Dutje doen
zondag 11 augustus 2019 om 22:02
Vroeger toen ik klein was moest ik verplicht een dutje doen thuis op woensdagmiddag. Mijn moeder deed dan mee. Ik kon toen echt de slaap niet vatten.
Tegenwoordig doe ik elke dag een dutje tussen de middag van 13:00 tot 15:00 uur. Ik vind het heerlijk!
Ik weet niet of ik makkelijk een dutje had kunnen doen als ik kinderen had gehad.
Doen jullie regelmatig een dutje?
Tegenwoordig doe ik elke dag een dutje tussen de middag van 13:00 tot 15:00 uur. Ik vind het heerlijk!
Ik weet niet of ik makkelijk een dutje had kunnen doen als ik kinderen had gehad.
Doen jullie regelmatig een dutje?
maandag 12 augustus 2019 om 06:51
maandag 12 augustus 2019 om 10:35
Ik doe alleen een dutje in de vakanties/vrije dagen - weekenden.
Dan zijn het korte momenten van max een half uur, anders kan ik 's nachts niet slapen.
Man slaapt zo een uurtje in zijn vrije tijd.
Op vakantie adres geen dutje vanwege geplande excursie.
Ook geplande dagjes uit in eigen land geen dutje.
We plannen ook wel een dagje niks doen in de vakantie, gewoon luieren. Dan dutten we makkelijk in.
Op werkdagen uiteraard geen tijd om te dutten.
Dan zijn het korte momenten van max een half uur, anders kan ik 's nachts niet slapen.
Man slaapt zo een uurtje in zijn vrije tijd.
Op vakantie adres geen dutje vanwege geplande excursie.
Ook geplande dagjes uit in eigen land geen dutje.
We plannen ook wel een dagje niks doen in de vakantie, gewoon luieren. Dan dutten we makkelijk in.
Op werkdagen uiteraard geen tijd om te dutten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
maandag 12 augustus 2019 om 10:36
Zou ik ook chronisch vermoeid zijn? Ik ben nl ook altijd moe en moet ook in de middag even liggen.Phoebemeaculpa schreef: ↑11-08-2019 22:13Ik doe dagelijks aan siësta, ik ben namelijk chronisch vermoeid.
Ik ga dagelijks even een halfuur liggen smiddags want anders ben ik echt niks meer.
Ik vind een dutje/siësta houden erg fijn, behalve dat ik het ook nodig heb.
maandag 12 augustus 2019 om 11:19
Eens. Je hebt het helemaal niet nodig. Een powernapje van 10 minuten is goed, maar waarom zou je overdag 2 iur gaan slapen?Bladiebladiebla2016 schreef: ↑12-08-2019 08:34Moet er niet aan denken. Zonde van mijn tijd. Hoe ga je dat doen als je straks weer aan het werk moet? Je lichaam went eraan.
maandag 12 augustus 2019 om 13:32
Ik ben volledig afgekeurd. Ik heb een Wajong uitkering en hoef niet meer te werken tot mijn 65ste.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑12-08-2019 08:34Moet er niet aan denken. Zonde van mijn tijd. Hoe ga je dat doen als je straks weer aan het werk moet? Je lichaam went eraan.
maandag 12 augustus 2019 om 13:35
maandag 12 augustus 2019 om 13:40
JuriaanB schreef: ↑11-08-2019 23:25Het is inmiddels algemeen bekend dat dutjes overdag - vooral in de vroege middag - zeer goed zijn. Tegenwoordig heet dat ineens heel hip powernap, maar het is hetzelfde. Maar slaap niet langer dan 5 tot 20 minuten, hooguit 30 minuten. Als je langer slaapt kom je in een diepe slaap en als je dat na korte tijd onderbreekt verstoor je je slaapritme en word je brak wakker en dat blijf je dan ook lang. Een kort dutje is juist extreem verfrissend en zorgt voor nieuwe energie.
Ondanks de overtuigende bewijzen voor het nut van een middagdutje is het nog steeds niet echt geaccepteerd op de werkvloer. Jammer, want het komt de effectiviteit, de gezondheid en het werkplezier zeer ten goede.
Ik werk vaak thuis dus ik geniet van de vrijheid die ik dan heb om dutjes te doen wanneer ik maar wil. Als ik bij klanten op locatie werk gaat dat dus niet en dan duurt een dag oeverloos lang en vecht ik 's middags vaak tegen de slaap. De enige manier is dan om 5 minuten op de plee te gaan zitten en even de ogen dicht doen. Maar dan kun je niet echt slapen dus dat is behelpen. Of ik ga zogenaamd een ommetje maken maar ga een kwartier in mijn auto slapen.
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat dit zou helpen tegen hart- en vaatziekten. Toen vroeg ik mij af of dit niet van groter invloed zou kunnen zijn, dan het Mediterrane dieet, waar zoveel goede eigenschappen aan toe worden geschreven. Of misschien de combinatie.
Als ik vrij ben, val ik vaak 's middags even in slaap. Wanneer ik werk, ga ik soms als ik thuiskom even liggen en val in slaap. Heerlijk is dat.
's Avonds slaap ik dan ook meestal goed in.
Later is nu
maandag 12 augustus 2019 om 13:43
Heeft het feit dat je 's middags wel 2 uur kunt slapen met je ziekte te maken?
Ik weet wel dat ik in de tijd dat ik werkloos was (en een stuk jonger dan nu) steeds meer ging slapen. Langere nachten, 's middags nog een dutje... ik heb echt de regelmaat van een baan of andere activiteiten nodig, anders slaap ik binnen de kortste keren de hele dag. (en ben bekaf op dagen dat ik dat niet doe)
Later is nu
maandag 12 augustus 2019 om 13:48
Als ik maar één minuut in slaap val overdag, ben ik daarna de hele dag kapot moe. Dus ik probeer wakker te blijven.
Behalve als ik goed ziek ben. Dan slaap ik zo veel mogelijk.
Ik ben wel vaak jaloers op mijn vader. Die kan een soort van op commando slapen. Dan reden we naar Oostenrijk, stopte hij bij een tankstation en zei "nu ga ik even een half uur slapen" en dat deed hij dan, werd weer wakker, en dan reden we weer verder.
Behalve als ik goed ziek ben. Dan slaap ik zo veel mogelijk.
Ik ben wel vaak jaloers op mijn vader. Die kan een soort van op commando slapen. Dan reden we naar Oostenrijk, stopte hij bij een tankstation en zei "nu ga ik even een half uur slapen" en dat deed hij dan, werd weer wakker, en dan reden we weer verder.
maandag 12 augustus 2019 om 13:52
Ja, heerlijk lijkt me dat. Mijn vriend kan dat ook. Ik denk dat er nog eens een moment komt dat-ie staand in slaap valt, als een paardMarvelousMrsMaisel schreef: ↑12-08-2019 13:48Als ik maar één minuut in slaap val overdag, ben ik daarna de hele dag kapot moe. Dus ik probeer wakker te blijven.
Behalve als ik goed ziek ben. Dan slaap ik zo veel mogelijk.
Ik ben wel vaak jaloers op mijn vader. Die kan een soort van op commando slapen. Dan reden we naar Oostenrijk, stopte hij bij een tankstation en zei "nu ga ik even een half uur slapen" en dat deed hij dan, werd weer wakker, en dan reden we weer verder.
Ik kan eigenlijk nergens anders slapen dan in bed. Een enkele keer in de auto als bijrijder tijdens een lange rit dommel ik even weg maar dan word ik inderdaad heel beroerd wakker.
Nothing happens for a reason
maandag 12 augustus 2019 om 15:27
Even wat info over het nut van powernaps: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_nap
Er zijn ook speciale powernap-meubels: https://www.metronaps.com/
Er zijn ook speciale powernap-meubels: https://www.metronaps.com/
maandag 12 augustus 2019 om 15:34
Vorige maand had je nog een jaar sabbatical en werkte je 80 uur per week. Dus je kan met een wajong uitkering zo 4000 euro neertikken om 2 maanden een klooster in te gaan?
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 12 augustus 2019 om 15:39
Viel mij ook op.Madeliefjees schreef: ↑12-08-2019 15:34Vorige maand had je nog een jaar sabbatical en werkte je 80 uur per week. Dus je kan met een wajong uitkering zo 4000 euro neertikken om 2 maanden een klooster in te gaan?
Maar: doe vooral dutjes daar in t Noorse klooster!
maandag 12 augustus 2019 om 15:45
Dan wen je er weer vanaf.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑12-08-2019 08:34Moet er niet aan denken. Zonde van mijn tijd. Hoe ga je dat doen als je straks weer aan het werk moet? Je lichaam went eraan.
Been there, done that.
Geen probleem.
En dat het alleen voor bejaarden is, is hopelijk nu ook bij iedereen ingedaald?
Siësta is juist erg gezond.
Maar niet 2 uren lang.
maandag 12 augustus 2019 om 15:47
Madeliefjees schreef: ↑12-08-2019 15:34Vorige maand had je nog een jaar sabbatical en werkte je 80 uur per week. Dus je kan met een wajong uitkering zo 4000 euro neertikken om 2 maanden een klooster in te gaan?
De ene keer is hij getrouwd, een week later is hij vrijgezel. Er klopt geen jota van zijn verhalen.
maandag 12 augustus 2019 om 15:49
Nog even en dan beweer dat je in de stad H. inlimburg woont, een compleet bos daar voor jezelf claimt, dat bos ook naar je nick op een ander forum vernoemt, je buren terroriseert en bedreigt en heel erg lang haar hebt...
maandag 12 augustus 2019 om 16:22
Ik slaap ook vaak 's middags effe. En dan kan ik s'nachts ook nog goed slapen, en ik moet er echt om 23.00 uur in liggen. Vreselijk is dat.
"verspilling van mijn tijd" zei iemand ieder. Ja, ik vind het ook jammer. Maar mijn lichaam vereist het kennelijk. Ik ben soms zó kapot! Normaal? Lijkt mij van niet. Maar bloedonderzoeken bij de huisarts daar kwam niets uit. Ik ben nu ergens anders onderzoek aan het doen, bloedonderzoek die afgaat op hormonen. Ik hoop dat er iets uit komt. Want ik baal hier wél van.
"verspilling van mijn tijd" zei iemand ieder. Ja, ik vind het ook jammer. Maar mijn lichaam vereist het kennelijk. Ik ben soms zó kapot! Normaal? Lijkt mij van niet. Maar bloedonderzoeken bij de huisarts daar kwam niets uit. Ik ben nu ergens anders onderzoek aan het doen, bloedonderzoek die afgaat op hormonen. Ik hoop dat er iets uit komt. Want ik baal hier wél van.