Gouden verhuistips!

18-05-2021 18:33 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Over pakweg vier maanden gaan wij verhuizen. Bij mijn vorige verhuizing hadden we slechts een weekend om 70m2 vloer te leggen en van twee verschillende appartementen aan verschillende kanten van het land alle spullen naar één plek over te verhuizen, wat erin resulteerde dat we in alle haast alle meubels en dozen at random hebben neergeknald en nog maanden moesten kamperen in een huis waar de plinten nog gelegd moesten worden en alle kasten nog in elkaar gezet moesten worden. Gekkenwerk dus en ik heb er ook een klein traumaatje aan overgehouden :bonk:
Deze keer gaan we gelukkig slechts een paar kilometer verderop wonen en bovendien heb ik ook 3 weken vrij om in alle rust te klussen en in te richten. Toch ben ik op zoek naar gouden verhuistips, en er zijn vast meerdere forummers die tips kunnen gebruiken of willen delen!

Wat ik al tegenkwam na een klein rondje youtube:
- Zorg dat je per ruimte een doos inpakt met de belangrijkste items die je gelijk wil gaan gebruiken. Dus in de badkamer een doos met de spullen die je dagelijks gebruikt, in de slaapkamer een doos met beddengoed en kleding voor een paar dagen, in de keuken een doos met de meest gebruikte kookwaren en bestek etc. Label deze duidelijk en zorg dat deze in het nieuwe huis apart van alle andere dozen komen te staan.
- Bij het demonteren van meubels: stop alle schroeven en moeren in een plastic zakje, label deze en plak hem op het betreffende meubelstuk
- Creatieve tips bij inpakken: stop wijnglazen in schone sportsokken, stapel borden met een koffiefilter of papieren bordje ertussen.

Deel hier al je gouden do's en dont's! :P
honingbij_ wijzigde dit bericht op 18-05-2021 18:58
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
18-05-2021 19:05
Supergoede tips al! Bedankt allemaal!

Het plan is inderdaad om vanaf nu op vrije dagen alvast alle spullen te gaan uitzoeken en ook schoonmaken zodat we lekker fris het nieuwe huis in gaan.
En ik denk dat ik op iedere doos een post-itje in een bepaalde kleur ga plakken, en dan op de deur van de betreffende kamer dezelfde kleur post it.
Pas op dat je niet te vroeg schoonmaakt, en dat je daar alles nog een keer opnieuw moet doen. Zorg voor genoeg schoonmaakdoekjes in elke kamer, zodat als iemand de vette vingers van de kast wil poetsen omdat hij hem in elkaar heeft gezet, niet het halve huis door hoeft om die doekjes te vinden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Maak je dozen niet te zwaar. Ik verhuisde met warm weer en ik gooide bovenop een laag zware spullen (boeken, servies ed) een laag winterkleding.

Maak 1 koffer met kleding, ondergoed, sokken, belangrijke papieren, handdoek, douchegel, shampoo, tandenborstel en tandpasta, haarborstel/kam, elastiekjes oid, oplaadsnoeren, ehbo-doos en medicatie om de eerste dagen door te komen. Dan maakt het iets minder uit als er nog dingen in een doos zitten.

Zet zsm een waterkoker, koffiezetapparaat, koffie, thee, bekertjes, roerstaafjes, suiker en melk in de keuken. Op die manier kun je hulptroepen (en jezelf) iig wat meer aanbieden dan water en limonade.

Mocht je veel herrie gaan maken (uur boren, badkamer eruit bikken), ga dan even bij de buren langs en/of doe een briefje in de bus. Scheelt veel frustratie over en weer!
Alle reacties Link kopieren
En zorg voor een goede catering, zodat je hier niet in in het gierige topic belandt ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dan op iedere kant vd doos een post IT plakken en die ook nog weer vastplakken.. die ben je anders zo kwijt. Waarom niet met een dikke stift het kamernummer en op de deuren ook groot een nummer plakken?
Alle reacties Link kopieren
Volgorde:

Nieuwe huis:

Kamer voor kamer:

Plafond schilderen
Muren schilderen of behangen
Lamp aan plafond ophangen
Vloer leggen
Gordijnen ophangen

Oude huis:

Kamer voor kamer inpakken
Duidelijk op de dozen schrijven welke kamer

Verhuisweekend:

Paar vrienden of familieleden charteren
Redelijk grote bus huren
Eerst alle grote meubels verhuizen met de sterkste mensen
Een paar mensen blijven achter in oude huis en maken daar direct de vrijgekomen kamers schoon
Sterke sjouwers blijven in nieuwe huis achter en gaan daar direct meubels weer in elkaar zetten of op zijn plek zetten
Chauffeur rijdt terug
De schoonmaakploeg sjouwt dozen in bus en gaat mee naar nieuwe huis, brengt dozen direct naar de juiste kamer en pakt waar mogelijk de dozen ook direct uit / maakt de bedden direct op / zet pannen in de keuken / etc.
Am Yisrael Chai!
Van een genummerde volle doos een foto maken zodat je heel snel kunt opzoeken wat waar in zit.

Het verhuizen zelf laten doen door een professioneel bedrijf.

Het poetsen van je oude huis laten doen door een professional. Heb je daar geen gedoe meer van.

Alles weggooien wat je niet meer nodig hebt. Ook niet ‘voor misschien’. Je kunt beter uiteindelijk iets nieuw kopen dan 6 dozen met spullen moeten opbergen die je niet nodig blijkt te hebben.

Houd een doos apart met spullen die je de eerste nacht nodig hebt. Pyjama’s, tandenborstels, dat soort spul.

Laat zo min mogelijk mensen helpen. Iedereen loopt elkaar alleen maar in de weg.
Mugske schreef:
18-05-2021 19:06
Verhuisbedrijf inhuren. Ze kwamen om 8 uur en om 15.00 stond alles in ons nieuwe huis (niet ver). Zij leverden ook verhuisdozen en inpakpapier. Ook speciale dozen voor kleding met een hangrail erin. Supersnel alles via balkon appartement in verhuiswagen.

Vergeet niet handdoeken apart te houden voor eerste avond. Die was in vergeten, gelukkig wel snel doos gevonden met strandhanddoeken.

Kind logeerde bij oma en kwam terug in een ingerichte kamer met eigen spulletjes.
Oh ja, laat je inderdaad niet beperken door het trapgat wat je hebt. Bij ons is er qua meubels weinig via de trap in of uitgegaan (wel door professionals).
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
18-05-2021 19:06
Of tevoren goed bedenken of je ze in het nieuwe huis wel gaat gebruiken.
Ik bedoelde meer "op korte termijn" niet meer gebruikt (schreef het niet goed/duidelijk). Dus bijv de gourmet, sinaspers, enz :)
Maar inderdaad; de keuken is dé plek waar veel spullen blijken te staan die je eigenlijk nooit gebruikt. Breng die inderdaad weg :)
Alle reacties Link kopieren
Kippatatenappelmoes schreef:
18-05-2021 19:12

Laat zo min mogelijk mensen helpen. Iedereen loopt elkaar alleen maar in de weg.
Dit! Ik zou zelfs willen zeggen: Nodig geen moeders uit. Vooral als ze eigenlijk niet veel meer kunnen dan broodjes smeren. Die broodjes zijn in 10 minuten klaargemaakt en de rest van de dag lopen ze klusjes te zoeken waar je eigenlijk alleen maar last van hebt. Zoals de trap stofzuigen waar iedereen nog 100 keer overheen moet en keukenkastjes naar eigen inzicht inrichten. :bonk:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
18-05-2021 19:20
Dit! Ik zou zelfs willen zeggen: Nodig geen moeders uit. Vooral als ze eigenlijk niet veel meer kunnen dan broodjes smeren. Die broodjes zijn in 10 minuten klaargemaakt en de rest van de dag lopen ze klusjes te zoeken waar je eigenlijk alleen maar last van hebt. Zoals de trap stofzuigen waar iedereen nog 100 keer overheen moet en keukenkastjes naar eigen inzicht inrichten. :bonk:
Ja, inderdaad, vooral niet te veel helpers!

Haha, mijn moeder heeft ook "eigen inzicht" haha, maar die had ik als gevraagd het inrichten van onze boekenkasten te doen. Ze is daarin net zo "neurotisch" als ik, dus op alfabetische volgorde, en op genre, dus dat kwam goed uit! :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
18-05-2021 19:09
Pas op dat je niet te vroeg schoonmaakt, en dat je daar alles nog een keer opnieuw moet doen. Zorg voor genoeg schoonmaakdoekjes in elke kamer, zodat als iemand de vette vingers van de kast wil poetsen omdat hij hem in elkaar heeft gezet, niet het halve huis door hoeft om die doekjes te vinden.
Nee ik bedoel meer de spullen zelf schoonmaken. Heb bijvoorbeeld een berging waar alles in plastic dozen zit opgeborgen waar een laagje stof overheen zit, dus daar alvast een doekje overheen doen enzo.
Sabeltandcavia schreef:
18-05-2021 19:20
Dit! Ik zou zelfs willen zeggen: Nodig geen moeders uit. Vooral als ze eigenlijk niet veel meer kunnen dan broodjes smeren. Die broodjes zijn in 10 minuten klaargemaakt en de rest van de dag lopen ze klusjes te zoeken waar je eigenlijk alleen maar last van hebt. Zoals de trap stofzuigen waar iedereen nog 100 keer overheen moet en keukenkastjes naar eigen inzicht inrichten. :bonk:
Dat presteerde mijn schoonzus ook bijna bij mij ja, die glazen in de kast zetten. Terwijl we haar niet eens hadden gevraagd want verhuizers. Liep ze ook nog tegen die gasten te ouwehoeren dat ik de weg een beetje kwijt was door alle verhuisstress. Ik had 0,0 stress, tot zij op de proppen kwam. Gauw weggestuurd.

Alleen dat al vond ik een hele goede reden om het te laten doen. Ik vind het te veel gevraagd van familie en vrienden, helpen verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer de dozen (boven en zijkanten) en nummer de deuren in het nieuwe huis.

Als je genoeg helpers hebt: 1 ploeg in het nieuwe huis, 1 ploeg die verhuist.

Verhuis eerst de meubels die weer in elkaar moeten, zodat de ploeg in het nieuwe huis die in elkaar kunnen zetten voor alle dozen meekomen.

Verhuis niets wat je niet meer gebruikt (dus Marie Kondo de boel voor de verhuizing)

Maak 1 tas met voor iedere bewoner een setje schone kleren (ook ondergoed en sokken), opladers en de medicijnen. Die tas verhuist als eerste mee en iedereen weet waar die tas moet blijven staan.

Wat ik heel fijn vond werken was een app met een soort post-its die ik kon verschuiven. Dus “keuken” ging van inpakken naar ingepakt naar verhuist naar uitgepakt. Hier met een plotselinge inrichting van een kinderkamer heb ik dat met fysieke post-its gedaan. 1 deur met wat er nog moet gebeuren, 1 deur met waar we al actie op hadden ondernomen en 1 deur met dingen die al klaar waren. Dan sta je er elke keer bij stil hoe ver je al bent in het proces, hoe moe en/of beroerd je je ook voelt. Maar ik heb echt een bloedhekel aan verhuizen en klussen ed, dus voor mij hielp dit heel goed.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-05-2021 18:58
Neem steeds alvast wat dozen of andere dingen mee naar het nieuwe huis zodra er een kamer af is.

Vind ik heel onhandig, dat gedoe met losse transporten. Mijn man deed dat ook, steeds heen en weer met één doos., ik werd er gek van. Ik doe liever alles in één keer.

Plak briefjes op de dozen in welke kamers deze moeten komen.

Ook zeer mee oneens ;-D. Post it’s raken los als je met dozen gaat sjouwen. Gewoon met stift.
Wij hebben alles laten inpakken door de verhuizers. Het kostte niet veel extra. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een vrij klein budget, uiteindelijk is er van de een kwart van het budget naar professionele (student) verhuizers gegaan. Ik had meer zelf willen doen maar met de sneeuw die er lag was dat geen doen.
Het gemak waarmee die een huis leegtrekken en dingen op de goede plek zetten. Echt geweldig. In en uitpakken wel zelf gedaan

Heel veel weggedaan, heb nu kast ruimte over in m'n kleinere keuken :)
Als je zelf verhuisd: een treintje vormen met alle helpers en zo de dozen overgeven van oude huis naar de bus/vrachtwagen en vanuit de bus/vrachtwagen naar het nieuwe huis. Gaat retesnel en scheelt veel loopwerk.
Niet alle boeken in één doos doen.
Alle reacties Link kopieren
Begin zo vroeg mogelijk met inpakken en vooral weggooien. Alles wat al klaar staat, is maar klaar en wat weg kan, hoeft niet mee en niet uitgepakt.

Ik vond kleuren post its met nummer erg handig, maar wel extra tape erover. In m’n telefoon een lijst met wat er per nummer in zat (foto vond ik zelf gedoe), en in nieuwe huis de juiste kleuren per kamer op de deuren geplakt.

Neem elke keer als je naar het nieuwe huis gaat alvast een auto vol spullen mee, zodat je op de grote verhuisdag alleen de grote meubels en laatste essentiële spullen hoeft te verhuizen.

Leg een grote tas klaar met beddengoed, handdoeken, toiletspullen, schone kleding, etc voor de 1e overnachting.

Begin op de verhuisdag op tijd met het in elkaar zetten en opmaken van je bed, zodat je wanneer je overal klaar mee bent gewoon kunt douchen en slapen.

Ga niet zelf heen en weer rijden, maar zorg dat je met een clubje in het nieuwe huis bent zodat je kan coördineren waar alles komt en alvast kunt uitpakken zoals jij dat wil. In het oude huis hoeft alleen alles meegenomen te worden, daar is jouw ‘kennis’ niet voor nodig.

Wij hadden zelf de tv de dag voor de verhuizing al overgezet en de monteur laten komen voor de aansluiting. De laatste avond in oude huis waren we toch druk en de eerste avond in nieuwe huis was t echt heel fijn dat we even languit konden bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn schoonmoeder trouwens niet vaak geweldig.

Maar de avond van dag 1 van onze verhuis wilde ze wel koken en mochten we komen eten.

Gewoon voeten onder tafel en (vers) eten. Heerlijk.

(Dag 2 werd het afhaal-food.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Inmiddels één keer verhuist maar ik blijk er slecht in. Man en ik zijn géén team...

Over drie weken zijn we wederom aan de beurt. Ik ben het type dat in etappes verhuist. Man in één keer.

Ons nieuwe huis bouwt mijn man en nadert de afronding dus elk vrij uurtje ben ik vast aan het poetsen, rondje gemeentewerf, zolder vast leeg en daar weer vullen, keukenspullen die ik niet gebruik rij ik daar vast heen en ruim ik in. Ook bijvoorbeeld de 8 eetkamerstoelen, hup als ik er weer heen ga neem ik er vast vier mee. Het is immers corona tijd dus al anderhalf jaar geen 8 man aan tafel gehad.

Bovenstaand dus tot grote ergenis van mijn man. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij een eerdere verhuizing een verhuisbedrijf ingehuurd waarbij je zelf ook mee hielp, dus een bus en twee professionele verhuizers. Dat ging toen supersnel en praktisch. Wel zelf alles ingepakt. Nu gaan we weer verhuizen en willen iets soortgelijks weer doen maar dan zo dat ook alle meubels weer in elkaar worden gezet waar nodig. Via Groupon bieden verschillende bedrijven deze service aan, zou je eens naar kunnen kijken, recensies zijn over het algemeen prima.
Alle reacties Link kopieren
Pollux schreef:
18-05-2021 18:38
Vooraf vooral heel veel weggooien.
yup, ik had de woonkamer leeggemaakt en in drie hoeken drie stapels gemaakt. Een stapel voor grofvuil, een stapel voor de kringloopwinkel en een stapel om mee te nemen. Dat geeft al veel overzicht.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou professionele verhuizers inhuren. Onze verhuizing ging heel vlot dankzij alle helpende handen, maar ik heb er toch een hoop stress van gehad: bang dat mensen zouden afzeggen, dat we te veel mensen zouden hebben of misschien toch te weinig, en dan nog die tantes die wel graag willen helpen maar eigenlijk alleen broodjes kunnen smeren waardoor ze constant in de weg lopen.

Wat wel heel fijn was: handige schoonvader en zwager die meteen meubels in elkaar gingen zetten en lampen gingen ophangen. En mijn lieve moeder die mijn oude appartement ging schoonmaken toen alle spullen weg waren.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
18-05-2021 19:06
Eet je voorraadkast zo veel mogelijk leeg en maak je non food voorraad (douchegels, tandpasta, wasmiddel) etc. zoveel mogelijk op voor je gaat verhuizen.
Goede tip!

En verder heel veel weggooien/naar de kringloop.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven