Ervaringen glazen vloer?

05-07-2020 10:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
De ramen in onze redelijk ruime woonkamer zijn op het noorden dus wij hebben een donkere hoek in de woonkamer, die precies onder de overloop op de 1e verdieping zit. Daarom overwegen we in de overloop een stuk glazen vloer te leggen, want hierboven zit wel weer precies een dakraam dus dan kunnen we ook in de woonkamer van die lichtinval profiteren.

We moeten ons nog laten adviseren, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Leverde het de lichtopbrengst op die je verwachtte en kies je voor helder of mat glas? Ik maak me niet zo'n zorgen of we er naakt overheen wandelen, maar ik weet niet of het rommelig oogt als je direct zicht hebt op de overloop :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met een glazen vloer, maar het raam op onze badkamer is matglas en dat laat gewoon licht door, veel meer dan ik had verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het lijkt me een hele mooie oplossing. Het wordt er lichter en ruimtelijker van. Ik zou wat dat betreft ook zeker gewoon helder glas nemen zodat je juist van dat ruimtelijke beeld profiteert. Je kijkt van beneden naar de overloop, dus tenzij je overloop vol staat met kasten met meuk lijkt me dat niet snel rommelig?

In de de situaties die ik ken vind ik het veel toevoegen aan licht en ruimte. Het glas krast op den duur een beetje en het voelt (in het begin) wat ongemakkelijk om over glas te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heel leuk! Afhankelijk van hoe het zonlicht erop valt, zou je hooguit rekening kunnen houden met een schittering. Die is bij matglas natuurlijk wat minder fel, dat zou een voordeel kunnen zijn als de zon er recht op schijnt. Maar als je daar geen last van zou hebben, lijkt me transparant glas erg mooi.
Zelf geen ervaring.
Ik durf in winkels en kantoren nooit op dat soort glazen stukken te lopen. Maar ja, ik heb al hoogtevrees op een stoeptegel.
Ik zou zelf voor matglas gaan dan. Minder “vreemd” om er overheen te lopen en bij evt verkoop is matglas denk ik beter. Bovendien hoef je dan qua rommel en kleuren van je overloop minder rekening te houden met de stijl in je woonkamer. Als het namelijk 2 verschillende stijlen of kleuren zijn in de woonkamer en overloop, zou je de overloop mee moeten aanpassen op de woonkamer als je daar zo tegenaan kijkt door het glas heen. Lijkt me anders best rommelig als je bijvoorbeeld een overwegend beige woonkamer hebt en een blauwe overloop (ik noem maar wat). Ik zou dus zeker voor matglas gaan vanwege het praktische aspect.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt ontzettend slim bedacht! Verder geen ervaring :-)

Maar wij hebben ook mat glas in onze ramen, onderin, en dat laat echt heel goed en mooi licht door. Doordat het glas zelf wit is, wordt het licht ook heel fris van kleur.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me echt geweldig. Ik ben altijd al weg van glazen loopbruggen en liften, maar als je het in je eigen huis kunt hebben is wel erg cool.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er totaal geen verstand van maar wat lijkt dat me mooi!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring ,lijkt me wel een mooie oplossing . Ook wel akelig om overheen te lopen ,ik heb ook hoogtevrees zoals hierboven staat .Het lijkt me alleen niet fijn om schoon te houden .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Ja, haha, ik zou er ook niet overheen durven lopen!

Als een groot vlak glas lastig zou zijn of heel erg duur, kun je ook tubes overwegen. Ik ben me op het moment een beetje aan het oriënteren op lichtkoepels etc, omdat ik in mijn bedrijfsruimte een opslaghok waar geen ramen in zijn, wil ombouwen tot eetkamer. Er is een plat dak boven, maar nu blijkt dat er door de constructie daarvan niet zomaar een flink gat gemaakt kan worden. Kleine ronde tubes zijn echter wel mogelijk. Dat zou binnen natuurlijk ook een optie kunnen zijn, al heb je uiteraard minder lichtinval dan met een groot vlak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
05-07-2020 11:17
Ja, haha, ik zou er ook niet overheen durven lopen!

Als een groot vlak glas lastig zou zijn of heel erg duur, kun je ook tubes overwegen. Ik ben me op het moment een beetje aan het oriënteren op lichtkoepels etc, omdat ik in mijn bedrijfsruimte een opslaghok waar geen ramen in zijn, wil ombouwen tot eetkamer. Er is een plat dak boven, maar nu blijkt dat er door de constructie daarvan niet zomaar een flink gat gemaakt kan worden. Kleine ronde tubes zijn echter wel mogelijk. Dat zou binnen natuurlijk ook een optie kunnen zijn, al heb je uiteraard minder lichtinval dan met een groot vlak.

Als ze met tubes licht in je woonkamer wil krijgen moeten ze een gat in het dak maken en een buis door de verdieping aanleggen; bovendien is het dan niet veel meer dan een lichtbron. Dan kan je niet zo goed een ledpaneel ophangen.

(als jij wel kleinere gaten in je plat dak kan maken voor tubes kan je net zo goed meerdere lichtkoepeltjes plaatsen)
Alle reacties Link kopieren
Door tubes valt dan toch ook het daglicht van de verdieping erboven? Niet zo veel, maar toch. Maar goed, ik ben geen bouwkundige, ben me nog maar net een beetje aan het verdiepen.

Wat mijn dak betreft: er moet eerst nog duidelijkheid komen over de exacte constructie van het dak, waar de betonbroodjes liggen en de balken etc. Dan weet ik ook hoeveel ruimte ik heb voor tubes of misschien inderdaad toch een of meer kleine lichtkoepeltjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
05-07-2020 11:27
Door tubes valt dan toch ook het daglicht van de verdieping erboven? Niet zo veel, maar toch. Maar goed, ik ben geen bouwkundige, ben me nog maar net een beetje aan het verdiepen.

Wat mijn dak betreft: er moet eerst nog duidelijkheid komen over de exacte constructie van het dak, waar de betonbroodjes liggen en de balken etc. Dan weet ik ook hoeveel ruimte ik heb voor tubes of misschien inderdaad toch een of meer kleine lichtkoepeltjes.

Tubes hebben vrij weinig effect (wordt schromelijk overdreven door de leveranciers). En zouden al helemaal weinig doen als je ze in de verdiepingsvloer zou zetten met invallend licht vanuit het dakraam. Bovendien kan je er dan niet over lopen. Ze wel doortrekken naar het dak levert ook niet veel meer op en bovendien heb je dan een buis op de verdieping naar het dak. In dit geval is dat volgens mij allemaal geen optie.

In jouw geval : in betonbroodjes kan je inderdaad eigenlijk nauwelijks gaten maken; maar wat je wel kan doen is een raveling aanbrengen tussen de constructiebalken en juist een groot dakvlak er uit halen; met een lichtstraat o.i.d. Kost iets meer maar dan heb je ook wat.
Alle reacties Link kopieren
Ok de verwachtingen zijn in ieder geval unaniem positief dat is mooi 8-)

Mat glas zou wel de problemen van hoogtevrees (heb ik zelf ook erg last van) en schoonmaken redelijk oplossen maar ik heb nog niet opgezocht hoe groot het prijsverschil is. De ruimtelijkheid van helder glas spreekt me ook wel weer aan, verder staat er meestal toch niks op de overloop. Ik zou me in de eerste weken alleen wel een paar keer rot schrikken als ik er overheen loop :lol:

Die tubes ken ik idd alleen in daken, ik dacht dat er aan de buitenzijde dan ook iets uitsteekt (?), dus dat je dat niet zomaar in een vloer kan toepassen, maar ik zal daar ook nog eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die in een kast van een huis woont. In een van haar logeerkamers heeft ze zo'n glazen vloer, ik durfde er niet overheen te lopen en stond verder weinig in de kamer, maar ik kan me voorstellen dat het met veel spullen rommelig oogt.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
05-07-2020 11:47
Ik heb een vriendin die in een kast van een huis woont. In een van haar logeerkamers heeft ze zo'n glazen vloer, ik durfde er niet overheen te lopen en stond verder weinig in de kamer, maar ik kan me voorstellen dat het met veel spullen rommelig oogt.
Ik vraag me af hoe ze dat schoonhouden :mrgreen: Ik ben echt zo'n type dat altijd strepen op de ramen heeft na het ramen wassen bv
Lijkt me irritant als je dat ziet in het "plafond" , zeg maar .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Met helder glas heb je dus wel altijd inkijk in de woonkamer vanaf de overloop.

Een strategisch opgehangen spiegel is kan trouwens ook veel doen qua licht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ergens in een hotel over een vloer gelopen waar veel glazen cirkels in verwerkt waren met een doorsnee van ongeveer schat ik 25 cm, (waardoor er in de verdieping daaronder neem ik aan dan dus meer licht viel).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Op mijn werk is zo'n glazen vloer. Veel mensen hebben er moeite mee om daar over heen te lopen. Ik zelf op zich niet, maar de eerste stap is altijd wat apart, al ben ik er nu wel aan gewend. Mooi vind ik het beslist niet. Het zicht naar beneden is niet bijster mooi. Ik kan me zo voorstellen dat dit met een gewoon huis ook zo is.

Persoonlijk zou ik iets anders doen om de donkere hoek lichter te krijgen. En als je toch voor glas gaat, kies dan voor mat glas.
Patatje15 schreef:
05-07-2020 11:45
Ok de verwachtingen zijn in ieder geval unaniem positief dat is mooi 8-)

Toch niet, hoor.
Blijenvrij schreef:
05-07-2020 14:30
Toch niet, hoor.

Fijn dat er toch iemand het matglas half leeg ziet?
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
05-07-2020 14:28
Op mijn werk is zo'n glazen vloer. Veel mensen hebben er moeite mee om daar over heen te lopen. Ik zelf op zich niet, maar de eerste stap is altijd wat apart, al ben ik er nu wel aan gewend. Mooi vind ik het beslist niet. Het zicht naar beneden is niet bijster mooi. Ik kan me zo voorstellen dat dit met een gewoon huis ook zo is.

Persoonlijk zou ik iets anders doen om de donkere hoek lichter te krijgen. En als je toch voor glas gaat, kies dan voor mat glas.
Als je een rokje of jurk draagt lijkt me dat ook niet prettig
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Blijenvrij schreef:
05-07-2020 14:28
Op mijn werk is zo'n glazen vloer. Veel mensen hebben er moeite mee om daar over heen te lopen. Ik zelf op zich niet, maar de eerste stap is altijd wat apart, al ben ik er nu wel aan gewend. Mooi vind ik het beslist niet. Het zicht naar beneden is niet bijster mooi. Ik kan me zo voorstellen dat dit met een gewoon huis ook zo is.

Persoonlijk zou ik iets anders doen om de donkere hoek lichter te krijgen. En als je toch voor glas gaat, kies dan voor mat glas.
Ah, ik ben daar dus niet alleen in!

Wellicht iets om in gedachten te houden voor een eventuele verkoop van het huis. Het zou mij wel van de koop van een huis weerhouden, vooral omdat ik geen beeld heb bij de kosten van het vervangen van een glazen vloer/plafond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven