Gordijnen wassen

09-04-2010 11:53 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil deze week even mijn gordijnen gaan wassen, ze hangen nu een half jaar, dus ze zijn wel toe aan een wasbeurt.

Alleen, ik heb nog nooit gordijnen gewassen.. Moeten ze in een apparte zak, zoals ook met bh's (in een bh zakje)? Of kan ik ze gewoon zo in de wasmachine doen?

Ik wilde in ieder geval al die haakjes, waarmee ze in de rails hangen eruit halen. En dan op 30 graden wassen?

Zou dat goed zijn? Hoe doen jullie je gordijnen wassen?
Wat voor gordijnen heb je? Zelf heb ik vitrage met van die metalen haken. Pokkenwerk om die dingen eruit te halen maar wel veiliger. Dan stop ik ze in een dekbedovertrek die ik met een touwtje dichtknoop en dan de machine in. Op 40 graden en heel kort centrifugeren. Dan hang ik ze weer op zodat ze in model opdrogen. Strijken van die grote lappen is niet echt leuk werk namelijk.
Ik laat ze stomen.

Mijn ervaring is dat gordijnen er niet mooier op worden door ze te wassen, doordat de stiksels meer/minder krimpen dan de stof zelf.
Mijn gordijnen heb ik onlangs gewassen, koud, maar ze zijn toch ontzettend gekrompen, terwijl het goede gordijnen zijn. Voortaan laat ik mijn gordijnen stomen.
Die van mij was ik koud en ik hang ze vrij nat op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb geen gordijnen.
MILF in the making ;-)
Bij mij ook lange vitrage. Ik haal de haakjes eruit, ik was ze op een heel kort programma voor synthetische stoffen (met verhoogd waterniveau en minder wasbewegingen) op 30 graden met verlaagde centrifugesnelheid. Daarna hang ik ze meteen op; ze zijn dan nog vrij vochtig, ik leg altijd wat vuilniszakken op de grond voor eventueel lekken op het parket. Ze hangen dan prima kreukloos uit.
Ik haal de haakjes er niet uit. Ik stop het stuk met de haakjes in een kussensloop en bind die dicht.

En inderdaad koud wassen, kort centrifugeren en nat ophangen.
ik heb ze pas ook gewassen. ik heb ze in een oude dekbedhoes gestopt. (zodat ik de haakjes eraan kon laten.)

en daarna uit de wasmachine weer opgehangen aan de rails en ze zo laten drogen.
Ik rol de bovenkant van de gordijnen waar de haken zitten op naar binnen en doe er 2 postbodeelastieken omheen op enige afstand van elkaar. Wassen op een kreukherstellend programma met fijnwasmiddel en wasverzachter, nat ophangen, klaar!
Hoe zit het met gordijnen met plastic haken, kan dat ook zo in de wasmachine? Ik heb ernaar gekeken en zie geen mogelijkheid om die haken eraf te halen, ze lijken er wel in genaaid. Iemand ervaring mee?
Ik gooi mijn gordijnen altijd met plastic haken in de wasmachine. Geen enkel probleem.
Norre, doe je er ook iets omheen of niet? En was je koud? Niet dat plastic bij 30 of 40 graden al smelt, maar ik wil wel gordijnen die straks nog kunnen hangen
Die haken kun je er waarschijnljik afschuiven? Ik heb bij de Hema gordijnen laten maken en daar zit in de gordijnen een soort staafje waar het haakje overheen schuift, op deze manier kun je de haak ook in hoogte verstellen.

Ik doe het echter gewoon als Koreveen, gordijnen met het gedeelte waar de haken zitten in kussensloop en dan dichtbinden en wassen op 30 graden. Daarna nat ophangen.
En op 30 graden krimpt het niet? Ben een beetje bang dat het op 'koud' niet echt schoon wordt.
Ik haal de haakjes er niet uit. Vind ik te veel werk hoor, pfff Ik doe de bovenkant in een kussensloop en prop dan het gordijn in de wasmachine. Klaar!
Ik doe het bundeltje haakjes altijd in een washandje.

Weck-elastiek erom en in de wasmachine op 30 graden.

Nat ophangen (vitrage).

Nog nooit problemen gehad.
Ik heb iets synthetisch'. Ik heb ze een keer gewassen, in de badkuip, daarna laten uitlekken. Na een halve dag druipen heb ik ze opgehangen, wel met een emmer eronder.

Gordijnen van natuurlijke materialen zou ik laten reinigen. Velours moét chemisch gereinigd worden, anders staat de vleug alle kanten op en dat komt dan niet meer goed.

@Flint, die plastic haken moet je naar beneden schuiven.
Ik was mijn gordijnen niet te vaak, daar worden ze niet echt mooier van.

Als ik ze was, dan was ik ze koud en hang ik ze meteen nat weer op zodat ze kunnen 'uithangen'

Daarom waren ze in het begin iets te lang, omdat ze krimpen, maar nu krimpen ze niet meer.
ohja en wel ff vastbinden dat kussensloop om het gordijn, anders heeft het nog weinig nut...
quote:shreklove schreef op 09 april 2010 @ 12:42:

Ik doe het bundeltje haakjes altijd in een washandje.

Weck-elastiek erom en in de wasmachine op 30 graden.

Nat ophangen (vitrage).

Nog nooit problemen gehad.

Oh ja dat doe ik ook, of in een kussensloop(je) als het niet in een washandje past.

Goed vastbinden met elastiek.

En meteen vanuit de wasmachine ophangen en niet te hard laten centrifugeren.
Gordijn 1 zit er in, op koud met zachtjes centrifugeren. Als ik straks een poppengordijntje uit de machine haal, dan klaag ik jullie aan
Die haken kreeg ik er trouwens echt niet af. Het zijn inderdaad van die schuifdingen, maar het leek wel alsof ze vastgenaaid zaten.
Wat is dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven