Glas-in-lood en isoleren

06-01-2014 11:53 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten met een dilemma. Een luxe dilemma weliswaar.

Het zit zo. Wij wonen in een jaren dertig woning. Qua isolatie is het ronduit slecht. Nog nergens dubbel glas, de kozijnen tochten en boven staan de bloemen op het raam als het vriest. Het wordt dus hoog tijd om hier iets aan te doen (en we hebben er inmiddels voor gespaard, dus het kan ook ).

Maar nu het dilemma: het glas-in-lood. Hoe krijg je dit op een mooie en goede manier geïsoleerd? In dubbel glas zetten vind ik persoonlijk niet mooi (er blijft niets over van de prachtige schittering), tegen het dubbel glas zetten schijnt niet goed te zijn, helemaal weg laten doet echt 'zeer'. Maar het is ook zo zonde om al je kozijnen en ramen te vervangen, overal dubbel glas in te zetten en vervolgens nog in de toch te zitten vanwege het glas-in-lood.

Heeft iemand zijn huis geïsoleerd dmv nieuwe kozijnen en ramen en wat heb je met je glas-in-lood gedaan?

Alvast dank voor jullie antwoorden.
Mijn schoonouders hebben voorzetramen.
En een voorzetraam? Is dat een optie?
Ik heb ik veel huizen idd een voorzetglas voor het glas in lood gezien. Isoleert net wat minder maar het gaat vaak toch om een rand aan de bovenkant of zijkant.

Heb je al offertes aangevraagd? Ben nml benieuwd wat zoiets ongeveer kost Neem je helemaal nieuwe kozijnen?
En zetten zij het dan aan de binnenkant of buitenkant? Ik heb nml gehoord dat aan de buitenkant er condens tussen dubbelglas en glas-in-lood kan komen en dat kan zorgen voor het rotten van je kozijn.

Hiltje, we hebben nog geen offertes aangevraagd. We gaan inderdaad volledig nieuwe kozijnen nemen. Dit wilde we eerst niet doen, maar de kozijnen kieren zo ontzettend, dat het de isolatie teniet doet. We hebben dus ook nog even door moeten sparen, want het zal niet goedkoop zijn.
Schoonouders hebben het aan de buitenkant, na 30 jaar nog geen rot.
Dat is een goeie, met die vraag loop ik ook rond. Ik lees even mee.
In mijn eerste huis, hadden wij ook enkelglas en glas in lood. Er zijn toen nieuwe kozijnen en dubbelglas geplaatst. Van de glas in loodramen is een voorzetraam gemaakt en aan de binnenkant geplaatst. Optimale isolatie en van de binnenkant was het mooi, van de buitenkant minder.

Maar er kwam condens en uiteindelijk schimmel tussen de ruit, dus zeker twee keer per jaar alles losschroeven, lappen, laten drogen en weer terugplaatsen. Heel voorzichtig want het glas in lood was zeer kwetsbaar.

Toen is het glas in lood in nieuw lood gezet en de bevestiging van de voorzetramen veranderd zodat het niet meer zo vochtig zou worden ertussen. Helaas werkte dat niet naar verwachting.

Dus toen de glas in loodramen tussen dubbelglas geplaatst. Van de buitenkant veel mooier, van de binnenkant gezien iets minder, maar wel de mooie kleuren in huis als de zon er op stond! En heel onderhoudsvriendelijk.

Eigenlijk hadden we dat meteen moeten doen, want dat was uiteindelijk voordeliger geweest!
Bedankt Sandt, jij bevestigt wat ik al vaker heb gehoord. Heb jij dit door het hele huis gedaan? Wij hebben echt overal glas-in-lood.
quote:jules schreef op 06 januari 2014 @ 13:16:

Bedankt Sandt, jij bevestigt wat ik al vaker heb gehoord. Heb jij dit door het hele huis gedaan? Wij hebben echt overal glas-in-lood.Hier ook een huis met heel veel glas in lood. Wij hebben gekozen voor helder plexiglas, kleurecht.

Dit op maat laten zagen.

Op de randen hebben we dun tochtstrip geplakt en bevestigd met "hoekspijkertjes". Van die spijkertjes die bij de kop haaks staan.

Geen last van schimmel, vocht of andere zaken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb het glas in lood (bovenlichten) los voor het dubbel glas staan - dat was al zo toen we het huis kochten. Best okee, maar glas in lood in het dubbel glas is véél praktischer (wat wij hebben is vrij onhandig met ramen lappen) en bijna net zo mooi. Ik zou het er gewoon ìn laten zetten: wel de lusten, niet de lasten.
quote:jules schreef op 06 januari 2014 @ 13:16:

Bedankt Sandt, jij bevestigt wat ik al vaker heb gehoord. Heb jij dit door het hele huis gedaan? Wij hebben echt overal glas-in-lood.Nee, alleen de beneden verdieping, boven waren niet alke ramen er meer, en van de twee ramen die er nog wel waren hebben we de vestibuledeur in ere hersteld. Die was namelijk ooit gesneuveld en daar zat heel lelijk glad in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven