. Lijkt me leuk om ook eens een poging te wagen.
Tuingravin schreef:
03-02-2025 13:36
Dianaf, hoe dan ook leuk geworden!
Ik ben bijna klaar met een gehaakt vestje voor een bejaarde tante van mijn man. Had er al eerder eentje gehaakt voor haar, deze werd wat sleets en ze draagt m veel. Haar een nieuwe beloofd. Ze is binnenkort jarig, dus een leuk cadeautje.

Ben nog bezig met een bloemenschilderijtje waar ik niet erg tevreden over ben. Gelukkig met acrylverf, dus makkelijk aan te passen. Wil nog eens gaan proberen om te gaan werken met structuurverf/pasta. Zie daar zulke mooie voorbeelden van voorbij komen op het www. Bijna stucen met een paletmes. Lijkt me leuk om ook eens een poging te wagen.
Dat stuccen met plamuurmes heeft een van mijn kinderen laatst gedaan. Is echt heel mooi geworden ik dacht dat ze schilderij gekocht had.
Op tiktok/you tube is er veel over te vinden.
Ik stuitte net op een atelier dat workshops heeft voor tuften. Ohhh wat leuk dacht ik gelijk…..ik vind ook gewoon veel te veel leuk om te doen. Als kind ging ik altijd iedere woensdag naar een creatieve middag van het leger des heils. Er gingen veel kinderen vanuit de wijk. Betaalde je per keer een klein bedrag en daar werden steeds zulke leuke dingen gedaan. Heb daar leren macrameën, manden vlechten, kunstwerken maken met spijkers en draad. Echt heel leuk. Van die dingen waar je niet jaren mee bezig wil zijn en dus alle spullen voor moet kopen maar het leuk is om eens te doen voor een project.
Dat zou ik als volwassene nog wel willen zoiets. Gewoon lekker iedere week wat uitproberen of een paar weken lang een project maken en dan weer naar iets anders.
Helaas zijn losse workshops niet te betalen om dat iedere week te doen :cry:
Tuingravin, ik vind hem ook erg leuk. Zelfs beter dan mijn doodles met ballpen. :cheer2:

love2dance, elke week (of eens per maand) iets proberen lijkt mij ook erg leuk.

De tufting workshops zijn idd niet goedkoop!
Ohja, tufting heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Love2dance, ik vind ook veel te veel dingen leuk. Ik zou zonder me te vervelen de hele dag creatief bezig kunnen zijn met verschillende dingen. Helaas kan dat niet, haha.

Wat ik ook wel eens zie zijn die borduurdingen waarbij je alleen aan de bovenkant van de stof hoeft te prikken en dat apparaatje doet dan de onderkant en haalt het garen weer naar boven. Iemand daar ervaring mee? Lijkt me handig om kleding (vooral spijkerstof) mee te borduren. Ik heb een zwart jeansjurkje dat ik op wil fleuren met borduurwerk, maar de stof is nogal stug. Dan is de naald erdoorheen halen een klusje.
Ik zie zo veel leuke dingen, maar ik kom tijd te kort!

Nu bezig met een verbouwing, veel staat in dozen ergens. Maar heb gewoon geen tijd om te haken of te breien. Maar....ik ben wel bezig met een mozaiek. Het is de bedoeling dat eind februari deze op het muurtje van het inbouw reservoir van de wc terecht komt. Daar gaat al mijn aandacht even naar toe momenteel. Wordt wel waanzinnig mooi, maar ook veel werk en zal blij zijn als het tegen de muur zit en er weer ruimte voor andere creatieve hobbies komt.
TheQuickBrownFox schreef:
03-02-2025 17:38
Ik zie zo veel leuke dingen, maar ik kom tijd te kort!

Nu bezig met een verbouwing, veel staat in dozen ergens. Maar heb gewoon geen tijd om te haken of te breien. Maar....ik ben wel bezig met een mozaiek. Het is de bedoeling dat eind februari deze op het muurtje van het inbouw reservoir van de wc terecht komt. Daar gaat al mijn aandacht even naar toe momenteel. Wordt wel waanzinnig mooi, maar ook veel werk en zal blij zijn als het tegen de muur zit en er weer ruimte voor andere creatieve hobbies komt.
Mozaïek is ook gaaf en leuk om te doen. Zelf heb ik ook een mozaïek gemaakt met schelpen, in de badkamer. En ik maak staptegels voor in de tuin met kiezelmozaiek. Ik gebruik daar ook stukjes glas, schelpen, knikkers, van alles voor. Waar mozaïek jij mee? Stukjes tegel, of gekocht mosaiekmateriaal?
Ik gebruik 7 kleuren geglazuurde tegeltjes in het formaat 0,5 x 0,5 cm welke ik in een patroon gelegd heb. Ooit lang geleden een glasmozaiek gezien, dat vond ik zo waanzinnig mooi maar dat was onbetaalbaar voor mij. En toen dacht ik: dat kan ik ook..... ik heb alleen geen glasmozaiek gebruikt. Zal wel blij zijn als het tegen de muur zit! Eind februari is het zo ver!
TheQuickBrownFox schreef:
03-02-2025 18:17
Ik gebruik 7 kleuren geglazuurde tegeltjes in het formaat 0,5 x 0,5 cm welke ik in een patroon gelegd heb. Ooit lang geleden een glasmozaiek gezien, dat vond ik zo waanzinnig mooi maar dat was onbetaalbaar voor mij. En toen dacht ik: dat kan ik ook..... ik heb alleen geen glasmozaiek gebruikt. Zal wel blij zijn als het tegen de muur zit! Eind februari is het zo ver!
Glasmozaiek is inderdaad heel prijzig. Maar met geglazuurde tegeltjes kan het natuurlijk ook prima. Ben benieuwd naar je project, het klinkt goed hoor!
Ik zit nu lekker op de bank met restjes borduurzijde en mijn jeansjurk. Ben d’r bloemetjes op aan het borduren. Zonder patroon, lekker doedelen, maar dan op stof.
Dat klinkt leuk en gezellig knus. Mooi doel zo met de lente in het vooruitzicht.
love2dance schreef:
03-02-2025 13:47
Dat stuccen met plamuurmes heeft een van mijn kinderen laatst gedaan. Is echt heel mooi geworden ik dacht dat ze schilderij gekocht had.
Op tiktok/you tube is er veel over te vinden.
Ik stuitte net op een atelier dat workshops heeft voor tuften. Ohhh wat leuk dacht ik gelijk…..ik vind ook gewoon veel te veel leuk om te doen. Als kind ging ik altijd iedere woensdag naar een creatieve middag van het leger des heils. Er gingen veel kinderen vanuit de wijk. Betaalde je per keer een klein bedrag en daar werden steeds zulke leuke dingen gedaan. Heb daar leren macrameën, manden vlechten, kunstwerken maken met spijkers en draad. Echt heel leuk. Van die dingen waar je niet jaren mee bezig wil zijn en dus alle spullen voor moet kopen maar het leuk is om eens te doen voor een project.
Dat zou ik als volwassene nog wel willen zoiets. Gewoon lekker iedere week wat uitproberen of een paar weken lang een project maken en dan weer naar iets anders.
Helaas zijn losse workshops niet te betalen om dat iedere week te doen :cry:
Ja, dat lijkt me geweldig!
Ik zag dat ze in een dorp verderop, elke zoveel weken een soort creamiddag hebben, maar voor mensen tussen de 18 en 30. Met een kleine bijdrage. Ik ben te oud.

Maar als zoiets mij bijvoorbeeld een € 10 per keer zou kosten, dan zou ik dat ook prima vinden.
dianaf schreef:
06-02-2025 14:22
Ik zag dat ze in een dorp verderop, elke zoveel weken een soort creamiddag hebben, maar voor mensen tussen de 18 en 30. Met een kleine bijdrage. Ik ben te oud.

Maar als zoiets mij bijvoorbeeld een € 10 per keer zou kosten, dan zou ik dat ook prima vinden.
Hier een dorp verderop is het voor alle leeftijden, maar op dinsdagmiddag tussen half 1 en 2. Heb toen met een paar dames overlegd of het bijv. niet om de week op avond zou kunnen, maar tot nu toe hebben ze er niks mee gedaan. Ze klagen alleen wel dat er geen jongere dames komen. Tja, die werken gewoon of zitten met kleine kindjes thuis.
Gewoon _melon met login problemen
Tuingravin schreef:
03-02-2025 17:21
Ohja, tufting heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Love2dance, ik vind ook veel te veel dingen leuk. Ik zou zonder me te vervelen de hele dag creatief bezig kunnen zijn met verschillende dingen. Helaas kan dat niet, haha.

Wat ik ook wel eens zie zijn die borduurdingen waarbij je alleen aan de bovenkant van de stof hoeft te prikken en dat apparaatje doet dan de onderkant en haalt het garen weer naar boven. Iemand daar ervaring mee? Lijkt me handig om kleding (vooral spijkerstof) mee te borduren. Ik heb een zwart jeansjurkje dat ik op wil fleuren met borduurwerk, maar de stof is nogal stug. Dan is de naald erdoorheen halen een klusje.
Ja punchen heet dat ! Heb ik als kind ooit gedaan. Maar volgens mij blijven dan de lusjes los zitten aan de achterkant. Lijkt me niet geschikt ipv borduren. Ook als je aan een lusje aan de voorkant trekt dan haal je zo het hele draad eruit. Dus is meer iets voor aan de muur. Misschien dat het vast te zetten is aan de achterkant?
Creachick heeft laatst een you tube video gemaakt met dingen die ze ging testen en daar zat zo;n ding bij. Kun je zien hoe het werkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven