Fruitvliegjes, aarrgghh

07-09-2019 20:26 28 berichten
Hoihoi,

Fruitvliegjes; wie heeft ze niet in huis nu? Ik word er in ieder geval knettergek van.

Al een maand lang haal ik geen fruit, zoetigheid etc in huis, is alles zowat steriel schoongemaakt, bewaar ik geen etensresten in vuilniszak en gooi ik alles buiten meteen weg, haal ik dorre blaadjes van de plant af, ververs ik elke dag de vuilniszak etc etc.

Er is geen bron in huis, alles is zo goed schoongemaakt dat eitjes hoogstwaarschijnlijk ook weg zijn en ik houd het huishouden extreem goed bij. Toch zie ik die krengen toch rondvliegen. Vooral op de ramen zitten ze in groepjes. Ik heb geen schoonmaakmiddelen of luchtverfrissers o.i.d. met fruitgeur dus dat kan het ook niet zijn.

Ik heb heel het internet al afgestruind naar tips maar niets schijnt te helpen. Ze blijven komen, maar er is nergens een bron te vinden (behalve de ramen).

Hebben jullie ook zoveel last van fruitvliegjes? Iemand nog een goede tip? Ik hoor het graag haha.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Toch heb je ergens een bron waar ze op af komen. Die moet je vinden.
Because schreef:
07-09-2019 20:29
Toch heb je ergens een bron waar ze op af komen. Die moet je vinden.
Dat dus. Ik heb ze nooit, tenzij er iets ligt.
Kun je ze niet achtervolgen om te kijken waar ze heen vliegen?
Ik "vang" ze altijd door middel van een bakje met azijn, beetje water en klein kneepje afwasmiddel. Vinden ze erg aantrekkelijk ruiken blijkbaar, en vervolgens verzuipen ze erin. Opgelost...
Ja daar dacht ik ook meteen aan: maak je je ramen schoon met azijn? Vinden ze namelijk heerlijk....
En verder inderdaad gewoon valletje neerzetten.
Bij de supermarkt kun je een fruitvliegjesval kopen, dat was hier de finishing touch naast alles even extra poetsen.
Heb je al gekeken of je wellicht een paar lege flessen ergens hebt staan (bier of wijn bv) die niet goed zijn uitgespoeld? Dat is bij ons nog wel eens een bron van fruitvliegjes. Laatst hadden we ze ook weer. Glas weggebracht en nu is het ook gewoon klaar.

En je weet zeker dat het fruitvliegjes zijn? Misschien zijn het bv rouwvliegjes, even groot, even irritant, alleen niet rood maar zwart. Die zitten meestal in potaarde van planten.
Ik heb ze de hele zomer weg kunnen houden maar sinds 2 weken zijn ze er in grote getalen, ik begrijp niet waarom.
Sinds wij zo'n vleesetend plantje hebben zijn de fruitvliegjes kwijt.
Teigera schreef:
07-09-2019 20:34
Ik "vang" ze altijd door middel van een bakje met azijn, beetje water en klein kneepje afwasmiddel. Vinden ze erg aantrekkelijk ruiken blijkbaar, en vervolgens verzuipen ze erin. Opgelost...
Dit doe ik ook, werkt prima. Als je dan zorgt dat er echt geen andere bron te vinden is gaan ze allemaal op die azijn af en verzuipen ze.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb ook de nodige fruitvliegjes gehad, maar sinds ik al mijn fruit in de koelkast bewaar is het probleem hier opgelost.
Heb je wellicht GFT afval in je tuin staan? Ook alcoholresten zijn erg populair inderdaad. Dus lege flessen meteen omspoelen en wegzetten.
Zou een val zetten en er zoveel mogelijk afvoeren. Het seizoen loopt op zn einde dus waarschijnlijk is het dan snel opgelost. Zelf deed ik een stukje bananenschil in een glas, plastic er overheen met gaatjes erin geprikt en de volgende dag zat dat glas helemaal vol. Goedkoop en erg effectief.
Klinkt eerder als Varenrouwmug; google daar maar eens op. Youtube geeft diverse methoden om het aantal te minderen.
Dan moet het maar zoals het kan
Sciara wordt hij ook wel genoemd.
Dank voor alle reacties! Voor degenen die het zich afvroegen; het zijn wel echt fruitvliegjes. Rode ogen/kop, bruin/gelig lijfje en de grootte is duidelijk te herkennen.

Ik heb geen alcoholresten of flessen staan. Ik drink niet dus zou tamelijk onmogelijk zijn ook haha.

Ik vind die “kant-en-klare” fruitvliegjesvallen best wel prijzig. Ik maak ze altijd zelf, maar ik denk dat ik slimme fruitvliegjes heb want ik vang er maar enkelen mee. Ik heb er ook niet veel, hooguit een stuk of 10, maar het zijn er wel 10 te veel...

Ik heb een kleine woning waarbij ze alleen in de woonkamer (max 20 m2) zich bevinden. Ze zitten soms op de tv, de kastjes en de ramen. Nooit de keuken of de prullenbak o.i.d. Ook komen ze niet af op potgrond, want dat heb ik hier afgedekt en daar komen ze niet op af of vandaan.

Ik heb alles nagezocht. Alle kastjes uitgepakt en schoongemaakt, keukengerei etc. opnieuw schoongemaakt, alles is afgedekt. Ik weet op recht niet waar ze nog op af zouden kunnen komen....

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik blijf in ieder geval flink boenen en valletjes zetten haha. Mocht iemand zijn frustratie of tips willen delen, dan ben je van harte welkom haha
Zelfde probleem. Vandaag de ramen maar gezeemd en dit keer zonder een scheut azijn maar een scheur ammoniak in het water. Keuken, prullenbak, alles is afgesopt en schoon. Kamerplanten op terras gezet. Geen idee waar ze nu vandaan komen.

Verder een flacon glassex stand-by. Daar houden ze ook niet van dus daar spray ik nu om het halve uur zo’n groepje mee in.
Toch de potgrond dan?
"afdekken" is iets dat fruitvliegjes niet kennen. ;-D
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
lemoos2 schreef:
07-09-2019 21:36
Zelfde probleem. Vandaag de ramen maar gezeemd en dit keer zonder een scheut azijn maar een scheur ammoniak in het water. Keuken, prullenbak, alles is afgesopt en schoon. Kamerplanten op terras gezet. Geen idee waar ze nu vandaan komen.

Verder een flacon glassex stand-by. Daar houden ze ook niet van dus daar spray ik nu om het halve uur zo’n groepje mee in.
Ik doe dus precies hetzelfde. Glassex erop of ik sla ze dood. Het kan gewoon niet dat ik nog een bron heb, alles is echt schoon en netjes. Ik merk aan de plekken waar ze zitten dat ze geen raad met zichzelf weten. Er is geen bron, dus niets interessants voor hen, dus zitten ze maar (vaak in hun eentje maar op de ramen in groepjes) op de meest willekeurige plekken... Ik snap d’r niets meer van!
Ja hier ook! Word gek van ze. Bij ons voornamelijk in de keuken. Ze zitten om de haverklap weer in de spoelbak (dan ligt daar een mini korrel brood ofzo en ze zitten er al), in verse bloemen die ik had gekregen, op de fles olijfolie en een stuk of 10 dood in de rand van de fles olijfolie (nooit geweten dat ze daar zo gek op zijn), op de ruiten, in de vaatwasser, in de wasmand, they’re everywhere.

Ik ben 6 dagen geleden bevallen dus geen puf om ze te gaan bestrijden. Ik wacht tot t koud is en pak ze volgend jaar vanaf t begin aan. Nu lijkt t een gebed zonder end...
Madderijn schreef:
07-09-2019 20:56
Sinds wij zo'n vleesetend plantje hebben zijn de fruitvliegjes kwijt.
Leuke tip! Eten die ook grote bromvliegen? Daar hebben we er hier wat teveel van.
En hoe gaat het dan als de vliegen 'op' zijn, bijvoorbeeld in de winter? Moet je je plant dan voeren?
xstuckinreverse schreef:
07-09-2019 21:44
Ik doe dus precies hetzelfde. Glassex erop of ik sla ze dood. Het kan gewoon niet dat ik nog een bron heb, alles is echt schoon en netjes. Ik merk aan de plekken waar ze zitten dat ze geen raad met zichzelf weten. Er is geen bron, dus niets interessants voor hen, dus zitten ze maar (vaak in hun eentje maar op de ramen in groepjes) op de meest willekeurige plekken... Ik snap d’r niets meer van!
Die tien moet je dus vangen in je valletje. Ik maak altijd een paar bakjes met wat azijn, suiker en water, afgedekt met plastic folie met gaatjes. Werkt al jaren.
Ik spuit ze uit de lucht met spiritus, dan zijn ze gelijk dood en er komen geen nieuwe voor terug.
De larven zijn toch vrij groot; 8 mm. Waar zou de kraamkamer dan zijn?
Ze moeten zichzelf doodmaken.
Schaaltje met azijn, een drup afwasmiddel en een beetje water.
Daar gaan ze op af en dan verdrinken ze. Massaal.

Ik experimenteer nog met natuurazijn, appelazijn en balsamico en ik ben er nog niet uit of er een beter werkt dan de ander. Het schaaltje moet ook op de goede plaats staan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
tv-icoon schreef:
07-09-2019 22:48
De larven zijn toch vrij groot; 8 mm. Waar zou de kraamkamer dan zijn?
Als TO een kraamkamer zou hebben, zou ze wel meer dan 10 fruitvliegjes hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven