Eet-kook tips voor de feestdagen....

14-11-2011 14:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
De feestdagen komen eraan en ik hoor veel gekreun en gesteun om me heen. Blijkbaar is het niet voor iedereen leuk om een 4-gangen diner voor 10 personen te (moeten) maken. Uit eten zit er voor velen niet aan. Ik behoor tot beiden groepen. Bruin kan het even niet trekken om te gaan dineren (belachelijke prijzen overigens) en koken is niet mijn hobby; vooral niet voor een grote groep. Gourmetten vind ik niet meer leuk!

Is het leuk om hier tips neer te zetten voor makkelijke sint/kerst maaltijden? Ik trap af:

- Een grote pan met lekkere soep aangevuld met een tafel vol tapas. Iedereen kan zelf pakken waar hij/zij zin in heeft

- Lekker snacken met zelfgemaakte patatjes/hamburgers enz.

- Uitgebreide broodmaaltijd met "iets" warms

Wie volgt....
Ik heb vrijwillig het kerstdiner overgenomen van mijn moeder, die koken haat, dus ik val niet echt in de categorie. Dat diner is voor kerstdag. Op kerstavond doet mijn moeder standaard een (erg uitgebreide) kaasschotel. Makkelijk en lekker (vind ik dan, al mis ik het al jaren want kerstavond is bij de schoonouders).

En qua soep: een hele makkelijke die altijd scoort is zoete aardappelsoep: zoete aardappelen in blokjes, samen met een ui en wat knoflook aanstoven, bouillon en kokosmelk erbij. Laten koken en pureren. Eventueel nog wat gestoofde verse spinazie in het bord doen.
'Gewoon' stamppot op tweede kerstdag.
Ik heb wel oren naar die kaasschotel!
Op 2e kerstdag eten wij wat over is van 1e kerstdag.
quote:SeptemberGirl schreef op 14 november 2011 @ 15:04:

Ik heb wel oren naar die kaasschotel!Inderdaad... more details please!
Kortom: iets met kaas is altijd goed!
Kaasfondue of (nog lekkerder) raclette! Bij veel kaasboertjes is wel een racletteding te leen, als je de kaas maar bij die zaak koopt. Zooooo lekker!

Voorbeeld:

Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Oh, alles wat je in een buffetvborm kan neerzetten. Zoet, hartig, warm, koud. Stapel bordjes er bij. Klaar!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En op de tweede/andere dag hutspot of boerenkoolstamppot, yum!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:SeptemberGirl schreef op 14 november 2011 @ 15:09:

Kortom: iets met kaas is altijd goed! Ik als rasechte NL-er lust geen kaas! Helaas!
quote:Fame schreef op 14 november 2011 @ 15:11:

[...]

Ik als rasechte NL-er lust geen kaas! Helaas!Geen enkele kaassoort???? Dat hoor je niet snel!
Dit weekend getest (alvast voor mijn 10 persoons kerstdiner):

Paprika-tomaten soep. Simpel en lekker en ik maak het alvast een week vantevoren en doe dan het dan in bakken in de vriezer, scheelt werk met kerst.

2 uien zachtjes fruiten, 3 of 4 paprika's erbij (geel of rood geeft het mooiste kleurresultaat), knoflook en wat peper erbij. 10 minuutjes pruttelen totdat de paprika en de ui zacht zijn. Dan 4 blikken gepelde tomaten erbij. Weer even pruttelen en dan het geheel met de staafmixer fijn maken. Dan nog 2 liter bouillon erbij (had ik gewoon gemaakt van 4 bouillonblokjes en 2 liter water) en tot slot een potje creme fraiche erin.

Dochterlief wilde er per se gehaktballetjes in en dat was erg lekker, maar kan ook zonder.

Was een succes dit weekend, dus staat op het kerstmenu bij ons.
Bij AH hebben ze gebraad van Excellence. Bijvoorbeeld rosbief, kalkoen, rollade.

Kant en klaar in de oven schuiven, zelfgemaakte frietjes en een schaal (stoom)groente erbij.

Vooraf kun je carpaccio serveren en toetjes zijn nog wel zelf te fabriceren toch?
De zoete aardappelsoep wordt nog lekkerder (vind ik) als je het aanfruit het thaise rode currypasta.
Voor Sint vind ik een lekkere pan snert heerlijk!

Met kerst pak ik meestal wel uit, maar ik hou dan ook van koken.
Voor een makkelijke/andere/enigszins goedkope kerst;

-stamppotbuffet (wel echt uitgebreid en met worst vd slager etc)

- indonesische rijsttafel maken, kun je veel voorkoken en hoeft niet duur te zijn.

- Makkelijk drie gangen: soepje, stuk voorgemarineerd vlees van de appie, triffle

- chinees fonduen
Stokbroden, kaasjes, hapjes (oven, frituur) en gewoon met makkelijke kleding op de bank, ipv opgedirkt in stijve feestkleding aan tafel.
Euh... Nou, zoals gezegd is mijn moeder geen keukenprinses dus die holt gewoon naar een kaaswinkel en laat een schotel samenstellen (vandaar misschien dat het altijd wel heel erg lekkere soorten zijn die ook heel erg aanvullend zijn). Ik eet de restjes wel vaak op op tweede kerstdag en ik merk dat ze altijd wel vraagt om een of twee voor ons 'nieuwe' soorten.

Ze doet er zelf gewoon allerlei soorten brood (met noten, rozijnen, frans...) bij, vult wat dadels met kruidenkaas, koopt een potje met kaas gevulde pepertjes, mikt er wat druiven en noten bij en snijdt zo'n vijgen-amandelrolletje van AH in plakjes en doet er dan geitenkaas-met-honing op.

Soms maakt ze ook een warm kaashapje. Dat is misschien een beetje vreemd, maar echt iets uit mijn kindertijd: een toastje met een plakje kaas, snuifje harissa erop en dat onder de grill. Voor de niet-kaasliefhebber zijn er ook altijd een paar soorten paté met diverse confits en bakt ze worstenbroodjes. Lekkere wijn erbij en klaar.

AH heeft met de feestdagen overigens ook een of andere kaas met champagne erin, zo ontdekte ik vorig jaar, en dat vond ik wel een aanrader.
Mijn favo soeprecept:

Snij ca. 3 flinke rode uien (in hele dunne halve ringen) per liter water. Zet ondertussen groentebouillon op (gewoon water met bouillonblokjes). Gooi als de bouillon kookt de uien er bij, tezamen met 1 gedroogd chilipepertje per liter soep. 20 minuutjes laten koken en je soep is klaar.

Bij het opdienen zet je apart een schaaltje met geschaafde kaas voor door de soep. De kaas bepaalt voor een groot deel de uiteindelijke smaak van de soep. Mijn absolute favoriet is blauwe kaas, maar je kunt bijv ook kiezen voor gewone kaas of - ook erg lekker - frieze nagelkaas.
Hmm die kaasschotel klinkt heerlijk!!! Vooral met veel wijn en lekker brood erbij, echt smullen.
quote:the4ofus schreef op 14 november 2011 @ 15:27:

Euh... Nou, zoals gezegd is mijn moeder geen keukenprinses dus die holt gewoon naar een kaaswinkel en laat een schotel samenstellen (vandaar misschien dat het altijd wel heel erg lekkere soorten zijn die ook heel erg aanvullend zijn). Ik eet de restjes wel vaak op op tweede kerstdag en ik merk dat ze altijd wel vraagt om een of twee voor ons 'nieuwe' soorten.

Ze doet er zelf gewoon allerlei soorten brood (met noten, rozijnen, frans...) bij, vult wat dadels met kruidenkaas, koopt een potje met kaas gevulde pepertjes, mikt er wat druiven en noten bij en snijdt zo'n vijgen-amandelrolletje van AH in plakjes en doet er dan geitenkaas-met-honing op.

Soms maakt ze ook een warm kaashapje. Dat is misschien een beetje vreemd, maar echt iets uit mijn kindertijd: een toastje met een plakje kaas, snuifje harissa erop en dat onder de grill. Voor de niet-kaasliefhebber zijn er ook altijd een paar soorten paté met diverse confits en bakt ze worstenbroodjes. Lekkere wijn erbij en klaar.

AH heeft met de feestdagen overigens ook een of andere kaas met champagne erin, zo ontdekte ik vorig jaar, en dat vond ik wel een aanrader.water loopt me in de mond.....
quote:mariap schreef op 14 november 2011 @ 15:15:

Dit weekend getest (alvast voor mijn 10 persoons kerstdiner):

Paprika-tomaten soep. Simpel en lekker en ik maak het alvast een week vantevoren en doe dan het dan in bakken in de vriezer, scheelt werk met kerst.

2 uien zachtjes fruiten, 3 of 4 paprika's erbij (geel of rood geeft het mooiste kleurresultaat), knoflook en wat peper erbij. 10 minuutjes pruttelen totdat de paprika en de ui zacht zijn. Dan 4 blikken gepelde tomaten erbij. Weer even pruttelen en dan het geheel met de staafmixer fijn maken. Dan nog 2 liter bouillon erbij (had ik gewoon gemaakt van 4 bouillonblokjes en 2 liter water) en tot slot een potje creme fraiche erin.

Dochterlief wilde er per se gehaktballetjes in en dat was erg lekker, maar kan ook zonder.

Was een succes dit weekend, dus staat op het kerstmenu bij ons.Zeef je hem ook nog om d evelletjes er uit te halen? Verder heerlijk!Alleen doe ik de creme fraiche pas vlak voor het opdienen met een lepeltje op de soep. Leuk toefje en kan de gast zelf bepalen hoeveel hij er door heen roert.
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 14:58:

- Lekker snacken met zelfgemaakte patatjes/hamburgers enz.

- Uitgebreide broodmaaltijd met "iets" warms

Dit vind ik toch meer iets voor een gewone zaterdagavond dan voor de kerst. Dat is toch echt verre van feestelijk eten...
Nee hoor door de zeef doen is niet nodig, met de staafmixer maak je alles fijn. Creme fraiche op het bord pas erbij doen staat wel mooier denk ik ja. Of kun je dan beter kookroom nemen (is wat vloeibaarder)??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven