Douche helemaal droogmaken?

11-09-2020 16:17 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik baal van onverwijderbare vlekken op mijn dure, glazen douchedeur. Het lijkt kalk, maar we hebben al jaren onthard water. Het lijkt ingevreten.

De eerste tijd hebben we trouw de douche elke keer droog gemaakt, maar naarmate de vlekken erger werden, verging die motivatie. De tweewekelijkse schoonmaakbeurt haalt amper nog wat uit. (Het hele scala aan middelen geprobeerd).

De leverancier denkt dat het toch kalk is, dat het erin gebeten is, dat het daarom niet te verhelpen is (en adviseert desondanks hun eigen schoonmaakmiddel). En voegt toe dat we toch heus na elke douchebeurt moeten droogmaken.

Nu vraag ik me af: hoe reëel is dat?

Maakt iedereen met een glazen douchedeur deze na elke douchebeurt helemaal droog? Ook met kinderen?

Ben ik echt zo'n luie slons?

Maak jij elke keer de douche helemaal droog?

Totaal aantal stemmen: 275

Ja, tot op de laatste druppel. (28%)
Gedeeltelijk, waar ik makkelijk bij kan. (12%)
Met tegenzin, halfslachtig. (8%)
Ooit wel, maar nu niet meer. (5%)
Ja daaag, ik heb wel wat beters te doen. (43%)
Niet van toepassing/ anders... (3%)
katatoniaaa wijzigde dit bericht op 11-09-2020 18:27
Reden: tikfoutje
0.13% gewijzigd
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
kastella schreef:
11-09-2020 18:31
Eens dat een badkamer een functionele gebruiksruimte is en niet perse iets dat alleen mooi hoeft te zijn.

Muren:
GEkozen voor 60x30 tegels lasergesneden tegels . Dat scheelt al een enorme hoeveelheid voegen (tov het klassieke 15x15) en je hebt dan voegen van slechts 2 mm breed.
Kost wel meer om te zetten, maar het is mooi en veek makkelijker schoon te houden.
Afvoerput:
een zogenaamde "unidrain". Een soort goot tegen de muur. Minimalistisch.

Douchewand: Slechts aan 1 kant en open. Maar vanuit de badkamer kijk je dan vooral tegen de douchewand en niet recht op de persoon die douchet.

De inloopzijde heeft geen afscherming maar lekker belangrijk. Je zou er nog een gordijn kunnen hangen, maar waarom zou je.

Qua principe een beetje als dit, maar dan wel met matglas.
Afbeelding

Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat ik de vloer wel droog trek.
Het lijkt mij altijd zo koud als de douche niet aan alle kanten is afgesloten!
Katatoniaaa schreef:
11-09-2020 16:36
We hebben een waterontharder, dus kalk is er vrijwel niet.

Geprobeerd: groene zeep, afwasmiddel, schoonmaakazijn (in laten weken), div. badkamerreinigers van de supermarkt, Dasty, diverse HG middelen, schuursponsje, wondersponsje van de Wibra, verfkrabber met nieuw stanleymesje, Cif, toiletreiniger, enz.

Ik vrees dat het dan toch mijn eigen schuld is, omdat ik in het hele begin - toen we nog geen ontharder hadden - een paar keer de douche niet heb drooggemaakt.

Maar... het is toch bizar dat kalk zo snel invreet? Terwijl ik jaren opgebouwde kalkaanslag op een plastic douchedeur bij mijn vorige woning gewoon met toiletreiniger er 100% af kreeg?

Ik overweeg nu schuren/polijsten of ondoorzichtige plakfolie op de buitenkant. Dan maar matglas.
Als ik vissen zie drijven dan weet ik tenminste waarom, en dat allemaal voor een glazen deur?
Hier krijg je bijna de doodstraf als je de glazen wanden niet droog maakt......
Zebra123 schreef:
11-09-2020 19:02
Is het ook!
Am Yisrael Chai!
Zebra123 schreef:
11-09-2020 19:02

Dat is het ook. Wij hebben een ommuurde douche. Hartstikke mooi en praktisch (ik weiger een douche droog te maken na gebruik) maar dat gat waar geen muur zit daar hangt nu toch een douchegordijn, want koud.

Overigens heb ik zo ontdekt dat er dus niks mis is met een ouderwets douchegordijn, ik koop ze bij Ikea. Prima kwaliteit, leuke kleuren en prints (je kan zo de hele sfeer in de badkamer aanpassen voor 19,- euro). Ik gooi hem af en toe in de was en als 'ie lelijk wordt flikker ik hem weg en koop ik een nieuwe. Die 20,- euro af en toe wegen voor mij op tegen kou of afdrogen van glazen deuren.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 11-09-2020 19:58
2.86% gewijzigd
JobEva schreef:
11-09-2020 19:35

Gezellig. Jij woont bij je ouders?

Ik vind persoonlijk dat een huis ten dienste van mij moet staan en niet andersom.
JobEva schreef:
11-09-2020 19:35
Doodstraf? Dan ging die douchehoek er bij mooi uit ik hang wel een douchegordijn neer.
fashionvictim schreef:
11-09-2020 19:52
Is het ook!
Geen last van kou. Vloerverwarming zorgt voor een lekkere temperatuur
LAgirl82 schreef:
11-09-2020 18:26
Het is echt maar 1 minuut werk hoor. Even de deur droogtrekken met de trekker.
De handdoek waar je je net mee hebt afgedroogd even de deur en de wanden en de kraan mee drogen en alles netjes weer ophangen.

En ja, mijn kinderen moeten dat ook doen. Willen ze zelfstandig douchen hoort dat erbij!

Het gaat er toch niet om of het veel werk is? Een rekening betalen via mijn telefoon kost ook maar 3 minuten maar daar heb ik ook geen zin in na een lekkere, lome douche voor het slapen (ik douche 's avonds en 's morgens). Ik sta dan in een andere stand.
kastella schreef:
11-09-2020 20:30

Hebben wij ook maar we vonden het toch niet behaaglijk, zo'n open stuk.
Jamaarhoe schreef:
11-09-2020 18:07
Of gebruikt iedereen in jouw huishouden dan elke douchebeurt een schone handdoek?
Hoeveel handdoeken heb je dan? En hoeveel wassen van 60 graden om al die handdoeken weer te wassen?
Wij zijn met 5, de twee jongsten gaan samen. Als we allemaal 1 keer per dag douchen moet ik minimaal 4 handdoeken per dag wassen. Zoiets?
Hier word steeds een schone handdoek gebruikt ( ik gebruik er zelfs 2 ivm mijn lange haren). Wij waren ook met 5 nu is er 1 op kamers. Ik was 3 x 60/90 machines per week.
Mijn kinderen weten niet beter dan nadrogen met de handdoek en dat is echt maar 1 minuutje werk.
kastella schreef:
11-09-2020 20:30
Oh nee, vreselijk die koude lucht in mijn nek in de ochtend. Ik heb een badkamer en suite die ik nooit gebruik omdat ik daar een inloopdouche heb. Ik zat toevallig vanavond na te denken over hoe ik dat ga veranderen.
Am Yisrael Chai!
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die de zin en discipline niet heeft om de douche elke keer droog te maken.

Ideetje nog van de bouwmarkt: commandant. Ook maar eens proberen.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Een beetje of topic maar onze badkamer wordt binnenkort vernieuwd en ik ben zo blij dat we ook een gesloten cabine krijgen! Iedereen die ons adviseerde zei dat het onzin was dat een inloopdouche koud is maar jullie sterken me in onze beslissing :) (nou ja, die van mij, mijn man had een inloopdouche ook prima gevonden). Nu maar proberen het glas wel netjes te houden 😅
Katatoniaaa schreef:
11-09-2020 22:24
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die de zin en discipline niet heeft om de douche elke keer droog te maken.

Ideetje nog van de bouwmarkt: commandant. Ook maar eens proberen.
Probeer het eens met gewone bodyshampoo, wat je zelf ook gebruikt om je schoon te maken. Kam best zijn dat het een combinatie is van huisvet, zeep en kalk is. Dat gaat er af met gewone zeep. Zo heb ik de douchedeuren met antikalkcoating weer schoon gekregen.
man en ik na elke douchebeurt, inclusief alle tegels van de wanden inloopdouche. Met aftrekker zoals waarmee je dweilt. Vrij snel gedaan.
Niks kalk.
Mijn douche is ook ruim 20 jaar oud en ziet er niet uit, maar toch maak ik 'm droog, anders zit mijn badkamer plafond zo onder de schimmel. En dat terwijl er een raam in de badkamer zit en een stevige afzuiging. Helaas is de afzuiging suboptimaal aangebracht, dus ik voel me wel een slaaf van het plafond van mijn badkamer... :whip:
-Hanka- schreef:
11-09-2020 22:24
Een beetje of topic maar onze badkamer wordt binnenkort vernieuwd en ik ben zo blij dat we ook een gesloten cabine krijgen! Iedereen die ons adviseerde zei dat het onzin was dat een inloopdouche koud is maar jullie sterken me in onze beslissing :) (nou ja, die van mij, mijn man had een inloopdouche ook prima gevonden). Nu maar proberen het glas wel netjes te houden 😅
Grappig. Ik haat juist die claustrofobische cabines. Heb er nooit bij stilgestaan dat sommigen het koud krijgen! Zelfs vriendin die koukleum 1e klas is, heeft het hier nooit over gehad.
kastella schreef:
11-09-2020 17:51
Ik heb een douchewand van melkglas (in elk geval aan de onderkant) die niet al te duur was.. Daar zie je die lichte aanslag niet op. Meer dan dat krijg ik hier ook niet, want redelijk zacht water.

En ik ga niet elke dag de douche droog trekken. No way.

Dan maar een douchewand van materiaal waar je kalk niet (of veel minder) op ziet. Of desnoods een douchegordijn.
Dit vind ik zo goor. Plakt tegen je aan en overal water daardoor moet je bijna verplicht douchebak hebben. Nog meer schoonmaken.

Zoveel werk is het niet je douche droogtrekken. Heb je ook minder werk met schoonmaken van de douche.
Bellyflop schreef:
11-09-2020 19:56
Dat is het ook. Wij hebben een ommuurde douche. Hartstikke mooi en praktisch (ik weiger een douche droog te maken na gebruik) maar dat gat waar geen muur zit daar hangt nu toch een douchegordijn, want koud.
Heb je mooie badkamer hang je er douche gordijn :facepalm:
Ik zou gewoon dihard in de kou douchen.

OT het lijkt me geen kalk aangezien dit met flink wat schoonmaak chloor goed te verwijderen is.
Hihi. Ben het eel met je eens. Douchegordijnen zijn vreselijk.
LAgirl82 schreef:
11-09-2020 18:24
Ja, wij gebruiken na iedere douchebeurt een schone handdoek.
LOL Zwaar gevalletje smetvrees. Wij wisselen zo'n beetje elke week a twee weken.
Moemoe64 schreef:
11-09-2020 18:45
Vroeger woonden wij hier met z'n vijven. Man, ik en 3 kinderen.
Stel je eens voor dat je elke dag van 5 personen handdoeken in de was gooit; dat zijn er 35 per week!
Ik ga ervan uit dat je proper uit de douche komt. Dat is de bedoeling althans.
Zo'n handdoek is dus echt niet smerig van 1 keertje jezelf mee af te drogen.

Wij zijn ook met 5 en gebruiken iedere dag een schone handdoek.
Ik heb 2 keer per week een machine met handdoeken en washandjes. Is dat zo erg dan?
Knuddestudder schreef:
12-09-2020 00:03
LOL Zwaar gevalletje smetvrees. Wij wisselen zo'n beetje elke week a twee weken.

Serieus? Je doet een week met dezelfde handdoek jezelf afdrogen na het douchen?
En nee, ik heb geen smetvrees, maar een schone handdoek nemen lijkt me niet meer dan normaal!
Er een week mee doe vind ik echt goor! :sick:
Wij hebben een inloopdouche en maken alles na iedere douchebeurt kurkdroog. Eerst met de trekker de glazen wand, muren en vloer afnemen en daarna met een handdoek alles kurkdroog maken, inclusief vloer. Na 10 jaar ziet het er nog nieuw uit en hoef eigenlijk nooit een grote schoonmaakbeurt te doen. Geen kalk of schimmel.
Doetje89 schreef:
11-09-2020 23:13
Dit vind ik zo goor. Plakt tegen je aan en overal water daardoor moet je bijna verplicht douchebak hebben. Nog meer schoonmaken.

Elke badkamer is anders. Ik heb ergens gewoond met een inloopdouche dat het niet koud was. Dat was een middelgrote badkamer zonder raam in een nieuwbouwappartement. Dat was heel behaaglijk van zichzelf.

Nu heb ik een groooote badkamer met raam in een oud huis en dan is die inloopdouche me een partij koud. Van het douchegordijn dat er nu voor hangt hebben we dan weer geen last. Plakt zeker niet (echt nog nooit meegemaakt, je schuift het ding toch opzij en loopt er langs en niet een dun floddergordijntje nemen?), maar misschien is dat anders als je een heel klein badkamertje hebt, dat zit zo'n gordijn misschien in de weg en is gelijk je hele badkamer nat. Dat heb je natuurlijk niet bij een inloopdouche waar je een gordijn voor hangt, als dan je halve badkamer nat wordt dan klopte je inloopdouche al niet.

Ik denk dat elke badkamer om zijn eigen oplossing vraagt. Ik weet alleen 1 ding: ik zou nooit kiezen goor glas.
Douchen is voor mij ontspanning, afdrogen van de faciliteiten hoort daar voor mij niet bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven