Gordijn kleur advies

14-02-2012 20:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames

Mijn vriend en ik zijn ons huis opnieuw aan het inrichten. De vloer is wit, de tafel en stoelen zijn wit, mooie buffetkast ook wit, de nieuwe bank is bruin (niet extreem donker) en de keuken is wit met een bruin blad (ongeveer de kleur van de bank.

Nu het moeilijkste; Gordijnen!

We komen er niet echt uit welke kleur het moet worden. Wit is te wit en bruine is alleen mooi als het exact hetzelfde als de bank is.

Zou iets als zand of ecru kunnen? Of toch een warm witte tint?

Wat denken jullie?
Ooeeehhh die afbeeldingen bij stoer vind ik helemaal geweldig!

Voorheen was het hier limoengroen met een vreselijk motief behangetje... Daarom is nu alles wit geschilderd omdat dat wel een mooie basis is om vanuit te werken. Stoer en romantisch vind ik mooi. Bijv wat wollige stoffen en accessoires met nette meubels...
Ah, je had alweer gereageerd. Kijk, ik weet een heleboel dingen niet van je huis en de kleur bruin kan ook vanalles zijn, van caramel tot zwartbruin en alles wat daartussen in zit.

Ook weet ik niet hoe groot de ruimte is en of er veel of weinig licht binnenvalt.

Ik neig altijd te zeggen om geen effen (donker)bruine gordijnen te nemen. Dat oogt al snel zwaar, donker en massief en kan ook erg afsteken tegen lichte muren. Als je 's avonds geen gordijnen dicht hebt en het is wel donker buiten, dan zijn die ramen vaak zo'n pikzwart vlak. Als je donkere gordijnen hebt, oogt dat ook wel erg massief.

Maar helemaal spierwit is het vaak ook niet. Dan zou ik op z'n minst een wittint met een werkje (ruitje, streepje, stipje) nemen. Net om aan te geven dat het anders is dan je muren.

Je kunt een beetje als algemeen aannemen dat hoe groter, hoger en lichter de ruimte is, des te maar dramatiek (en donker) ze kunnen hebben. Ook als je houdt van een vrij besloten en intieme ruimte, kun je wat donkerder gaan zitten.

Maar als je houdt van een ruimtelijker, lichter, opener sfeer, zou ik niet te donker inzetten.

Tja, meer dan dat kan ik niet zeggen.

Je kunt verder nog bedenken dat je kunt kiezen uit verschillende soorten raambekleding (gordijnen, vitrage, shutters, rolgordijnen) en dat je ook nog kunt spelen met over en ondergordijnen. Moeten de gordijnen echt verduisteren? Vast niet in een woonkamer. Dan kun je ook al meer voor lichter kiezen. Je kunt ook kiezen voor mooie ondergordijnen en overgordijnen in een heel ander soort. Naargelang het sfeertje, jaargetijde en behoefte kun je danwel de een of de ander dichtdoen.

Je kunt stoffen combineren

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor (donkere) lamellen en daar lichte gordijnen bij nemen

Bedenk je dat je je echt niet hoeft te beperken tot de officiele gordijnstoffen. Er zijn genoeg mensen die zich aanbieden om gordijnen te naaien en dan kun je met een leuk stofje van de markt net zo goed uit zijn!

Als je goed kijkt, zie je soort kanten ondergordijnen en taupe overgordijnen

Met een motiefje

Dit is weer een heel ander soort raambekleding (merk luxaflex)

Een gordijnkleur die niet wit en niet bruin is, maar er ergens tussenzit

Het zal nog moeilijk kiezen worden

**zoals je trouwens ziet, is zwart/antraciet een mooie contrastkleur als je houdt van stoer**
Het is een ruime lichte woonkamer van 10m lang. Aan beide kanten grote ramen en openslaande deuren...

Pff het gaat nog lastig worden maar heb door jullie wel een hoop ideeen op gedaan!

Bedankt alvast
quote:Lous84 schreef op 14 februari 2012 @ 20:43:

Wit is te wit en bruine is alleen mooi als het exact hetzelfde als de bank is.Wat ik heb onderstreept is dus niet waar, ik hoop dat die foto's je dat hebben laten zien. Liever niet zelfs alles exact hetzelfde.
Wow, wat heerlijk Lous zo'n ruime lichte ruimte. Omdat je vloer ook licht is, je bank niet al te donker? (althans, dat schrijf je), heb je meer ruimte om te spelen met donkere tinten. Maar hou wel voor ogen welke sfeer jullie het prettigst vinden.

Ik zelf hou van ruimtelijk (welliswaar knus, maar niet te). Ik zou dus niet snel kiezen voor 1 groot donker vlak. Maar als je qua sfeer houdt van intiem, knus, gezellig en je hebt er een beeld bij van een woonkamer in donkere tinten, kaarsjes, gedempt licht, etc. tja, dan passen donkere gordijnen daar mee bij

Ik zal even proberen 2 sfeerbeelden neer te zetten:

intieme knusse woonkamer sfeer

gezellige ruimtelijke woonkamer sfeer

TIP: als je het betaalbaar weet te houden (leuke stof van de markt), kun je overwegen om 2 setjes gordijnen te (laten) maken. Een donkerdere versie voor de donkere maanden wanneer je graag wilt wegkruipen op de bank met warme chocomelk. En een lichtere versie in de zomermaanden, wanneer je wilt genieten van het licht, de blije en open sfeer en je die zon zo mooi door de gordijnen vindt vallen.
Schouderklopje nog bedankt voor je laatste post... Mn vriend en ik zijn druk in overleg haha. We gaan veel kleuren en materialen bekijken en speuren in woonmagazines etc. Super bedankt voor je tips en plaatjes!
Graag gedaan en succes : )
Ik dacht in eerste bij je beschrijving 'wat saai', maar toen keek ik naar m'n eigen woonkamer en die heeft niet heel veel meer kleur :p

Onze vloer is een soort van antraciet (iets lichter) laminaat, 1 muur is een beetje de kleur die schouderklopje beschrijft bij een gordijn als niet wit en niet bruin. De deuren zijn hetzelfde maar dan een tint lichter. Rest van de muren en kozijnen wit. Eettafel en tvkastje wit, salontafel is antiek (? In ieder geval oud) in zo'n houtkleur. Dan hebben we nog zo'n ikea kast boven de bank hangen in zwart bruin met (hoogglans) witte deurtjes en de bank is een soort van roestbruin, meer bruin dan roest. Gordijnen zijn wit en dat vind ik heerlijk licht.

Kussens op de bank zijn ook wit, maar wel verschillende tinten en zachte materialen, ook een (nep)bonten witte deken.

Enige kleur die ik heb zijn eigenlijk planten/bloemen en kaarsen, maar heb toch niet het idee dat mijn kamer saai is.

Maar misschien denken andere mensen daar wel heel anders over
Leuke tips schouderklopje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven