Halloween zooi
zaterdag 22 september 2018 om 19:08
Ik vraag me elk jaar weer af: wie koopt nou die meuk waarmee de winkels momenteel vol mee liggen, al die halloween spullen.
Ik weet dat er fright nights zijn, maar verder wordt het niet gevierd toch? Ik zat net de reclamefolders te bekijken en er waren een paar ketens met een folder alleen met halloween spul. Wie koopt dit nou? Ik ken echt niemand die hier aan mee doet.
Of wordt het in andere gedeeltes van Nederland wel gevierd?
Ik weet dat er fright nights zijn, maar verder wordt het niet gevierd toch? Ik zat net de reclamefolders te bekijken en er waren een paar ketens met een folder alleen met halloween spul. Wie koopt dit nou? Ik ken echt niemand die hier aan mee doet.
Of wordt het in andere gedeeltes van Nederland wel gevierd?
zaterdag 22 september 2018 om 20:27
En ieder jaar behandel ik de oorsprong en christelijke inhoud van die feesten en de vergelijkbare feesten van andere geloven (want overal zijn lichtfeesten, lentefeesten en oogstfeesten rond ze zonnewendes) op de basisschool (is echt verplichte stof voor iedere basisschool), het zou fijn zijn als er iets blijft hangen.ouwewijsneus schreef: ↑22-09-2018 20:20Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
zaterdag 22 september 2018 om 20:29
En eieren zijn vooral een symbool van vruchtbaarheid.redbulletje schreef: ↑22-09-2018 20:25Pasen is het begin van de lente, vandaar de chocoeieren die symbool staan voor de natuur die weer ontwaakt.
zaterdag 22 september 2018 om 20:30
Gatinmijnsok schreef: ↑22-09-2018 20:27En ieder jaar behandel ik de oorsprong en christelijke inhoud van die feesten en de vergelijkbare feesten van andere geloven (want overal zijn lichtfeesten, lentefeesten en oogstfeesten rond ze zonnewendes) op de basisschool (is echt verplichte stof voor iedere basisschool), het zou fijn zijn als er iets blijft hangen.
Hier zijn ze momenteel bezig met verhalen uit de Edda. Dochter vindt het prachtig.
zaterdag 22 september 2018 om 20:45
Hier (in het zuiden van het land) in onze wijk, geen sint Maarten of drie koningen, maar wel Halloween! De halve wijk is versierd en sommige mensen maken er echt heel veel werk van. De kinderen (verkleed) mogen dan aanbellen bij mensen die een poster voor het raam hebben hangen. Het is echt heel leuk om te zien hoe die kinderen genieten van al die enge versieringen. Dus ja, ik koop ook die spullen om mijn huis te versieren.
zaterdag 22 september 2018 om 22:05
zaterdag 22 september 2018 om 22:18
Bij ons in het zuiden hebben de kinderen een spooktocht door het dorp. Ze gaan dan verkleed in groepen langs de huizen.
Een tijd voor de spooktocht begint krijg je een flyer in je brievenbus dat de spooktocht er weer is. Als je dan mee wilt doen door de kinderen iets te geven, dan hang je hem in het zicht, zodat ze weten dat ze daar aan mogen bellen. Handig bedacht!
Maar bij ons wordt het dus nog best fanatiek gehouden.
Een tijd voor de spooktocht begint krijg je een flyer in je brievenbus dat de spooktocht er weer is. Als je dan mee wilt doen door de kinderen iets te geven, dan hang je hem in het zicht, zodat ze weten dat ze daar aan mogen bellen. Handig bedacht!
Maar bij ons wordt het dus nog best fanatiek gehouden.
Where words fail, music speaks
zaterdag 22 september 2018 om 22:42
Maak daar maar een smulsteen van
zondag 23 september 2018 om 18:54
Maar even benieuwd en een oprechte vraag aan de mensen die eraan meedoen... OK, je hebt je pompoen uitgesneden met een leuk gezichtje en een kaarsje erin, de slingers met schedeltjes en knoken opgehangen, de namaak-spinnenwebben voor het raam, enz. En dan komt de dag van Halloween. Je hebt al je versiering klaar. Wat vier je dan op die dag, of in welk opzicht is dat een bijzondere dag voor je?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 23 september 2018 om 19:26
in plaats van nieuwe vragen te stellen zou je ook kunnen in gaan op mijn eerder gestelde vraag:pejeka schreef: ↑23-09-2018 18:54Maar even benieuwd en een oprechte vraag aan de mensen die eraan meedoen... OK, je hebt je pompoen uitgesneden met een leuk gezichtje en een kaarsje erin, de slingers met schedeltjes en knoken opgehangen, de namaak-spinnenwebben voor het raam, enz. En dan komt de dag van Halloween. Je hebt al je versiering klaar. Wat vier je dan op die dag, of in welk opzicht is dat een bijzondere dag voor je?
Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
zondag 23 september 2018 om 19:31
De hele oktobermaand kun je genieten van de versieringen die bij het herfstseizoen passen. De dag zelf vond ik het minst interessant. De meeste halloweenactiviteiten vinden plaats in de weekenden ervoor.pejeka schreef: ↑23-09-2018 18:54Maar even benieuwd en een oprechte vraag aan de mensen die eraan meedoen... OK, je hebt je pompoen uitgesneden met een leuk gezichtje en een kaarsje erin, de slingers met schedeltjes en knoken opgehangen, de namaak-spinnenwebben voor het raam, enz. En dan komt de dag van Halloween. Je hebt al je versiering klaar. Wat vier je dan op die dag, of in welk opzicht is dat een bijzondere dag voor je?
zondag 23 september 2018 om 19:31
ouwewijsneus schreef: ↑23-09-2018 19:26in plaats van nieuwe vragen te stellen zou je ook kunnen in gaan op mijn eerder gestelde vraag:
Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
Kan. Als die dagen geen betekenis meer hebben voor de doorsnee Hollander, prima.
zondag 23 september 2018 om 19:50
Ik ‘vier’ niks zoals ik ook de geboorte van Jezus niet ‘vier’ met kerst.pejeka schreef: ↑23-09-2018 18:54Maar even benieuwd en een oprechte vraag aan de mensen die eraan meedoen... OK, je hebt je pompoen uitgesneden met een leuk gezichtje en een kaarsje erin, de slingers met schedeltjes en knoken opgehangen, de namaak-spinnenwebben voor het raam, enz. En dan komt de dag van Halloween. Je hebt al je versiering klaar. Wat vier je dan op die dag, of in welk opzicht is dat een bijzondere dag voor je?
Wel geniet ik bij Halloween van de uitspattingen van buurtgenoten, enthousiaste verklede kinderen tijdens het knutselen, dol van blijdschap van de schmink die ze op krijgen en het plezier dat ze maken tijdens de wandeling met vriendjes uit de buurt.
Daarna geniet ik van het samenzijn en kletsen met de buren.
En ter vergelijk; bij kerst geniet ik van de familie die nog leeft en het feit dat we het samen vieren. Ik heb niet zo veel met de kerkelijke vieringen.
zondag 23 september 2018 om 19:54
maandag 24 september 2018 om 19:49
Ik geniet het hele jaar van mijn familie, daar heb ik geen Kerst voor nodig, dus dat zie ik niet zo. Kerkelijke viering hoef je niks mee te hebben, maar ik mag toch aannemen dat december wat meer inhoud heeft dan een boom met lichtjes neerzetten en naar Sissi kijken. Leuke uiterlijkheden van de maand, maar waar is de inhoud?damas schreef: ↑23-09-2018 19:50Ik ‘vier’ niks zoals ik ook de geboorte van Jezus niet ‘vier’ met kerst.
Wel geniet ik bij Halloween van de uitspattingen van buurtgenoten, enthousiaste verklede kinderen tijdens het knutselen, dol van blijdschap van de schmink die ze op krijgen en het plezier dat ze maken tijdens de wandeling met vriendjes uit de buurt.
Daarna geniet ik van het samenzijn en kletsen met de buren.
En ter vergelijk; bij kerst geniet ik van de familie die nog leeft en het feit dat we het samen vieren. Ik heb niet zo veel met de kerkelijke vieringen.
maandag 24 september 2018 om 20:01
Bij ons in de buurt wordt het elk jaar groter. Tuinen versierd, vuurkorven aan en de hal is ook versierd. Iedereen verkleed langs de deuren. Inderdaad overgewaaid vanuit de VS, initiatief lag ook bij een aantal expatgezinnen in de buurt. Het idee erachter is juist dat je je buren eens spreekt en kinderen op een fijne manier de buurt leren kennen. De afspraak is dat er aangebeld mag worden als je tuin versierd is, dus mensen die niet mee willen doen, hebben ook geen last van ongewenst aanbellen. Ik hou er wel van, mijn kinderen ook. Veel liever Halloween dan de saaie Nederlandse ‘burendag’ waarbij je aan een kopje koffie met een koekje thuis zit...
maandag 24 september 2018 om 20:05
Nogal triest als je van een overgewaaid feest afhankelijk moet zijn om je buren te leren kennen. Wat is er mis mee om dat gewoon zomaar te doen, zonder "feestelijke" aanleiding, door gewoon eens een praatje met elkaar te maken, een borrel samen te drinken, enz.?Copy-paste schreef: ↑24-09-2018 20:01Bij ons in de buurt wordt het elk jaar groter. Tuinen versierd, vuurkorven aan en de hal is ook versierd. Iedereen verkleed langs de deuren. Inderdaad overgewaaid vanuit de VS, initiatief lag ook bij een aantal expatgezinnen in de buurt. Het idee erachter is juist dat je je buren eens spreekt en kinderen op een fijne manier de buurt leren kennen. De afspraak is dat er aangebeld mag worden als je tuin versierd is, dus mensen die niet mee willen doen, hebben ook geen last van ongewenst aanbellen. Ik hou er wel van, mijn kinderen ook. Veel liever Halloween dan de saaie Nederlandse ‘burendag’ waarbij je aan een kopje koffie met een koekje thuis zit...
maandag 24 september 2018 om 20:07
Zoals ik al schreef ‘vier’ ik bij Kerst het samenzijn met dierbaren.pejeka schreef: ↑24-09-2018 19:49Ik geniet het hele jaar van mijn familie, daar heb ik geen Kerst voor nodig, dus dat zie ik niet zo. Kerkelijke viering hoef je niks mee te hebben, maar ik mag toch aannemen dat december wat meer inhoud heeft dan een boom met lichtjes neerzetten en naar Sissi kijken. Leuke uiterlijkheden van de maand, maar waar is de inhoud?
Hoeveel meer inhoud bedoel je? Ik heb over geen boom, lichtje of Sissi gerept? Of neem je inhoud letterlijk en bedoel je een vreetfestijn?
Of wil je gewoon lekker zeiken tegen iemand die ergens van geniet waar jij geen plezier aan beleefd?
maandag 24 september 2018 om 20:12
De inhoud is voor mij de seizoenswissel. Zoals het oorspronkelijk bedoeld is dus.pejeka schreef: ↑24-09-2018 19:49Ik geniet het hele jaar van mijn familie, daar heb ik geen Kerst voor nodig, dus dat zie ik niet zo. Kerkelijke viering hoef je niks mee te hebben, maar ik mag toch aannemen dat december wat meer inhoud heeft dan een boom met lichtjes neerzetten en naar Sissi kijken. Leuke uiterlijkheden van de maand, maar waar is de inhoud?
maandag 24 september 2018 om 20:14