Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Alle reacties Link kopieren
Balkon is een plaatje geworden, vandaag strijken, wassen draaien en misschien een paar ramen lappen. Kort lijstje dit keer, werk heeft prioriteit. Poets ze allemaal!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik hou het ook beperkt vandaag, ivm studie- en sportaktiviteiten:

- afwasmachine uitruimen

- schildpadden verschonen

- uur papieren opruimenen en administratie afhandelen

Meubelwas, gebruik je dat voor oude houten meubels oid? Klinkt bewerkelijk. Zulke meubels hebben we hier dan (gelukkig?) weer niet, wel een grote houten vloer die nodig weer eens grondig geboend en in de olie gezet mag worden. Maar wanneer...?
Als je een dagje alleen bent Phien. Lekker houtenvloerolie-workouten een dagje.

Hier weinig gesopt. Ik heb mijn ouders te logeren en ik was zelf vanaf vanmorgen 7 uur weg, tot net.

Alleen de kattenbakken en de keuken gedaan en vanavond asperges eten.

Morgen als mijn ouders weg zijn zet ik de hut weer even op z'n kop!

Wie wordt supersopper trouwens?

Deja, wat fijn van je balkon! Genieten he?
Vanavond werken maar vandaag wel gedaan:

Woonkamer gestoft, keuken gesopt, alle vensterbanken nat afgenomen. Toilet benedenverdieping gedaan. Gestofzuigd (woonkamer, keuken hal en trappenhuis)

Woonkamer, keuken en gang gedweild.

Morgen is de bovenverdieping aan de beurt (2 slaapkamers en een studeerkamer plus de badkamer en de hal)

Dan ook nog wat wassen draaien en de lege flessen en het oud papier wegbrengen en dan vind ik het voorlopig wel weer best zo)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
jee Sprokkelientje, volgens mij wordt jij supersopper vandaag!

Eleonora, hoe maak je de asperges? Op de traditionele manier met ham en ei? Hm, superlekker, gebakken zalmpje erbij.....
Hallo,

Sorry poosje niet geweest. Dat zegt ook genoeg over mijn huishoudelijke activiteiten .

Ik ben het helemaal kwijt... het bijhouden. Zonde. De laatste drie dagen trouwens wel halve diensten gedraait, het was erg druk op het werk (wat extra geld verdienen, is soms ook even lekker). En de kindjes verdienen ook wat aandacht natuurlijk.

Dus het is niet zo dat ik niets heb gedaan, maar hier in huis...

Morgen ben ik vrij (en dan beloof ik dat ik 's avonds een lijst hier plaats waar jullie van onder de indruk zullen zijn!).

Ps: heb niet alles bijgelezen, dus dat doe ik straks of morgen even.

X
tsja.....
Ik heb ze met ham, nieuwe aardappelen en eieren gemaakt en dan boter/hollandaisesaus saus met citroen. Een aanrader!

Erbij had ik een varkensfiletrollade uit de oven, ieder twee plakjes en de rest lekker morgen koud voor bij de salade. Ik heb ook nog wat gekookte aardappelen over, lekkere stevige, die kunnen dus ook in de salade.

Yummie!

Zalm, ga ik ook weer eens doen, goeie tip Molie.
Ik ben ook voor Sprokkelientje vandaag. En jij gister Molie.

Ik heb lang gewerkt vandaag, dus niet veel gedaan. Maar ik ga zo nog wel even iets doen. Iig de keuken en de wc en als ik nog fut heb, ook de ramen binnenkant keuken en dat zijn er veel!! Nadeel is dan wel, dat je de buitenkant dan niet wil overslaan en zo een hele tijd bezig bent.
Famke, dat geeft niks. Bij soppen is het volgens mij niet zo dat je er echt 'uit' raakt. Of voel je het echt zo? Je kunt elk moment weer beginnen, toch? Bijvoorbeeld door weer niet met lege handen naar de keuken te gaan. Je pakt het gewoon weer op. Dat kun je, vast en zeker!
Eleonora, wat ben je altijd heerlijk positief (en volgens mij hartstikke lief!).

Weet je het was zo heerlijk omdat ik alles wat écht schoon en netjes was, gemakkelijk bij te houden was. Kreeg er ook wel lol in. Maar nu heb ik het gevoel dat het overal weer een rommel is.

Maar... vanaf morgen weer flink aan de slag. Zal hier even bijlezen. Werkt ook weer motiverend.
tsja.....
Eleonora, het huishouden als sport zien vind ik een hele goede van je.

Het is fijn dat er iemand naar je dochtertje kijkt samen met jou (als ouder ken je je kind het beste) en een stukje ondersteuning en advies kan geven naar school. Dat zal ook rust geven.

Het bijhouden scheelt een hoop werk.
Zijn jullie al uitgesopt?

Wat staat/stond er vandaag op het programma?

Ik ben er klaar mee voor vandaag en ook koken doe ik niet vanavond. Ik heb wel mijn héle huis gehad + de toiletblokken verschoond én ik moet steeds met de plantenspuit achter vijf jonge poezen aan, want die breken mijn (nieuwe) hut af!

Famke, ben je al weer begonnen met een paar dingetjes? Klein beginnen gewoon weer hoor, zodat je orde op zaken hebt en dan, bám, dan ga er weer vol tegenaan

Fijn dat het bijhouden van je huis ene hoop werk scheelt. Ik vind het zo leuk dat een aantal met dat gegeven aan de slag zijn gegaan en er de logica van inzien!

Maroon, grote roerganger en topicopener, hoe is het met jou, sopwise?
Hallo allemaal,

Kennen jullie deze: Partir est un peut mortir? Nou daar had ik dus gisteren best wel last van! Toen was mijn laatste werdag op het KDV, waarbij ik dus van de kids allerlei geknutselde afscheidscadeautjes kreeg. Was er helemaal door ontroerd. En dan moet je aan het einde van de dag al die kleine lieverdjes weer terug geven aan hun ouders. Dat deed wel een beetje zeer hoor!!

Vandaag is een hele ontspannen sop-dag!

Al gedaan:

- boodschappen

- was gedraaid en opgehangen

- gebak besteld

- boeken besteld (waren dus niet op voorraad).

- nieuwe boekentas geshopt

- vaatwasser uitgeruimd

Wil nog doen:

- bed verschonen

- was draaien en ophangen

- droge was opvouwen

- koken (iets bijzonders, vis roerbakken, denk ik nu).

En eigenlijk wil ik nog 1000 dingen meer doen (oa, wc's poetsen, badkamer uitsoppen, logeerkamer in orde maken voor de logees, stofzuigen boven en beneden, beneden vloer dweilen), maar die bewaren we voor vrijdag. Wil vandaag ook nog de verjaardag van lief niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Hoe staat het bij jullie??

@ Leo,

Goed bezig geweest al vandaag. Hopelijk snappen je katten snel wat ze wel en niet mogen in je nieuwe onderkomen.

@ Titana,

het is ook net een sport, je probeert het steeds sneller en efficienter te doen.

@ Famke,

Go for it, you can do it!!

@ Monissa, de ramen zeg je?? Dat zijn toch van die dingen in de muur waar je doorheen hoort te kunnen kijken he? denk dat het ook hoognodig is hier. Zal es bedenken wanneer ik dat ga doen.

@ Alle anderen, zet hem op! Sop ze! En fijne dag verder! En voor wie al weekend heeft (zoals ik dus): FIJN WEEKEND!!

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hallooo hier ben ik ook weer.

Het is nu al donderdag en we hebben niet echt veel gedaan de afgelopen week.

Maandag heeft mijn man de ramen gezeemd (jaaa wilde ik toch even vermelden).

Dinsdag bijgehouden qua afstoffen, stofzuigen en dweilen.

Gister heb ik wederom 2 keukenlades opgeruimd en verder niets.

Vanochtend wc (een btje), salontafel, bar, aanrecht schoongemaakt en toen op de fiets naar het werk.

Vanavond staat op de planning;

woonkamer\ hal\ keuken afstoffen, opruimen, schoonmaken en stofzuigen en dweilen (aangezien we het hebben bijgehouden is het zo gebeurd.

woonkamer versieren (zoon en ik zijn van het weekend jarig),

Mijn man gaat;

Badkamer opruimen\soppen\ ontkalken etc.

Hal boven opruimen schoonmaken en dweilen

Denk dat dat wel genoeg is voor vandaag, ik moet nl. ook nog 2 taarten maken.
Ik kom me even diepschamend melden, heb namelijk de hele week nog niet meer dan het minimale gedaan. (En dat is echt niet veel, alleen het direct opruimen van spullen en de vaatwasser laten draaien.) Veel gewerkt en druk met andere dingen, en de dag is zo om.

Maar ik vind jullie allemaal meesterlijk bezig, dus ik lees ter inspiratie, en dan begint morgenmiddag mijn weekend, waarin ik wat hoop goed te maken!
quote:Monissa schreef op 13 mei 2009 @ 19:56:

(..) en als ik nog fut heb, ook de ramen binnenkant keuken en dat zijn er veel!! Nadeel is dan wel, dat je de buitenkant dan niet wil overslaan en zo een hele tijd bezig bent.Monissa, en de anderen hier; kennen jullie de producten van HaRa niet? Ik heb geen aandelen of verder enig belang bij de verkoop van die producten, maar ik heb een paar dingen van dat merk en die zijn wel heel goed (en tijdbesparend). In het geval van ramenzemen heb je alleen een spons met wisser (2 in 1) nodig en een druppeltje schoonmaakmiddel, plus een doek om het rubber van de wisser af te drogen. Ramen worden er blinkend schoon van en dat in slechts een paar minuten. Je hoeft dus niet te sjouwen met emmers water etc. Misschien eens op googelen?
Hier ook weinig gebeurd deze week, behalve dan het opruimen bijhouden. Het is hier dus wel - naar omstandigheden - aardig opgeruimd, maar het wordt toch ook wel weer tijd om ook weer eens wat schoon te maken. Manlief is wel druk geweest in de tuin, dus die is tiptop in orde. En verder hoop ik van het weekend weer wat puntjes op de i te gaan zetten met wat sopjes zo links en rechts.
quote:Cameo schreef op 14 mei 2009 @ 18:16:

Ik kom me even diepschamend melden, heb namelijk de hele week nog niet meer dan het minimale gedaan. (En dat is echt niet veel, alleen het direct opruimen van spullen en de vaatwasser laten draaien.) Veel gewerkt en druk met andere dingen, en de dag is zo om.

Maar ik vind jullie allemaal meesterlijk bezig, dus ik lees ter inspiratie, en dan begint morgenmiddag mijn weekend, waarin ik wat hoop goed te maken!

Verontschuldig je niet lieve meid, druk is druk en geloof me, er zijn echt periodes waarin ik ook niet fanatiek schoonmaak en geen tijd heb om meer dan het minimale te doen.

Laat je weer inspireren en denk er aan dat je dit puur en alleen doet om jezelf te plezieren, nergens anders om.

Heerlijk als je badkamer weer naar citroen schoonmaakmiddel geurt en glanst en als je meubels glimmen in plaats van dof en vlekkerig te zijn. Fijn als je eettafel er weer is om aan te zitten in plaats van een verzamelplaats van allerlei rommeltjes, kranten en troepjes. Je doet het voor jou en voor jou alleen en dat is het leuke aan soppen.

Hopelijk krijg je er weer zin in!
Ha meiden,

Hoe is het hier?

Ik post niet zo regelmatig omdat ik elke keer van het forum wordt gegooid (ik heb al een melding gedaan bij de moderators) vandaar dat ik ook nog niet naar jullie reakties heb gekeken maar direkt begin te tikken.

Hier is het huishouden weer een beetje in het slop geraakt, ik moet zeggen dat ik echt wel elke dag iets doe, soms alleen de vaatwasser of de toilet maar het opruimen schiet er echt bij in. Nu moet ik ook toegeven dat ik best een klein chaootje ben en dus niet zo geod weet waar ik moet beginnen en als ik dan eenmaal ben begonnen ga ik als snel weer verder met een andere ruimte waardoor ineen het hele huis op zn kop staat haha.

Wat me trouwens ook tegen staat is dat mijn vriend niet heel opruimerig is, hij zet bijvoorbeeld telkens zijn lege bord op het aanrecht ipv in de vaatwasser terwijl ik dit al een aantal keren tegen hem heb gezegd.. zoooo vermoeiend. Opruimen doet ie al helemaal niet net als stofzuigen of schoonmaken en eigenlijk baal ik er van dat ik er elke keer iets van moet zeggen. Pfff wat heerlijk om even mijn gal te kunnen spuwen haha.

Hoe is jullie partner in het huishouden?

Voor nu zet ik de vaatwasser weer aan en vind het voor nu wel even best. Morgen krijgen we kindervisite en ik vind het handiger om daarna echt goed te gaan poetsen, geheid dat er limo over de vloer gaat ofzo. Toiletten en stofzuigen doe ik uiteraard wel voor dat de kiddies komen.

Bedden heb ik gisteren gedaan en de doucheruimte doe ik morgenochtend tijdens het douchen even.

Fijne avond allemaal.
Owww ik lees dat ik niet de enige ben die deze week wat minder inspiratie/tijd heeft. Ik vraag me ernstig af hoe dit moet als ik weer fulltime aan het werk ben...zucht.
Hallo!!

Pfffff, heb morgen even een goeie schop nodig hoor, komt me bar weinig uit handen..

Flink wat zorgen om Snaak gehad, gedonder met haar schoolreisje en allergie, dus in dubio of ze wel of niet meekon. Zoiets raakt me natuurlijk, en dan kom ik vast te zitten, doe weinig, en heb nergens zin in..

Voor morgen heb ik op mn lijstje:

* alles nat afnemen in de woonkamer

* ramen lappen

* stofzuigen en dweilen

Dan is de woonkamer weer netjes en toonbaar!

Nog wel van de week de hele buitenboel gedaan, al het onkruid tussen de tegels weg gehaald, conifeer gesnoeid, Snaaks kapotte buitenspeelgoed weggegooid, en alles wat goed was/is in een afsluitbare bak gedaan, en ik heb een eer van mn werk!!
gistermorgen stond de boel even op zn kop wegens prive-problemen. Dus gisteren echt helemaal niets in huis gedaan.

Vandaag weer wat kleine dingetjes gedaan.

stof gezogen

gedweilt

wasje gedraait en opgehangen

misschien zo nog even de afwas wegwerken.

morgen wasgoed opruimen

badkamer + toilet

misschien nog een keer mn bed verschonen (huisdieren hebben van de week snachts bij mij op bed geslapen)
Lieve Maroon en Heyjij, wat vervelend dat jullie issues hebben. Off topiccen heb ik laatst ook nogal gedaan, ik weet niet of het een bezwaar voor anderen is maar ik vond het hart onder de riem hier toen erg fijn. Wat mij betreft kun je hier ook vertellen over wat je bezighoudt (en wat je van het soppen afhoudt ). Alleen als je er behoefte aan hebt natuurlijk..... (f)
Vandaag ben ik thuis met mijn dochter, die lekker een hangdag heeft vanwege een slechte nacht. Ik ben zelf ook wat brakkig. Ik doe dus kalm aan en ga lekker overal úúúren over doen....

Vandaag doe ik een heleboel frutsels even in de afwasmachine, zonder vaatwastablet, gewoon om ze eens lekker heet af te spoelen. Is echt een tip hoor. Je hebt vast wel (stenen, kunststof, kunsthars) schaaltjes, kaarsenstandaards, bakjes, beeldjes, weet ik het wat staan, die smoezelig zijn geworden van het decoratief staan te staan in de vensterbank e.d. Even een rondje in de afwasmachine, zonder vaatwasmiddel en je zet het weer blinkend op z'n plek!
Chantal, zo'n chaotische natuur is frustrerend, he? Ik kon zo jaloers zijn op mensen die automatisch dingen opruimen en ordenen, bij wie het huishouden vanzelf lijkt te gaan. Maar weet je, volgens mij is dat schijn. Het huishouden gaat gewoon niet vanzelf, iedereen moet er moeite voor doen. Dat blijkt wel uit de reacties van Eleonora, ook zij moet er hard aan trekken. Alleen doet zij het gewoon en blijft ze er niet tegenaan hikken.

En ik merk ook, dat hoe meer aandacht en tijd je aan het huishouden besteedt, hoe sneller het gaat en hoe minder energie het kost. Opruimen en schoonmaken kan inderdaad een automatisme worden, net als bijvoorbeeld douchen en aankleden in de ochtend. Het huishouden wordt deel van je dagelijkse routine, waardoor het niet meer zo'n zware taak is.

Wat me ook opvalt bij mezelf, is dat hoe meer ik opruim, hoe handiger ik daarin word. De dingen krijgen steeds meer een vaste plek in huis, ik hoef niet meer bij elk prulletje na te denken wat een goede plek zou zijn om dat op te bergen.

Mijn man is trouwens net zoals ik in het huishouden. Chaotisch en verstrooid, maar ook hij vindt het belangrijk dat het schoon en opgeruimd is. Dus af en toe krijgt hij de geest en gaat hij het balkon inrichten en opruimen bijvoorbeeld. Hij kookt trouwens altijd (en goed!), doet de boodschappen en maakt vaak de keuken schoon. Ik ben van de afdeling opruimen, stofzuigen, dweilen, was doen, strijken en soppen. Een uitstekende verdeling wat ons betreft.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven