Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
13-02-2018 11:00
Ik heb van mij oma 3 bollen scheepjes sokkenwol gekregen. Multicolor rood/bruin en niet meer verkrijgbaar. Ik wil er iets mee doen maar heb geen idee wat, maar stap 1 is de ravelry Tio volgen.
Sokken? Of is dat een open deur? ;-D
Eén paar voor oma, één paar voor jezelf en nog een paar om weg te geven of als reserve in de kast te houden?
Ik had helemaal verkeerd ingeschat hoeveel lapjes ik uit 1 bol wol zou halen :facepalm: Ik ben nu bijna klaar met het tweede lapje (16 cm x 16 cm) en ik heb niet genoeg voor een derde lapje :-( Ik had eigenlijk drie bollen wol voorzien voor dit dekentje, maar met 6 lapjes wordt het wel echt een mini deken :-D Dat had ik natuurlijk wel op voorhand kunnen bedenken, want drie bollen wol is eigenlijk echt niet veel (er gingen 6 bollen wol in de trui voor mijn zoon).

Geen probleem, dit is een goede reden om toch nog een paar extra wolletjes te kopen. Nouja en om natuurlijk eerst eens goed te kijken wat ik nog allemaal liggen heb.
stippensokken schreef:
13-02-2018 12:37
Sokken? Of is dat een open deur? ;-D
Eén paar voor oma, één paar voor jezelf en nog een paar om weg te geven of als reserve in de kast te houden?
Een beetje een open deur maar misschien wel een idee. Al heb ik nog nooit sokken gehaakt (maar zo leren we weer eens wat)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Er bestaat volgens mij een boekje met patronen om sokken te haken! Misschien kun je daar iets mee?

En ik vroeg me af... wat doen jullie met restjes wol/acryl/katoen? Categorie 'het is nog een beetje maar niet meer een hele bol'?
Ik bewaarde ze vroeger altijd, met het idee dat ik er vast nog wel wat mee kon, en hele fijne herinneringen aan de bak vol restjes die mijn moeder had vroeger. Maar tegenwoordig gooi ik ze gewoon weg. Ik doe er toch niets mee uiteindelijk ...
Ik maak er soms wel eens een poppetje / knuffeldiertje mee, ik heb een soort dyi kit uit flying tiger om kleine uiltjes mee te breien. Ooit had ik ook een leuk patroon om bloemen te breien, dat ging gemakkelijk met een restje wol.

De restjes die ik nu heb gebruik ik voor het lappendekentje en wat te weinig is voor een lapje, ga ik gebruiken om een paar gestreepte lapjes in verschillende kleuren te maken. Al mijn restjes moeten in dit dekentje ;)

Als je iets kleins, zoals een muts of sokken, maakt kan je restjes ook gebruiken om er een patroon met een contrastkleur in te breien. Als het maar over een paar rijen gaat, heb je niet veel nodig.
Ik maak van restjes katoen vaak sleutelhangers.
Ik weet ook nooit goed wat ik met de restjes moet. Heb er inmiddels een heleboel....

Ben nu met deze bezig voor een vriendinnetje, wordt wel echt heel leuk

https://www.loveknitting.com/four-bunni ... e-strachan
Vandaag toch wat extra wol gekocht voor mijn dekentje.

Ik haal 2 of 3 lapjes (16x16cm) uit 1 bol, met drie restjes kan ik soms nog een gestreept lapje maken. Maar heb in mijn wolvoorraad enkel nog verschillende soorten grijs en dan wordt het toch echt saai.

Heb een haakpen gekocht en een gratis flyer met haakinstructies meegenomen. Ik kan alleen helemaal niet inschatten hoeveel wol ik nodig ga hebben om alle lapjes aan mekaar te haken.
Dat vind ik ook altijd lastig Lilapie!

Wel fijn dat er veel kleuren bij grijs passen! Wat heb je erbij gekocht?
Blauw, paars en iets tussen die twee :)

De meeste lapjes die ik al gemaakt heb zijn varianten van grijs en blauw, dus ik blijf een beetje in dat genre verder werken.

Uit de nieuwe wol haal ik maar anderhalf lapje per bol, dus toch niet zo goedkoop als ik dacht.
Ohneeeee! De trui die ik voor zoon gemaakt had is enorm gekrompen in de was. Zo jammer!

Ik snap er niks van. De vorige keer had ik de trui op handwas/wolwas gewassen, maar ik vond de trui niet zo schoon na de wasbeurt. Deze keer had ik een 20°C programma met laag toerental gekozen. Ik snap niet hoe dit zoveel verschillend is van handwas/wolwas. De wol zou trouwens op 30°C mogen gewassen worden, volgens de voorschriften.

Kan je zoiets nog redden? Of moet ik gewoon aanvaarden dat deze trui een paar maten kleiner blijft?
lilapie schreef:
25-02-2018 15:12
Ik snap niet hoe dit zoveel verschillend is van handwas/wolwas. De wol zou trouwens op 30°C mogen gewassen worden, volgens de voorschriften.

Kan je zoiets nog redden? Of moet ik gewoon aanvaarden dat deze trui een paar maten kleiner blijft?
Een wolprogramma draait veel voorzichtiger dan een gewoon wasprogramma, minder omwentelingen van de trommel. Plus dat je voor wollen kleding een wolwasmiddel moet gebruiken, geen gewoon wasmiddel. (Ik weet niet wat je in de machine hebt gedaan?)
Wrijving + zeep = vilten. Dat is wat er gebeurd is. De temperatuur maakt daarbij niet heel veel uit, 30 of 20 graden is voor wol allebei prima.

Niks aan te redden, in de kledingbak en klaar.
Afbeelding

Dit heb ik tot nu toe. Misschien nog 1 rij lapjes er bij en dan ben ik wel klaar, denk ik. Als ik alles aan mekaar haak komt er ook nog een paar cm bij.
Leuk Lilapie!
Hoi,

Ik heb een vraagje over een sjaal die ik wil gaan breien. Ik Kom er niet uit. Ik wil aan de zijkant een 2e kleur eraan breien. De sjaal is geheel in boordsteek. Maar de overgang van de 2 kleuren lukt me gewoon niet mooi. Ik kan echt wel een beetje breien dus dit frustreerd. Wie kan mij helpen. De sjaal staat op freubelweb. Het is met oker geel en wit!
Ik kan wel een beetje breien, maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt met: ik wil aan de zijkant een tweede kleur eraan breien. Kun je dat uitleggen of een link geven met wat je bedoelt?
Wat eten we vanavond?
https://www.freubelweb.nl/category/breien/

En dan is het die oker gele sjaal.

Ik weet niet hoe je hierheen foto upload :)
Zoek anders op YouTube naar aanhechten nieuwe kleur breien.
Het is gelukt. Ik moest tussen de kleuren de 2 draden 1 x omslaan voor het aanhechten van de twee kleuren. Bedankt iig!
Mooi dat gelukt is! De techniek heet volgens mij intarsia, ik heb wel eens wat filmpjes opgezocht op Yt
Nijn5 schreef:
13-06-2018 23:49
Mooi dat gelukt is! De techniek heet volgens mij intarsia, ik heb wel eens wat filmpjes opgezocht op Yt
Ja inderdaad. Dat is het! Kende het woord niet. Bedankt!
Ik heb even een vraag en hoop dat iemand me kan helpen.
Zelf heb ik een poncho gehaakt van creachick. Nou wil ik die poncho ook haken voor een meisje met maat 140 maar ik heb geen idee hoe ik dan de maat moet bepalen. Is iemand bekend met dit patroon, en kan je mij dan vertellen hoe ik dit klaar speel?
Oh-happy-day schreef:
31-07-2018 19:30
Ik heb even een vraag en hoop dat iemand me kan helpen.
Zelf heb ik een poncho gehaakt van creachick. Nou wil ik die poncho ook haken voor een meisje met maat 140 maar ik heb geen idee hoe ik dan de maat moet bepalen. Is iemand bekend met dit patroon, en kan je mij dan vertellen hoe ik dit klaar speel?
Heb je de betreffende dame in de buurt? Ik heb wel eens gehoord dat je zoveel lossen op moet zetten dat het precies om het hoofd past. En dan deelbaar door het juiste aantal steken. Dan moet het wel een rond gehaakte poncho zijn. Met een poncho van een rechte lap zou ik een patroon in dezelfde vorm opzoeken zodat je de maat van de lap kunt bepalen.
Het is een rond gehaakte poncho als ik me niet vergis. Even kijken of ik het model nog kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven