Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
https://www.pinterest.co.uk/pin/368098969533827446/
Upje..met dit herfstweer wil ik ook weer gaan breien. Aangezien ik nog niet verder gekomen ben dan een paar sjaals, wil ik eens beginnen met een eenvoudige omslagdoek. Nu heb ik echter een Engelse instructie gekregen. Weet iemand wat purl betekent?
Averecht!

https://www.allesoverbreien.nl/brei_vertalingen.html
Ah, dat verklaart :). Thanks!
Ik heb nu de eerste bol van vijf bollen af, maar zie toch nog wat foutjes / oneffenheden zitten..en omdat het een effen kleur wol is valt het best op...wat zullen jullie doen, doorbreien of opnieuw beginnen?

Afbeelding
Plaatjes plakken lukt zo te zien niet..dan maar de link
snoopy80 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 11:25
Reden: Privacy
26.67% gewijzigd
Snoopy80 schreef:
24-09-2018 00:37
Plaatjes plakken lukt zo te zien niet
Ik denk dat je de link even aan moet passen. Je complete album en naam zijn nu zichtbaar.
Ofwel accepteren dat dit hoort bij zelfgemaakte dingen, ofwel uithalen en opnieuw beginnen (ook afhankelijk van het doel van de omslagdoek).
Snoopy, ik had de foto vanochtend gezien en als het mijn werk zou zijn geweest had ik het uit gehaald en was ik opnieuw begonnen. De fouten waren best duidelijk zichtbaar. Zo'n stukje is snel weer opnieuw gebreid.
stippensokken schreef:
24-09-2018 11:40
Snoopy, ik had de foto vanochtend gezien en als het mijn werk zou zijn geweest had ik het uit gehaald en was ik opnieuw begonnen. De fouten waren best duidelijk zichtbaar. Zo'n stukje is snel weer opnieuw gebreid.
Ik ben ook inderdaad weer opnieuw begonnen, zoveel extra werk is het ook weer niet.
Niemand van de andere forummers die ook weer aan het breien is :)?

Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project, namelijk een loopsjaal. Nu heb ik twee vragen:
1 naald bestaat uit 2 randsteken, er staat nergens hoe deze gebreid moeten worden. Rest van de naald is 2 recht, 2 averecht. Moet ik de randsteken recht breien?

Elke 2de naald moet gebreid worden zoals de steken verschijnen, is elke 2de naald dan 2 averecht, 2 recht? Of ook weer 2 recht, 2 averecht?
Mijn gehaakte sweater is bijna af (alleen nog een nek en onder afwerkrandje).
Is het heel raar dat ik liever een ander project begin? (Kwam geweldige groene wol tegen)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Snoopy80 schreef:
03-10-2018 16:04
Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project, namelijk een loopsjaal. Nu heb ik twee vragen:
1 naald bestaat uit 2 randsteken, er staat nergens hoe deze gebreid moeten worden. Rest van de naald is 2 recht, 2 averecht. Moet ik de randsteken recht breien?

Elke 2de naald moet gebreid worden zoals de steken verschijnen, is elke 2de naald dan 2 averecht, 2 recht? Of ook weer 2 recht, 2 averecht?
De teruggaande toer (2e toer) brei je dan inderdaad precies andersom denk ik. Zo krijg je een shawl in boordsteek.

En die randsteken mag je zelf verzinnen denk ik? Daarom brei ik dus nooit van Nederlandstalige patronen, zo onduidelijk omschreven altijd...

Ik heb bijna een vest af, de Ankers Cardigan https://www.petiteknit.com/products/ank ... 4588158856 in grijze 100% wol die ik vorig jaar in Polen gekocht heb.
Volgende week vrijdag moet hij af zijn, want ik wil 'm mee op vakantie.
neweve schreef:
03-10-2018 16:17
Mijn gehaakte sweater is bijna af (alleen nog een nek en onder afwerkrandje).
Is het heel raar dat ik liever een ander project begin? (Kwam geweldige groene wol tegen)
Haha heb ik soms ook, dan ben je lang met je project bezig en zit je alweer uit te kijken naar iets nieuws. Ik maak het wel altijd af, anders is het zo zonde!
Ik ben ook begonnen met een nieuw project. Ik ga een vest haken!
Het patroon wordt losjes geïnspireerd op dit patroon.

Maar als steek gebruik ik deze:
Afbeelding

video.
anoniem_370220 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 18:44
Reden: Betere link
9.87% gewijzigd
Ik brei en haak ook veel. Momenteel brei ik een vest, haak ik een deken en wanten. Ja drie projecten tegelijkertijd!
stippensokken schreef:
03-10-2018 17:47
De teruggaande toer (2e toer) brei je dan inderdaad precies andersom denk ik. Zo krijg je een shawl in boordsteek.

En die randsteken mag je zelf verzinnen denk ik? Daarom brei ik dus nooit van Nederlandstalige patronen, zo onduidelijk omschreven altijd...
Ik weet niet of het aan de taal ligt, ik heb ook wel slechte Engelse patronen gehad en goeie Nederlandse. Maar ik vind slecht omschreven patronen ook bloedirritant. Waarom
schrijven ze voor de shawl niet gewoon 2 om 2 boordsteek op als dat de bedoeling is?!
Snoopy80 schreef:
03-10-2018 16:04
Ik ben ook inderdaad weer opnieuw begonnen, zoveel extra werk is het ook weer niet.
Niemand van de andere forummers die ook weer aan het breien is :)?

Niemand die dit weet?
Snoopy80 schreef:
03-10-2018 23:31
Niemand die dit weet?
Zie berichtje van Stippensokken
Ik haak alleen, breien is me nooit gelukt
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Snoopy80 schreef:
03-10-2018 23:31
Niemand die dit weet?

Knit the Knits and Purl the Purls.
Zie je een v-tje, doe je ‘m recht. Zie je een golfje dan averecht.
Dat is dan inderdaad het spiegelbeeld van de heengaande toer.
(Als je een chart/ grafiek erbij hebt: de rij die je net van rechts naar links gedaan hebt nogmaals doen van links naar rechts, maar dan het tegenovergestelde van wat er staat).
.
suish schreef:
03-10-2018 23:18
Ik brei en haak ook veel. Momenteel brei ik een vest, haak ik een deken en wanten. Ja drie projecten tegelijkertijd!
Had ik die tijd maar! Lijkt me heerlijk.
Ik doe heel lang over die dingen hoor, de deken ben ik al twee jaar mee bezig, het vest een jaar. Alleen de wanten gaan snel.
Nijn5 schreef:
03-10-2018 23:29
Ik weet niet of het aan de taal ligt, ik heb ook wel slechte Engelse patronen gehad en goeie Nederlandse. Maar ik vind slecht omschreven patronen ook bloedirritant. Waarom
schrijven ze voor de shawl niet gewoon 2 om 2 boordsteek op als dat de bedoeling is?!
Het is een Duits patroon voor een loopsjaal van Oeko-tex (gekocht bi Duitse Aldi)
Het gaat niet om een boordsteek maar om een reliëfpatroon
Aantal steken moet deelbaar door 4 zijn
1e naald (achterkant): Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 3: Randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 5: randsteek, *2 averechts, 2 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek

In de even rijen die steken breien zoals ze verschijnen

1e tot en met 8e rij steeds herhalen

(even vrij uit het Duits vertaald omdat ik niet weet hoe ik plaatjes plak)
Ik doe een randsteek altijd zo: aan het begin vd pen de eerste steek niet breien, alleen maar op de andere pen zetten. Als je terug breit, brei je aan het eind vd pen, die steek wel.
Dat gaat lubberen tegen, daardoor blijven de zijkanten vh breiwerk strakker en kun je je werk netjes in elkaar zetten.
Het wordt vlgs mij ook wel kantsteek genoemd. Op youtube staan filmpjes, waarschijnlijk met meerdere manieren om een kantsteek te breien.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
05-10-2018 12:23
Ik doe een randsteek altijd zo: aan het begin vd pen de eerste steek niet breien, alleen maar op de andere pen zetten. Als je terug breit, brei je aan het eind vd pen, die steek wel.
Dat gaat lubberen tegen, daardoor blijven de zijkanten vh breiwerk strakker en kun je je werk netjes in elkaar zetten.
Het wordt vlgs mij ook wel kantsteek genoemd. Op youtube staan filmpjes, waarschijnlijk met meerdere manieren om een kantsteek te breien.
Dit doe ik ook aan de randen van mijn werk, slip purlwise... Er valt heel veel te vinden op YouTube inderdaad, maar het meeste in het Engels. Ik kan NLse patronen inmiddels niet meer goed volgen...
Zo moet de sjaal er uit gaan zien:

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven