dakkapel.. tips en trucs
zaterdag 6 december 2014 om 19:42
wij overwegen een dakkapel over de breedte van ons huis .. Wij hebben een schuin dak al vanaf de eerste verdieping dus is het bijv. in onze badkamer erg laag en krap. Door die dakkapel hebben we meer sta-ruimte in de badkamer en ook in 1 van de slaapkamers hebben we dan meer ruimte.
Iemand enig idee wat zoiets moet kosten ?
We willen denk ik een pre-fab ding, kunstof zonder toeters en bellen..
Heb je daarvoor een vergunning nodig ?
En als je zo'n ding koopt bij een dakkappellenboer , is de prijs dan all in (dus plaatsing incl. hijskraan (hij kan niet achter ons huis zomaar, het moet over het dak heen))..
Wie heeft ervaring met een leverancier (goede ervaring uiteraard) en hoe pak je het aan? Nodigen we een aantal bouwers uit ? Werkspot ?
Kortom.. ik weet niets
Iemand enig idee wat zoiets moet kosten ?
We willen denk ik een pre-fab ding, kunstof zonder toeters en bellen..
Heb je daarvoor een vergunning nodig ?
En als je zo'n ding koopt bij een dakkappellenboer , is de prijs dan all in (dus plaatsing incl. hijskraan (hij kan niet achter ons huis zomaar, het moet over het dak heen))..
Wie heeft ervaring met een leverancier (goede ervaring uiteraard) en hoe pak je het aan? Nodigen we een aantal bouwers uit ? Werkspot ?
Kortom.. ik weet niets
zaterdag 6 december 2014 om 19:58
Check eerst maar of je een vergunning nodig hebt!
Aan de achterkant van je huis mag er veel zonder vergunning, maar aan de voorkant moet je vrijwel zeker bij de gemeente een vergunning aanvragen.
Je hebt wel een aannemer nodig voor plaatsing (of een hele handige man..). Er gaat een stuk van het dak af, er moet een opbouw komen etc. Het is meer dan alleen maar even zo'n ding naar boven takelen...
Aan de achterkant van je huis mag er veel zonder vergunning, maar aan de voorkant moet je vrijwel zeker bij de gemeente een vergunning aanvragen.
Je hebt wel een aannemer nodig voor plaatsing (of een hele handige man..). Er gaat een stuk van het dak af, er moet een opbouw komen etc. Het is meer dan alleen maar even zo'n ding naar boven takelen...
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
zaterdag 6 december 2014 om 20:00
Mijn ouders hebben ooit een dakkapel laten bouwen en zij hadden daar wel vergunning voor nodig ja. De dakkapel mocht niet breder worden dan 1/3 van de breedte van het totale dak om om de eenheid in het straatbeeld niet aan te tasten
Aanpak: googelen, googelen, googelen. En offertes opvragen (en daarbij ook weer googelen naar de betrouwbaarheid van de aannemer uiteraard).
Dat zou mijn eerste stap zijn.
Aanpak: googelen, googelen, googelen. En offertes opvragen (en daarbij ook weer googelen naar de betrouwbaarheid van de aannemer uiteraard).
Dat zou mijn eerste stap zijn.
zaterdag 6 december 2014 om 22:22
Even googelen geeft meteen ook al een hoop hits op een prijsindicatie (zoekwoorden: wat kost dakkapel), bijv. deze:
http://www.kapdak.nl/wat-kost-een-dakkapel-ongeveer
http://www.kapdak.nl/wat-kost-een-dakkapel-ongeveer
zaterdag 6 december 2014 om 22:28
Wij hebben hetzelfde qua schuin dak. Ons huis is 5m breed en hier kwam het al snel rond de 5000 euro uit. Ik heb er nog steeds geen laten plaatsen. Mis het toch niet echt. Gaat bij ons om onze slaapkamer en het hobbykamertje ernaast. Ik heb ook geen zin in de troep binnen. Moet er toch weer het een en ander geschilderd en afgewerkt worden, ik zie daar zo tegenop. Denk dus dat hij er nooit komt hier, ik heb nu liever eerst een nieuwe keuken (en dan een andere auto, verre reis enz enz. Kortom, hier heeft hij weinig prioriteit ).
zondag 7 december 2014 om 01:06
Check even bij wat buren of zij niet misschien ook een dakkapel willen, dan kun je misschien een leuk groepsvoordeel bedingen bij een aannemer.
Ik zou zelf een paar offertes laten opmaken door solide, liefst grote, aannemers uit de buurt. Maar voor mij is "laagste prijs" dan ook niet het belangrijkste criterium. Niet dat ik zo rijk ben maar omdat ik weet dat goedkoop ook duurkoop kan zijn en omdat ik liever de ondernemers in mijn regio spek dan die uit een andere. Voor mij is kwaliteit, planning en garantie namelijk heel belangrijk en ik weet dat ik daarvoor moet betalen.
Ik zou zelf een paar offertes laten opmaken door solide, liefst grote, aannemers uit de buurt. Maar voor mij is "laagste prijs" dan ook niet het belangrijkste criterium. Niet dat ik zo rijk ben maar omdat ik weet dat goedkoop ook duurkoop kan zijn en omdat ik liever de ondernemers in mijn regio spek dan die uit een andere. Voor mij is kwaliteit, planning en garantie namelijk heel belangrijk en ik weet dat ik daarvoor moet betalen.
woensdag 10 december 2014 om 13:37
Wij laten op dit moment een dakkapel plaatsen.
Is wel in combinatie met een zolderverbouwing met het nodige gesloop, nieuwbouw, vervangen kozijnen en ramen van de bestaande dakkapel aan de achterzijde, en dus het plaatsen van een nieuwe dakkapel en een dakraam aan de voorzijde.
Voor de dakkapel (3m breed) zelf zijn we ongeveer 3500 euro ex btw kwijt. Maar ik zeg het even uit mijn hoofd, naast het feit dat het een onderdeel van een grotere offerte is.
Totaal met de hele verbouwing gaan we wel over de 20.000 heen. Maar dat is dan ook inclusief vloer, behang, schilderwerk, kleine dingetjes die extra gedaan moeten worden, inrichting van de kamers. Die kosten heb je dan ook.
Is wel in combinatie met een zolderverbouwing met het nodige gesloop, nieuwbouw, vervangen kozijnen en ramen van de bestaande dakkapel aan de achterzijde, en dus het plaatsen van een nieuwe dakkapel en een dakraam aan de voorzijde.
Voor de dakkapel (3m breed) zelf zijn we ongeveer 3500 euro ex btw kwijt. Maar ik zeg het even uit mijn hoofd, naast het feit dat het een onderdeel van een grotere offerte is.
Totaal met de hele verbouwing gaan we wel over de 20.000 heen. Maar dat is dan ook inclusief vloer, behang, schilderwerk, kleine dingetjes die extra gedaan moeten worden, inrichting van de kamers. Die kosten heb je dan ook.
woensdag 10 december 2014 om 13:41
Qua proces zijn we naar de kozijnenboer gegaan waar we een paar jaar geleden onze kozijnen vandaan hadden. Die bevielen ons goed, en ze deden ook dingen met dakkapellen. Uiteindelijk aan dat bedrijf dus een aantal aannemers gevraagd, die uitgenodigd om een offerte uit te brengen. Die zijn allemaal gaan kijken, ondertussen zijn wij met onze plannen naar de gemeente gegaan om een vergunning aan te vragen (voorkant was in ons geval niet vergunningsvrij). Vergunning is niet direct toegekend, omdat we een bredere dakkapel wilden dan mocht. Dus tekeningen aangepast, ondertussen ook een aantal wijzigingen in de plannen aangebracht en twee van de vier aannemers benaderd om een gewijzigde offerte uit te brengen op basis van de aangepaste plannen. Uiteindelijk een keuze gemaakt voor de aannemer die het beste met ons meedacht, en die een (naar ons idee) realistisch verschil in de offerte gaf. De ene aannemer bleef ondanks het schrappen van een aantal onderdelen nagenoeg gelijk in zijn bedrag, de ander werd beduidend minder terwijl die in eerste instantie de duurste was. Uiteindelijk daar toch voor gekozen.
woensdag 10 december 2014 om 13:49
Wij willen er ook graag eentje, aan de ene kant van het huis (tuinkant) ook al dak vanaf de eerste verdieping, betreft dus slaapkamer zoon en het hobbykamertje.
De kosten houden ons voorlopig ook nog tegen. Voor 5.000 zou ik het wel doen, maar komen we tegen de 15.000/20.000 dan vind ik dat momenteel nog te duur. Het heeft geen haast, maar er zijn nog wel zoveel andere dingen die we eigenlijk zouden willen doen/aanschaffen... Stel het dus voorlopig nog even uit.
De kosten houden ons voorlopig ook nog tegen. Voor 5.000 zou ik het wel doen, maar komen we tegen de 15.000/20.000 dan vind ik dat momenteel nog te duur. Het heeft geen haast, maar er zijn nog wel zoveel andere dingen die we eigenlijk zouden willen doen/aanschaffen... Stel het dus voorlopig nog even uit.