Haak en brei topic

zaterdag 30 april 2016 om 13:36
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
dinsdag 31 juli 2018 om 20:56
zaterdag 22 september 2018 om 20:12
zaterdag 22 september 2018 om 20:30
zaterdag 22 september 2018 om 23:18
Ah, dat verklaartCelaena_Aelin schreef: ↑22-09-2018 20:30Averecht!
https://www.allesoverbreien.nl/brei_vertalingen.html

woensdag 3 oktober 2018 om 16:04
Ik ben ook inderdaad weer opnieuw begonnen, zoveel extra werk is het ook weer niet.stippensokken schreef: ↑24-09-2018 11:40Snoopy, ik had de foto vanochtend gezien en als het mijn werk zou zijn geweest had ik het uit gehaald en was ik opnieuw begonnen. De fouten waren best duidelijk zichtbaar. Zo'n stukje is snel weer opnieuw gebreid.
Niemand van de andere forummers die ook weer aan het breien is

Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project, namelijk een loopsjaal. Nu heb ik twee vragen:
1 naald bestaat uit 2 randsteken, er staat nergens hoe deze gebreid moeten worden. Rest van de naald is 2 recht, 2 averecht. Moet ik de randsteken recht breien?
Elke 2de naald moet gebreid worden zoals de steken verschijnen, is elke 2de naald dan 2 averecht, 2 recht? Of ook weer 2 recht, 2 averecht?
woensdag 3 oktober 2018 om 16:17
woensdag 3 oktober 2018 om 17:47
De teruggaande toer (2e toer) brei je dan inderdaad precies andersom denk ik. Zo krijg je een shawl in boordsteek.Snoopy80 schreef: ↑03-10-2018 16:04Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project, namelijk een loopsjaal. Nu heb ik twee vragen:
1 naald bestaat uit 2 randsteken, er staat nergens hoe deze gebreid moeten worden. Rest van de naald is 2 recht, 2 averecht. Moet ik de randsteken recht breien?
Elke 2de naald moet gebreid worden zoals de steken verschijnen, is elke 2de naald dan 2 averecht, 2 recht? Of ook weer 2 recht, 2 averecht?
En die randsteken mag je zelf verzinnen denk ik? Daarom brei ik dus nooit van Nederlandstalige patronen, zo onduidelijk omschreven altijd...
Ik heb bijna een vest af, de Ankers Cardigan https://www.petiteknit.com/products/ank ... 4588158856 in grijze 100% wol die ik vorig jaar in Polen gekocht heb.
Volgende week vrijdag moet hij af zijn, want ik wil 'm mee op vakantie.
woensdag 3 oktober 2018 om 17:54
Haha heb ik soms ook, dan ben je lang met je project bezig en zit je alweer uit te kijken naar iets nieuws. Ik maak het wel altijd af, anders is het zo zonde!

woensdag 3 oktober 2018 om 18:16
Ik ben ook begonnen met een nieuw project. Ik ga een vest haken!
Het patroon wordt losjes geïnspireerd op dit patroon.
Maar als steek gebruik ik deze:

video.
Het patroon wordt losjes geïnspireerd op dit patroon.
Maar als steek gebruik ik deze:

video.
anoniem_370220 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 18:44
Reden: Betere link
Reden: Betere link
9.87% gewijzigd

woensdag 3 oktober 2018 om 23:29
Ik weet niet of het aan de taal ligt, ik heb ook wel slechte Engelse patronen gehad en goeie Nederlandse. Maar ik vind slecht omschreven patronen ook bloedirritant. Waaromstippensokken schreef: ↑03-10-2018 17:47De teruggaande toer (2e toer) brei je dan inderdaad precies andersom denk ik. Zo krijg je een shawl in boordsteek.
En die randsteken mag je zelf verzinnen denk ik? Daarom brei ik dus nooit van Nederlandstalige patronen, zo onduidelijk omschreven altijd...
schrijven ze voor de shawl niet gewoon 2 om 2 boordsteek op als dat de bedoeling is?!
woensdag 3 oktober 2018 om 23:31
Niemand die dit weet?Snoopy80 schreef: ↑03-10-2018 16:04Ik ben ook inderdaad weer opnieuw begonnen, zoveel extra werk is het ook weer niet.
Niemand van de andere forummers die ook weer aan het breien is?
Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project, namelijk een loopsjaal. Nu heb ik twee vragen:
donderdag 4 oktober 2018 om 00:18
Knit the Knits and Purl the Purls.
Zie je een v-tje, doe je ‘m recht. Zie je een golfje dan averecht.
Dat is dan inderdaad het spiegelbeeld van de heengaande toer.
(Als je een chart/ grafiek erbij hebt: de rij die je net van rechts naar links gedaan hebt nogmaals doen van links naar rechts, maar dan het tegenovergestelde van wat er staat).
.
vrijdag 5 oktober 2018 om 11:51
Het is een Duits patroon voor een loopsjaal van Oeko-tex (gekocht bi Duitse Aldi)
Het gaat niet om een boordsteek maar om een reliëfpatroon
Aantal steken moet deelbaar door 4 zijn
1e naald (achterkant): Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 3: Randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 5: randsteek, *2 averechts, 2 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek
In de even rijen die steken breien zoals ze verschijnen
1e tot en met 8e rij steeds herhalen
(even vrij uit het Duits vertaald omdat ik niet weet hoe ik plaatjes plak)
vrijdag 5 oktober 2018 om 12:23
Ik doe een randsteek altijd zo: aan het begin vd pen de eerste steek niet breien, alleen maar op de andere pen zetten. Als je terug breit, brei je aan het eind vd pen, die steek wel.
Dat gaat lubberen tegen, daardoor blijven de zijkanten vh breiwerk strakker en kun je je werk netjes in elkaar zetten.
Het wordt vlgs mij ook wel kantsteek genoemd. Op youtube staan filmpjes, waarschijnlijk met meerdere manieren om een kantsteek te breien.
Dat gaat lubberen tegen, daardoor blijven de zijkanten vh breiwerk strakker en kun je je werk netjes in elkaar zetten.
Het wordt vlgs mij ook wel kantsteek genoemd. Op youtube staan filmpjes, waarschijnlijk met meerdere manieren om een kantsteek te breien.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

vrijdag 5 oktober 2018 om 12:30
Dit doe ik ook aan de randen van mijn werk, slip purlwise... Er valt heel veel te vinden op YouTube inderdaad, maar het meeste in het Engels. Ik kan NLse patronen inmiddels niet meer goed volgen...simbalabimba schreef: ↑05-10-2018 12:23Ik doe een randsteek altijd zo: aan het begin vd pen de eerste steek niet breien, alleen maar op de andere pen zetten. Als je terug breit, brei je aan het eind vd pen, die steek wel.