Gezocht: iets dat vreselijk woekert

17-03-2011 15:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurman vond het nodig om de coniferenhaag weg te halen en daar een spuuglelijke schutting voor in de plaats te zetten. Ik zoek nu een plant of iets wat die schutting zo snel mogelijk omtovert in een groene zee van bladeren.

Iemand een tip?
Hennep
Dan zou ik dus af en toe langs de schutting lopen om uitschieters aan jouw kant te houden, met klimop is het niet zo'n probleem, maar voor bloeiende planten is het echt zonde als de uitlopers elke keer worden afgeknipt.

Volgens mij is er van de jasmijn ook een variant die juist in het najaar bloeit, winterjasmijn.

Stokrozen vond ik ook een goede tip, al zullen die dit jaar niet meer bloeien als je ze nu zaait. Maar dan heb je in elk geval wat groen en voor dit jaar kleur. Stokrozen houden wel van warmte (staan dus het liefste beschut en op het zuiden).
stokrozen gaan dus niet helaas, want alles wat maar een mm over de schutting heen groeit of tussendoord groeit wordt onverbiddelijk gesnoeid. En dan groeit zo'n roos niet snel, dat kan ik je wel vertellen.

Het moet dus eigenlijk iets zijn wat zo snel groeit dat het niet erg is als er af en toe iets van af wordt gehaald.

klimop of bruidssluier zijn de beste opties denk ik, en dan vind ik de laatste het mooist.

Ik zou zelf meer van bloemen trouwens en zou het liefst hortensias of jasmijn ertegenaan zetten. Maar hoe snel groeien die?
Bruidssluier was echt een grapje, doe het niet!!!!

Dat de buurman snoeit wat erover komt is zijn goed recht, daarom kun je klimplanten beter leiden langs een rek of gaas wat je vlak tegen je schutting zet.

Ik snoei ook wel eens klimplanten van mijn buurman, wnat als ik het niet doe overwoekeren ze mijn clematis.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 maart 2011 @ 15:35:

Volgens mij is er van de jasmijn ook een variant die juist in het najaar bloeit, winterjasmijn.

Winterjasmijn hebben wij ook, maar die gaat niet erg hard hoor. wel leuke plant, knal gele bloemen op een moment in het jaar dat rest van de tuin doods is.
quote:boebele schreef op 17 maart 2011 @ 15:20:

welke bamboesoort is dat pinkel, weet je dat?

Ik denk dat de soort Simba heet. Ze groeien wel traag hoor. De onze staan er nu 3 jaar en zijn +/- 1m hoog en helemaal nog niet breed. Als je snel een haag wil is dit dus geen goeie optie!
Neeeeee geen bruidssluier doen hoor!!! Tikt eens met haar wijsvinger op het voorhoofd.

Ik zou ook gaan voor de klimop, clematis en misschien wat klimrozen!

Maar waarom kunnen stokrozen niet? Die plant je aan jouw kant van de schutting hoor. Als de buurman daar de toppen uit knipt dan zou hij het met mij aan de stok(roos) krijgen!
Bamboe/riet om snel iets weg te werken en seringen zijn mooi. Maar volgens mij zijn dat echt bomen.
als je de buurman wilt trollen dan zou ik zeker bamboe nemen...lol... woekert als een dolle...
Is het een dichte schutting? Anders groeit alles er naturulijk tussendoor. Een optie is om dan bamboematten tussen de schutting en je planten te zetten. De planten groeien dan niet zo snel door de schutting en zijn wat steviger alvorens de buurman gaat snoeien.
Anders doe je klimop met clematis er door heen? Klimop voor snelle groei en clematis voor de bloemen.
Lathyrus/siererwt tussen de klimop zetten. Groeien als een gek (zijn wel éénjarig) en hoe meer je snoeit, hoe meer bloemen dus win-win voor jou en je buurman
Ik ben mijn eigen bananenschil
als je iets wil dat woekert....

neem een rietplant!...

alleen als je de plant dan zelf wil gaan temmen...

is dit het resultaat:

Maar die K.U.T planten groeien heel hard... en breiden zich enorm snel uit.... gaan ook overal tussendoor... maar ik vind ze persoonlijk spuuglelijk... daarom wil ik diegene die hier staat en al stond voor ik er ging wonen er ook z.s.m uit Je mag um wel ophalen?
Klimop...wat heb ik dáár al vaak op gescholden. Heel geschikt als snelle woekeraar Wat je ook kunt doen: aan de bovenkant van de schutting heel veel kleine potjes hangen met hangplanten.
Haha ik dacht dat je een megawoekerende vleesetende plan op je buurmans tuin wilde loslaten om wraak te nemen voor het kappen van de coniferen!
quote:boebele schreef op 17 maart 2011 @ 15:21:

*googlelt op bruidssluier*

Ik ook!

Wat is er mis met de Wingerd, heb een 'wilde Wingerd' en ben er juist erg blij mee!
Ligt trouwens ook nog even aan zon en schaduwkant lijkt me?

De meeste Fargesia's woekeren niet. Op de site www.exoterra.nl staat bij de assortimentslijst welke niet woekeren.
*flauwe modieus* je kunt ook een woekerpolis aanschaffen ;)

Zo te lezen is klimop een mogelijkheid, maar ik zou ook liever iets met bloemen willen. Passiebloem heb ik weleens geprobeerd aan die kant van de tuin, maar die groeide niet zo hard omdat er niet veel zon staat. En alles wat wel groeide werd meteen gesnoeid door dezelfde buurman :(

Dus ik moet iets hebben waar niet tegenop te snoeien valt zeg maar

Hoe groot is je tuin? Is het een mogelijkheid om een (goedkope) schutting met een paar centimeter tussenruimte langs de nieuwe schutting te plaatsen?

Zo creeer je een soort sluis tussen je klimplant en de snoeischaar van de buurman.

Wilde wingerd heb ik gehad in mijn oude huis. Die vond ik vooral in de herfst erg mooi (blad kleurt dan goud/rood)

Hier vind je veel klimplanten met info over hoe snel ze groeien, de bloemen etc.
Blauwe regen is mooier dan een Bruidssluier.

Ik zou doen:

3 Blauwe regens netjes verdeeld. Daartussen, clematissen met verschillende bloeiperiodes, een jasmijn, een kamperfoelie (geurt zo lekker), stokrozen en misschien nog een klimroos.

Verder zou ik plantenbakken ophangen en daarin vrolijke zomerbloeiers zetten. In de winter zou ik er een dingetjes ophangen voor vogelvoer.
quote:boebele schreef op 17 maart 2011 @ 15:37:

stokrozen gaan dus niet helaas, want alles wat maar een mm over de schutting heen groeit of tussendoord groeit wordt onverbiddelijk gesnoeid. En dan groeit zo'n roos niet snel, dat kan ik je wel vertellen.

Het moet dus eigenlijk iets zijn wat zo snel groeit dat het niet erg is als er af en toe iets van af wordt gehaald.

klimop of bruidssluier zijn de beste opties denk ik, en dan vind ik de laatste het mooist.

Ik zou zelf meer van bloemen trouwens en zou het liefst hortensias of jasmijn ertegenaan zetten. Maar hoe snel groeien die?Heb je de goede stokrozen voor je?

die zullen niet heel snel bij de buurman terecht komen.
I looove passiebloemen! Groeien volgens mij ook goed tegen een schutting op
Uhh pas je op met bruidssluier? Kon nog wel eens voor ruzie met de buurman zorgen want als je dat niet bijhoudt pffff ramp!

Een rode of witte druif? Woekert misschien niet enorm maar wel lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven