Gouden verhuistips!

18-05-2021 18:33 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Over pakweg vier maanden gaan wij verhuizen. Bij mijn vorige verhuizing hadden we slechts een weekend om 70m2 vloer te leggen en van twee verschillende appartementen aan verschillende kanten van het land alle spullen naar één plek over te verhuizen, wat erin resulteerde dat we in alle haast alle meubels en dozen at random hebben neergeknald en nog maanden moesten kamperen in een huis waar de plinten nog gelegd moesten worden en alle kasten nog in elkaar gezet moesten worden. Gekkenwerk dus en ik heb er ook een klein traumaatje aan overgehouden :bonk:
Deze keer gaan we gelukkig slechts een paar kilometer verderop wonen en bovendien heb ik ook 3 weken vrij om in alle rust te klussen en in te richten. Toch ben ik op zoek naar gouden verhuistips, en er zijn vast meerdere forummers die tips kunnen gebruiken of willen delen!

Wat ik al tegenkwam na een klein rondje youtube:
- Zorg dat je per ruimte een doos inpakt met de belangrijkste items die je gelijk wil gaan gebruiken. Dus in de badkamer een doos met de spullen die je dagelijks gebruikt, in de slaapkamer een doos met beddengoed en kleding voor een paar dagen, in de keuken een doos met de meest gebruikte kookwaren en bestek etc. Label deze duidelijk en zorg dat deze in het nieuwe huis apart van alle andere dozen komen te staan.
- Bij het demonteren van meubels: stop alle schroeven en moeren in een plastic zakje, label deze en plak hem op het betreffende meubelstuk
- Creatieve tips bij inpakken: stop wijnglazen in schone sportsokken, stapel borden met een koffiefilter of papieren bordje ertussen.

Deel hier al je gouden do's en dont's! :P
honingbij_ wijzigde dit bericht op 18-05-2021 18:58
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Huur fam. MEILAND in. Die hebben veel ervaring.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vooraf vooral heel veel weggooien.
Of naar de kringloop brengen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Doe afstand van alle spullen die je al een jaar niet hebt gebruikt, verhuis geen nodige spullen mee

Pak op een vrij moment alvast een doos in. Schrijf op de doos wat er in zit en waar het hoort. Bijv: kerstspullen - zolder, kinderkleding - kamer Cindy, administratie - kantoor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Schrijf op elke doos naar welke ruimte die toe moet in het nieuwe huis. Dan komt alles op de juiste plek.
Als je weet dat je spullen voorlopig nog niet kwijt kan kan je ze bijvoorbeeld beter op de zolder of in de garage laten zetten dan in de ruimte waar ze uiteindelijk heen moeten.
En nu met corona misschien lastig, maar als je genoeg mensen kan regelen, laat ze op de verhuisdag dan ook helpen met kasten weer in elkaar zetten zodat je huis aan het einde van de dag enigszins leefbaar is.
En wees realistisch in wat je kan doen in drie weken, en kies op basis daarvan je prioriteiten.
Ik heb alleen de gouden tip om inpakken, verhuizen en eventueel demonteren en monteren aan de professionals over te laten.

Wat een heerlijkheid was dat. Het geld echt dubbel en dwars waard. Geen gepruts met koffiefilters tussen je borden.
Ik had alle kamers genummerd en dat nummer ook op de dozen gezet, maar inderdaad kort wat er in zat.

En de ultieme tip: laat het doen. Echt nog nooit zo relaxt verhuisd. Dozen in- en uitpakken zelf gedaan, maar meubels in en uit elkaar en het sjouwwerk uitbesteed. Kost een paar centen (ook meerdere offertes vragen trouwens, kan zomaar €1000 schelen), maar was het helemaal waard.
Zorg dat belangrijke kamers (slaapkamer, woonkamer) snel helemaal af zijn, liefst in ieder geval vloer en schilderwerk vóór je overgaat. Als je de ruimte hebt, zorg dan vooral ook voor een kamer als opslaghok, waarvan je wel lekker de deur dicht kunt trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hier al goede tips benoemd zijn. Wat ik heel fijn vond was dat er al vrienden in het nieuwe huis waren die meubels in elkaar zette. Aan het eind van de dag hadden we de woon-, slaap- en eetkamer bijna volledig ingericht. Voelde direct als thuis. Daarnaast vond mijn moeder en een vriendin het naar wat geweldig dat ze het oude huis mocht poetsen.

Schrijf inderdaad goed wat waar moet. Ik vond 1 skistok op onze slaapkamer en de andere in de bijkeuken. Dat hou je desondanks niet tegen als je veel hulp hebt.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
18-05-2021 18:43
Ik heb alleen de gouden tip om inpakken, verhuizen en eventueel demonteren en monteren aan de professionals over te laten.

Wat een heerlijkheid was dat. Het geld echt dubbel en dwars waard. Geen gepruts met koffiefilters tussen je borden.
Dit was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht. Ik heb destijds wel zelf ingepakt, maar demonteren, verhuizen en weer monteren uit handen gegeven aan professionals. Wat was dat heerlijk!! Binnen een dag alle spullen in de juiste kamers, kasten in elkaar en gedeeltelijk al ingeruimd (als de verhuizers weg zijn trek je 'n paar dozen open en ruimt je servies/kleding/thuiswerkplek vast in) Heaven.
Maar je moet (en wil) t wel kunnen betalen. Een lief familielid betaalde het, anders was t voor ons niet haalbaar geweest. Vraag een paar offertes op, er zijn grote verschillen in prijs en kwaliteit cq service.

Sowieso fijn dat je 3 weken vrij hebt om je op t huis te focussen!
kiwi2017 wijzigde dit bericht op 18-05-2021 18:52
19.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Combineer geen verhuis met het drukste moment van 't jaar in je job én een nieuwe job. Bad idea.

Check je helpers.
Hier riep 20 man dat ze wel zouden komen helpen tijdens ons verhuis-weekend.
Tot we 1 dag van tevoren merkten dat we geen 20 man hadden, maar 2 man.
Daar stonden we dan met 40 bestelde broodjes voor 3 man.

Hou je klussende vader uit de buurt.
Die vond het wel leuk om te staan schilderen op 't moment dat de meubels binnengedragen werden. En was kwaad dat iemand per ongeluk in zijn pot verf trapte.
(Hemel en aarde moeten bewegen dat ie op dag 2 thuis bleef.)

Als je kan:
Verhuis een week of een paar dagen "te vroeg".
Geeft je tijd om als alles leeg is je vorige huis / appartement fatsoenlijk op te kuisen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb het inpakken ook laten doen, kostte bijna niks extra en het heeft mij weken tijd gescheeld. Efficiënt en schadevrij verhuizen is echt een vak.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
18-05-2021 18:45
Ik had alle kamers genummerd en dat nummer ook op de dozen gezet, maar inderdaad kort wat er in zat.

En de ultieme tip: laat het doen. Echt nog nooit zo relaxt verhuisd. Dozen in- en uitpakken zelf gedaan, maar meubels in en uit elkaar en het sjouwwerk uitbesteed. Kost een paar centen (ook meerdere offertes vragen trouwens, kan zomaar €1000 schelen), maar was het helemaal waard.
Dat laatste was ook het plan, maar toen kochten we een huis dat héél erg aan het bovenste eind van ons budget zat waar helaas nog wel het één en ander moet gebeuren. Dus dat geld voor verhuizers is er helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Loop ook met alle helpers een rondje door je nieuwe huis.

Zodat iedereen weet waar jullie slaapkamer is, de kamer van Cindy is, wat de bijkeuken is, ... zodat dozen ineens in de juiste kamer belanden.

Je kan namelijk op de doos wel "kamer Cindy" zetten, maar dan moet ie alsnog in de juiste slaapkamer belanden :-).


Begin ook maanden van tevoren al dozen te verzamelen.
En al zoveel mogelijk op te bergen wat je niet meer gaat gebruiken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nummer je dozen en zet het nummer niet alleen op de bovenkant maar ook op de zijkant. Zo kun je het nummer ook nog zien als ze op zolder staan opgestapeld. Schrijf vervolgens in een schrift (of zet in je telefoon) wat er in elke doos zit. Zo zoek je je achteraf geen bult.
Ik vind hier dingen van.
Wissewis schreef:
18-05-2021 18:53
Loop ook met alle helpers een rondje door je nieuwe huis.

Of je hangt op elke deur een A4 met “kamer Cindy”, “kamer Wiske”. Etc
Alle reacties Link kopieren
Neem steeds alvast wat dozen of andere dingen mee naar het nieuwe huis zodra er een kamer af is. Een doos met zeer breekbare spullen bijvoorbeeld. Of dat dierbare *vul iets in*. Als je keuken al klaar is, alvast spullen er in die je in je oude huis (toch) niet gebruikt. Je dozen/zakken met winterkleding (als je in de zomer verhuisd) alvast in de meest handige ruimte zetten (nu heb ik zelf geen zomer/winterkleding, maar ik weet dat veel mensen dat wel hebben).

En inderdaad in je nieuwe huis twee mensen die alle aangeleverde spullen of in elkaar zetten, of zorgen dat alle spullen echt in de juiste kamers komen.

Plak briefjes op de dozen in welke kamers deze moeten komen. Op de dozen die jij als eerste open wil/moet maken, zet je dan nog een extra teken. Een X of zo. Instrueer de mensen die alles op de juiste plek gaan zetten, dat díe dozen vooraan moeten staan.

Of pak in een (grote) koffer de spullen die je de eerste dagen binnen handbereik wilt hebben. Een koffer valt vaak wel op tussen al die dozen.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
18-05-2021 18:58
Nummer je dozen en zet het nummer niet alleen op de bovenkant maar ook op de zijkant. Zo kun je het nummer ook nog zien als ze op zolder staan opgestapeld. Schrijf vervolgens in een schrift (of zet in je telefoon) wat er in elke doos zit. Zo zoek je je achteraf geen bult.
Ja, ook een goede!! Niet alleen bovenop, maar zeker ook op de zijkanten! Deed ik inderdaad ook :) Alsook A4tjes op de kamers idd :)

Bananendozen zijn trouwens echt heel fijn om als verhuisdozen te gebruiken :) Ze zijn lager dan gewone dozen, dus tilt het fijner (vind ik).
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip wordt hierboven al gegeven, schrijf op iedere doos wat erin zit EN de ruimte waar het heen moet. Hoe ik het had gedaan: met stift inhoud erop geschreven (voor onszelf) en met gekleurde briefjes erop de ruimtes (voor de helpers). En misschien control freak, maar op de ruimtes hing dan ook nog zo'n briefje met welke ruimte dit was. Keuken is natuurlijk duidelijk, maar anders krijg je nog 10x de vraag wat jij slaapkamer 1 noemt, of de vraag of de berging de garage is of het tuinhuis. Dat vond ik super handig!

En zorg dat 1 iemand het overzicht houdt, liefst jij of partner, en dan doe je zelf dus fysiek niet veel maar beantwoord je de 50 vragen en kijk je mee qua volgorde etc.

Vraag 1 helper de catering op zich te nemen.

En idd handig als 2 of 3 man op locatie weer meubels in elkaar gaan zetten.

Vooraf: begin op tijd met inpakken, zeker ruimtes zoals zolder en berging vragen veel uitzoekwerk.

En veel tijd is heerlijk, goed geregeld!!
  • Dozen inpakken per ruimte met op de doos geschreven wat er in zit
  • Alvast veel wegdoen van tevoren
  • Een planning maken wat je per dag wil doen, met ruimte voor rust
  • Alvast praktische spullen kopen, zoals verf, kwasten, schoonmaakspullen etc. zodat je niet tijdens het klussen nog naar de bouwmarkt moet
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Supergoede tips al! Bedankt allemaal!

Het plan is inderdaad om vanaf nu op vrije dagen alvast alle spullen te gaan uitzoeken en ook schoonmaken zodat we lekker fris het nieuwe huis in gaan.
En ik denk dat ik op iedere doos een post-itje in een bepaalde kleur ga plakken, en dan op de deur van de betreffende kamer dezelfde kleur post it.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-05-2021 18:58
Neem steeds alvast wat dozen of andere dingen mee naar het nieuwe huis zodra er een kamer af is. Een doos met zeer breekbare spullen bijvoorbeeld. Of dat dierbare *vul iets in*. Als je keuken al klaar is, alvast spullen er in die je in je oude huis (toch) niet gebruikt. Je dozen/zakken met winterkleding (als je in de zomer verhuisd) alvast in de meest handige ruimte zetten (nu heb ik zelf geen zomer/winterkleding, maar ik weet dat veel mensen dat wel hebben).

En inderdaad in je nieuwe huis twee mensen die alle aangeleverde spullen of in elkaar zetten, of zorgen dat alle spullen echt in de juiste kamers komen.

Plak briefjes op de dozen in welke kamers deze moeten komen. Op de dozen die jij als eerste open wil/moet maken, zet je dan nog een extra teken. Een X of zo. Instrueer de mensen die alles op de juiste plek gaan zetten, dat díe dozen vooraan moeten staan.

Of pak in een (grote) koffer de spullen die je de eerste dagen binnen handbereik wilt hebben. Een koffer valt vaak wel op tussen al die dozen.
Of tevoren goed bedenken of je ze in het nieuwe huis wel gaat gebruiken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Eet je voorraadkast zo veel mogelijk leeg en maak je non food voorraad (douchegels, tandpasta, wasmiddel) etc. zoveel mogelijk op voor je gaat verhuizen.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 18-05-2021 19:07
0.33% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Verhuisbedrijf inhuren. Ze kwamen om 8 uur en om 15.00 stond alles in ons nieuwe huis (niet ver). Zij leverden ook verhuisdozen en inpakpapier. Ook speciale dozen voor kleding met een hangrail erin. Supersnel alles via balkon appartement in verhuiswagen.

Vergeet niet handdoeken apart te houden voor eerste avond. Die was in vergeten, gelukkig wel snel doos gevonden met strandhanddoeken.

Kind logeerde bij oma en kwam terug in een ingerichte kamer met eigen spulletjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven