Gordijnen wassen

09-04-2010 11:53 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil deze week even mijn gordijnen gaan wassen, ze hangen nu een half jaar, dus ze zijn wel toe aan een wasbeurt.

Alleen, ik heb nog nooit gordijnen gewassen.. Moeten ze in een apparte zak, zoals ook met bh's (in een bh zakje)? Of kan ik ze gewoon zo in de wasmachine doen?

Ik wilde in ieder geval al die haakjes, waarmee ze in de rails hangen eruit halen. En dan op 30 graden wassen?

Zou dat goed zijn? Hoe doen jullie je gordijnen wassen?
Ik zou ze laten stomen als ik jou was. Ik ken alleen maar mensen die gordijnen hebben gewassen en dat de gordijnen vervolgens gekrompen en/ of gekreukt zijn.... En er dus niet mooier van worden.
Doe het niet!

Ik heb mijn gordijnen wassen, zou moeten kunnen volgens het etiketje, maar nou zijn ze 10 cm korter
Daarom dat ik de eerste keer mijn gordijnen een stuk langer heb laten maken, mijn schoonmoeder heeft onze gordijnen gemaakt.

Meestal krimpen ze na de eerste keer niet meer.

Maar goed daar heb je nu niks aan.
dat zijn gordijnhaken die er ingenaaid zitten. Die haakjes kun je er idd afhalen door naar beneden te schuiven. ( omhoog schuiven gaat niet dus je moet ze er ook weer van bovenaf inzetten.

Zelf haal ik ze er ook nooit af.

goed idee van jullie gordijnen wassen..vandaag kunnen ze buiten drogen.

Zijn nog niet gewassen mag wel na een jaar...

Ik doe het normaal ook met kussensloop om de haken heen. Schoonmoeder was erg verbaasd toen ik dat laatst deed bij haar ..zij haalde altijd alles eraf...Doet ze nooit meer zei ze al haha.

fingers crossed dat het dit keer goed gaat heb ooit ook poppengordijnen overgehouden ( maar ja zat blijkbaar zijde in..had ze nog wel op de hand in bad met koud water gewassen.. dit hielp niet )

Stomerij vorige keer...gevolg...geen schone gordijnen en roken erg chemisch...niet fris dus.
Na een half jaar al wassen??

Das toch nog niet vuil of rook je heel veel?
Heb mijn vitrage al 14 jaar en was ze 2 a 3 keer per jaar op 40 graden. Nog geen centimeter gekrompen.
quote:flint schreef op 09 april 2010 @ 12:46:

Die haken kreeg ik er trouwens echt niet af. Het zijn inderdaad van die schuifdingen, maar het leek wel alsof ze vastgenaaid zaten.

Die zitten er straks heus nog wel aan hoor!

Ik heb zo'n mooie wasmachine met een speciaal programma voor vitrage... Maar daarvoor flikkerde ik ze er ook in op een fijnwasprogramma.
quote:fiba schreef op 09 april 2010 @ 13:15:

Heb mijn vitrage al 14 jaar en was ze 2 a 3 keer per jaar op 40 graden. Nog geen centimeter gekrompen.Mijn gordijnen hangen al 2 1/2 jaar en ik heb ze nog nooit gewassen
Overgordijnen worden gemiddled eens in de 7 (!) jaar gewassen en vitrage eens in het jaar.

Als ze alleen maar zwart stoffig zijn, kun je ze beter buiten hangen als het flink mistig is en daarna goed uitslaan.
Gelukkig Katherina....was al bang dat ik érg vies was

Ik heb alleen overgordijnen, geen vitrage, dus ik heb nog 5 jaar om mij voor te bereiden op die rotklus
quote:jackie23 schreef op 09 april 2010 @ 13:53:

[...]

Mijn gordijnen hangen al 2 1/2 jaar en ik heb ze nog nooit gewassen 3 jaar , maar nu begint het me toch iets te gortig worden.

Ik zie trouwens goede tips voor het wassen van gordijnen.

Als ik de reacties doorneem, valt mij op dat sommigen geen problemen hebben bij het wassen van gordijnen of vitrages bij lage temperaturen/speciale wasprogramma's en anderen wel namelijk krimpen. Dan lijkt mij dat het verschil moet zitten in de stof van de gordijnen en vitrages. Bijvoorbeeld katoen krimpt wel en een synthetische stof als polyester niet of minder.

Ik denk dat je moet weten om welke stof gordijnen gaat, voordat je een (van de) reactie(s) gaat opvolgen. Sommige gordijnen zijn 100% katoen, andere gordijnen weer gemixt met bijv. polyester of een andere stof.
Het zijn inderdaad die haken, maar ik kreeg er geen beweging in, hoor.

Gordijn 1 was klaar maar was echt nog zeik- en zeiknat. Ben hem nu nog een keer aan het centrifugeren want ik durf hem niet zo nat op te hangen, ben bang dat het te zwaar wordt voor de rails (het is nogal een lap).

Gordijn zag er trouwens super fris uit, maar dat mag ook wel. Sinds we hier wonen (eind 2005) nog niet gewassen....
Wat een reacties!

Dankjewel :-D

Ik ga ze idd maar op 30 graden wassen en doe de bovenkant in een kussensloop en bind die goed vast. En dan maar hopen dat ze niet krimpen
Ik was mijn gordijnen ook maar een keer in de 1 a 2 jaar ofzo.

Tevaak wassen maakt ze écht niet mooier!

De laatste keer dat ik ze gewassen heb was toen ik hoogzwanger was en nesteldrang had van mijn jongste, en ze is nu 1 jaar en 8 maanden oud!

Ik wacht wel weer op de nesteldrang over een paar maanden!
Gordijn 1 hangt! Na de 2e centrifugeerronde was hij klammig en toen heb ik hem opgehangen. Hij is wel ietsjes gekrompen, maar niet storend of zo, misschien een centimeter. Nu gordijn 2 nog, maar dat doen we morgen wel.
nou hier hangen de gordijnen ondertussen ook weer...wel nat opgehangen omdat ze op de waslijn ook niet bleven hangen...gevolg...arghhhhh ze zijn zo´n 7 cm gekrompen!!! en ze waren al niet goed op maat gemaakt vond ik ( al zo'n 2 cm te kort) als ze droog zijn maar weer eraf halen en strijken want ze zijn nogal gekreukt ( waren eigenlijk iets te groot voor in de wasmachine vond ik maar ja kan ze moeilijk uit elkaar halen om te wassen) Misschien dat ik daar nog zo'n 2 cm mee 'terugkrijg" de rest..tja gelukkig zit er een zoom in van zo'n 10 cm dus die zal ik eruit moeten halen.

Man krijgt een dejavu als ik hem dit sms vrees ik...( een keer nieuwe gordijnen moeten kopen) maar ja in vorige huis gordijnen laten stomen was ik 350 euro kwijt...ook niet gering.en toen ook gekrompen ( wel minder)

het leek zo leuk witte gordijnen ...maar ja in serre ( met roosters boven raam) en schuifdeuren dus ook snel vies.
Ik doe een sportsok om de haakjes. Haakjes gaan niet zomaar los, maar kunnen wel de stof beschadigen.
quote:southerngirl schreef op 09 april 2010 @ 18:10:

Ik doe een sportsok om de haakjes. Haakjes gaan niet zomaar los, maar kunnen wel de stof beschadigen.en de trommel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven