Gaswasdroger

24-02-2012 10:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De droger is bij mij een grote post op mijn energie rekening. Nu lees ik op internet (www.pirouwet.com) dat je veel geld kunt besparen met een gaswasdroger. Heeft iemand ervaring met een gaswasdroger??
sorry geen ervaring mee maar ik denk dat als je zo'n vergelijking maakt je dan ook moet kijken naar warmtepompdrogers. Die zijn niet op gas, maar hebben wel energiewaarde A en besparen veel energie (en dus geld).
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb een superzuinige droger: een wasrek. Echt ideaal.
Ik lees juist dat een gas wasdroger veel duurder is dan een "normale" droger.

Is het geen optie om (een deel van) de was aan de lijn te drogen?
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Ja ik ga ook zeker kijken naar een warmtepompdroger. Maar las dat je bij 10 droogbeurten met een gaswasdroger in de week tot wel 368euro per jaar kan besparen in vergelijking met een condensdroger en 135 euro ten opzichte van een warmtepompdroger. Dan wordt het wel een hele interessante optie. Daarom graag een reactie van mensen die hier al mee werken en of het was is.
Hmmm ik hang mijn was op en alleen het beddengoed doe ik in de droger of een x een was die ik snel droog wil hebben.

zomers altijd alles buiten.

Zo heb ik het gemak van een droger wanneer het nodig is en houd ik de kosten toch echt binnen de perken.
Je bent toch geen reclame aan het maken?

En statistieken gebaseerd op 10 keer per week?

Hoevaak gebruik je de droger? De lijn is voordeliger en beter voor je was.

Als ik kijk op mileucentraal dan scheelt het veel minder. Je moet flink veel van dat ding gebruik maken om het verschil in de aankoopprijs eruit te halen.

Kosten per type wasdroger

De zuinigste droger, de warmtepompdroger (energielabel A), gebruikt bij 155 droogbeurten per jaar zo'n 210 kWh stroom (ruim 45 euro). Ook de andere zuinige droger, de gasdroger, is voordelig: zo'n 25 euro aan gas- en stroomkosten per jaar.

Wasdrogers met energielabel C gebruiken per jaar veel meer: ruim 400 kWh (bijna 90 euro).

Type droger Prijskaartje* Energiekosten / jaar**

Gasverwarmde

luchtafvoerdroger ¤ 1000 ¤ 25

Warmtepompdroger

energielabel A ¤ 950 ¤ 45

Luchtafvoerdroger

energielabel C ¤ 350 ¤ 90

Condensdroger

energielabel C ¤ 500 ¤ 95

* gemiddelde aanschafkosten (2008).

** Indicatie gebruikskosten, bij 155 droogbeurten per jaar, elektriciteitprijs 22 eurocent per kWh en gasprijs 58 eurocent per m3 (prijspeil 2011).

Het scheelt dus 65 euro per jaar en het verschil in prijs is 650 euro.

http://www.milieucentraal ... en-en-gebruiken/wasdroger
Wij hebben een Pirouwet droger. Bevalt prima! Het is een heel simpel apparaat qua bediening. Wat verbruik betreft: volgens mij scheelt het wel in de kosten, maar de huidige gewone wasdrogers worden ook steeds energiezuiniger.

Ik gooi echter niet alles in de droger en als het even kan hang ik de was buiten aan de droogmolen of boven op de logeerkamer op een rekje. Deze manieren van drogen hebben nog altijd mijn voorkeur!

We hebben voor deze droger gekozen, omdat we in ons huis geen plek hebben voor een gewone droger, maar in onze schuur wel beschikken over een gasaansluiting.

Als onze gaswasdroger het voor gezien houdt, dan gaan we waarschijnlijk een bovenlader droger en een bovenlader wasmachine aanschaffen. We kiezen dan voor bovenladers omdat deze minder plaats innemen dan gewone wasmachines en drogers. Twee bovenladers naast elkaar past in ons washok. Waarom ik ook niet alles in mijn droger gooi: die staat dus in de schuur en ik ben het geklep telkens naar de schuur een beetje beu.
Toevallig was een maand geleden mijn oude droger na jaren trouwe dienst kapot. Ik heb me toen verdiept in de verschillen warmtepompdroger en 'gewone' droger. Ik heb gekozen voor een simpele, goedkope luchtafvoerdroger die inderdaad wat meer stroom verbruikt dan een warmtepompdroger - kosten ca ¤ 45,-- per jaar - maar de aanschafprijs was ook honderden euro's goedkoper dan een warmtepompdroger.
Borderwalker, ik ben zeker geen reclame aan het maken. Bedankt voor het geven van de tip, site milieucentraal.nl. Opvallen dat de aanschafprijs daar veel hoger is dan op de site van de gaswasdroger. En de lijn blijft idd de goedkoopste optie.

Mrsfudge hoelang gaat bij jullie de droger al mee? Is dat gelijk aan andere soorten drogers?
quote:brian0172 schreef op 24 februari 2012 @ 10:44:

Borderwalker, ik ben zeker geen reclame aan het maken. Bedankt voor het geven van de tip, site milieucentraal.nl. Opvallen dat de aanschafprijs daar veel hoger is dan op de site van de gaswasdroger.

Misschien is de gaswasdroger wat goedkoper (ik zie dat ze op de site die je noemt 1 soort hebben en die is 799), een afvoerdroger label c is ook goedkoper dan dat milieu centraal in haar berekening heeft staan, even googelen en ik zag ze al voor 190 euro.

800-190=610.

610/65 besparing per jaar op basis van 155 droogbeurten= 9,4

Het kost je dus meer dan 9 jaar voordat je de investering eruit hebt, het ding moet maar net zo lang meegaan en tegen die tijd zijn er vast weer zuiniger drogers op de markt.
Ik heb al vele jaren een gaswasdroger en ik ben er zeer tevreden over. Aan de lijn drogen is voor ons geen optie ivm allergien en astma. Ik heb zo'n 8 wassen per week ( ja, ze bestaan nog hoor de "grote" gezinnen) en zou met een gewone droger zeer veel geld kwijt zijn.

De aanschaf is duurder, je moet ook een geventileerde ruimte hebben en een gasaansluiting. Maar dat is een eenmalige uitgave. Voordelen: was is veel sneller droog dan in een gewone droger, verbruikt nauwelijks stroom en ook zeer weinig gas. En milieuvriendelijker.
quote:Phips schreef op 24 februari 2012 @ 11:22:

Aan de lijn drogen is voor ons geen optie ivm allergien en astma.

Hebben jullie geen tuin/balkon? Bij op de lijn drogen denk ik eerste instantie aan buiten.

Je mag het trouwens ook gewoon handig vinden om alles in de wasdroger te stouwen, hoef je niet een groot gezin met astma voor te hebben.
quote:mrsfudge schreef op 24 februari 2012 @ 10:21:

We hebben voor deze droger gekozen, omdat we in ons huis geen plek hebben voor een gewone droger, maar in onze schuur wel beschikken over een gasaansluiting.

Als onze gaswasdroger het voor gezien houdt, dan gaan we waarschijnlijk een bovenlader droger en een bovenlader wasmachine aanschaffen. We kiezen dan voor bovenladers omdat deze minder plaats innemen dan gewone wasmachines en drogers. Twee bovenladers naast elkaar past in ons washok. Waarom ik ook niet alles in mijn droger gooi: die staat dus in de schuur en ik ben het geklep telkens naar de schuur een beetje beu.

En is het dan geen optie om een gewone droger (dus geen bovenlader) op de wasmachine te zetten? Heb ik ook en neemt minder plaats in in de breedte alleen in de hoogte. Kan gewoon in een ruimte van normale hoogte.

En ik gooi vrijwel alles in de droger, want woon in een appartement, dus mijn ruimte is al beperkt. Daarnaast heb ik geen zin in gedoe (wasrek), draai ik veel kleine wasjes die ik dus samen in twee of drie keer droog. Gemakzucht deels.
Wel een tuin maar vanwege boom-,bloem-en graspollen allergie is dat ook geen optie. (pollen kleven dan aan je natte wasgoed en gaan dan hup mee je huis en kasten in). Dus wel een keus, maar ik ga mijn kind niet aan nog meer allergenen blootstellen. Je mag het inderdaad ook gewoon makkelijk vinden! Maar ik ben zelf ook altijd van de zuinige (vandaar de gaswasdroger:)
[quote]Silky schreef op 24 februari 2012 @ 11:56:

[...]

En is het dan geen optie om een gewone droger (dus geen bovenlader) op de wasmachine te zetten? Heb ik ook en neemt minder plaats in in de breedte alleen in de hoogte. Kan gewoon in een ruimte van normale hoogte.

Nee, helaas. Onze ketel hangt ook in het washok, dus 2 apparaten bovenop elkaar gaat niet.
Mijn ervaring met een gaswasdroger is positief. T.o.v. Een luchtwasdroger is deze aanmerkelijk zuiniger: per droogbeurt ongeveer 3kWh voor conventioneel en 0,2kub gas. Ofwel ¤ 0,65 t.o.v. ¤ 0,15. Bij 10 droogbeurten per week: ¤ 5,-. Dus de machine verdiende zichzelf terug. En altijd een zachte was!

Drogen aan een lijn buiten is alleen nog goedkoper. Immers in de winter binnen drogen kost ook evenveel energie. Immers dezelfde hoeveelheid water moet verdampt worden. En de snelheid van verdampen hang af van het vochtdeficiet. Dus binnen drogen is geen besparing, immers de energie die voor het droogproces aan de omgeving onttrokken is gelijk aan de energie die door de droger verbruikt wordt.

Bij de huidige drogers ligt het anders. Immers de huidige warmtepompdroger verbruikt ongeveer 1,5kWh, ofwel ¤ 0,35. Het gasverbruik is niet gewijzigd, incl. Electra ongeveer ¤ 0,20 Bij 10x per week nog een besparing van ¤ 1,50. Dus toch nog ¤ 75,- per jaar.

Ik ben aan een nieuwe machine toe, waarbij ik nog niet weet welke keuze ik zal maken gezien de kwaliteit van de gaswasdroger.
Bedenk dat een gaswasdroger ook een rookgasafvoer (schoorsteen) nodig heeft. Dit kan voor wat extra kosten zorgen ;)
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven