Dramaqueen cavia met dikke stress

18-03-2010 13:02 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een cavia gekocht voor mijn jongste zoon. Begin dit jaar heeft mijn oudste zoon ook een cavia gekregen. Twee mannetjes, en na wat strijd ging het wonderwel tussen beide heren. Zo goed dat de oudste cavia nu als eerste mannelijke cavia ter wereld een heel nest pluizige baby's de wereld op heeft geschopt.

Omdat we één eervolle vermelding in het Guinness Book of Records wel genoeg vinden zitten de cavia's nu in aparte kooien (nou ja, het mannetje met het nest moet de eerste weken natuurlijk sowieso even apart kunnen vaderen ). Over twee weken wordt de verwekkende vader gecastreerd, en moet dan nog zes weken apart in een kooi blijven. Maar, hij trekt de afgelopen drie dagen al nauwelijks . In eerste instante schreeuwde hij de hele boel bij elkaar, later werd hij rustig tòt hij één van de andere cavia's hoorde. Nu heb ik de kooien naast elkaar gezet zodat Geer Goor gewoon kan zien so to speak, en hoewel dat in eerste instantie tot gróte blijdschap leidde, is het nu één grote stress toestand omdat hij vastbesloten is de stalen tralies aan gort te knagen.

Cavia's kunnen helemaal niet tegen stress. En ik kan niet tegen het niet hebben van een oplossing. Dus wie oh wie helpt ons uit de brand?
quote:Rooss4 schreef op 18 maart 2010 @ 14:25:

ook een eeeenorme piemel!!

Serieus? Heb ik echt nog nooit op geduwd (wist niet eens dat je kon duwen:-$). Bij aanschaf heb ik het héél nadrukkelijk gevraagd bij de dierenwinkel. Precies om dit soort taferelen te voorkomen.

Bij de baby's heb ik het idee dat je een klein stipje kunt zien als je goed kijkt. Op basis daarvan denk ik nu dat er vier jongens en één meisje zijn. Geen zorgen hoor, ze gaan mee naar de dierenarts als Goor zijn ballen tabee gaat zeggen, die zal dan uitsluitsel geven zodat de mensen die er voor gaan zorgen niet voor dezelfde wonderlijke kraamtaferelen komen te staan.
geweldige titel en schitterend beschreven. Ik zie nu 2 relcavia's in glitterpakjes voor me.

Bestaan er geen opblaascavia's zodat die arme Goor daar zijn lusten een paar weken op kan botvieren?
mahna mahna tuduuuudududu
quote:AlettaJacobs schreef op 18 maart 2010 @ 14:28:

Misschien kun je de gok nemen? De ene pappie is immers net bevrucht geweest, dus misschien duurt het nog even voordat hij weer in staat is te ontvangen?Nou... ik ben niet zo heel erg succesvol met relaties zelf. En mijn ergste doemscenario is een middelbare Twink op een woonboot met 27 katten. En eerlijk gezegd komt jonge Twink drie-hoog-achter met zeven (!!!) cavia's daar al schrikbarend dicht bij in de buurt. Dus nee, ik ben niet echt in een gambling mood .
Heeft de dierenarts of de dierenwinkel trouwens geen goede raad voor je?
Ik zit echt schaterend achter mijn computer

Kan de kooi met de dader niet naar de slaapkamer van één van de kids?

Of leg een actiefiguur of knuffelbeest in de kooi (ehhh hump gevaar, dus dat moet wel overbodig speelgoed zijn).

Weet niet hoe je cavia's echt heten, maar Geer en Goor zou ik officieel aanhouden.
quote:twinkeling schreef op 18 maart 2010 @ 14:34:

[...]

Serieus? Heb ik echt nog nooit op geduwd (wist niet eens dat je kon duwen:-$). Bij aanschaf heb ik het héél nadrukkelijk gevraagd bij de dierenwinkel. Precies om dit soort taferelen te voorkomen.

Bij de baby's heb ik het idee dat je een klein stipje kunt zien als je goed kijkt. Op basis daarvan denk ik nu dat er vier jongens en één meisje zijn. Geen zorgen hoor, ze gaan mee naar de dierenarts als Goor zijn ballen tabee gaat zeggen, die zal dan uitsluitsel geven zodat de mensen die er voor gaan zorgen niet voor dezelfde wonderlijke kraamtaferelen komen te staan.

Beebiekaafs zijn heel goed te seksen...vanaf dag 1.

Duw even op het achterkantje..daar waar je iets denkt te zien Tussen buik en gaatje dus.. bij de Goors komt er echt een piemeltje uit...bij de geers blijft alles in model (net als bij vrouwtjes mensen dus)
quote:AlettaJacobs schreef op 18 maart 2010 @ 14:28:

Misschien kun je de gok nemen? De ene pappie is immers net bevrucht geweest, dus misschien duurt het nog even voordat hij weer in staat is te ontvangen?Niet doen hoor, want niet alleen kan mams zo weer zwanger zijn (zelfs als ze net bevallen is), ook kan paps de kleintjes doodbijten.
Twinkel, ik wil je bedanken.

Na een uitgesproken rotweek waarin ik meer wél jankte dan niet, zit ik nu voor het eerst hardop te lachen.

Wat een fijn verhaal, wat heerlijk om even met cavia's bezig te zijn (voor mij dan).

Ik hoop dat de aangedragen oplossingen je gaan helpen en nogmaals bedankt.
Als mams klaar is met zogen en je zit nog met 7 caviaatjes opgescheept kun je mamma en dochter in 1 hok doen, pappa met 2 zoons in 1 kooi en de andere 2 jongens in een andere kooi. Zo hoef je geen 7 hokken neer te zetten en hebben ze gezelschap aan elkaar.
quote:Rooss4 schreef op 18 maart 2010 @ 14:40:

Beebiekaafs zijn heel goed te seksen...vanaf dag 1.

Duw even op het achterkantje..daar waar je iets denkt te zien Tussen buik en gaatje dus.. bij de Goors komt er echt een piemeltje uit...bij de geers blijft alles in model (net als bij vrouwtjes mensen dus)

Of ik durf niet hard genoeg te duwen, of het zijn allemaal meisjes. Geer, Goor en vijf keer Diana Ross dan maar?

Gut Leo, nou staan bij mij de waterlanders in mijn ogen. Jij reikte mij jaren terug een boek aan dat me juist van lachen naar eindelijk huilen liet gaan. En net nu ik van huilen weer naar lachen begin te gaan fleur ik jouw dag even op. Blijft mooi hè, het maarinternet .
Als je wilt blijven lachen, vanaf hier niet verder lezen!! ;

Wij hebben een tijdje een vrouwtje en een mannetje naast elkaar gehad (eigen caaf en vakantiecaaf). Juist om kraam te voorkomen, dus niet bij elkaar.

Na 2 weken was onze eigen caaf geen caaf meer, maar gft-afval...

Hij wilde er zooooooooo graag bij dat we hem lieten castreren. Inderdaad, nog 6 weken uit elkaar houden. Dat heeft de arme kerel niet overleefd.

Ik zou dus als de wiedeweerga die cavia ergens anders plaatsen en hopen dat dat afdoende helpt.
quote:iris1969 schreef op 18 maart 2010 @ 14:46:

Als mams klaar is met zogen en je zit nog met 7 caviaatjes opgescheept kun je mamma en dochter in 1 hok doen, pappa met 2 zoons in 1 kooi en de andere 2 jongens in een andere kooi. Zo hoef je geen 7 hokken neer te zetten en hebben ze gezelschap aan elkaar.Of je kunt nog eens googelen op guinea+pig+recipe.
O mamalelie, wat zielig. Goor moet dus voorlopig de andere Toppers even verlaten om af te koelen.

Als mams klaar is met zogen en je zit nog met 7 caviaatjes opgescheept kun je mamma en dochter in 1 hok doen, pappa met 2 zoons in 1 kooi en de andere 2 jongens in een andere kooi. Zo hoef je geen 7 hokken neer te zetten en hebben ze gezelschap aan elkaar.

Alleen als je helemaal zeker weet wie jongetjes en wie meisjes zijn natuurlijk.

Het lijken wel tribbles!
Cavia`s zijn groepsdieren. Ze hechtten zich aan elkaar, gaat er eentje dood of valt weg dan gaat de ander vaak ook dood.

Ik heb jarenlang cavia`s gehad.

Geer gilt en knaagt niet omdat hij geil is (oke, misschien wil hij er ook wel op) maar vooral omdat hij terug wil naar zijn vrouw.

Zij missen elkaar.

Ik zou het er niet op gokken de jongens bij de vader in de kooi te stoppen. Beren (mannetjes caven) gaan vechten als vaders ze niet gewoon al doodbijt omdat ze nog te klein zijn.

Als mams klaar is met zogen en je zit nog met 7 caviaatjes opgescheept kun je mamma en dochter in 1 hok doen, pappa met 2 zoons in 1 kooi en de andere 2 jongens in een andere kooi. Zo hoef je geen 7 hokken neer te zetten en hebben ze gezelschap aan elkaar.Het zijn er zeven in totaal (gelukkig!), dus twee volwassen cavia's (nou ja, volwassen, Mr Superstud himself is een maand of vier/vijf (daarom ook dat we nog twee weken wachten met castreren) dus dat is eigenlijk ook nog maar een kleuter. Waar ik een beetje over twijfel is dat stel, het zijn voornamelijk mannetjes, en ik zet ze na de kraamtijd bij Goor in het hok, is dat dan geen verschrikkelijk berenoverschot? Kooi is denk ik wel groot genoeg (100x50, 2 verdiepingen) voor één grote en (max) vijf kleintjes. Maar het zaagsel moet niet door de tralies vliegen natuurlijk.
quote:twinkeling schreef op 18 maart 2010 @ 14:49:

[...]

Gut Leo, nou staan bij mij de waterlanders in mijn ogen. Jij reikte mij jaren terug een boek aan dat me juist van lachen naar eindelijk huilen liet gaan. En net nu ik van huilen weer naar lachen begin te gaan fleur ik jouw dag even op. Blijft mooi hè, het maarinternet .Heel mooi lieverd, heel mooi.....Ik vind het nog elke dag fantastisch, het internet en dit forum.
Ik heb mijn beer ook laten castreren en dat ging een tijd ook goed. Pest is dat er veel ontstekingen voorkomen. Goed in de gaten houden dus. Als je er op tijd bij bent kan t best goedkomen.

Hij heeft t overleeft... Moest t 3 keer daags uitspoelen en caaf bijvoeren.
Oh Mamalelie wat sneu . Is 'ie echt van de stress het hoekje om gegaan of door complicaties bij het castreren?

Ik moet nu even de deur uit en heb het maar even opgelost zoals ik mijn eigen problemen ook te lijf ga als ik niet weet wat ik moet doen, met eten! Een halve zak spinazie en een winterwortel en maar hopen dat het knagen even voldoende afleiding geeft .

Straks sleuren met de kooi, zal nog een leuk circus worden. Ik kwam héél dicht in de buurt van het aanschaffen van een volautomatisch machinegeweer toen ik de kooi in elkaar zette voor de eerste keer afgelopen zondag. Soort van IKEA maar dan zonder gebruiksaanwijzing
quote:twinkeling schreef op 18 maart 2010 @ 14:53:

[...]

Het zijn er zeven in totaal (gelukkig!), dus twee volwassen cavia's (nou ja, volwassen, Mr Superstud himself is een maand of vier/vijf (daarom ook dat we nog twee weken wachten met castreren) dus dat is eigenlijk ook nog maar een kleuter. Waar ik een beetje over twijfel is dat stel, het zijn voornamelijk mannetjes, en ik zet ze na de kraamtijd bij Goor in het hok, is dat dan geen verschrikkelijk berenoverschot? Kooi is denk ik wel groot genoeg (100x50, 2 verdiepingen) voor één grote en (max) vijf kleintjes. Maar het zaagsel moet niet door de tralies vliegen natuurlijk.

Nee, ik zou zeker niet alle mannetjes bij de pappa zetten dat geeft stress en dan bijt hij ze misschien dood. Mannetjes kunnen bij elkaar zonder te vechten, maar doen moeten ze elkaar wel liggen en de ruimte hebben.

Je kunt ook pappa even alleen laten, mamma en dochter samen doen en dan de 4 jongetjes samen doen zolang ze nog klein zijn. Als pappa niet meer vruchtbaar is kan hij bij mamma en dochter in het hok.
wij dachten onze minicaafjes ook goed op sekse gecontroleerd te hebben. En we dachten toch echt officieel een mini-piemeltje te zien. Helaas bleek dit niet waar. We hebben er overigens twee mooie mini caafjes aan overgehouden.

Wij hebben een caviaflat. Met appartementen waar ze twee aan twee inzitten. Papa met zoon, dat gaat bij ons wel goed, Mama met dochter en Opa en Oma
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Nou, Goor zit in zijn up in een slaapkamer, Geer en de baby's zo ver mogelijk aan de andere kant in de woonkamer. Bij Goor heb ik ook meteen maar een lekker muziekje opgezet zodat hij wat reuring heeft en de geluiden uit de woonkamer niet kan horen (we wonen in een flat, wel een grote voor flatmaatstaven, maar Cribs is hier zo uitgekeken)(alleen al omdat ik in de woonkamer al met het schaamrood op de kaken moet bekennen dat this is where the magic happens ). Hij lijkt rustiger. Geer heeft z'n handen vol aan de baby's, dus daar was los van wat irritatie over de optocht aan nageslacht die hem achtervolgt sowieso al geen gemor.

Tijd voor stap twee. Hoe raak ik van al die cavia's af! Vooralsnog lijkt dat niet zo moeilijk gelukkig, d'r waren er al twee gereserveerd voor ze goed en wel het daglicht zagen (phew )

Itsme, die caviaflats heb ik ook gezien. Prachtig! Maar ik zorg voor twee kinderen een kat en de cavia's, en dan zijn twee cavia's echt méér dan voldoende .

Iris, ja, dat was ook mijn gedachte inderdaad. Maar ik heb twee kooien en voor dat plan heb ik er drie nodig. Althans, dat dacht ik. Maar ik bedacht me daarnet dat ik ook een plaatje trespa in de bovenste bak van de dubbele kooi kan leggen. Dan heb ik een boven- en een onderkooi. Aangezien ze uiteindelijk allemaal het nest moeten verlaten en het dus maar voor eventjes is lijkt me dat geen groot probleem. Althans, dat hoop ik dan maar, want ik heb nu al véél te veel hok in mijn huis.
Its

Twink, ook mijn erkentelijkheid is eeuwigdurend, je hebt me even lekker laten lachen!
Gefeliciteerd met de baby's.

Zaten Geer en Goor nog bij elkaar tijdens de bevalling?

Ik moet er zelf niet aan denken maar Geer en Goor waarschijnlijk wel.

Cavia's worden gelijk "nagedekt" direct ná de bevalling, dus, eh, hopelijk niet over een aantal weken hetzelfde probleem.

Nou, het is nogal een suf verhaal. Ik hield Geer al een poosje in de gaten omdat hij zo dik werd (ja, duh ). Internet afgezocht naar informatie over obese cavia's, en uiteindelijk zèlfs naar zwangerschap en hoe ik dat zou kunnen ontdekken. De instructies die ik vond heb ik allemaal opgevolgd, maar niks, noppes, nada (mezelf en passant nog even uitgelachen en uitgescholden voor ongeloooofelijke muts omdat ik toch wist dat het een jongen was en hoe dacht ik dan dat dat wonder zich wel zou voltrekken ). Tòtdat ik zaterdagavond lekker opgekronkeld onder een dekentje film zat te kijken met Geer gezellig in mijn décollétage. Kennelijk raakte hij daar zo ontspannen van, kroost incluis, dat de boel toen pas voldoende ontspande om de baby's te kunnen voelen. Maar toen ik het eenmaal voelde, voelde ik het ook goed zeg maar. Pootjes, nageltjes the whole shebang. Dus dat was zaterdagnacht Marktplaats doorspitten, zondag kooi ophalen en... fotofinish .

Dus tenzij de baby's elkaar nu al gaan lopen bevruchten zijn we even risicovrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven