De kat van de buren

03-07-2014 22:17 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, we hebben geen hekel aan katten We zijn er juist dol op. Vandaar dat wij onze flinke tuin hebben afgesloten voor onze eigen katten. We hebben een schutting van 2 meter met licht schrikdraadje. We hebben hele kleine katten, dus geen enorme spanning, maar een lichte tinteling. Katten zijn sowieso vrij huiselijk en hebben nog nooit een poging tot ontsnappen gedaan.

Maar nu: de kater van de buurvrouw wacht totdat onze katten in de tuin zitten, springt dan direct over de schutting en neemt ze te grazen. We hebben hierdoor met twee van de drie al bij de dierenarts gezeten met flinke bijtwonden. Gevolg: onze katten durven niet meer in de tuin. Ik kan ook telkens een niet zo leuke kat gaan vangen die met gemak in onze tuin springt, maar er niet zo makkelijk uit komt.

De buurvrouw wil er niets aan doen. We mogen hem nat gooien, maar dan zit ik met een natte, geflipte kat in mijn tuin. Ik ben gek op katten, maar dit vind ik toch wel vervelend. We hebben niet voor niets een huis met een grote tuin gekocht en we hebben niet voor niets de tuin laten afsluiten voor onze eigen katten. Ik vind dat katten naar buiten moeten kunnen (in een veilige omgeving). Dat kan nu helaas niet meer.

Aangezien ik weet dat er hier veel kattenmensen zitten: hebben jullie tips? Hoe zorg ik ervoor dat een kat van een ander niet onze eigen katten uit onze eigen tuin verjaagt?
Door je buren vriendelijk doch dringend te verzoeken dezelfde voorzorgsmaatregelen te nemen als jij?

Ik schrok me toevallig 10 minuten geleden helemaal dood. Ik zie ineens iets lopen hier in de woonkamer. Was het het jonge katje van de buren 2 huizen verderop. Ik baal daar ook van, heb het beestje op niet al te vriendelijke wijze verjaagd. ksssttttttt
Zorg dat je eigen katten ook gewoon makkelijk de tuin in en uit kunnen. Het gaat volledig tegen de natuur en het wezen van een roofdier in om opgesloten te zitten.

Maar goed, als je dat per se niet wilt dan zal je je tuiin hermetisch af moeten sluiten voor andere katten. Want zelfs al zou de buurvrouw haar kat binnenhouden (ik hoop het niet), dan kan er altijd wel weer een andere kat jouw tuin in om te klieren.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Hoe/waar sprint de kat precies. Gebruikt hij een opstap aan de andere kant zoals een kliko of komt hij via een schuurdak. Kunnen jullie iets aan de gebruikelijke route van deze kat veranderen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat onaardig van de buurvrouw. Kun je het voltage van het schrikdraad verhogen? Je zegt dat jouw katten toch geen pogingen doen om de tuin te verlaten, wellicht dat het helpt de indringer buiten te houden.
Probeer uit te vinden hoe de indringer binnenkomt en dat evt extra af te schutten.

Hier hebben wij een stukje gaas schuin op de rand van de schutting zodat ze er niet overheen kunnen.

Er stond ineens een vreemde kat hier in de tuin en ook in huis, dit tot zeer grote woede van mijn katten. Daar was hij echter niet van onder de indruk. Ook een gieter water niet.

Toen ik eens ging zoeken waar het beest binnen kwam bleek een stuk gaas los en aan de haren die eraan hingen te zien kwam hij daar langs. Nu dichtgemaakt en kat niet weer gezien.
quote:netniet schreef op 03 juli 2014 @ 22:21:

Door je buren vriendelijk doch dringend te verzoeken dezelfde voorzorgsmaatregelen te nemen als jij?

Ik schrok me toevallig 10 minuten geleden helemaal dood. Ik zie ineens iets lopen hier in de woonkamer. Was het het jonge katje van de buren 2 huizen verderop. Ik baal daar ook van, heb het beestje op niet al te vriendelijke wijze verjaagd. kssstttttttAch echt heb je een kitten weggejaagd? Dat zou ik niet kunnen hoor die zou ik terug gebracht hebben zeker als ik weet wij ze hoort althans je schrijft jonge kat dus ik neem aan dat hij/zij eigenlijk nog niet naar buiten mag en is weggelopen in een onbewaakt ogenblik maar misschien is dat niet het geval.
quote:Dana schreef op 03 juli 2014 @ 22:22:

Zorg dat je eigen katten ook gewoon makkelijk de tuin in en uit kunnen. Het gaat volledig tegen de natuur en het wezen van een roofdier in om opgesloten te zitten.

Maar goed, als je dat per se niet wilt dan zal je je tuiin hermetisch af moeten sluiten voor andere katten. Want zelfs al zou de buurvrouw haar kat binnenhouden (ik hoop het niet), dan kan er altijd wel weer een andere kat jouw tuin in om te klieren.Moet ik met jouw stelling het dan maar op de koop toe nemen dat ik, zoals zojuist, me helemaal rotschrik omdat ik hier ineens iets zie lopen en ik in MIJN huis de kat van de buren rond heb lopen?
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 03 juli 2014 @ 22:34:

[...]

Ach echt heb je een kitten weggejaagd? Dat zou ik niet kunnen hoor die zou ik terug gebracht hebben zeker als ik weet wij ze hoort althans je schrijft jonge kat dus ik neem aan dat hij/zij eigenlijk nog niet naar buiten mag en is weggelopen in een onbewaakt ogenblik maar misschien is dat niet het geval.Het is niet echt een kitten meer, maar volgens mij nog niet volgroeid, klein katje. Ik zit hier heel stilletjes, schrik me rot, dacht dat er een rat rondliep, en nee, ik jaag ze weg, om ze te leren dat het niet leuk is dat ze een poging wagen hier binnen te komen. In de tuin vind ik prima, maar niet in mijn huis. Ik wil geen huisdieren in mijn huis, dus ook niet van de buren.
quote:Dana schreef op 03 juli 2014 @ 22:22:

Maar goed, als je dat per se niet wilt dan zal je je tuiin hermetisch af moeten sluiten voor andere katten. Want zelfs al zou de buurvrouw haar kat binnenhouden (ik hoop het niet), dan kan er altijd wel weer een andere kat jouw tuin in om te klieren.

Ik zou ze graag vrij rond laten lopen, maar soms moet je ze ook tegen invloeden van buitenaf beschermen vind ik persoonlijk. Mensen die niet zo dol op katten zijn bijvoorbeeld. Wij hebben ook nog eens hele bijzondere katten. Ik hou ze liever zelf dan dat ze door iemand verkocht worden en in een appartementje eindigen. Dan maar iets minder ruimte.

Ze hebben het ook niet zo heel slecht hoor. We hebben echt een flinke tuin, met bomen om in te klimmen.
En wat betreft de route: ik heb dan medewerking van de buuf nodig. En zij heeft daar dus geen zin in.

Stroom door dat dier jagen zonder toestemming vind ik ook niet zo netjes. Ik vind eigenlijk dat ik dat niet kan maken.
Het probleem is dat katten niet luisteren dus wat kan de buurvrouw hier aan doen?
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Hoe zo niet mee werken? Indien iets verplaatsen de oplossing is waarom zou je dat dan niet doen? Je kunt toch samen een oplossing maken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Hoe zo niet mee werken? Indien iets verplaatsen de oplossing is waarom zou je dat dan niet doen? Je kunt toch samen een oplossing maken?Hij springt via de stam van een boom. Een beste boom. Ze wil hem niet verplaatsen en dat kan ik mij ook wel voorstellen.
Is het mogelijk dat je tot jouw kittens volwassen zijn een soort net te spannen zodat de kat niet in de tuin kan?

Als je kittens volwassen zijn even overzien of je de stroom hoger zet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Huh? Waarom heb je een schrikdraad als'ie zo laag staat dat het niet werkt? Lijkt me een duur grapje.

Ik zou een extra afrastering maken. die richting de buuf haar huis steekt. Zodat de kat er niet overheen kan omdat hij niet op de schutting kan gaan staan.
Ok, als het een boom is.
Wij hebben een flinke dot stroom op het schrikdraad staan, want onze poes laat zich door een tikje echt niet weerhouden om toch de tuin uit te glippen (en wij hebben buren die er geen been in zien om een kat die in hun tuin komt met niet al te fijne middelen te verjagen), maar er komt door die flinke tets ook geen kat de tuin meer in. Ik zou de stroom dus omhoog gooien. Krijgt een kat niks van en die van jullie komen er toch al niet aan.
quote:Ephina schreef op 03 juli 2014 @ 23:05:

Huh? Waarom heb je een schrikdraad als'ie zo laag staat dat het niet werkt? Lijkt me een duur grapje.

Het schrikdraad is om mijn eigen katten in de tuin te houden. Die wegen een krappe twee kilo. De kat van de buren gok ik toch zeker op zes. Mijn katten zouden het wel goed voelen, maar haar kat blijkbaar niet. Of de prikkel om toch de tuin in te gaan is groter.

Hetzelfde principe wordt gedaan bij paarden en soms bij honden. Het dier moet alleen schrikken, niet worden geëlektrocuteerd
quote:Lughnasadh schreef op 03 juli 2014 @ 23:10:

Wij hebben een flinke dot stroom op het schrikdraad staan, want onze poes laat zich door een tikje echt niet weerhouden om toch de tuin uit te glippen (en wij hebben buren die er geen been in zien om een kat die in hun tuin komt met niet al te fijne middelen te verjagen), maar er komt door die flinke tets ook geen kat de tuin meer in. Ik zou de stroom dus omhoog gooien. Krijgt een kat niks van en die van jullie komen er toch al niet aan.Toch omhoog gooien dus? Moet ik daar niet eerst met de buuf over praten?
De schrikdraad zodanig zetten dat die buurkat er 'n flinke opdonder van krijgt.
quote:raa85 schreef op 03 juli 2014 @ 23:13:

[...]

Toch omhoog gooien dus? Moet ik daar niet eerst met de buuf over praten?Waarom? Ze had zelf maatregelen moeten nemen haar kat binnen te houden toen die jouw katten aangevallen heeft. Ze laat 'm blijkbaar nog steeds los, dus zou gewoon die stroom vol uit zetten.
quote:raa85 schreef op 03 juli 2014 @ 23:13:

[...]

Toch omhoog gooien dus? Moet ik daar niet eerst met de buuf over praten?

Nee, waarom? Hij krijgt niets van een flinke tets hoor(die van ons in ieder geval niet en dat is een klein poesje van krap 4 kilo).

Dat is het risico dat je neemt als je je kat buiten laat lopen. Ik heb ook liever een tets van het schrikdraad als een half doodgemepte kat omdat ie het waagde bij de buren in de tuin een kijkje te nemen.
De kat springt via de boom jullie tuin in, maar hoe komt ie er weer uit dan?

Ik zou ter hoogte van de boom iets met het gaas doen. Desnoods dat het maar een meter in de lucht steekt. De buren krijgen dan de hint ook wel door.
quote:yoshe schreef op 03 juli 2014 @ 23:22:

De kat springt via de boom jullie tuin in, maar hoe komt ie er weer uit dan? Ik vang hem en breng hem weer naar buiten. Soms wel acht keer per dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven