Gordijnen wassen
vrijdag 9 april 2010 om 11:53
Wil deze week even mijn gordijnen gaan wassen, ze hangen nu een half jaar, dus ze zijn wel toe aan een wasbeurt.
Alleen, ik heb nog nooit gordijnen gewassen.. Moeten ze in een apparte zak, zoals ook met bh's (in een bh zakje)? Of kan ik ze gewoon zo in de wasmachine doen?
Ik wilde in ieder geval al die haakjes, waarmee ze in de rails hangen eruit halen. En dan op 30 graden wassen?
Zou dat goed zijn? Hoe doen jullie je gordijnen wassen?
Alleen, ik heb nog nooit gordijnen gewassen.. Moeten ze in een apparte zak, zoals ook met bh's (in een bh zakje)? Of kan ik ze gewoon zo in de wasmachine doen?
Ik wilde in ieder geval al die haakjes, waarmee ze in de rails hangen eruit halen. En dan op 30 graden wassen?
Zou dat goed zijn? Hoe doen jullie je gordijnen wassen?
vrijdag 9 april 2010 om 11:57
Wat voor gordijnen heb je? Zelf heb ik vitrage met van die metalen haken. Pokkenwerk om die dingen eruit te halen maar wel veiliger. Dan stop ik ze in een dekbedovertrek die ik met een touwtje dichtknoop en dan de machine in. Op 40 graden en heel kort centrifugeren. Dan hang ik ze weer op zodat ze in model opdrogen. Strijken van die grote lappen is niet echt leuk werk namelijk.
vrijdag 9 april 2010 om 12:14
Bij mij ook lange vitrage. Ik haal de haakjes eruit, ik was ze op een heel kort programma voor synthetische stoffen (met verhoogd waterniveau en minder wasbewegingen) op 30 graden met verlaagde centrifugesnelheid. Daarna hang ik ze meteen op; ze zijn dan nog vrij vochtig, ik leg altijd wat vuilniszakken op de grond voor eventueel lekken op het parket. Ze hangen dan prima kreukloos uit.

vrijdag 9 april 2010 om 12:31
Die haken kun je er waarschijnljik afschuiven? Ik heb bij de Hema gordijnen laten maken en daar zit in de gordijnen een soort staafje waar het haakje overheen schuift, op deze manier kun je de haak ook in hoogte verstellen.
Ik doe het echter gewoon als Koreveen, gordijnen met het gedeelte waar de haken zitten in kussensloop en dan dichtbinden en wassen op 30 graden. Daarna nat ophangen.
Ik doe het echter gewoon als Koreveen, gordijnen met het gedeelte waar de haken zitten in kussensloop en dan dichtbinden en wassen op 30 graden. Daarna nat ophangen.
vrijdag 9 april 2010 om 12:42
Ik heb iets synthetisch'. Ik heb ze een keer gewassen, in de badkuip, daarna laten uitlekken. Na een halve dag druipen heb ik ze opgehangen, wel met een emmer eronder.
Gordijnen van natuurlijke materialen zou ik laten reinigen. Velours moét chemisch gereinigd worden, anders staat de vleug alle kanten op en dat komt dan niet meer goed.
@Flint, die plastic haken moet je naar beneden schuiven.
Gordijnen van natuurlijke materialen zou ik laten reinigen. Velours moét chemisch gereinigd worden, anders staat de vleug alle kanten op en dat komt dan niet meer goed.
@Flint, die plastic haken moet je naar beneden schuiven.
vrijdag 9 april 2010 om 12:42
vrijdag 9 april 2010 om 12:44
quote:shreklove schreef op 09 april 2010 @ 12:42:
Ik doe het bundeltje haakjes altijd in een washandje.
Weck-elastiek erom en in de wasmachine op 30 graden.
Nat ophangen (vitrage).
Nog nooit problemen gehad.
Oh ja dat doe ik ook, of in een kussensloop(je) als het niet in een washandje past.
Goed vastbinden met elastiek.
En meteen vanuit de wasmachine ophangen en niet te hard laten centrifugeren.
Ik doe het bundeltje haakjes altijd in een washandje.
Weck-elastiek erom en in de wasmachine op 30 graden.
Nat ophangen (vitrage).
Nog nooit problemen gehad.
Oh ja dat doe ik ook, of in een kussensloop(je) als het niet in een washandje past.
Goed vastbinden met elastiek.
En meteen vanuit de wasmachine ophangen en niet te hard laten centrifugeren.