Halloween zooi
zaterdag 22 september 2018 om 19:08
Ik vraag me elk jaar weer af: wie koopt nou die meuk waarmee de winkels momenteel vol mee liggen, al die halloween spullen.
Ik weet dat er fright nights zijn, maar verder wordt het niet gevierd toch? Ik zat net de reclamefolders te bekijken en er waren een paar ketens met een folder alleen met halloween spul. Wie koopt dit nou? Ik ken echt niemand die hier aan mee doet.
Of wordt het in andere gedeeltes van Nederland wel gevierd?
Ik weet dat er fright nights zijn, maar verder wordt het niet gevierd toch? Ik zat net de reclamefolders te bekijken en er waren een paar ketens met een folder alleen met halloween spul. Wie koopt dit nou? Ik ken echt niemand die hier aan mee doet.
Of wordt het in andere gedeeltes van Nederland wel gevierd?
zaterdag 22 september 2018 om 19:57
Bijna goed, 1 november vieren we Allerheiligen, Allerzielen is 2-11.damas schreef: ↑22-09-2018 19:38En nee ik weet eigenlijk niet de specifieke betekenis. Volgens mij iets met opstanding van de doden voor Allerzielen op 1 november? Of hoe zit het?
Maar heel eerlijk over Pasen zou ik ook al goed moeten nadenken hoe dat in elkaar zit en ik grijp het ook aan om chocolade eieren te eten![]()
Vroeger begonnen feesten als het donker werd, op de avond voor de ochtend. Daarom vieren we kerstavond, sinterklaasavond en dus ook allerheiligenavond.
Waarschijnlijk hebben de vroege Christenen bestaande feesten overgenomen en er een Christelijk tintje aan gegeven. Elk land heeft een beetje zijn eigen tradities hierin, die allemaal enigszins overlappen. Zoals langs deuren zingen (St Maarten, Halloween, Driekoningen) en mannen met witte baarden (Pere Noël, Sint Nicolaas, Santa Claus).
Zo hebben de Christenen ook wat heidense gebruiken aan het begin van de lente (wat hebben gekleurde eieren eigenlijk met Jezus te maken) samengevoegd tot Pasen.
zaterdag 22 september 2018 om 19:57
zaterdag 22 september 2018 om 20:05
pejeka schreef: ↑22-09-2018 19:30Ik zou je kinderen en buren dan eerst eens vragen of ze weten wat Halloween inhoudt, en als ze dat niet weten of niet verder komen dan een pompoen met een gezichtje erin gesneden, dan zou ik ze oprecht vragen waarom ze het dan "vieren" als ze niet eens weten wat de inhoud van het geheel is.
Ja net als iedereen in Nederland weet dat ze kerst vieren om de zonnewende te vieren.
zaterdag 22 september 2018 om 20:06
Ranstedeling hier. Sinds een jaar of 3/4 is het hier echt wel een ding. De hele straat doet mee, tuinen/huizen zijn dagen van te voren versierd. Kinderen (maar ook ouders) gaan verkleed over straat en trick or treaten. Er zijn spookhuizen. Het wordt per jaar nog grootser. Ik vind het wel leuk.
Ook verderop in de stad zie je veel versierde huizen.
Ook verderop in de stad zie je veel versierde huizen.
zaterdag 22 september 2018 om 20:08
wolkewitje schreef: ↑22-09-2018 19:57Bijna goed, 1 november vieren we Allerheiligen, Allerzielen is 2-11.
Vroeger begonnen feesten als het donker werd, op de avond voor de ochtend. Daarom vieren we kerstavond, sinterklaasavond en dus ook allerheiligenavond.
Waarschijnlijk hebben de vroege Christenen bestaande feesten overgenomen en er een Christelijk tintje aan gegeven. Elk land heeft een beetje zijn eigen tradities hierin, die allemaal enigszins overlappen. Zoals langs deuren zingen (St Maarten, Halloween, Driekoningen) en mannen met witte baarden (Pere Noël, Sint Nicolaas, Santa Claus).
Zo hebben de Christenen ook wat heidense gebruiken aan het begin van de lente (wat hebben gekleurde eieren eigenlijk met Jezus te maken) samengevoegd tot Pasen.
Bedankt! Ik word elke dag slimmer!!
zaterdag 22 september 2018 om 20:10
Leuk om te horen! Ik denk alleen niet dat je in de meerderheid bentGatinmijnsok schreef: ↑22-09-2018 20:09Dat doe ik dus wel, zo blij als het licht weer terug keert. En met pasen nog blijer.
zaterdag 22 september 2018 om 20:12
zaterdag 22 september 2018 om 20:14
zaterdag 22 september 2018 om 20:16
Jezus schijnt niet eens op die datum geboren te zijn.redbulletje schreef: ↑22-09-2018 20:14Toch is dat de ware betekenis van kerst; de groenblijvende boom en lichtjes om de donkerste dagen van het jaar te overbruggen. Die christenen hebben t gewoon ingepikt.
zaterdag 22 september 2018 om 20:19
Dat heb ik idd ook wel ns gelezen.
Hier kun je de geschiedenis van halloween lezen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Halloween
zaterdag 22 september 2018 om 20:20
Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....pejeka schreef: ↑22-09-2018 19:30Ik zou je kinderen en buren dan eerst eens vragen of ze weten wat Halloween inhoudt, en als ze dat niet weten of niet verder komen dan een pompoen met een gezichtje erin gesneden, dan zou ik ze oprecht vragen waarom ze het dan "vieren" als ze niet eens weten wat de inhoud van het geheel is.
Niet meer vieren dus?
ouwewijsneus schreef: ↑22-09-2018 20:20Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
Gourmetten toch?
zaterdag 22 september 2018 om 20:24
redbulletje schreef: ↑22-09-2018 20:14Toch is dat de ware betekenis van kerst; de groenblijvende boom en lichtjes om de donkerste dagen van het jaar te overbruggen. Die christenen hebben t gewoon ingepikt.
Daarom reageerde ik ook op Pejeka. De meeste mensen weten echt niet wat ze vieren.
zaterdag 22 september 2018 om 20:25
Pasen is het begin van de lente, vandaar de chocoeieren die symbool staan voor de natuur die weer ontwaakt.ouwewijsneus schreef: ↑22-09-2018 20:20Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
zaterdag 22 september 2018 om 20:26
Van de kiloknaller?
zaterdag 22 september 2018 om 20:26
Precies!pejeka schreef: ↑22-09-2018 19:30Ik zou je kinderen en buren dan eerst eens vragen of ze weten wat Halloween inhoudt, en als ze dat niet weten of niet verder komen dan een pompoen met een gezichtje erin gesneden, dan zou ik ze oprecht vragen waarom ze het dan "vieren" als ze niet eens weten wat de inhoud van het geheel is.